کار در دوران کرونا

کار در دوران کرونا: همه چیز درباره تغییر مدل‌های تجاری و ایجاد فرصت‌های جدید

شیوع بیماری کرونا ( یا همان COVID-19 ) باعث تغییرات عظیمی در کسب‌وکارهای جهانی شده و سوالات جدیدی را پیش روی کارآفرینان قرار داده است. مدل‌های کسب‌وکار برای سازگاری با تغییرات جهانی در کرونا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟ چه صنایعی بیشتر تحت تأثیر اثرات این بیماری قرار گرفته‌اند و چه فرصت‌های شغلی جدیدی از دل آن بیرون آمده است؟ در این مقاله به بررسی مقوله کار در دوران کرونا خواهیم پرداخت.

در چند ماه اخیر اغلب ما در خانه‌های خود حبس شده و برخی از عادت‌هایمان شاید برای همیشه تغییر کرده است. رد پای این تغییرات در زمینه‌های مختلفی مانند روش کار، مصرف‌گرایی، خرید، یادگیری، روابط و همچنین تفریحات به خوبی مشهود است. البته باید در نظر داشت که همه این تغییرات بنیادین نتیجه مستقیم شیوع یک ویروس جهانی نیستند؛ بلکه دلیل اصلی آن‌ها، شتاب به سمت تحول دیجیتالی دنیای مدرن است.

بیشتر بخوانید: ۱۲ ایده کسب‌ و کار در منزل: کسب درآمد از منزل

تحول دیجیتالی پیش از موعود

هزارتوی اقتصادی ناشی از ویروس کرونا با منحنی شتاب تحول دیجیتالی همراه شده است. استفاده روزافزون کاربران از رایانه‌ها و گوشی‌های همراه و همچنین اتصال دائمی آنها به فضای اینترنت، طراحی مجدد مدل‌های کسب‌وکار را به یک امر اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است. نتایج یک مطالعه جهانی که توسط Twilio ( یک پلتفرم برقراری ارتباط ابری ) صورت گرفته است، نشان می‌دهد که این همه‌گیری تحول دیجیتالی را شش سال زودتر از آنچه که انتظار می‌رفت، محقق کرد. به عبارت دیگر نحوه تعامل و ارتباطات امروزی ما برابر با چیزی است که در سال ۲۰۲۶ انتظار آن را داشتیم. به همین دلیل است که در حال حاضر هیچ کنترلی بر روی آن نداریم.

 

کار در کرونا

مدل‌های کسب‌وکار چگونه تغییر می‌کنند؟

سازمان‌های امروزی باید با پشتیبانی از فناوری دیجیتال نسبت به تغییر مدل خدماتی و حرکت به سمت طرح‌های جدید اقدام کنند. برخی از این اقدامات عبارت‌اند از:

  • حرکت از تماس فردی با مشتریان به سمت روابط اختصاصی چندکاناله ( مانند وب‌سایت، اپلیکیشن‌های گوشی همراه، چت، شبکه‌های اجتماعی، مرکز پاسخگویی و…)
  • حرکت از پیگیری‌های فردی به سمت درخواست کمک برای پیگیری گسترده نیازهای هر شخص
  • حرکت از یادگیری یک طرفه به سمت یادگیری از همدیگر
  • حرکت از مدیریت بخش‌های بازار به سمت برقراری ارتباط در زمان واقعی با جوامع پر جنب‌وجوش و در حال رشد
  • حرکت از ارائه کمک به صورت موردی به سمت ارائه کمک‌های پیوسته و دائمی

این دستورالعمل‌ها می‌توانند مدل‌های کسب‌وکار را به همان صورت که می‌شناسیم، تغییر دهند.

متخصص فناوری، رسانه و ارتباطات (TMT) شرکت مشاوره‌ای PwC معتقد است برای این که یک فروشگاه، بنگاه فروش خودرو، کارگاه مکانیک، سینما یا کلینیک و هر کسب‌وکار دیگری ارزش خارج شدن مخاطب از خانه و بازدید از آن را داشته باشد، باید که دلیل توجیه کننده واقعی را با خود حمل کند. ما به دنبال همین دلیل توجیه کننده هستیم.  وی در ادامه می‌گوید برای ایجاد و حفظ یک رابطه پایدار با مشتریان خود، سازمان‌هایی که تنها از طریق مراجعه حضوری فعالیت دارند، باید یک تجربه فردی و یا جمعی خاص که در خانه نمی‌توان به آن دست یافت، ایجاد کنند.

فرصت‌های جدید برای کار در دوران کرونا

منابع تخصصی در زمینه نوآوری و تحلیل مدل کسب‌وکار ازجمله انستیتوی بین‌المللی نوآوری و همچنین بنیاد اروپایی بهبود شرایط زندگی و کار، در مورد شرایط کار در دوران کرونا و فرصت‌های جدید ایجاد شده تحقیق کرده و حوزه‌های زیر را به عنوان کسب‌وکارهای رو به رشد معرفی کرده‌اند:

  • آموزش آنلاین: دانشگاه‌ها، مدارس و سازمان‌های آموزشی سراسر دنیا مجبور به تصمیم‌گیری برای استفاده از آموزش‌های آنلاین و لغو کلاس‌های حضوری شده‌اند. در حال حاضر فرصت‌های شغلی مرتبط با آموزش مجازی مانند ایجاد محتوای چندرسانه‌ای، کارگاه‌ها و جلسات تخصصی در این حوزه است. همچنین ایجاد و نگهداری از پلتفرم‌های فناوری برای کسب‌وکارهای دارای بخش آموزشی جهت ارائه آموزش‌های آنلاین و از راه دور، کسب‌وکار رو به رشد مرتبط با این شیوع جهانی است.
  • خدمات بهداشتی و رفاهی خانگی: امروزه سازمان‌هایی که در حوزه ورزش و رفاه افراد فعالیت می‌کنند، برنامه‌هایی برای کلاس‌های آنلاین ورزشی و از طریق پخش زنده برای کاربران در خانه دارند. در این حوزه می‌توان کسب‌وکارهای ابتکاری در حوزه غذا و رژیم‌های غذایی شخصی، آموزش و انجام فعالیت‌های ورزشی و همچنین فروش آنلاین مکمل‌ها را بسیار رو به رشد دانست. بیشتر این کسب‌وکارها به دنبال افرادی هستند که به آنها در استراتژی‌های جدید و آنلاین کمک کند.
  • فرهنگ و سرگرمی: با توجه به شیوع کرونا، اماکن عمومی مانند موزه‌ها، سینماها، تئاترها، کتابخانه‌ها، آکادمی‌ها و همچنین پارک‌ها ناچار به رعایت قوانین و محدودیت‌های مرتبط با تجمع افراد هستند. بنابراین این صنایع نیاز به افرادی برای تولید محتوای دیجیتالی و تسهیل فعالیت‌های خود به صورت مجازی و از راه دور هستند. همین مسئله می‌تواند باعث ایجاد فرصت‌های شغلی برای کار در دوران کرونا باشد.
  • تدارکات و زنجیره تأمین: وابستگی به تولید متمرکز در چین باعث برجسته‌تر شدن خطرهای منجر به آن شده است. با کاهش ارتباطات بین‌المللی، نیاز جدیدی به منابع با توزیع مناسب و هماهنگ در چندین منطقه جغرافیایی توسط تأمین‌کنندگانی با مزایای اقتصادی به وجود آمده است.در دنیای کنونی فرصت‌های خوبی برای افرادی وجود دارد که می‌توانند بسترهای جهانی را برای ایجاد ارتباط امن و مطمئن میان خریداران و تأمین‌کنندگان ایجاد کنند.
  • پرینت سه بعدی: صنعت پرینت سه بعدی نیز می‌تواند به خوبی از چالش‌های ایجاد شده به دلیل گسترش ویروس کرونا به نفع خود بهره ببرید. به عنوان مثال می‌توان با استفاده از این فناوری به چاپ ابزار، وسایل بهداشتی، لوازم شخصی مانند ماسک و غیره پرداخت.

 

کار در دوران کرونا

بیشتر بخوانید: کسب و کارهای اینترنتی که با ایده‌های عجیب خود موفق ظاهر شدند!

در نهایت همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا عواقب ناخوشایندی را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به همراه داشته است. با این حال، این بحران باعث ایجاد شتاب فوق‌العاده‌ای در تحول دیجیتال اقتصاد جهانی شده و از این طریق فرصت‌های شغلی بسیاری را برای افرادی که تصمیم به استفاده از آنها دارند، به وجود آورده است. به نظر شما کار در شرایط کرونا چه تغییرات دیگری را شامل می‌شود؟ تجربیات خودتان در کسب‌وکار خود در مواجه با کرونا را با دوستان ما به اشتراک بگذارید.

منبع مقاله: وب‌سایت entrepreneur

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان