سیستم CRM مناسب

راهنمای انتخاب سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مناسب

شما در هر کسب و کاری که باشید، همواره دنبال راه حلی برای بهبود کارایی و ظرفیت خود خواهید بود و پرس و جو به منظور انتخاب سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مناسب ، یکی از این راه حل‌هاست. عوامل اجرایی در هر سازمان همواره به دنبال سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مناسبی هستند که بتوانند از آن بهترین نتیجه را کسب کنند. دلیل آن نیز کاملا منطقی به نظر می‌رسد؛ زمانی که شما بتوانید علاوه بر مدیریت روابط درون سازمانی خود، روابط بیرون سازمانی تان نظیر ارتباط با مشتریان و روند فروش را نیز مدیریت و سازمان دهی کنید در حوزه کاری خود فرد موفق‌تری خواهید بود. به منظور نیل به این هدف نیز به سیستمی نیاز دارید که نه تنها بتواند داده‌ها و اطلاعات شما را حفظ کند، بلکه توانایی تطبیق با شرایط کاری و کاربرانتان را نیز داشته باشد.

اگر نتوانید با توجه به شرایط کاری خود، سیستم  CRMمناسب را انتخاب کنید، این نرم افزار تنها به یک نرم افزار غیرمفید و بدون تاثیر تبدیل خواهد شد که شما را به اهداف خود نخواهد رساند. برای انتخاب درست نرم افزار، قبل از هر چیز باید به سه پرسش اساسی پاسخ دهید: چقدر هزینه می‌خواهید برای خرید نرم افزار بپردازید؟ چرا احساس می‌کنید در کار خود به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری نیاز دارید؟ کسب و کار شما به چه مشخصات و ویژگی‌هایی از نرم افزار CRM نیاز دارد؟

اگر نمی‌دانید کدام نرم افزار مناسب شماست یا برای انتخاب سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مناسب باید به چه نکاتی توجه کرد، با ما همراه شوید تا ۷ اصل اساسی در انتخاب این سیستم را با هم بررسی نماییم:

۱) توجه به اهداف‌تان

اولین نکته اساسی در انتخاب سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مناسب آن است که بدانید هدف شما از استفاده از این نرم افزار چیست. به عبارت دیگر، قصد حل کردن کدام مشکل و چالش در شرکت خود را دارید. در ادامه، لیستی از این اهداف را برایتان آماده کرده‌ایم. با توجه به شرایط کاریتان این لیست را مرتب نمایید تا بتوانید با کمک آن سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مناسب را انتخاب کنید:

  • پیگیری وضعیت خرید مشتریان
  • پیگیری موقعیت‌ها و فرصت‌های فروش پیش آمده
  • ایجاد ارتباط بین تیم‌ها و گروه‌های مختلف
  • داشتن گزارش از وضعیت خرید مشتریان
  • سازمان دهی کارهای تجاری
  • افزایش سود
  • افزایش بازدهی

 ۲) نحوه پیاده سازی و اجرای نرم افزار

یکی از کلیدی‌ترین نکات هنگامی که یک سازمان یا شرکت قصد اضافه نمودن یک نرم افزار به بستر نرم افزاری شرکت خود را دارد، توجه به نحوه پیاده‌سازی آن نرم افزار است. زیرا، هر نرم افزار هنگام اضافه شدن به سیستم، نیاز به یک بازه زمانی برای تطبیق با شرایط دارد. گاهی ممکن است شما از متخصصان و مشاورانی خارج از شرکت خود کمک بگیرید تا نصب و پیاده ‌سازی نرم افزار را بر عهده گیرند. در این شرایط، نرم افزار ابتدا باید به کاربران آموزش داده شود و سپس مدت زمانی نیز صرف تست آن شود تا باگ‌های آن رفع شود. بنابراین، حتی خود نرم افزار هزینه آن چنانی نداشته باشد، باید هزینه‌های مربوط به آموزش کاربران و وارد کردن داده‌ها به بستر ارتباطی جدید را در نظر بگیرید.

۳) تطبیق کاربران با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مناسب

مهم نیست شما چه سیستمی را انتخاب می‌کنید؛ انتخاب شما هر چه باشد در ابتدا کارمندانی خواهید داشت که در مقابل تغییرات مخالفت کنند. این وضعیت اگر چه ممکن است به فروش شما آسیب بزند، اما برای همه اتفاق می‌افتد، زیرا بسیاری از فروشندگان فکر می‌کنند با استفاده از سیستم جدید ممکن است اطلاعات مشتریان خود را از دست بدهند. برای حل این مشکل باید به کارمندان اطمینان بدهید سیستم جدید قابل اعتماد است و تجارب موفق دیگران در استفاده از این سیستم را با آنان به اشتراک بگذارید. هنگام پیاده سازی و کار با نرم افزار، از کارمندان خود نیز کمک بگیرید و آن‌ها را در این تغییرات دخیل سازید. هر چقدر کارمند مالکیت بیش‌تری نسبت به نرم افزار حس کند و قدرت انتخاب بیش‌تری برای ابزارهای نرم افزار داشته باشد، راحت تر نیز با نرم افزار کنار خواهد آمد.

۴) انعطاف پذیر بودن سیستم مدیریت ارتباط با مشتری

امروزه دنیا به سرعت در حال تغییر است و هر نرم افزار برای موفق و موثر بودن باید بتواند این تغییرات را دنبال کند. ممکن است فروش شما به سمتی پیش برود که شما را به سمت استفاده از وسایل ارتباطی پرتابل مانند تلفن همراه هوشمند و تبلت سوق دهد. سیستم CRM مناسب، باید بتواند تلفن همراه و تبلت را نیز پوشش دهد. بنابراین، به دنبال ابزارهایی باشید که قابلیت پیاده سازی بر روی ادوات زیادی را داشته باشد. فراموش نکنید اکثر مردم امروزه به آسانی با تکنولوژی آداپته می‌شود و نمی‌توان از آن‌ها توقع یک سیر رفتاری ثابت را داشت.

۵) قابلیت محلی سازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری

سیستم‌های CRM اهداف زیادی را دنبال می‌کنند و هدف هر فرد در انتخاب این سیستم می‌تواند با دیگری متفاوت باشد. این اصلا نکته بدی نیست! بلکه در واقع مزیتی است که به شما این امکان را می‌دهد تا خود را از دیگران متمایز کنید. اما، باید سیستم CRM انتخابی شما به قدر کافی انعطاف پذیر باشد تا بتواند شما را به هدفتان برساند. علاوه بر این، سیستم CRM مناسب، سیستمی است که با رشد کسب و کار شما بتواند به روز رسانی شود و بدون نیاز به تعویض بتواند خود را با تغییرات کاری شما همگام سازد.

۶) سازگاری

اگر چه امروزه به دلیل افزایش تعداد اپلیکیشن‌هایی که از طریق APهای مختلف به هم متصل می‌شوند، مساله سازگاری نرم افزارها با یک‌دیگر کم‌تر حائز اهمیت است، با این حال بهتر است قبل از خریدسیستم مدیریت ارتباط با مشتری مناسب از سازگاری آن با نرم افزارهایی که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنید، مطمئن شوید. اگر برای اتصال تمامی سیستم‌های خود از طریق APها مشکل دارید، دنبال بستر ارتباطی ثالثی باشید که بتواند تمامی سیستم‌های شما را به صورت یکپارچه درآورد.

۷) دموی محصولات

مطمئن باشید از طریق سیستم مدیریت ارتباط با مشتری انتخابی خود، به دموی محصولات دسترسی دارید و از آن مهم‌تر می‌توانید از دمو استفاده کنید. سعی کنید دموی محصول را بشکنید! این بهترین روش برای سنجیدن سیستم و پی بردن به  نقاط ضعف و قوت آن برای به کارگیری در کسب و کارتان است. این نکته علی رغم اهمیتی که دارد غالبا از چشم افراد پوشیده می‌ماند، پس بهتر است همان ابتدا کمی زمان صرف آن کنید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.

همان طور که دیدید، انتخاب سیستم CRM مناسب فرآیند مهمی برای شرکت‌هاست. ضمن توجه به نکات گفته شده، زمان کافی را به پرس و جو و تحقیق در مورد سیستم‌های CRM اختصاص دهید و از اعضای شرکت نیز کمک بگیرید. در اینترنت نیز چرخی بزنید، بسیاری از سایت‌ها در مورد نرم افزارهای خود اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار می‌دهند.