طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی: ۹ نکته مهم برای درخشش در دنیای آنلاین

شرایط این روزها باعث شده تا اغلب ما، کارهای خود را به صورت آنلاین انجام دهیم. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی آنلاین، خرید از فروشگاه‌های مختلف است. تعدد فروشگاه‌های اینترنتی به اندازه‌ای زیاد شده که تقریباً هر کالایی را می‌توان بدون نیاز به خارج شدن از خانه سفارش داد! از کفش کتانی مخصوص ورزش گرفته تا یک سالاد سبک برای ناهار، همگی به صورت دیجیتالی قابل سفارش دادن هستند! اما افزایش تعداد فروشگاه‌های آنلاین، به نوعی باعث ایجاد یک رقابت تنگاتنگ در میان آن‌ها نیز شده است! اینجاست که مسئله اهمیت طراحی فروشگاه اینترنتی به میان می‌آید!

تجارت الکترونیکی می‌تواند از کسب‌وکار کوچک شما، یک تجارت بزرگ و موفق بسازد. شما به سادگی می‌توانید تا مزیت‌های رقابتی خود در قالب خدمات و محصولات را به مشتریان ارائه کرده و در یک دنیای آنلاین، کسب درآمد کنید. اما لازمه همه این موارد، یک وب‌سایت با طراحی مناسب و کاربر پسند است. در این مقاله به معرفی ۹ نکته مهم برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی زیبا ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: فروشگاه آنلاین چیست؟ یک فروشگاه آنلاین خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

۹ نکته مهم برای طراحی فروشگاه اینترنتی

در ایجاد فروشگاه اینترنتی، طراحی وب‌سایت نقش بسیار مهمی خواهد داشت. استفاده از رنگ، فونت، تصاویر، کلمات و گرافیک مناسب برای متقاعد کردن کاربران برای خرید یک محصول، می‌تواند نقش تعیین کننده در موفقیت فروشگاه آنلاین شما داشته باشد. طراحی فروشگاه اینترنتی باید به گونه‌ای باشد که مشتریان بالقوه را جذب کرده و یک تجربه کاربری عالی را فراهم کند. بنابراین یک فروشگاه آنلاین مناسب نه‌ تنها از نظر ظاهری، بلکه باید از لحاظ برند خود نیز عملکرد مناسبی داشته باشد.

در حالت کلی، ظاهر یک فروشگاه اینترنتی در حکم ویترین یک مغازه خواهد بود. هرچه ویترین شما زیباتر باشد، مشتریان بیشتری ترغیب به خرید محصولات شما خواهند شد. در ادامه به معرفی ۹ نکته برای طراحی فروشگاه اینترنتی با ظاهری زیبا و کاربردی خواهیم پرداخت.

۱- از طراحی ساده استفاده کنید

 

طراحی فروشگاه اینترنتی

یکی از مهم‌ترین اصل‌ها برای طراحی فروشگاه آنلاین، ساده نگه داشتن محیط آن است. در یک فروشگاه اینترنتی، سادگی همیشه بهترین انتخاب خواهد بود. هرچه از عناصر طراحی نظیر رنگ‌ها، بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات پاپ‌آپ و سایر المان‌ها کمتر استفاده کنید، محصولات ( که قسمت اصلی و هدف مورد نظر شما هستند ) بیشتر دیده خواهند شد. دیده شدن بیشتر محصولات نیز بدون شک می‌تواند باعث افزایش فروش آنها شود. هرچه المان‌های موجود در صفحه وب‌سایت فروشگاه اینترنتی شما بیشتر باشد، به همان اندازه کاربران‌تان بیشتر دچار حواس‌پرتی خواهند شد برای جلوگیری از این اتفاق، حتماً اصول طراحی ساده را در فروشگاه خود لحاظ کنید.

۲- به برندسازی توجه کنید

هنگامی که بحث خرید آنلاین پیش می‌آید، مردم ترجیح می‌دهند تا از فروشگاه‌های مطرح و شناخته شده خرید کنند و یک فروشگاه گمنام ممکن است به اندازه کافی آنها را متقاعد به خرید نکند. با توجه به افزایش جرایم سایبری و سرقت اطلاعات کارت بانکی مشتریان، بحث اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی نیز بسیار بیشتر از گذشته مطرح شده و در این میان فروشگاه‌هایی موفق خواهند بود که به ساختن وجهه و برند خود توجه کنند. در طراحی فروشگاه اینترنتی حتماً به این مسئله توجه کنید که برند شما دقیقاً مانند یک DNA دیجیتالی است! کاربران از روی همین برند می‌توانند شما را شناخته و تفاوت‌ها و مزایای شما را از رقبا تشخیص دهند.

با این اوصاف، وقت گذاشتن برای شناخت برند و تزریق آن در طراحی فروشگاه می‌تواند برای شما بسیار کارساز باشد. اما اگر به هر دلیلی در شناسایی دقیق برند خود دچار مشکل هستید، به هیچ وجه جای نگرانی نیست! تنها کافی است تا سوالات زیر را از خودتان پرسیده و تصویر برند را شفاف‌تر کنید:

  • اگر برند من یک شخص حقیقی بود، چه نوع آدمی می‌شد؟
  • اگر مجبور شوم در سه کلمه برند خودم را توصیف کنم، از چه کلماتی استفاده خواهم کرد؟
  • چه عواملی باعث تفاوت برند من از سایر فروشگاه‌های اینترنتی خواهد شد؟
  • ما چه کاری را بهتر از دیگران انجام می‌دهیم؟

پس از پاسخ دادن به این سوالات، می‌توانید تصویر شفاف‌تری از برند خود داشته و از این تصویر در طراحی فروشگاه اینترنتی مورد نظر خودتان استفاده کنید. شناسایی برند علاوه بر کمک به طراحی، باعث خواهد شد تا اعتماد به نفس بالاتری نیز داشته باشید.

۳- از دید یک مشتری به وب‌سایت‌تان نگاه کنید

اگر می‌خواهید تا فروشگاه اینترنتی شما به خوبی قادر به برقراری ارتباط با مخاطبان‌تان باشد، باید درست مانند آنها فکر کنید. در نهایت قادر خواهید بود تا فقط المان‌ها و موارد مورد نیاز مشتریان را در طراحی فروشگاه اینترنتی لحاظ کرده و گشت‌وگذار در آن را بسیار ساده و دل‌چسب‌تر کنید. با استفاده از این طرز تفکر، وب‌سایت فروشگاهی شما به یک سایت قابل جست‌وجو، با طراحی مناسب و همچنین روندی ساده برای خرید یک محصول تبدیل خواهد شد. برای این کار، تنها کافی است تا در هنگام طراحی، خود را به جای بازدیدکننده وب‌سایت قرار داده و به عنوان یک مشتری به کلیات سایت خودتان نگاه کنید.

آیا از دید یک مشتری، طرح مورد نظر شما به اندازه کافی ساده و بی‌دردسر است؟ چگونه می‌توانید محصولات نهایی را برای کاربران منطقی‌تر جلوه دهید؟ چگونه می‌توان روند خرید و پرداخت را ساده‌تر کرد؟ هنگامی که به عنوان یک مشتری به وب‌سایت خود نگاه کنید، قادر خواهید بود تا اولویت‌های لازم برای طراحی را پیش‌بینی‌کرده و تلاش خود را بر روی پیاده‌سازی آن‌ها متمرکز کنید.

۴- در طراحی فروشگاه اینترنتی از رنگ‌ها به نفع خود استفاده کنید

انتخاب رنگ مناسب برای یک فروشگاه اینترنتی بیش از آنچه که تصور می‌کنید، اهمیت دارد! رنگ‌ها ابزار بسیار قدرتمندی در فضای آنلاین به شمار می‌روند و اگر کمی با روان‌شناسی رنگ‌ها آشنا باشید، می‌توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید! رنگ‌های مختلف می‌توانند احساسات، عواطف و اعمال مختلفی را به کاربران القا کنند. بنابراین اگر می‌خواهید حداکثر بهره را از قدرت رنگ‌ها ببرید، ابتدا باید بدانید که در طراحی فروشگاه اینترنتی خود چگونه از آنها استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید تا دکمه خرید کاملاً دیده شود، بهتر است از رنگی متفاوت و برجسته مانند قرمز در آن استفاده کنید. طبق اصول روان‌شناختی، رنگ قرمز می‌تواند احساس هیجان و اشتیاق را در کاربر ایجاد کرده و باعث هزینه کردن آنها شود. مطالعات انجام شده در این مورد نشان می‌دهد که استفاده از رنگ قرمز برای دکمه خرید، می‌تواند تا ۳۴ درصد احتمال انجام آن را افزایش دهد.

 

آموزش طراحی فروشگاه اینترنتی

از طرفی اگر قصد افزایش اعتبار و اعتماد وب‌سایت خود را دارید، می‌توانید از رنگ آبی استفاده کنید. رنگ آبی در کنار محبوبیت بالا و جهانی خود، می‌تواند باعث افزایش حس آرامش و اعتماد کاربران به یک برند شود ( برای مثال به لوگوی بانک‌ها توجه کنید!). با توجه به اهمیت اعتمادسازی در یک فروشگاه آنلاین، این رنگ می‌تواند کاملاً در خدمت شما باشد. در حالت کلی، رنگ‌ها یکی از اصلی‌ترین ابزارهای شما برای طراحی یک وب‌سایت فروشگاهی هستند و در صورتی که بتوانید به بهترین شکل ممکن از آنها استفاده کنید، بدون شک نتیجه خارق‌العاده‌ای خواهند داشت!

بیشتر بخوانید: آنچه باید از آمازون بدانید: فروشگاه اینترنتی آمازون را بیشتر بشناسید!

۵- از تصاویر باکیفیت استفاده کنید

در یک فروشگاه اینترنتی، تصاویر رابطه کاملاً مستقیمی با افزایش میزان فروش دارند. تحقیقات انجام گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که استفاده از تصاویر با کیفیت در طراحی فروشگاه اینترنتی تا ۴۰ درصد می‌تواند آمار خرید را افزایش دهد. بدون شک هیچ کاربری علاقه به خرید یک محصول بدون تصویر نخواهد داشت. بنابراین اگر قصد دارید تا کاربران را به سمت خرید نهایی هدایت کنید، باید نشان دهید که دقیقاً در حال خرید چه چیزی هستند. ثبت تصاویر با کیفیت و واضح از تمام محصولات ( و همچنین از زوایای مختلف یک محصول ) می‌تواند اعتماد مشتریان به فروشگاه را افزایش داده و باعث خرید نهایی شود. اما اگر محصول شما هیچ تصویری نداشته و یا یک تصویر با کیفیت پایین داشته باشد، باعث تردید مشتریان خواهد شد.

۶- محتوای خود را خوانا قابل جست‌وجو کنید

شما می‌توانید چندین روز صرف نوشتن توضیحات کامل و طولانی در مورد یک محصول کنید. اما مسئله اینجا است که هیچ کاربری حوصله خواندن این توضیحات را نخواهد داشت! تحقیقات نشان می‌دهند که اغلب کاربران، تنها ۲۰ درصد از متن موجود در صفحات وب‌سایت را مطالعه می‌کنند. در واقع کاربران به جای مطالعه کلمه به کلمه محتوای متنی، به سرعت آن را با چشمان خود اسکن کرده و به دنبال اطلاعاتی می‌گردند که برای آنها مفید و جالب باشد. شما باید متن و توضیحات خود را برای خوانندگان خود خوانا و قابل اسکن کرده و به گونه‌ای طراحی کنید که روند خرید را ساده‌تر کند.

برای این کار بهتر است جملات به کار رفته در توصیف یک محصول، صفحات سایت و یا مقالات وبلاگی آن را کاملاً خوانا کنید. استفاده از جملات و پاراگراف‌های کوتاه، بزرگ و پررنگ‌تر کردن کلمات مهم، استفاده از عنوان و زیر عنوان، استفاده از تصاویر جذاب در داخل متن و ترفندهای مختلف دیگر، می‌تواند در این مسیر به شما یاری کند. هرچند که شاید این موضوع ارتباط مستقیمی با طراحی فروشگاه اینترنتی نداشته و بیشتر یک موضوع مرتبط با محتوا باشد، اما در نهایت هدف یکسانی را با این مورد دنبال می‌کند.

۷- حرفه‌ای به نظر برسید

اساس کار فروشگاه‌های اینترنتی با مسائل مالی سر و کار دارد. شما برای انجام خرید، اطلاعات حساب بانکی مشتریان‌تان را از آنها درخواست خواهید کرد. در نتیجه اگر ظاهر فروشگاه به اندازه کافی حرفه‌ای به نظر نرسد، انجام این کار برای مشتریان چندان ساده نخواهد بود. اگر می‌خواهید تا مشتریان به طور کامل به شما اعتماد داشته باشند، سرمایه‌گذاری برای ظاهر حرفه‌ای تر فروشگاه اینترنتی یک امر ضروری خواهد بود. اما منظور ما از یک طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای چیست؟

 

طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای

به بیان ساده، یک فروشگاه حرفه‌ای نباید اشتباه تایپی داشته باشد؛ انتخاب نوع قلم، رنگ، و همچنین بالا تا پایین چنین فروشگاهی با یکدیگر هم‌خوانی داشته و تمام لینک‌ها و دکمه‌های موجود در وب‌سایت باید به درستی عمل کنند. همچنین اندازه و محل قرارگیری تصاویر نیز باید با طراحی کلی سایت یکسان بوده و استانداردهای مشخصی برای آنها تعریف شود. اگر می‌خواهید تا مشتریان شما را جدی بگیرند، باید نشان دهید که خودتان در این مسیر به اندازه کافی جدی هستید! تنها راه نشان دادن این جدیت، طراحی حرفه‌ای فروشگاه آنلاین شما خواهد بود.

۸- از اثبات اجتماعی استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌های بسیار کاربردی دیگر برای اعتمادسازی، استفاده از روش اثبات اجتماعی است. این روزها کاربران بیش از آن که به اطلاعات ارائه شده توسط فروشنده توجه کنند، به سراغ نظرات مشتریان در باره محصول و یا خدمات مورد نظر خود خواهند رفت. این دقیقاً همان قسمتی است که اثبات اجتماعی مورد نظر شما اتفاق خواهد افتاد. اگر وب‌سایت شما فروشگاهی و دارای محصولات مختلفی است، می‌توانید برای هر محصول قسمت نظرات کاربران را فعال کنید تا به صورت آزادانه، هر کاربر قادر به ارائه نظر خود در این مورد باشد. همچنین می‌توانید قسمت امتیاز دادن به محصول را نیز با استفاده از اشکالی نظیر ستاره فعال کنید.

ارائه نظرات در کنار هر محصول علاوه بر افزایش جنبه اعتماد عمومی وب‌سایت شما، از لحاظ بهینه‌سازی سئو نیز مزایای بسیاری را برای شما خواهد داشت. فراموش نکنید که کاربران بیشتر از توضیحات ارائه شده توسط فروشنده و یا حتی سازنده محصول، به نظرات همتایان خود اعتماد خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار اینترنتی: ۵ نکته مهم برای رشد سریع و هدفمند

۹- دسته‌بندی‌های خود را دقیقاً مشخص کنید

در طراحی فروشگاه اینترنتی مطلقاً هیچ چیزی نمی‌تواند به اندازه صفحات درهم و نامشخص باعث فرار مشتریان از فروشگاه شما شود!  اگر مشتریان شما برای پیدا کردن محصول مورد نظر خود ناچار به کلیک بر روی ده‌ها صفحه مختلف و جست‌وجوی تک به تک منوها باشند، در سریع‌ترین زمان قابل تصور صبر خود را از دست داده و وب‌سایت شما را به مقصد وب‌سایت رقبا ترک خواهند کرد. راحت‌ترین کاری که برای جلوگیری از این فاجعه می‌توان انجام داد، ساده‌تر کردن روند جست‌وجو با استفاده از دسته‌بندی‌های دقیق و کاملاً مشخص و مرز بندی‌شده است. علاوه بر این استفاده موثر از فیلتر برای انتخاب طیف خاصی از محصولات نیز می‌تواند باعث ساده‌تر شدن روند پیدا کردن محصول توسط مشتریان خواهد شد.

 

اصول طراحی فروشگاه اینترنتی

در دنیای دیجیتالی بدرخشید!

در این مقاله به معرفی ۹ مورد بسیار مهم و حیاتی در طراحی فروشگاه اینترنتی پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید، هر یک از این اصول بررسی شده در نوع خود بسیار مهم و حائز اهمیت است و می‌تواند باعث موفقیت ( و یا شکست ) شما در یک رقابت شدید مجازی شوند. اما اگر به اندازه کافی فروشگاه اینترنتی خود را مطابق با سلیقه و نیاز کاربران‌تان طراحی کنید، بدون شک در این دنیای دیجیتالی خواهید درخشید!

به نظر شما کدام یک از موارد ذکر شده در این مقاله در طراحی سایت فروشگاهی اهمیت بیشتری دارد؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران شبتا به اشتراک بگذارید.

منبع مقاله: وب‌سایت ۹۹designs