کتاب قدرت عادت

معرفی و خلاصه کتاب قدرت عادت به همراه نکات کاربردی این کتاب

خلاصه‌ترین معرفی کتاب قدرت عادت آن است که این کتاب شما را با یک جنبه معمول اما کمتر مورد توجه از رفتارهای روزمره‌تان یعنی عادت‌ها آشنا می‌کند. شاید پیش از این بسیار خوانده یا شنیده باشید که عادت‌ها اهمیت بسیاری در ساخت زندگی مورد علاقه‌تان دارند و یا آنکه عادت‌ها اساس موفقیت و یا ناکامی انسان‌ها در زندگی را تشکیل می‌دهند. در یک تعریف دم دستی  عادت چیزی است که ما به طور مرتب، بدون اینکه آگاهانه زیاد به آن فکر کنیم،  آن را انجام می‌دهیم. عادت یک فعالیت ذهنی و رفتاری خودکار است.

در یک دسته‌بندی ساده و کلی عادت‌های رفتاری می‌توانند خوب (مثبت / سازنده) یا بد (منفی / مخرب) باشند. تقریبا همه آدم‌ها در طول زندگی در تلاش هستند که عادت‌های خوب خود را توسعه دهند و در مقابل عادت‌های بدشان را ترک کنند. عادت به سیگار، مشروبات الکلی و مواد مخدر از جمله‌ مخرب‌ترین عادات هستند که همواره افراد را به دردسر می‌اندازند. اما عادات بد همیشه اینقدر مشخص و هویدا نیستند. بعضی‌ عادت‌ها با یک ظاهر کاملا معمولی، آثار منفی خود را به صورت پنهان نشان می‌دهند و یا آنکه ترکیبی از آثار مثبت و منفی در هم آمیخته دارند که معمولا قضاوت و تفکیک این جنبه‌ها کار ساده‌ای نیست.

به طور مثال برخی عادات ممکن است باعث کاهش بهره‌وری فعالیت‌های کاری شما شوند. یا به عنوان نمونه‌ای دیگر عادت به تعویق انداختن کارها ممکن است آسیب جدی به برنامه‌های کاری افراد وارد کند. یکی دیگر از عادات مخربی که امروزه به وفور مشاهده می‌شود، اختصاص دادن بخش زیادی از زمان روزانه به گشت و گذار در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و … است. همه این موارد مثال‌هایی از عاداتی است که باعث افزایش تنش و استرس در افراد شده و در عین حال زمان مفید آنان را کاهش می‌دهد.

اما طبیعتا همه عادات بد نیستند. همه ما در کنار عادات بد احتمالی‌مان، کلی از عادت‌های خوب هم داریم که آثار مثبت آن‌ها جنبه‌های دوست‌داشتنی و مثبت از زندگی‌مان را می‌سازد. ویژگی بارز در تقویت عادت‌های درست آن است که این‌گونه عادات عمدتا ما را در مسیر رسیدن به هدف‌هایمان قرار می‌دهند و به همین دلیل در کم شدن استرس‌ها و بهبود کیفیت زندگی‌مان موثر هستند.

عادت‌هایی نظیر اختصاص وقت به ورزش کردن، سالم خواری، صداقت در گفتار و رفتار، خواب منظم و موارد متعددی از این دست را می‌توان از جمله عادات خوب و سازنده دانست.

کتاب قدرت عادت

در چند دهه اخیر در سایه مطالعات مختلف محققان و انتشار کتاب‌ها و مطالب متنوع، سطح آگاهی عمومی از میزان اهمیت عادت‌ها افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. چارلز داهیگ، روزنامه نگار نیویورک تایمز، یکی از صاحب‌نظرانی است که بیش از هر چیز به خاطر مطالب منتشر شده خود در این حوزه شناخته شده است. وی در طول سال‌های اخیر ضمن مصاحبه با صدها نفر از جمله محققان برجسته و روانشناسان متخصص، اطلاعات زیادی را درباره‌ی نحوه عملکرد عادت‌ها جمع‌آوری کرده است.

داهیگ یافته‌های خود را در کتابی با نام  کتاب قدرت عادت  آورده است. کتاب قدرت عادت منبعی ارزشمند برای کسانی است که به دنبال بهبود شرایط و کیفیت زندگی خود هستند. این کتاب که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده، مدتی طولانی در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز بود.‏ چارلز داهیگ در کتاب قدرت عادت با کمک برخی روایات خواندنی، برخی یافته‌های علمی در مورد دلیل وجودی عادت‌ها و تغییرات آن‌ها را برای خواننده شرح می‌دهد.

 

چارلز داهیک نویسنده کتاب قدرت عادت

از آنجا که موضوع این کتاب می‌تواند برای خوانندگان ما در شبتا جذاب باشد در ادامه این مطلب خلاصه‌ای از این کتاب را برای علاقمندان آورده‌ایم.

خلاصه‌ی کتاب قدرت عادت

قدرت عادت در ۹ فصل نوشته شده است که ما در اینجا به بررسی نکات مهم و بیان خلاصه‌ای از کل کتاب پرداخته‌ایم.
کتاب قدرت عادت بیان می‌کند که تقریباً ۴۰٪ از کارهایی که انسان انجام می‌دهد به صورت خودکار صورت می‌گیرد. عادت‌ها در واقع ترفند مغز شما برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستند.
داهیگ کشف کرد که ریشه تمامی عادت‌ها مانند نوشیدن چایی در طول روز، یک حلقه ساده ۳ بخشی دارد.

حلقه‌ی ۳ بخشی عادت عبارت است از: نشانه، روال و پاداش

کتاب قدرت عادت
نشانه: نشانه همان چیزی است که شما را وادار به انجام این عادت می‌کند. به عنوان مثال شما بلافاصله هنگام ورود به آشپزخانه با ظرف چایی و قوری کنار آن مواجه می‌شوید.
روال: روال رفتاری است که پس از دیدن نشانه به طور خودکار انجام می دهید. به عنوان مثال بعد دیدن چایی در آشپزخانه به طور خودکار به سمت دم کردن آن می‌روید.
پاداش: در نهایت شما به خاطر انجام دو گام اول، به یک پاداش دست پیدا می‌کنید. این پاداش طعم دلنشین چای صبحگاهی است.
عادت‌ها اینگونه شکل می‌گیرند و هرچه پیوند بین این مراحل قوی‌تر شود، تغییر عادت دشوار خواهد بود. به طور طبیعی هرچه بیشتر یک عادت را تقویت کنید، بیشتر در مغز شما جای می‌گیرد.

قانون طلایی تغییر عادت

اگر قصد تغییر عادتی را دارید، کافیست فقط روال عادت‌های خود را تغییر دهید. نشانه‌ها و جوایز مشابه را حفظ کنید، اما روال معمول را با روالی دیگر جایگزین کنید. به عنوان مثال جایگزین مناسب برای افراد سیگاری، می‌توانند آدامس‌های نیکوتینی، کافئین و یا مواردی از این قبیل باشد.
قانون طلایی تغییر عادت را می‌توان برای عادات اشتباه کوچک و یا مشکل‌ساز بزرگ استفاده کرد. البته در شرایط استرس‌زا جایگزین کردن روال به خودی خود مؤثر نیست. آنچه در این شرایط به کمک انسان می‌آید “باور” است. انسان باید به چیزی باور داشته باشد. اعتقاد به خدا یکی از باورهای تأثیرگذار در زندگی انسان‌ها است. در رابطه با مسائل متفادت زندگی این “باور” است که می‌تواند به تغییر عادت شما، کمک کند.

 

کتاب قدرت عادت
درس دیگری که داهیگ در کتاب قدرت عادت به شما یاد می‌دهد، این است که: مهمترین عادت شما قدرت اراده است!
به عقیده داهیگ همه عادت‌ها برابر نیستند. بعضی از عادت‌ها بسیار مهم‌تر از دیگر عادت‌ها هستند و قدرت اراده یکی از مهمترین آنها است. قدرت اراده به ما کمک می‌کند تا در تمامی بخش‌های زندگی بهتر عمل کنیم.
در زیر ۳ روش غیرمعمول که می‌توانید به کمک آن‌ها قدرت اراده خود را افزایش دهید، آورده شده است:

۱. انجام کاری که نیاز به نظم و انضباط زیادی دارد.

۲. از قبل برای بدترین سناریوها هم برنامه‌ریزی کنید.

۳. استقلال خود را حفظ کنید

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب انگیزشی : معرفی ۷ کتاب برتر انگیزشی که به فارسی ترجمه شده‌اند

در نهایت داهیگ بیان می‌کند که شکست در ترک عادت و یا داشتن عادت‌های بد طبیعی است. در نظر وی هر چقدر هم که اراده قوی داشته باشیم، گاهی اوقات به عادت‌های بد روی خواهیم آورد. آنچه مهم است مرتکب نشدن ” اشتباه دوم” است.
از نظر وی شکستی که هنگام ترک عادات بد صورت می‌گیرد، واقعاً شکست نیست. بلکه این یک آزمایش است. به عنوان مثال سیگاری‌ها اکثراً ۷ بار یا بیشتر، در ترک سیگار، شکست می‌خورند.

نقش انگیزه و اراده در شکل‌گیری عادت‌ها

آنها در این شکست‌ها درباره رفتار خود، نشانه‌ها و … بیشتر می آموزند. به همین دلیل شکست بسیار ارزشمند است، چرا که ما را مجبور به یادگیری می کند، حتی اگر ما نخواهیم. آنچه در نهایت باعث منصرف شدن از تغییر عادت می‌شود، کمرنگ شدن انگیزه است. لذا به همین دلیل است که اراده مهم‌ترین عنصر در شکل‌گیری و یا تغییر عادات است.
داهیگ یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینه عادت‌ها را نوشته است. اما قطعاً کتاب‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند. اگر کتابی غیر از کتاب قدرت عادت را مطالعه کرده‌اید، نام آن چه بوده است؟ در صورتی که کتاب عادت را مطالعه کرده‌اید، آیا این کتاب برای شما مناسب بود و کاربردی بود؟ نظر و تجربه خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

اقتباس از وب‌سایت
fourminutebooks