کتاب کار عمیق

معرفی و خلاصه کتاب کار عمیق: چرا باید کتاب کار عمیق را بخوانید؟

روزانه چندبار هنگام انجام کارهایتان، دچار حواس‌پرتی می‌شوید؟ حواس‌پرتی یکی از مشکلات اساسی انسان در حین انجام کارها است. به نظر می‌رسد که هرچند این حواس‌پرتی از دیرباز با انسان بوده است اما انسان کنونی بیشتر از این مشکل رنج می‌برد. پیدا کردن راه حل‌هایی برای مشکل حواس‌پرتی همواره مورد توجه و اولویت افراد بسیاری در حیطه‌های مختلف بوده است و می‌توان گفت که در این میان کال نیوپورت یکی از موفق‌ترین افراد در این زمینه بوده است. وی با نوشتن کتاب کار عمیق، راه‌حل‌های خوبی برای یافتن تمرکز در این آشفته بازار جهان ارائه داده است. از این رو و با توجه به اهمیت این مسئله در ادامه معرفی و خلاصه‌ای مفید از کتاب کار عمیق را برایتان آماده کرده‌ایم. پس اگر شما هم احساس می‌کنید که باید چاره‌ای برای این حواس‌پرتی‌های مکرر بیابید، این مقاله را هرگز از دست ندهید.

معرفی کتاب کار عمیق

کال نیوپورت، نویسنده و استادیار علوم کامپیوتر، در این کتاب درباره‌ی علم بهره‌وری یا بازده صحبت کرده است. برای معرفی این کتاب ابتدا بهتر است با تعریف کار عمیق و کار کم‌عمق آشنا شویم:

کار عمیق: به مجموعه فعالیت‌های حرفه‌ای که در حالت تمرکز کامل و بدون حواس‌پرتی انجام می‌شود، کار عمیق گفته می‌شود. کار عمیق توانایی‌های شناختی شما را به حداکثر رسانده، مهارت شما را بهبود بخشیده و تکرار آن دشوار است.

کار کم عمق: وظایفی که اغلب در حالی که حواس شما پرت است انجام می‌شوند، همان کار کم عمق هستند. در این فعالیت‌ها نشانه‌ای از تلاش برای ایجاد ارزش جدید در جهان وجود ندارد و تکرارشان آسان است.

کتاب کار عمیق به ۲ بخش تقسیم شده است. کال در بخش اول توضیح می‌دهد که چگونه کار عمیق، بهره‌وری را به حداکثر می‌رساند و چرا تعداد کمی از افراد آن را تمرین می‌کنند. در بخش دوم نیز نشان داده شده است که چگونه واقعاً این کار را انجام دهیم و به بیانی دیگر کار عمیق را به یک تمرین منظم در زندگی خود تبدیل کنیم.

کتاب عمیق کار برای هر کسی که می‌خواهد بازده خود را افزایش دهد، کار بیشتری را در زمان کمتری انجام دهد و هر کسی که به معقوله ممکن انجام چند کار همزمان و بالا بودن تمرکز و بهره‌وری علاقه دارد، کتابی مفید است. تکنیک‌های ارائه شده در این کتاب با آموزش مهارت انجام کار عمیق، به نتایج شگفت‌انگیز و تغییرات عمده‌ای در زندگی کاری ما منجر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب قدرت عادت به همراه نکات کاربردی این کتاب

خلاصه کتاب کار عمیق

همانطور که در بالا نیز ذکر شد، کار عمیق عبارت است از مجموعه فعالیت‌های حرفه‌ای که با تمرکز کامل و بدون حواس‌پرتی انجام می‌شود. کار عمیق مهارت های شما را بهبود می بخشد ، ارزش زیادی را در مدت زمان کمی ایجاد می کند و تکرار آن بسیار سخت است. در مقابل کار کم عمق عموماً با کمترین تمرکز انجام می‌گیرد. به عنوان مثال چک کردن صفحه واتساپ هر چند دقیقه یکبار، جواب دادن به کامنت‌های اینستاگرام و … از جمله کارهای کم‌عمق هستند. کال در کتاب کار عمیق، یک فرضیه برای کار عمیق در نظر گرفته است:

فرضیه کار عمیق: طبق این فرضیه؛ توانایی انجام کارهای عمیق دقیقاً در همان زمان در اقتصاد بسیار مؤثر بوده و به شدت ارزشمند می‌شود، به طور فزاینده‌ای نادر می‌گردد. در نتیجه آن عده‌ی معدود از افرادی که این مهارت را در خود پرورش داده و سپس آن را هسته اصلی زندگی کاری خود قرار می‌دهند، رشد خواهند کرد.

اما دلیل کمیاب بودن کار عمیق چیست؟ یکی از دلایل، آسان بودن کار کم‌عمق است. کارهای تکراری معمولاً طرفداران بیشتری دارند. با انتخاب مسیری که قابل دسترس‌تر است، به سادگی با کارکردن به روشی کم‌عمق، محیط‌های کاری کم‌عمق را ایجاد می‌کنند.

از طرف دیگر دلیل ارزشمندی بالای کار عمیق این است که میزان بهره‌وری را در زمانی مشخص به حداکثر می‌رساند. کار عمیق به تک تک وظایف ، بدون حواس پرتی، در حالت تمرکز شدید ، برای مدت زمان طولانی اشاره دارد. در زیر ۳ فاکتور که کار عمیق به آن‌ها وابسته است، آورده شده است:

۱. در کار عمیق چند وظیفه همزمان انجام نمی‌گیرند!

کال در کتاب کار عمیق با اشاره به نتایج تحقیقات مبنی بر کاهش بهره‌وری افراد هنگام انجام همزمان چندین کار، به انجام فقط یک کار تأکید کرده است. بدون شک تمرکز بر روی یک کار در یک زمان حداکثر میزان بازدهی را خواهد داشت.

۲. کار عمیق در شرایطی صورت می‌گیرد که حواس‌پرتی نباشد.

این یک اصل ثابت شده است که اگر هنگام انجام کارها حواستان پرت نشود، قادر به انجام بخش بزرگتری از کارها خواهید بود.

۳. تمرکز شدید، سومین مؤلفه برای دستیابی به شرایط کار عمیق است.

کتاب کار عمیقاگر بتوانید تمام انرژی خود را بدون حواس‌پرتی بر روی وظیفه پیش روی خود بگذارید، قادر خواهید بود در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهید. هرچه تمرکز شما بیشتر باشد، بازده بالاتری خواهید داشت.

اما خوب همانطور که می‌دانید، نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود! دستیابی به مهارت کار عمیق نیز نیازمند تلاش است.

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه مهم‌ترین نکات کتاب اثر مرکب، نوشته دارن هاردی

کال در کتاب کار عمیق بیان می‌کند که: “ایجاد عادت کار عمیق شما نیاز به آموزش دارد و این آموزش باید دو هدف را دنبال کند: ۱) بهبود توانایی تمرکز شدید و ۲) غلبه بر تمایل به حواس پرتی.”

در این راستا کال ۴ قانون برای دستیابی به مهارت کار عمیق، بیان می‌کند. این ۴ قانون عبارتند از:

قانون شماره ۱: عمیق کار کنید.

قانون شماره ۲: خستگی را در آغوش بگیرید.

قانون شماره ۳: شبکه‌های اجتماعی( اینستاگرام، تلگرام و …) را ترک کنید.

قانون شماره ۴: کارهای کم‌عمق را به حداقل برسانید.

کال در کتاب کار عمیق به بررسی مفصل این قوانین و نیز به ارائه راهکارهایی برای افزایش تمرکز و کاهش حواس‌پرتی پرداخته است. کتاب کار عمیق یکی از مهم‌ترین کتب در زمینه پیشرفت شخصی است که سرشار از نکات مفید گوناگون است.

ما در این مقاله سعی کردیم تا با ارائه یک معرفی و خلاصه از کتاب شما را با چارچوب این کتاب ارزشمند آشنا کنیم. قطعاً مطالعه این کتاب می‌تواند شما را به سمت کسب مهارت کار عمیق سوق دهد. در آخر اگر این کتاب یا کتابی دیگر در زمینه افزایش تمرکز و بازده مطالعه کرده‌اید، نظرتان را راجع به آن برای ما بنویسید.

منبع برگرفته از:

njlifehacks