کتاب اثر مرکب

معرفی و خلاصه مهم‌ترین نکات کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی

بیشتر ما انسان‌ها نیاز به استفاده از تجربیات یا راهنمایی‌های دیگران برای انگیزه گرفتن و پیش رفتن در مسیر زندگی داریم. اما این را هم خوب می‌دانید که سخنان هر کسی ارزش گوش دادن ندارد. افراد زیادی ممکن است سخن‌های خوب بگویند اما شنیدن این سخنان از کسانی که خود موفقیتی به دست نیاورده‌اند، چندان سودی ندارد و بیشتر مانند شعار است. در این میان اما افراد موفقی مثل دارن هاردی با بهره‌گیری از تجارب خود و نیز با توجه به موفقیت‌های خود، می‌توانند مشاوران خوبی در این زمینه باشند. استفاده از تجربیات افراد و کسب‌وکارهای موفق، یاد گرفتن اصول جدید و پربازده باعث پیشرفت شما در زمینه‌ی رسیدن به موفقیت می‌شود. دارن هاردی نویسنده، سخنران، مشاور و ناشر سابق مجله موفقیت است. او ازجمله نویسندگان نسخه‌های پرفروش نیویورک تایمز است. در این مقاله قصد داریم کتاب اثر مرکب، یکی از برجسته‌ترین آثار دارن هاردی، را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی با این کتاب تا آخر همراه ما باشید:

معرفی کوتاه از کتاب اثر مرکب

تصمیمات ما در طول روز بسیار بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید، زندگی‌مان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. کتاب اثر مرکب بر این اصل استوار است که تصمیمات شما، شکل‌دهنده‌ی سرنوشت‌تان هستند. در این کتاب نشان داده شده است که در واقع تصمیمات روزمره‌ای که می‌گیرید، می‌تواند شما را به سمت زندگی مورد نظرتان بکشاند و یا اینکه به طرز فاجعه باری شما را از مسیر دلخواه‌تان دور کند. هاردی در این کتاب، اثر مرکب عصاره‌ای از اصول اساسی که خارق‌العاده‌ترین دستاوردها در تجارت، روابط و … ایجاد کرده‌اند، ارائه داده است. این کتاب با آموزش گام به گام خود به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی پابه‌پا جلو رفته و در مسیر دلخواه موفقیت پیش رفته و در نهایت به خواسته‌های خود برسید.

برداشت‌هایی سازنده از کتاب اثر مرکب

در زیر برداشت‌هایی تأثیرگذار از این کتاب مشهور را برای آشنایی بهتر و استفاده، آورده‌ایم:

 

کتاب اثر مرکب

 

از این تصور جادویی که همه چیز خودش تغییر خواهد کرد، خلاص شوید! اوضاع وقتی تغییر می‌کند که رویکردی عملی برای تغییر شرایط داشته باشیم. همه چیز به خودی خود و به صورت جادویی تغییر نمی‌کند.

  • ما اغلب فکر می کنیم که تصمیمات کوچک روزمره در زندگی، عواقب بزرگی ندارند. اما این طرز فکر اشتباه است. خوردن یک بسته چیپس شاید در لحظه به نظر مهم نباشد، اما اگر هدف شما داشتن یک تغذیه‌ی سالم باشد، این کار شما را یک روز از هدف‌تان دورتر نگه می‌دارد.
  • انتخاب‌های سریع و فوری می‌تواند عواقب قابل توجهی در طولانی مدت به همراه داشته باشد. به جای بهره‌مندی از منافع کوتاه مدت و فوری، یک برنامه ثابت و متعهد بلند مدت داشته باشید تا ثمره‌های بلندمدتی را تجربه کنید.
  • از بین بردن محدودیت‌ها راهی برای رسیدن به موفقیت نهایی است. هنگامی که در مسیر پیشرفت گام برمی‌دارید، حتماً با موانعی روبرو خواهید شد. آنچه در این مواقع لازم است، این است که با غلبه بر ترس خود از موانع عبور کنید.
  • عادت‌های خوب را حفظ کنید. هنگامی که به الگوهای عادتی خوب دست یافتید، باید همواره به این الگوها پایبند باشید تا به یک قسمت عادی از برنامه معمول شما تبدیل شوند.

خلاصه کتاب اثر مرکب

 

کتاب اثر مرکب

 

به کارگیری دانش‌های کسب کرده

بیشتر افراد موفقیت را مدیون کسب دانش و اطلاعات بیشتر می‌دانند. درست است که دانش و اطلاعات جدید می‌توانند نقش مهمی در پیشبرد اهداف ایفا کنند، اما آنچه بیشتر اهمیت دارد به کار گیری این دانش است. هاردی در کتاب اثر مرکب اذعان می‌کند که آنچه برای موفقیت بدان نیاز دارید، وجود برنامه‌ای برای عملی کردن دانسته‌هایتان است.

اهمیت تلاش‌های کوچک روزانه

همچنین در این کتاب به اهمیت تلاش اشاره شده است. اثر مرکب، پاداش‌های بزرگ را نتیجه‌ی تلاش‌های کوچک روزانه می‌داند. هاردی معتقد است که استمرار در انجام کارها حتی اگر بزرگ و بااهمیت جلوه نکنند، می‌تواند منجر به موفقیت‌های بزرگ شود.

اهمیت انتخاب‌های روزانه

انتخاب‌ها از دیگر موارد مهم در تشکیل زندگی که می‌کنیم، هستند. انتخاب در هسته اصلی همه‌ی موفقیت‌ها و شکست‌ها قرار دارد. هر آن چیزی که هر روز انتخاب می‌کنید، می‌تواند به وجود آورنده‌ی تفاوت‌های بزرگ باشد. بسیاری از اوقات ما بدون اینکه خودمان متوجه شویم، از یک سری انتخاب‌های پیش‌فرض پیروی می‌کنیم. به عنوان مثال بعضی از انتخاب‌های ما برگرفته از آنچه فرهنگ و جامعه می‌گویند است و این انتخاب‌ها همیشه در راستای مسیر موفقیت قرار ندارند. شاید در ابتدا به نظر رسد که این‌ها موارد چندان مهم و تأثیرگذاری نیستند، اما بهتر است بدانید که دقیقاً همین موارد ناچیز باعث نرسیدن به خواسته‌هایمان می‌شوند. موقع تصمیم‌گیری‌های کوچک و روزانه همواره به یاد داشته باشید که؛ تصمیمات کوچک می‌تواند واقعاً اوضاع را تغییر دهند.

قبول مسئولیت زندگی شخصی

قبول کردن مسئولیت زندگی خویش گام مهمی است که باید در مسیر موفقیت برداشته شود. شما باید بدانید که مسئولیت زندگی‌تان به طور تمام و کمال به شما مربوط است.

پیگیری عامل تعیین کننده در موفقیت

پیگیری رفتار یکی از مسائل مهم در موفقیت به شمار می‌آید. اثر مرکب اعتقاد دارد که پیگیری و دنبال‌ کردن گام‌های پیشرفت و یافتن گام‌های اشتباه کلید موفقیت در بلندمدت است. تا زمانی که چیزی را اندازه نگیرید، نمی‌توانید به سمت پیشرفت حرکت کنید. به عنوان مثال ممکن است شما وقت بسیاری را پای تلفن همراه‌تان تلف می‌کنید. اما از آن‌ جایی که هیچ اطلاعی از ساعت دقیق آن ندارد، چندان به چشم‌تان نمی‌آید. اگر برای چند روز زمان استفاده از تلفن همراه‌تان را محاسبه کنید، متوجه وقت اتلاف شده خواهید بود. در این صورت است که برای اصلاح رفتار خود اقدام خواهید کرد. صرف آگاهی از اعمال، خود باعث تغییر در آن‌ها می شود. یادتان باشد که پیگیری می‌تواند  انقلابی در زندگی شما ایجاد کند.

لزوم ترک عادت‌های بعد و جایگزینی عادت‌های خوب

آنچه شما را به نقطه‌ی دلخواه‌تان می‌رساند، رفتارها و عادات شماست! شما ممکن است قصد لاغر شدن را داشته باشید. تا زمانی که خود متوجه این موضوع نشوید که باید رژیم غذایی سالمی داشته و ورزش کنید، در این هدف خود موفق نخواهید بود. مادامی که عادات بد خود را ترک نکرده و عادات خوب را جایگزین نکنید، امکان موفقیت در بلندمدت برای شما وجود نخواهد داشت!

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب انگیزشی : معرفی ۷ کتاب برتر انگیزشی که به فارسی ترجمه شده‌اند

کتاب اثر مرکب و تاثیرات آن در موفقیت شخصی و شغلی شما

همانطور که متوجه شدید، کتاب اثر مرکب به تأثیر انتخاب‌ها، عادات و در واقع خود فرد بر رسیدن به موفقیت می‌پردازد. به نظر می‌رسد که این نگاه دقیق‌ترین و درست‌ترین نگاه برای رسیدن به زندگی دلخواه است. آیا شما نیز این کتاب را مطالعه کرده‌اید؟ آیا تأثیر آن بر روی زندگی خود را متوجه شده‌اید؟