کتاب مدیریت منابع انسانی

معرفی و بررسی پنج کتاب مدیریت منابع انسانی که حتماً باید بخوانید.

در دانش مدیریت امروز، منابع انسانی ارزشمندترین و مهم‌ترین دارایی یک سازمان شناخته می‌شود. به همین دلیل است که دستیابی به اهداف و اجرایی کردن استراتژی‌های هر سازمان مستلزم انجام مجموعه اقداماتی در زمینه مدیریت منابع انسانی سازمان خواهد بود و در یک کلام داشتن منابع انسانی متناسب با اهداف سازمان، مزیت رقابتی آن سازمان را شکل می‌دهد. اگر چه تا همین سال‌های اخیر مدیریت منابع انسانی عموماً برای سازمان‌های بزرگ مطرح بود اما چند سالی است که اهمیت این موضوع برای کسب‌وکارهای کوچک نیز آشکار شده و کتاب‌های مختلفی با عنوان مدیریت منابع انسانی برای اینگونه سازمان‌ها نوشته می‌شود. در مطلب حاضر قصد داریم تا ۵ کتاب برگزیده در حوزه مدیریت منابع انسانی را به اختصار معرفی کنیم.

مدیریت منابع انسانی رویکردی راهبردی و منسجم در فرآیند اداره انسان‌ها در سازمان است. هدف از مدیریت منابع انسانی در یک سازمان؛ جذب، پرورش و حفظ و نگهداری افراد در سازمان، جهت رسیدن سازمان به اهداف خود است. در حالت کلی مدیریت منابع انسانی به ۴ بخش کلی تقسیم می‌شود: برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت و نظارت.

دنیای منابع انسانی بسیار عمیق و جذاب است. به طوری‌که سال‌ها است مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفته است. کتاب‌های ارزشمند بسیاری در زمینه مدیریت منابع انسانی نوشته شده‌اند. کتاب‌هایی که شاید بهترین راهنما برای کسب‌وکارها و نیز علاقه‌مندان این حوزه هستند. از این رو در این مقاله قصد داریم چند کتاب مدیریت منابع انسانی که برای شناخت و درک مدیریت منابع انسانی حتماً باید بخوانید را برا‌یتان معرفی کنیم.

 

۱) کتاب مدیریت منابع انسانی گری دسلر

 

کتاب مدیریت منابع انسانی

کتاب مدیریت منابع انسانی گری دسلر، سال‌ها است که به عنوان مرجع در دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی معرفی می‌شود. گری دسلر محقق مطرحی است که در چندین دانشگاه از جمله دانشگاه نیویورک تحصیل کرده است. کتاب مدیریت منابع انسانی وی به ۱۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است و پرفروش‌ترین کتاب وی شناخته می‌شود. گری در این کتاب حجیم در مورد مباحث مختلفی صحبت کرده است. برای شناخت بهتر موضوعات بررسی شده در این کتاب، عناوین فصل‌های آن را برایتان آورده‌ایم:

  1. مقدمه‌ای بر مدیریت منابع انسانی
  2. استخدام و جایابی و مدیریت توانمندی‌ها و استعدادها
  3. آموزش و توسعه منابع انسانی
  4. جبران خدمات
  5. ارتباطات میان کارکنان سازمان

 

۲) کتاب اسرار کار

 

کتاب اسرار کار

 

کتاب اسرار کار دومین کتاب در زمینه مدیریت منابع انسانی است که مطالعه‌ آن می‌تواند بسیار کارساز باشد. نویسنده این کتاب لازلو باک، سرپرست بخش عملکرد مردمی، مسئول جذب، توسعه، حفظ و لذت بردن کارکنان گوگل است. لازلو در این کتاب به دلایل محبوبیت و موفقیت گوگل پرداخته است. این کتاب برای کسانی که به دنبال پیشرفت شرکت خود هستند، مدیرانی که می‌خواهند بهترین کارمندان را گزینش و استخدام کنند مناسب است. لازو در این کتاب اسراری از روش‌های مدیریتی منابع انسانی در گوگل را بیان کرده است. او این تجربیات کاری خود را به صورت داستانی بیان می‌کند. همانطور که می‌دانید، استفاده از تجربیات انسان‌های موفق، یکی از راه‌های مناسب برای رسیدن به موفقیت است. حال تصور کنید که تجربیات شرکت موفقی چون گوگل در دست شما باشد! شاید به همین دلیل است که این کتاب بسیار مورد توجه علاقه‌مندان حوزه مدیریت منابع انسانی قرار گرفته است.

کتاب اسرار کار به شما نشان می‌دهد که چگونه برقراری تعادل بین خلاقیت و ساختار منجر به موفقیت می شود. این کتاب را بخوانید تا بتوانید کسب‌وکار خود را از درون خود بهتر کنید. آن را بخوانید تا دوباره از شادی و رضایت از کاری که انجام می‌دهید را بازیابید.

 

۳) کتاب ۵۳ اصل در مدیریت انسان‌ها

 

کتاب ۵۳ اصل در مدیریت انسان‌ها اثر نویسنده معروف استیفن رابینز است. استیفن رابینز در این کتاب راجع به تجربیات خود در زمینه رفتار سازمانی و مدیریت انسان‌ها صحبت می‌کند. این تجربیات در قالب ۵۳ نکته آورده شده‌اند. شما با خواندن این کتاب یاد می‌گیرید که چگونه بر موانع واقعی کار گروهی غلبه کنید، چگونه ارزیابی‌های استخدام را انجام دهید و چگونه عملکرد کارمندان خود را بهبود بخشید. رابینز در این کتاب اصولی را ارائه می‌دهد که می‌توانید در کل حرفه مدیریت خود به آنها اعتماد کنید. در بخشی از این کتاب آمده:

 همانگونه که یک نجار، نمی تواند تمام کارهای نجاری را با یک چکش حل و فصل کند، نباید انتظار داشته باشید که یک مدیر، بتواند فقط با توسل بر «سیستم جامع مدیریت کیفیت» و یا «استفاده از تیم های خودگردان»، همه مشکلات مدیریتی سازمان خود را حل کند. در کار پیچیده مدیریت، مسیر میان بری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کتاب‌های مدیریت استراتژیک که حتماً باید بخوانید.

۴) کتاب هفت چالش

 

کتاب هفت چالش

این کتاب اثر دنیس ریورز نویسنده مشهور است. دنیس ریورز در این کتاب به ۷ چالش مهارت‌های ارتباطی پرداخته است. این هفت چالش عبارتند از:

  1. چالش اول: بیشتر بشنویم و عکس‌العمل و پاسخ مناسب‌تر نشان دهیم.
  2. چالش دوم: در ابتدای گفتگو، به طرف مقابل بگوییم قصد ما از مطرح کردن این گفتگو چیست.
  3. چالش سوم: خودمان را شفاف‌تر و دقیق‌تر توضیح دهیم.
  4. چالش چهارم: نقدها و شکایات خود را به یک درخواست مشخص تبدیل کنیم و آنها را برای طرف مقابل شرح دهیم.
  5. چالش پنجم: سوالات باز و ترجیحاً خلاقانه بپرسیم.
  6. چالش پنجم: سوالات باز و ترجیحاً خلاقانه بپرسیم.
  7. چالش هفتم: ارتباط خوب و بهبود ارتباط را بخش مهمی از زندگی روزانه خود قرار دهیم.

با خواندن این کتاب شما خواهید توانست مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید: ۷ مورد از بهترین کتاب‌های اصول و فنون مذاکره به همراه معرفی ترجمه‌های فارسی

۵) کتاب پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسید.

 

این کتاب که اثری از تام راث است، تاکنون به بیش از ۱۷ زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده است. کسب رتبه اول در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز و وب‌سایت آمازون در کارنامه این کتاب وجود دارد. این کتاب نخستین تقسیم‌بندی جامع از نقاط قوت فردی ، اجتماعی و سازمانی افراد در جهان را در حوزه مدیریت منابع انسانی ارائه داده است. در این کتاب، ۳۴ نقطه قوت در بخش‌هایی جداگانه معرفی می‌شود. در هر بخش علاوه بر تعریف کاربردی راجع به هر نقطه قوت، نمونه‌هایی از افرادی که دارای این توانمندی هستند نیز آورده شده است.

در این مقاله پنج کتاب مدیریت منابع انسانی که در جهان شناخته شده‌اند و به زبان فارسی نیز ترجمه شده‌اند، معرفی شد. شما کدام یک از این کتاب‌ها را خوانده‌اید؟ نظرات خود را در مورد این پنج کتاب و یا هر کتاب دیگری در این زمینه در بخش نظرات با ما در میان بگذازید.

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان