راه اندازی کسب و کار اینترنتی

راه اندازی کسب و کار اینترنتی: ۵ نکته مهم برای رشد سریع و هدفمند

براساس شاخص‌های ارائه شده توسط بخش خرده‌فروشی ایالات متحده آمریکا IBM، بحران بهداشت جهانی در عرض پنج سال باعث شده تا روند تبدیل فروشگاه‌های فیزیکی به تجارت الکترونی تسریع شود. انتظار می‌رود که تنها در سال ۲۰۲۰ حوزه تجارت الکترونیکی رشد ۲۰ درصدی را تجربه کند. اگرچه ایده راه اندازی کسب و کار اینترنتی در نگاه اول بسیار هیجان انگیز است، اما برای این کار باید جنبه‌های بسیاری را در نظر گرفت.

در این مقاله به ارائه ۵ نکته در این زمینه خواهیم پرداخت. با استفاده از این نکات قادر خواهید بود تا تجربه خرید آنلاین مشتریان خود را بهبود ببخشید و در نتیجه در جذب، حفظ و تبدیل مشتریان موفق‌تر ظاهر شوید. این پنج نکته به این ترتیب است:

۱- تجربه کاربر را به حداکثر برسانید

اگر قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید، منابع خود برای ارائه تجربه کاربری ( UX ) با کیفیت را به حداکثر برسانید. با استفاده از ویژگی‌های جدیدی که به صورت دوره‌ای در پلتفرم‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌ها عرضه می‌شود، عادت مشتریان به سمت خریدهای آنلاین در حرکت است. حفظ و نگهداری ثابت تجربه کاربری یک امر ضروری است.

رسیدن مشتری به فروشگاه شما نیاز به تلاش زیادی داشته و این سفر مشتری باید بی‌نقص باشد. شما باید تجربه مشتری را در طول تمام سفر مشتری پخش کنید. طبق مطالعات انجام شده، ۲۸ درصد از مشتریان در صورتی که فرآیند پرداخت را پیچیده و یا طولانی بدانند، از انجام آن صرف نظر می‌کنند. بهتر است از دید یک مشتری جدید وارد فروشگاه خود شده و آن را تحلیل کنید. آیا فقط با چند کلیک امکان خرید وجود دارد؟ همچنین بهتر است کلمات کلیدی هر صفحه را تجزیه و تحلیل کنید. کدام کلمات کلیدی مشتری را به فروشگاه شما می‌آورد؟ کیفیت تجربه کاربری می‌تواند نرخ نگهداری و تبدیل مشتریان در کسب‌وکار شما را افزایش دهد.

 

ایچاد کسب و کار آنلاین

بیشتر بخوانید: طراحی تجربه کاربری و بازاریابی: موازی یا در تضاد هم

۲- یک تصویر به اندازه هزاران کلمه ارزش دارد

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو ( SEO ) در راه اندازی کسب و کار اینترنتی اهمیت بسیاری دارد. اما اغلب چیزی که یک فروشنده را از دیگران متمایز می‌کند، یک تصویر زیبا از محصول است؛ به ویژه هنگامی که در حوزه فعالیت شما، رقابت بالایی وجود داشته باشد. اکنون که کانال‌های اجتماعی مانند اینستاگرام ویژگی خرید درون برنامه‌ای را فراهم کرده‌اند، تصویر محصولات به یک ترند بزرگ تبدیل شده است. ابزارهایی مانند Pinterest به شما در یافتن یک تصویر مناسب و جذاب کمک خواهند کرد.

مشاغل آنلاین نیاز به تصاویر محصولات برای دسته‌بندی‌ها و همچنین تصاویر مرتبط با محصولات برای وب‌سایت و کمپین‌های خود نیاز دارند. این تصاویر یک سرمایه‌گذاری عالی هستند؛ چرا که می‌توانید از آنها در کانال‌های فروش مختلفی استفاده کنید. شما می‌توانید یک متخصص شبکه‌های اجتماعی را استخدام کرده و یا خودتان اقدام به عکاسی از محصولات‌تان کنید. در هر دو حالت باید اطلاعات اولیه‌ای از اصول عکاسی داشته باشید.

۳- از طریق ایجاد تنوع در ویترین، کاربران را تشویق به خرید اجتماعی کنید

از ماه مارس توصیه‌های دولتی برای ماندن در خانه و در نتیجه آن خرید‌های اجتماعی در حال افزایش است. مصرف‌کنندگان بیش از پیش در سایت‌ها و انجمن‌های مختلف در مورد محصولات بحث کرده و کیفیت محصولات و خدمات مورد استفاده خود را برای سایرین تضمین می‌کنند. در نتیجه برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی می‌توانید برای تشویق کاربران به خرید اجتماعی و ایجاد تنوع در ویترین فروشگاه خود، از طریق کانال‌های اجتماعی با کاربرانتان در ارتباط باشید. از این طریق طرفداران محصولات با فروشگاه شما آشنا شده و خریدهای انجام گرفته از این طریق افزایش خواهد یافت. این اتفاق حتی گاهی ممکن است بدون مراجعه آنها به فروشگاه شما نیز رخ دهد!

پلتفرم‌های اجتماعی یک مکان عالی برای تبلیغ برند شما هستند. این پلتفرم جایی است که روزانه فروشگاه و محصولات شما توسط کاربران در آن کشف می‌شوند. تعداد مناسبی از فالوورها در شبکه‌های اجتماعی و بهبود موتورهای جست‌وجو به موازات آن می‌تواند به درخشش برند شما در طولانی مدت کمک کند.

هنگام واگذاری وظایف، از همکاری نزدیک و مداوم بین تیم بازاریابی و روابط عمومی ( یا مدیریت شبکه‌های اجتماعی) خود اطمینان حاصل کنید. تیم روابط عمومی می‌تواند از طریق این پلتفرم‌های اجتماعی سوالات، نگرانی‌ها و شکایات کاربران را جمع‌آوری کرده و برای برطرف کردن و بهبود تجربه مشتری، آنها را به تیم بازاریابی منتقل کند.

 

ایجاد کسب و کار آنلاین

۴- از فناوری‌های جدید به صورت خلاقانه‌ای استفاده کنید

خرده فروشان می‌توانند از فناوری‌های جدید و پرکاربردی مانند واقعیت افزوده (AR) استفاده کنند. برای مثال ابزار واقعیت افزوده Sephora به کاربران این امکان را می‌دهد که چندین سایه رژ لب را امتحان کرده و گزینه مناسب برای خود را خریداری کنند. همچنین برند IKEA این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده که پیش‌نمایش قرارگیری مبلمان مورد نظر در محیط را از طریق گوشی همراه مشاهده کنند.

بازدید از فروشگاه‌های واقعیت مجازی (VR) و کدهای QR از دیگر فناوری‌های مفید برای استفاده در هنگام راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستند. هنگام ارسال محصولات به مشتریان، می‌توانید از طریق یک کد QR اطلاعات بیشتری در مورد محصول ازجمله نحوه کار و به‌روزرسانی‌های آن ارائه کنید.

بیشتر بخوانید: کسب و کارهای اینترنتی که با ایده‌های عجیب خود موفق ظاهر شدند!

۵- برای کسب‌وکار خود محتوا بسازید

یک استراتژی خوب بازاریابی محتوایی باعث افزایش بازدید از سایت، کاهش هزینه‌های جذب مشتری و ارائه محتوای کاربردی و با طول عمر بالا به کاربران می‌شود. برخلاف تبلیغات کلیکی موتورهای جست‌وجو که به ازای هر کلیک مبلغ مشخصی را از حساب شما کسر می‌کند، جذب مخاطب از طریق ایجاد محتوای باکیفیت هزینه‌ای نخواهد داشت. برای ایجاد یک استراتژی محتوایی بهتر است در مورد رقبای خود تحقیق کرده، به مشتریان خود گوش داده و یک تجربه کاربری عالی برای آنها بسازید.

در حال حاضر مشتریان در شبکه‌های اجتماعی در مورد برند شما چه می‌گویند؟ آیا می‌توانید در میان آنها یک نظر کامل و صادقانه را برای برجسته‌‌ کردن آن بیابید؟ توصیه می‌کنیم تا کانال‌های اجتماعی را کاوش کرده و بهترین روش برای هرکدام از آنها را بیابید. برای ساده‌تر شدن زمان‌بندی، روند تولید محتوا را استاندارد سازی کنید. در نهایت برای ایجاد ترافیک بیشتر می‌توانید از قالب‌های محتوایی مختلفی نظیر پست‌های وبلاگی، فیلم‌ها، پست‌های اجتماعی، وبینارها، پادکست‌ها و غیره استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مراحل راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی در منزل

به نظر شما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق چه اقدامات دیگری لازم است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع مقاله: وب‌سایت entrepreneur