کارآفرینی در ایران

کارآفرینی در ایران: مسیری پر پیچ و خم با تلخی و شیرینی‌های منحصربه‌فرد

این روزها کلمه «کارآفرینی» بسیار به گوش می‌رسد. اگر به این حوزه علاقه داشته باشید، بدون شک هر روز شاهد برگزاری سمینارهای فراوان و چاپ کتاب‌های مختلف در این خصوص خواهید بود. اما متأسفانه عدم توجه به تمامی جوانب این حوزه، گاهی باعث می‌شود تا برخی به اشتباه رویای کارآفرینی را در سر خود پرورانده و به کلی از مشکلات و دشواری‌های آن غافل شوند. با این وجود اگر مرد روزهای سخت باشید، کارآفرینی می‌تواند همچون یک چالش شیرین در طول زندگی شما جریان داشته باشد! برای آشکار شدن بیشتر این مسئله، در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مزایا و همچنین مشکلات کارآفرینی در ایران بپردازیم.

امیدواریم که با بررسی جزئیات بیشتری از دو روی سکه کارآفرینی، مسیر حرکت به سمت کارآفرین شدن را برای شما روشن‌تر سازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کارآفرینی در ایران: رویارویی با دشواری‌های شیرین!

هر کشوری در گوشه و کنار دنیا قوانین خاص خود را در زمینه‌های مختلف دارد. هر یک از این قوانین به نوبه خود می‌تواند مسیر یک کارآفرین را سخت و یا آسان سازند. کشور عزیز ما ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و قوانین و راهنمای کاملاً مشخصی را پیش روی علاقه‌مندان به حوزه کارآفرینی قرار می‌دهد. از همین رو مقایسه مسیر رشد و پیشرفت یک کارآفرین ایرانی با یک کارآفرین خارجی نمی‌تواند معیار مناسبی برای سنجش میزان موفقیت هرکدام از آنها ارائه دهد؛ زیرا این دو مسیر از هر لحاظ با دیگری تفاوت‌های بسیاری دارد.

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، کارآفرینی در ایران را می‌توان همچون یک سکه با دو روی متفاوت در نظر گرفت. در یک سمت این سکه تسهیلات و امتیازات مختلف و اغوا کننده‌ای قرار دارد. اما در سمت تاریک و پنهان آن مشکلاتی نیز نهفته است. البته این مشکلات در نوع خود یک مزیت به شمار می‌روند! چرا که این روی تاریک سکه باعث شده تا تنها افراد سخت‌کوش و مصمم در این مسیر باقی مانده و عزت و شکوه کلمه کارآفرینی حفظ شود. در ادامه نگاهی به مزایا و مشکلات کارآفرینی در ایران خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین سن کارآفرینی متفاوت‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید!

 

مزایای کارآفرینی در ایران

کارآفرینی در کشور ایران از جنبه‌های گوناگون مزایایی به همراه دارد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین مزایای آن می‌پردازیم.

گسترش ارتباطات و کاهش مقاومت در قبال خدمات و محصولات جدید

گسترش فناوری و همه‌گیر شدن ارتباطات باعث شده تا اقشار مختلف جامعه نسبت به گذشته مقاومت بسیار کمتری را نسبت به استارت‌آپ‌ها و کسب‌و‌کارهای جدید نشان دهند. به عبارت دیگر افزایش اطلاعات جمعی باعث شده تا مردم با آغوشی باز از محصولات و خدمات جدید استقبال کنند. در نتیجه اگر به عنوان یک کارآفرین قصد راه اندازی استارت‌آپ جدید و ارائه محصولات و خدمات متفاوتی به اقشار مختلف جامعه دارید، مسیر شما نسبت به کارآفرینان سال‌های دور بسیار ساده و هموارتر خواهد بود.

در سال‌های جدید شاهد ظهور و رشد استارتاپ‌های مختلفی در ایران بوده‌ایم. در سال‌های گذشته شاید افراد زیادی نبودند که تجربه خرید اینترنتی داشته باشند ولی امروزه مواردی مانند خرید اینترنتی یک مسئله رایج در ایران است.
یک نمونه دیگر میزان استفاده و استقبال از استارت‌آپ‌های مختلف مانند اسنپ نشان می‌دهد که افراد مقاومت سابق در مورد کسب و کارهای خلاقانه ندارند و حتی از آنها هم استقبال می‌کنند.

حمایت عمومی و دولتی از کارآفرینان داخلی

خوشبختانه سیاست‌های عمومی و دولتی کشور ایران بر روی حمایت از تولیدات و کسب‌وکارهای داخلی تمرکز دارد. به لطف این سیاست، شما قادر خواهید بود تا به عنوان یک کارآفرین از تسهیلات مختلفی نظیر تخفیف در هزینه‌ها، دریافت وام با بهره پایین، بهره‌مندی از خدمات حمایتی و مزایای دیگری از این قبیل برخوردار شوید. حمایت‌های موجود از کسب‌وکارهای داخلی باعث شده تا کارآفرینی در ایران مسیر هموارتری نسبت به دوران گذشته داشته باشد.

 

مزایای کارآفرینی

زمینه‌ای آماده برای پیاده‌سازی ایده‌های جدید

در سال‌های اخیر شاهد پیاده‌سازی ایده‌های مختلفی از استارت‌آپ‌های کشورهای خارجی در داخل کشور بوده‌ایم. شاید معروف‌ترین مثالی که بتوان در این مورد به زبان آورد، پیاده‌سازی تاکسی‌های اینترنتی همچون اسنپ و تپسی با الگوبرداری از مدل خارجی خود یا همان استارت‌آپ اوبر بوده است. موفقیت چشمگیر استارت آپ‌های ملی با الگوبرداری از نمونه‌های خارجی باعث شده تا کارآفرینان برای ارائه خدماتی که پیش از این در کشور وجود نداشته‌اند، دست به کار شوند. کشور ایران در میان کشورهای در حال توسعه قرار داشته و از آمادگی بسیار بالایی برای پیاده‌سازی ایده‌های جدید و ارائه محصولات و خدمات نوین برخوردار است.

بیشتر بخوانید: تکنیک های خلاقیت در کارآفرینی: چگونه به ایده‌ها و راه حل‌های جدید برسیم؟

 

مشکلات کارآفرینی در کشور ایران

با این حال گزینه‌های فوق تمام ماجرا نیستند! همان‌طور که بیان کردیم، کارآفرینی در کشور ایران در کنار تمام مزایا، مشکلاتی را نیز به همراه دارد. در ادامه نیم نگاهی به برخی از مهم‌ترین موانع در مسیر کارآفرینی داخلی خواهیم داشت.

نیاز به زمینه‌سازی ذهنی برای پذیرش محصولات جدید

پیش از این در بخش مزایای کارآفرینی در کشور ایران به این مورد اشاره شد که این کشور به دلیل ماهیت «در حال توسعه بودن» خود، آماده پذیرش ایده‌های جدید و نوآورانه است. اما با این حال نباید انتظار داشت که مردم ایران از ابتدا و با آغوشی باز از خدمات جدید استقبال کنند. میزان پذیرش از خدمات و محصولات جدید در هر گوشه و کنار این کشور با توجه به تفاوت‌های فرهنگی و همچنین میانگین سنی مردم آن منطقه ممکن است با بقیه نقاط متفاوت باشد. در نتیجه چنانچه قصد آغاز کارآفرینی و ارائه محصول جدیدی دارید، شاید نیاز به یک دوره آماده‌سازی ذهنی و نمایش مزایای محصول و خدمات خود به شیوه‌های مختلف داشته باشید.

 

مشکلات کارآفرینان ایرانی

عدم سخت‌گیری در قوانین مربوط به حق مالکیت

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کارآفرینی در ایران، عدم وجود و پیاده‌سازی قوانین سخت‌گیرانه در خصوص توجه به حق مالکیت است. در نتیجه ممکن است پس از انتشار و موفقیت یک محصول یا سرویس، به سرعت شاهد ظهور سرویس‌های مشابه با تغییراتی بسیار جزئی باشیم. هرچند که این موضوع در نوع خود می‌تواند باعث ایجاد یک فضای رقابتی شده و به پیشرفت سرویس و محصول مورد نظر ختم شود. با این حال هیچ رقابتی برای کارآفرینان ساده نیست. چنانچه قصد ارائه یک محصول یا خدمت جدید به بازار را دارید، توصیه می‌کنیم که پیش از ارائه عمومی آن، به قدم‌های بعدی خود نیز اندیشیده و چندین مرحله از رقبای آینده خود جلوتر باشید.

بیشتر بخوانید: از ایده کارآفرینی تا ایجاد یک کسب و کار جدید: به رویاهای خود تحقق ببخشید

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله نگاهی بسیار سطحی و کوتاه به مسیر کارآفرینی در کشور ایران داشتیم. بدون شک تمامی مزایا و مشکلات کارآفرینی در ایران را نمی‌توان در یک مقاله خلاصه و جمع‌بندی کرد. مسیر کارآفرینی ممکن است برای هر شخص تجربه‌ای کاملاً خاص و منحصربه‌فرد را به همراه داشته باشد. پس برای آغاز این مسیر بهترین راه مشاوره با افرادی است که پیش از شما در حوزه مشابهی قدم برداشته‌اند.

به نظر شما کارآفرینی در ایران چه تفاوت‌های دیگری با سایر کشورها دارد؟ چه توصیه‌ای برای کارآفرینان فردا دارید؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.