پروژه های کارآفرینی

از برنامه ریزی تا حفاظت از پروژه: ۵ قدم مهم در ایجاد پروژه های کارآفرینی موفق

گاهی یک اتفاق پیش‌بینی نشده می‌تواند یک پروژه کارآفرینی را به طور کامل مختل کرده و حتی یک سازمان را تا مرز نابودی بکشاند! اما خواسته یا ناخواسته همیشه اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای در مسیر پروژه‌های بزرگ قرار خواهند گرفت. پس چگونه می‌توان از خطرات احتمالی این اتفاقات پیشگیری کرد؟ جواب این سوال در یک مدیریت صحیح و اصولی نهفته است! مدیریت پروژه های کارآفرینی وظیفه مهمی است که آینده یک کسب‌و‌کار و افراد بسیاری را که قرار است در آن کسب‌و‌کار مشغول به کار شوند را رقم می‌زند! در این مقاله به بررسی ۵ مرحله مهم برای دست‌یابی به موفقیت در چنین پروژه‌های مهمی می‌پردازیم.

۵ مرحله مهم در موفقیت پروژه های کارآفرینی

در ادامه مراحل دست‌یابی به موفقیت در پروژه‌های بزرگ کارآفرینی را به شما معرفی خواهیم کرد. اگر قصد مدیریت و سرپرستی یک پروژه کارآفرینی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا با دقت هر چه تمام‌تر به موارد زیر دقت کنید.

بیشتر بخوانید: ۸ اشتباه و تله رایج و بسیار خطرناک در مسیر مدیریت کسب و کار

 

مرحله اول: یک پیروزی از پیش تعیین شده

اغلب پروژه های کارآفرینی بزرگ و موفق دنیا حتی پیش از آن که وارد عرصه عمل شده باشند، پیروزی خود را قطعی کرده بودند! در مرحله اول هر پروژه‌ای شما نیازمند جمع‌آوری بودجه برای آغاز آن خواهید بود. یکی از روش‌های انجام این کار، استفاده از روش مناقصه و جذب پیمان‌کاران برای آغاز کار است. در این مرحله شما به خوبی می‌توانید اولین قدم موفقیت‌آمیز خود را بردارید. اما چگونه؟ در ادامه به توضیح بیشتر این مورد می پردازیم.

در مرحله مناقصه بسیاری از مشتریان خواستار یک طرح کامل و تأیید شده از کل پروژه هستند. در این طرح باید به صورت دقیق زمان‌بندی آن مشخص شود؛ چرا که در این صورت می‌توان برآورد دقیق‌تری از هزینه‌های لازم برای راه‌اندازی آن داشت. هر چند که ایجاد یک طرح دقیق از ابتدا کار بسیار دشوار و زمان‌بری است، اما با استفاده از نرم‌افزارهایی نظیر نرم‌افزار مدیریت پروژه شرکت مایکروسافت می‌توان طرح کاملی از یک پروژه کارآفرینی ایجاد کرد. ارائه یک طرح کامل از ابتدا می‌تواند یک پیروزی از پیش تعیین شده برای پروژه شما به ارمغان آورد.

مرحله دوم: برنامه‌ریزی برای ادامه

پس از ایجاد یک پیش طرح از پروژه های کارآفرینی، لازم است تا برنامه‌ریزی دقیقی برای اجرای این طرح نیز داشته باشید. یک برنامه‌ریزی اصولی از آغاز کار می‌تواند از هر گونه تأخیر ناخواسته جلوگیری کرده و ظرفیت تحمل پروژه را برای اتفاقات پیش‌بینی نشده افزایش دهد. همان قدر که برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای طرح می‌تواند مفید و موثر باشد، به همان اندازه نیز عدم برنامه‌ریزی تبعات خطرناکی را به همراه دارد.

در صورتی که شما برنامه مشخصی برای اجرای طرح اولیه خود نداشته باشید، ممکن است اتفاقات ناگواری نظیر تخریب روابط با مشتریان بالقوه، افزایش هزینه‌های اضافی و جانبی و بسیاری از اتفاقات پیش‌بینی نشده دیگر در انتظارتان باشد. پس با یک برنامه دقیق و منظم، از خراب شدن پیروزی مرحله اول خود جلوگیری کنید!

 

مدیریت پروژه های کارآفرینی

مرحله سوم: فاز اجرا فرا رسیده است!

بسیاری از مدیران پروژه‌ها به اشتباه گمان می‌کنند که اولین قدم در ایجاد پروژه های کارآفرینی، فاز اجرای آن است! اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید پیش از این مرحله دو قدم حساس و سرنوشت‌ساز دیگر باید طی شوند. پس از ایجاد یک طرح جامع و برنامه‌ریزی برای عملیاتی سازی این طرح، نوبت به فاز اجرایی آن خواهد رسید. در این مرحله دیگر راه گریزی نخواهید داشت! چرا که با وجود اعلام عمومی پروژه، همه سرمایه‌گذاران و مشتریان بالقوه در انتظار محقق شدن وعده‌های شما خواهند بود.

اما این مسئله نباید به هیچ وجه برای شما دلهره‌آور باشد. چرا که با وجود یک برنامه‌ریزی دقیق پیش از اجرا، خیال شما از بابت تمامی اتفاقات ممکن آسوده خواهد بود. با رسیدن به زمان اجرا به این نتیجه خواهید رسید که هر دقیقه صرف شده برای ایجاد طرح کلی و برنامه‌ریزی برای آن، ارزش خود را داشته است. با این حال داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق نمی‌تواند موفقیت یک پروژه کارآفرینی را تضمین کند. همانند مراحل قبلی، در این مرحله نیز باید تمام تلاش خود را برای پیشرفت دقیق و بر اساس برنامه به کار بگیرید.

بیشتر بخوانید: بهترین سن کارآفرینی متفاوت‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید!

مرحله چهارم: تهیه گزارش‌های لازم از روند اجرای کار

تهیه گزارش و مستندسازی بخش مهمی از ایجاد پروژه های کارآفرینی است. با تهیه گزارش‌های شفاف، مختصر و کاربردی به خوبی می‌توانید سرمایه‌گذاران و مشتریان بالقوه خود را از روند پیشرفت برنامه آگاه کنید. همچنین ارائه گزارش از یک پروژه کارآفرینی باعث افزایش اعتماد عمومی و اعتبار آن در جامعه هدف خواهد شد.

مرحله پنجم: حفاظت از پروژه

آیا با اتمام روند اجرایی و به پایان رسیدن پروژه های کارآفرینی، کار مدیران آن به اتمام خواهد رسید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است، باید متذکر شویم که به شدت در اشتباهید! درست پس از پایان روند ایجاد یک پروژه کارآفرینی، نقش مهم و همیشگی حفاظت از آن آغاز خواهد شد. حفاظت از پروژه در حالت کلی به ۲ قسمت اصلی تقسیم می‌شود. قسمت اول در بازه کوتاه‌مدتی پس از اتمام طرح جریان دارد. در این مرحله شما باید گزارش‌های دقیق تهیه شده خود را ارائه کرده و در صورت وجود هر گونه تأخیر و یا ضرر دهی در طول اجرا، استدلال‌های خود را بیان کنید.

با این حال مرحله دوم حفاظت از پروژه کارآفرینی از زمان شروع رسمی پروژه تا زمانی که این کسب‌و‌کار در جریان است، ادامه خواهد داشت. شما باید به عنوان یک مدیر پروژه کارآفرینی همواره تلاش خود را برای پیشرفت و پیروزی در برابر حریفان‌تان به کار گرفته و زندگی حرفه‌ای خود را وقف زنده نگه داشتن نبض یک کسب‌و‌کار کنید.

 

ایجاد پروژه کارآفرینی

ارزشش را خواهد داشت!

بر خلاف تصور عموم، ایجاد یک کسب‌و‌کار جدید کار آسانی نبوده و نیاز به یک مدیریت قدرتمند و محکم برای ایستادگی در برابر مشکلات را دارد. اما اگر روحیه چنین کاری را داشته و آرزوی کارآفرینی را در سر دارید، تمامی زحمات و انرژی صرف شده برای این کار ارزش تجربه کردن را خواهد داشت. چرا که شیرینی تولد یک کسب‌و‌کار در دستان شما هیچ جایگزین دیگری ندارد!

در این مقاله به ۵ مرحله اصلی در ایجاد پروژه های کارآفرینی پرداختیم. به نظر شما در هر یک از این مراحل باید به چه موارد مهم دیگری توجه کرد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.