شتاب دهنده استارتاپ

۱۲ نکته مهم که کمک می‌کند تا شانس پذیرش شما در یک شتاب دهنده استارتاپ افرایش یابد.

سپری کردن استارتاپ‌ها به مدت ۲ ماه در یک شتاب دهنده استارتاپ می‌تواند یک روش عالی برای رشد یک استارتاپ نوپا باشد و به آن کمک می‌کند تا پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد و رشد روزافزون خود را آغاز کند. سرمایه‌گذارانی که مدیریت شتاب‌دهنده‌ها را بر عهده دارند، علاوه بر اینکه دسترسی فراوانی به بودجه مالی، مربیان و ارتباطات تجاری با ارزشی دارند.

مزیت‌های استقرار در یک مرکز شتاب دهنده استارتاپ

مزیت استقرار در شتاب دهنده‌ها در این است که استارتاپ‌ها می‌توانند در یک محیط کاری مشترک قرار بگیرند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند شبکه‌هایی را ایجاد کرده و روابط طولانی مدتی با سایر کارآفرینان باهوش برقرار کنند.

فقط باید این نکته مهم را مد نظر داشته باشید که وارد شدن در برخی از شتاب‌دهنده‌ها در خارج و در ایران بسیار مشکل است.

در این نوشته قصد داریم تا نکات مهمی درباره افزایش شانس وارد شدن به یک مرکز شتاب دهنده استارتاپ

در این نوشته قصد داریم تا چند نکته مهم درباره افزایش شانس وارد شدن به یک مرکز شتاب دهنده استارتاپ و موفق شدن در آن را بیان کنیم.

۱- مطمئن شوید که ایده کسب وکارتان یک ایده بزرگ و مهم باشد.

هر چه قدر ایده استارتاپ شما بزرگ‌تر باشد، بهتر است. بهتر است به جای داشتن ایده‌های کوچک، به ایده‌ای با ابعاد بازار بسیار بزرگ فکر کنید.

۲- در محل شرکت خود حداقل محصول قابل عرضه را داشته باشید.

شما به محصولاتی نیاز دارید که حقیقتاً به درد بخور باشد. این در حالی است که محصولات شما هرگز کامل و بی نقص نخواهند بود و شما باید همواره تلاش کنید تا در راستای بهبودی دائمی آنها قدم بردارید. چیزی که شما برای رشد در یک شتاب دهنده استارتاپ نیاز دارید محصولی است که مشتریان به آن دسترسی داشته و بازخورد مصرف آن از سوی آنها به شما برسد.

شما باید همواره با مشتریان خود صحبت کنید و باید سعی کنید تا متوجه شوید که چگونه باید محصول خود را بهبود ببخشید و تلاش کنید تا مناسب‌ترین محصول را برای بازار خود پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: ۹ توصیه مهم و اساسی برای افزایش فروش و بازاریابی برای استارتاپ ها

۳- بخشی از بازار را شناسایی کنید که در آن شناخته هستید و بتوانید مشتری جذب کنید.

این نقطه با ارقام مشخص می‌شود. با چه تعداد مشتریانی کار می‌کنید؟ چند نفر از سایت شما دیدن می‌کنند؟ سود شما چقدر است؟ آیا ارقام شما ماهانه رشد می‌کنند؟

آنچه که این مراکز رشد، شتاب دهنده‌های استارتاپ و VCها به دنبال آن هستند، رشد ماهانه در ارقام این آمار است، بنابراین هرچه این ارقام بیشتر باشد درصد رشد نیز بالاتر خواهد بود.

پذیرش در شتاب دهنده استارتاپ

۴- تیم سازی کنید.

در حالی که استثناهایی وجود دارد، به ندرت اتفاق می‌افتد که یک موسس خود به تنهایی وارد یک شتاب دهنده استارتاپ شود. حداقل شما در تیم خود به یک نفر نیاز دارید که متخصص موضوعی بوده و به یک نفر دیگر که دارای مهارت‌های بسیار بالای فنی باشد و هر فردی که وارد تیم می‌شود باید به صورت تمام وقت در اختیار تیم باشد.

شما نمی‌توانید به صورت پاره وقت وارد تیم شوید، اگر چنین باشد شما باید از شغل دیگر خود استعفا دهید. اگر شما چندین ایده در ذهن خود دارید و مطمئن نیستید کدام یک درست است، باید یکی را انتخاب کرده و با آن کار کنید.

۵- به شدت شبکه سازی کنید.

۵۰۰ استارتاپ در وب‌سایت‌های خودشان اشاره کردند که بازخوردهای مثبتی از مربیان و سرمایه‌گذارانی که قبلاً در یک شتاب دهنده استارتاپ شرکت کرده‌اند، دریافت کرده‌اند. شبکه‌سازی سبب می‌شود تا بتوانید نظرات سایر افراد را دریافت کنید و استارتاپ خود را زودتر تکمیل کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی روش های ارزش گذاری استارتاپ ها از زبان متخصصین

۶- ساختار داخلی استارتاپ خود را بهتر بشناسید.

شما در یک شتاب دهنده استارتاپ ثبت نام کرده‌اید و این فرصت را یافته‌اید که در آن شرکت کنید. بهترین روش برای فروش ایده‌های خود شناخت کسب و کار خود از درون است، نظیر چشم انداز شما، نقشه راه و هر نوع آمار دیگر که ممکن است از شما سوال پرسیده شود.

برای شناخت بهتر استارتاپ خود می‌توانید این سوال ها را از خود بپرسید: چند نفر از وب‌سایت شما دیدن کرده‌اند؟ چه تحولاتی در طول هر مرحله اتفاق می‌افتد؟ هزینه لازم برای بدست آوردن مشتری از طریق هر کانالی که برای پرداخت‌های خود استفاده می‌کنید چیست؟ میزان تخمینی برای ارزش طول عمر مشتری شما چیست؟  شما قبل از ثبت نام در یک شتاب دهنده استارتاپ نیاز دارید که کارهای بسیاری انجام دهید.

۷- زمانی که پذیرفته شدید دوستان خود را نیز وارد شتاب دهنده کنید.

سایر سرمایه گذاران و اعضای تیم که با آنها ملاقات می‌کنید افراد به شدت روشنفکری هستند که دارای سرمایه ارزشمندی از اطلاعات و تجربه هستند. این گونه افراد تجربه‌های زیادی را در این مسیر کسب کرده‌اند و گاهی مسیر کارآفرینی را بهتر از هر شخص دیگری تجربه کرده‌اند.

شتاب دهنده استارتاپ

۸- با خود و افراد دیگر صادق باشید.

سعی کنید تا با مربی و متخصصان شتاب دهنده استارتاپ روراست باشید. زمانی که به مربی خود، تمام حقایق را بیان کنید و هر آنچه را که بر کسب و کار شما می‌گذرد را بیان کنید، مربی می‌تواند به راحتی در حل کردن مشکلات به شما کمک کند.

۹- به رشد اولویت بدهید

شما ماهانه به دنبال کاربران  و سود بیشتری هستید. زمانی که ماه به ماه ارقام شما بیشتر شود نشان دهنده این است که در موقعیت بهتری هستید تا بتوانید در روز اصلی بهترین نمایش را داشته باشید.

۱۰- برنامه‌های جذب سرمایه را در کوتاه‌ترین فواصل زمانی ممکن اجرا کنید.

پیشنهاد می‌شود که بازه شش ماه را برای تکمیل کردن برنامه جذب سرمایه خود اختصاص دهید، اما این کار را در ماه اول انجام دهید.

در مورد زمان خود و جلساتی که برگزار می‌کنید نهایت کارایی را نشان دهید. در ساعت ۹ صبح کار خود را شروع کرده و در ساعت ۶ عصر به اتمام رسانید و در یک روز با ۶ نفر صحبت کنید. هر چه قدر سریع‌تر جذب سرمایه کنید، سریع‌تر می‌توانید به مرحله رشد و سازندگی برسید.

۱۱- تغییر به نقش مدیرعامل

دریافت پول از سرمایه‌گذاران مسئولیت زیادی را متوجه شما می‌کند. این ممکن است کمی دور از منطق باشد، اما در حال حاضر شما به نفرات کمتری در کسب و کار خود نیاز دارید ولی در عوض به زمان بیشتری نیاز دارید تا بتوانید استعدادهای برتر برای کمک به شما جهت تحقق به اهداف خود را پیدا کنید.

۱۲- به رشد خود ادامه دهید.

این آخرین و البته مسئولیت بی‌پایان شما است. شما باید به رشد کسب‌وکارتان ادامه دهید تا بتوانید به مراحل بعد بروید. البته در صورتی که به این توصیه‌ها عمل کنید، از آنچه که فکر می‌کنید زودتر می‌توانید مراحل ترقی را پشت سر بگذارید. زمانی که در حال راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستید، زمان به سرعت در حال گذر است.

منبع:

INC