تبدیل ایده به کسب و کار

از ایده کارآفرینی تا ایجاد یک کسب و کار جدید: به رویاهای خود تحقق ببخشید

افراد ایده‌پرداز همواره در تفکرات خود به دنبال ارائه راه‌حلی برای مشکلات موجود در دنیای اطراف خود و آسان‌تر کردن شیوه زندگی برای دیگران هستند. ذهن این افراد سرشار از ایده کارآفرینی بوده و به سادگی می‌توانند مسیر این ایده را در تصوراتشان دنبال کنند. اما متأسفانه تنها تعداد اندکی از افراد ایده‌پرداز قادرند تا تصورات و راه حل‌های خود را به یک کسب و کار عملی در دنیای واقعی تبدیل کنند. اگر شما نیز با همین مشکل مواجهید، خبر خوشی برایتان داریم! در این مقاله به بررسی مسیر ایده کارآفرینی تا یک کسب و کار واقعی خواهیم پرداخت. وقت آن رسیده که کمی جدی‌تر در مورد ایده‌های خود فکر کنید!

از ایده کارآفرینی تا آغاز یک کسب و کار

تا زمانی که کاری برای ایده‌های خود انجام ندهید، این راهکارها تنها در حد یک خیال و تصور محدود در ذهن شما باقی خواهند ماند. پس قدم اول برای تبدیل ایده کارآفرینی به کسب و کار، آغاز انجام کاری واقعی برای آن است. سپس لازم است تا با بررسی بازار هدف، پیاده‌سازی یک استراتژی مناسب، تدوین یک برنامه تجاری صحیح و همچنین به دست آوردن فضای کار و افراد متخصص مورد نیاز خود، تصورات خود را وارد دنیای واقعی کنید. اگر شما نیز قصد تبدیل یک ایده کارآفرینی به یک کسب و کار و تجارت پایدار را دارید، می‌توانید نکات زیر بهره برده و راهنمایی بگیرید.

۱- ایده خود را کاملا شفاف‌سازی کنید.

پیش از هر چیزی لازم است تا کاملاً از کاری که قصد انجام دادن آن را دارید، آگاه باشید. ایده شما باید توانایی حل یک مشکل و یا برطرف کردن یکی از نیازهای افراد جامعه را داشته باشد. با این اوصاف، ایده کارآفرینی شما قصد حل کردن چه مشکلی و یا برطرف کردن چه نیازی را دارد؟ چرا مردم باید از این ایده استقبال کنند؟ برای پاسخ به این سوال‌ها، برای لحظاتی ایده خود را از نمایی دورتر بررسی کرده و سعی در هدفمند نمودن آن کنید. اگر شما جای یکی از مشتریان موجود در بازار هدف خود بودید، آیا برای استفاده از این سرویس و یا حصول حاضر به پرداخت مبلغ مناسبی می‌شدید؟

تست مامان: چطور با مشتری‌ها صحبت کنیم و بفهمیم که آیا ایده‌مون به درد می‌خوره یا نه؟

شفاف سازی ایده کارآفرینی

۲- بازار هدف خود را بشناسید.

شما باید در ذهن خود تصویری واضح از بازار هدف مورد نظرتان داشته باشید. مخاطبان موجود در بازار هدف شما چه مشکلی دارند که از طریق سرویس و یا محصول شما قابل حل شدن است؟ آنها در چه مناطقی زندگی می‌کنند؟ میزان درآمدشان در چه سطحی است؟ چه تحصیلاتی دارند؟ برای گذران زندگی خود چه کارهایی انجام می‌دهند؟ اغلب آنها متأهلند یا مجرد؟ در کجا و چگونه می‌توانند از کسب و کار شما بهره ببرند؟ این موارد تنها بخشی از سوال‌هایی هستند که ممکن است برای شناسایی بیشتر بازار هدف نیاز به پاسخگویی داشته باشند. با طرح سوالات بیشتر و اختصاصی‌تر در مورد ایده کارآفرینی خود می‌توانید به بینش صحیحی از بازار هدف کسب و کارتان دست یابید.

۳- پیش از سرمایه‌گذاری، یک نمونه اولیه ایجاد کنید.

تبدیل ناگهانی یک ایده کارآفرینی به کسب و کار و تجارت واقعی کار معقولی نیست. پیش از این کار بهتر است تا به ایجاد یک محصول کوچک و مختصر و یا یک نمونه اولیه بپردازید. این نمونه اولیه می‌تواند نماینده محصول و یا سرویسی باشد که قصد ارائه آن را دارید. با تولید یک نمونه اولیه، مشتریان بالقوه و همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانند ایده‌ها و تصورات ذهنی شما را در یک دنیای واقعی و فیزیکی لمس کرده و از مفید بودن آن اطمینان حاصل کنند. یک نمونه اولیه به صورت بالقوه می‌تواند باعث صرفه‌جویی مقدار زیادی از هزینه‌های شما شود. علاوه بر این در این قدم می‌توانید از بازخورد و نظرات مردم در مورد ایده خود آگاه شده و در صورت نیاز پیش از تجاری سازی آن، اصلاحاتی بر روی ایده خود انجام دهید.

۴- آیا بازار هدف شما به اندازه کافی بزرگ است؟

تبدیل یک ایده کارآفرینی به کسب و کار نیازمند صرف زمان و هزینه بسیاری است. به طور طبیعی هر کارآفرینی انتظار دارد تا نتیجه نهایی تلاش‌های خود به اندازه کافی ارزشمند باشد. از این رو باید در مورد بزرگی بازار هدف خود اطمینان حاصل کنید. آیا کسب و کار شما توانایی جذب مخاطب به اندازه کافی را دارد؟ آیا محصول و یا سرویس شما به اندازه‌ای مورد استقبال قرار خواهد گرفت تا صرف زمان و هزینه بر روی آن ارزشمند باشد؟ بدون شک هیچ سرویس و محصولی نمی‌تواند مورد استقبال همه جمعیت کره زمین واقع شود. اما پیش از آن اجرا و تجاری سازی ایده خود، به صورت واقع گرایانه حجم نسبی پایگاه مشتریان و مخاطبانتان را مشخص کنید.

 

۵- محل تأمین بودجه و سرمایه خود را بشناسید.

بسته به ماهیت ایده کارآفرینی خود ممکن است نیازمند یک سرمایه و بودجه اولیه باشید. آیا برای آغاز کسب و کار خود به اندازه کافی سرمایه دارید؟ یا کسانی را می‌شناسید که حاضر به سرمایه‌گذاری بر روی ایده شما باشند؟ علاوه بر سرمایه شخصی و جذب سرمایه‌گذار، می‌توانید از تسهیلات دولتی که برای کسب و کارهای جدید در نظر گرفته می‌شود نیز استفاده کنید. استخدام یک حسابدار در آغاز کار نیز می‌تواند شما را از هدر رفتن نا به جای هزینه‌ها و یا مشکلات احتمالی مالیاتی نجات دهد. همچنین برخی از نرم‌افزارهای مفید و کاربردی حسابداری ازجمله ZipBooks و Wave نیز به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته که می‌توانید از آنها نیز برای انجام امور حسابداری خود استفاده کنید.

برای زنده کردن رویاهای خود دست به کار شوید!

ایده‌ای که در ذهن شما است می‌تواند نجات بخش زندگی گروهی از مردم باشد. ممکن است این ایده مشکلی را برای همیشه ریشه‌کن کرده و به دست فراموشی بسپارد. اما همه این‌ها در صورتی امکان‌پذیر است که این ایده بتواند به حقیقت بپیوندد. پس به سادگی از کنار تصورات و راهکارهای فرضی خود عبور نکنید و در صورتی که به عملی شدن آنها باور دارید، تمام تلاش خود را در این مسیر به کار بگیرید. فراموش نکنید که هر محصول و سرویس بزرگ و کوچکی روزی تنها یک ایده در ذهن یک شخص مانند شما بوده‌اند.

در این مطلب سعی داشتیم تا به بررسی برخی نکات در مسیر تبدیل ایده کارآفرینی به یک تجارت و کسب و کار واقعی بپردازیم. به نظر شما در این مسیر باید به چه نکات مهم دیگری توجه کرد؟ نظرات و تجارب خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.