تکنیک های خلاقیت در کارآفرینی

تکنیک های خلاقیت در کارآفرینی: چگونه به ایده‌ها و راه حل‌های جدید برسیم؟

هر کارآفرینی پیش از آغاز کسب و کار خود، یک جرقه ناگهانی از ایده‌ای جدید را در ذهن خود ایجاد کرده است. همین جرقه ذهنی در نهایت منجر به تشکیل یک شرکت و کسب و کار شده است. اما این موضوع به تنهایی برای ادامه دادن مسیر موفقیت کافی نیست. هنگامی که شرکت شما ایجاد شده و مشتریان به سمت محصولات و خدمات‌تان روانه شدند، باید به فکر قدم بعدی خود نیز باشید. در این قسمت داشتن خلاقیت امری اساسی و ضروری است. اما چگونه می‌توان به این عنصر ارزشمند دست یافت؟ در این مطلب قصد داریم تا به بررسی برخی از تکنیک های خلاقیت در کارآفرینی بپردازیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معرفی تکنیک های خلاقیت در کارآفرینی: پیش به سمت شکوفایی یک ایده

برخلاف تصور عموم، خلاقیت تنها به ویژگی‌های ذاتی افراد مربوط نبوده و به سادگی قابل آموزش است. اگر شما به عنوان یک کارآفرین نیازمند ایجاد ایده‌های نو و بدیع هستید، فراگیری تکنیک های خلاقیت در کارآفرینی می‌تواند شما را در این مسیر یاری کند. در ادامه به معرفی برخی از این تکنیک‌ها می‌پردازیم. لازم به ذکر است که تکنیک های زیر از کتاب« تصور کنید: خلاقیت چگونه کار می‌کند» (پرفروش‌ترین کتاب ایده‌ پردازی در کسب و کار) به قلم جونا لرر (Jonah Lehrer) برگرفته شده‌اند.

بارش فکری ممنوع!

درست است! علی‌رغم این که همواره تصور می‌شود که بارش فکری (یا همان طوفان فکری) یک روش و تکنیک مفید برای دستیابی به ایده‌های خلاقانه است، اما از نظر برخی متخصصین این روش پاسخگوی دستیابی به هدف تنظیم شده نخواهد بود. این مخالفت دلایل خاص خود را نیز دارد: در تکنیک بارش فکری هر ایده‌ای باید بی چون و چرا پذیرفته شده و نقدی بر آنها وارد نمی‌شود. این در حالی است که انتقاد برای دستیابی به یک ایده جدید بسیار ضروری و مهم است. انتقاد باعث می‌شود تا ما نادیده‌های خود را بهتر ببینیم.

بیشتر بخوانید: چطور با خلاقیت و تفکر انتقادی واقعیت‌ها را تغییر دهیم؟

 

خودتان را با تنوع و تفاوت احاطه کنید.

ایجاد تنوع فکری و حتی فرهنگی یکی دیگر از تکنیک های خلاقیت در کارآفرینی است. تصور کنید که شما مدرک مهندسی از دانشگاه خاصی را داشته و همه دوستان و کارمندان شما نیز دقیقاً دارای مدرک مهندسی از همان دانشگاه هستند. در این شرایط حتی در صورتی که تفاوت سنی و نژادی مختلفی در میان شما وجود داشته باشد، امکان بروز خلاقیت و دستیابی به ایده‌ها و راه حل‌های خاص بسیار محدود خواهد بود.

برای دستیابی به خلاقیت، لازم است تا دایره اجتماعی خود را گسترش داده و افراد دارای ذهنیت و طرز تفکری متفاوت از خودتان را در اطراف خود جمع کنید. لرر بر روی ۷۶۶ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشکده بازرگانی دانشگاه آکسفورد که کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اند، تحقیق کرده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که افرادی که دارای دایره اجتماعی بزرگ‌تری بوده و مهارت‌ها و تخصص‌های مختلفی را در کنار یکدیگر جمع کرده‌اند، نسبت به سایر کارآفرینان با دایره اجتماعی کوچک‌تر موفق بوده و تعداد ثبت اختراع و ایده‌ها و محصولات جدید آنها به طور میانگین ۳ برابر بیشتر است.

 

با افراد غریبه مشورت کنید.

مشورت با افراد غریبه و کسانی که در خارج از کسب و کار شما قرار دارند، روشی موثر برای جذب ایده‌های جدید و خلاقانه است. از آنجایی که افراد غریبه دچار کلیشه‌های ذهنی موجود در فضای کسب و کار شما نیستند، ممکن است ایده‌هایی خارج از چهارچوب فکری شما ارائه کرده و به یک نتیجه خلاقانه دست یابند. صحبت با این افراد شما را در معرض روش‌های جدید تفکر و همچنین ایجاد پیوندهای فکری جدید قرار خواهد داد.

به خود استراحت دهید.

ایجاد یک وقفه و استراحت کوتاه یکی دیگر از تکنیک های خلاقیت در کارآفرینی است. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که تفکر بی‌وقفه برای حل یک مسئله باعث جلوگیری از ایجاد روش‌های خلاقانه می‌شود. هنگامی که تفکر در مورد مشکل یا مسئله‌ای را متوقف می‌کنیم، مغز ما به صورت خودکار و ناهشیار به پردازش روش‌های مختلف با اتصالات متفاوت در مورد آن می‌پردازد. شاید پیش از این بروز ناگهانی یک راه حل به ذهن هنگامی که در مورد آن فکر نمی‌کردید، را تجربه کرده باشید. این جرقه ناگهانی نتیجه همان پردازشی است که به صورت غیر ‌ارادی و خارج از دایره هوشیاری شما، در ذهن‌تان در حال انجام بود.

در این میان برخی از روش‌های ترکیبی باعث بهبود نتیجه خلاقیت در حالت استراحت می‌شود. انجام ورزش یکی از این روش‌ها است. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که افراد در هنگام راه رفتن و پیاده روی نسبت به زمانی که به صورت ساکت در یک جا ایستاده‌اند، به ایده‌های بهتری دست می‌یابند. همچنین روش‌های دیگری مانند مراقبه و مدیتیشن نیز می‌تواند شرایط ایجاد ایده‌های خلاقانه را فراهم نماید. اجازه ندهید تا فشارهای ناشی از کسب و کار بر روی تمرکز و خلاقیت ذهنی شما تأثیرگذار باشند.

 

 

محیط خود را تغییر دهید.

تغییر ظاهر محیط و فضای کار یکی دیگر از روش‌های کارآمد در بروز یک ایده خلاقانه است. این مسئله نیز تا حدودی به قسمت ناهشیار مغز مرتبط بوده و به صورت غیرمستقیم بر روی طرز تفکر ما تأثیر می‌گذارد. خارج شدن از محیط همیشگی و یا حتی ایجاد تغییراتی در آن باعث خواهد شد تا طرز فکر شما نیز دستخوش تغییراتی شده و به راه حل‌ها و ایده‌های جدیدی دست یابد.

از شکست استقبال کنید.

افراد خلاق ترسی از آزمایش ایده‌های جدید خود ندارند. همین ویژگی پذیرایی از شکست باعث شده تا ذهن آنها به صورت آزادانه حرکت کرده و به گزینه‌های مختلفی دست یابد. به مرور زمان شکست‌های قبلی نیز در این مسیر به یاری شما شتافته و علاوه بر حفظ ویژگی حرکت آزادانه ذهنی و خلاقیت، از انتخاب ایده‌های نادرست جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: برای دستیابی به خلاقیت و نوآوری، بدترین ایده های ممکن را تصور کنید!

 

خلاقیت آموختنی است.

در این مطلب سعی داشتیم تا برخی از تکنیک های خلاقیت در کارآفرینی را به شما معرفی کنیم. همان طور که پیش از این نیز گفته شد، خلاقیت بیش از آن که یک ویژگی ذاتی باشد، یک مهارت قابل کسب و آموزش است. برای دستیابی به نتایج و ایده‌های خلاقانه می‌توان روش‌های مختلفی ازجمله گسترش دایره اجتماعی، مشورت با افراد غریبه، تغییر محیط، رها کردن موضوع و غیره استفاده نمود. به نظر شما چه روش‌های دیگری برای ایجاد خلاقیت در کسب و کار مناسب‌اند؟ چگونه می‌توان نگرش متفاوت‌تری نسبت به یک مسئله کاری ایجاد کرد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.