طراحی کمپین موفق

نمونه کمپین های تبلیغاتی: بررسی کمپین‌های خلاقانه و عوامل تأثیرگذار در موفقیت آنها

تبلیغات در زندگی همه مردم همانند یک صدای پس زمینه‌ای وجود دارد. در تلویزیون، بیلبوردهای شهری، شبکه‌های اجتماعی و در حالت کلی در هر مکان مجازی و فیزیکی که امکان حضور مخاطب وجود داشته باشد، تبلیغات نیز وجود خواهد داشت. این موضوع نشان می‌دهد که برندها به دنبال جلب توجه مخاطبان و ماندگاری در ذهن و حافظه آنها هستند. در این میان کمپین‌ها فرصت بی‌نظیری را برای دست‌یابی به این هدف فراهم می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی برخی از خلاقانه‌ترین و موفق‌ترین نمونه کمپین های تبلیغاتی بپردازیم.

اگر کسب‌وکار شما نیز به دنبال یافتن یک مکان جاودانه و ماندگار در قلب و ذهن مخاطبان است، پیشنهاد می‌کنیم تا مطالعه این مطلب و ایده گرفتن از نمونه‌های معرفی شده در آن، به سمت موفقیت گام بردارید. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی: ۸ قدم مهم تا رسیدن به موفقیت در بازاریابی

 

خلاقانه‌ترین نمونه کمپین های تبلیغاتی در سال اخیر

در ادامه برخی از کمپین‌های موفق و خلاقانه سال گذشته میلادی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. هر یک از این کمپین‌ها با ایده‌های ابتکاری و در زمان و مکان صحیح به مخاطبان خود رسیده و تأثیر بسزایی از خود به جا گذاشته‌اند. اکنون به معرفی این نمونه کمپین های تبلیغاتی می‌پردازیم.

کمپین «بهترین مردان می‌توانند»

در اوایل سال ۲۰۱۹، برند ژیلت (Gillette) با شعار تبلیغاتی «بهترین مردان می‌توانند به دست آورند» از یک کمپین تبلیغاتی موفق و تأثیرگذار با نام «بهترین مردان می‌توانند» رونمایی کرد. این کمپین از یک سینماتوگرافی زیبا با یک پیام واضح و اثربخش در پس آن بهره می‌برد. در این ویدیو برخی از ذهنیت‌های مسموم در مورد مردان از دوران کودکی تا بزرگسالی آنها به تصویر کشیده شده بود. اما دلایل موفقیت این کمپین تبلیغاتی به همین موضوع ختم نمی‌شود.

کمپین «بهترین مردان می‌توانند» در واقع زمان‌بندی بی‌نقصی را نیز رعایت کرده بود. این کمپین دقیقاً همزمان با جنبش #MeToo و زمانی که بحث برابری جنسیتی در سراسر دنیا بسیار داغ بود، مسیر خود را آغاز کرد و توانست بخش عمده‌ای از کانون توجهات را به دست گیرد. برند ژیلت با هدف قرار دادن مخاطبان صحیح و ارائه یک تبلیغات معنادار، توانست ویدیو کمپین تبلیغاتی خود را در مدت ۴۸ ساعت به ۴ میلیون بازدید برساند. همان‌طور که مشخص است، این کمپین در واقع یک تبلیغات قطبی و جانب‌دارانه بود که در نگاه اول حتی بر علیه مردان به نظر می‌رسید.

 

کمپین «بهترین مردان می‌توانند» در ادامه حرف و حدیث‌های بسیاری به وجود آورد. اما برند ژیلت با این جمله و توصیه خود به تمامی این بحث‌های ایجاد شده پاسخ داد: «این کمپین فرصتی برای به چالش کشیدن خود و نزدیک شدن به بهترین نمونه‌هایی از خودمان است.» همانند اغلب نمونه کمپین های تبلیغاتی موفق و خلاقانه، برند ژیلت در این کمپین از یک زمان‌بندی صحیح، جلوه‌های بصری جذاب و صد البته یک پیام واضح و اثربخش استفاده کرده بود.

کمپین «همه ما برنده‌ایم»

یکی دیگر از نمونه کمپین های تبلیغاتی که در این مقاله به آن می‌پردازیم، کمپین «همه ما برنده‌ایم» از شرکت نام‌آشنای مایکروسافت است. این تبلیغات هدفمند بر روی کودکان و انجام بازی‌های کامپیوتری متمرکز شده بود؛ با این تفاوت که این کمپین به کودکان دارای معلولیت جسمانی پرداخته و از جنبه دیگری به قضیه نگاه می‌کرد. همین مسئله باعث شد تا مخاطبان وارد یک فرآیند احساسی شده و پیام کمپین را با تمام وجود خود حس کنند. در ویدیو مربوط به این کمپین، کودکان دارای معلولیت جسمانی را مشاهده می‌کنیم که به لطف محصولات شرکت مایکروسافت قادر به انجام بازی‌های رایانه‌ای و لذت بردن از دوران کودکی خود هستند.

 

 

این ویدیو تأثیرگذار و احساسی در مدت زمان کوتاهی به صورت ویروسی در میان مخاطبان دست به دست شده و اثر آن در سراسر جهان پیچید. البته هدف نهایی از راه‌اندازی این کمپین تبلیغاتی تنها نمایش محصولات مرتبط با کودکان دارای معلولیت جسمانی نبود؛ بلکه مایکروسافت قصد داشت تا نشان دهد تا چه اندازه‌ای برای راحتی و آسایش زندگی همه مردم در تلاش بوده و به فکر تمامی مخاطبان خود است. این پیام نانوشته در پس این کمپین تبلیغاتی باعث افزایش شدید محبوبیت و اعتبار اجتماعی شرکت مایکروسافت در میان مخاطبان خود شد. «زمانی که همه توانایی بازی کردن داشته باشند، همه ما برنده‌ایم!»

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کمپین های تبلیغاتی براساس پلتفرم و مدت زمان اجرا

 

کمپین «کلمات خود را اهدا کن»

تصویر زیر تنها یک نمونه مدرن و مینیمالیست بسته بندی شکلات شیری را به نمایش نمی‌گذارد! در واقع این بسته‌بندی بخشی از یک کمپین بزرگ از برند شکلات Cadbury است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، برند Cadbury در این کمپین تبلیغاتی خود تمام کلمات به کار رفته بر روی بسته‌بندی محصولات خود را حذف کرده است. اما هدف از این کار چیست؟

 

نمونه کمپین های تبلیغاتی

کمپین «کلام خود را اهدا کن» تمرکز خود را بر روی نسل قدیمی جامعه قرار داده است. از بین بردن تمامی کلمات از روی بسته‌بندی محصولات، نشان دهنده سکوت تلخ ۱.۴ میلیون نفر سالمند بریتانیایی است که کسی را برای گفت‌وگو ندارند. این کمپین در کنار تغییر شکل بسته‌بندی محصولات، یک ویدیو زیبا و اثرگذار را نیز ارائه کرده بود. این فیلم با بهره‌گیری از یک داستان سرایی قدرتمند افراد مسنی را به تصویر می‌کشید که از احساس تنهایی خود در عذاب بودند.

کمپین تبلیغاتی «کلمات خود را اهدا کن» در حمایت از انجمن سالمندان بریتانیا شکل گرفته و به ازای فروش هر شکلات در این کمپین، مبلغی نیز به این انجمن خیریه اهدا می‌شد. اکنون بهتر است عوامل موفقیت نمونه کمپین های تبلیغاتی را در این نمونه نیز بررسی کنیم: به نظر شما این مورد از جهات خلاقیت، هدفمندی و پیاده‌سازی صحیح امتیاز قابل قبولی را کسب می‌کند؟ از نظر ما که کاملاً همین‌طور است!

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی ۳ نمونه طرح کمپین تبلیغاتی جذاب و شگفت‌انگیز!

 

سه عامل بسیار تأثیرگذار!

در این مقاله به معرفی برخی از خلاقانه‌ترین نمونه کمپین های تبلیغاتی پرداخته و دلایل موفقیت آنها را مورد بررسی قرار دادیم. همان‌طور که مشاهده کردید، نقطه مشترک موفقیت این کمپین‌ها در سه عامل اصلی زمان‌بندی درست، هدف قرار دادن مخاطبان مورد نظر و پیاده‌سازی اثربخش و متمرکز بر روی احساسات بود. در واقع هر کمپینی با رعایت این اصول می‌تواند برند خود را برای همیشه در ذهن و قلب مخاطبان جاودانه کند.

به نظر شما چه نکات مهم دیگری در موفقیت کمپین‌های این لیست تأثیرگذار بوده‌اند؟ چه نمونه کمپین های تبلیغاتی دیگری با رعایت این اصول به یک برنامه موفق و اثربخش تبدیل شده اند؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.