انواع کمپین های تبلیغاتی

معرفی انواع کمپین های تبلیغاتی براساس پلتفرم و مدت زمان اجرا

کمپین‌های تبلیغاتی یکی از موفق‌ترین استراتژی‌های بازاریابی در دنیای امروز به شمار می‌روند. انعطاف‌پذیری تنوع بالا و همچنین وجود روش‌های متعدد و خلاقانه برای پیاده‌سازی یک کمپین تبلیغاتی، این شیوه بازاریابی را همچنان زنده و فعال نگه داشته است. اما اگر قصد استفاده از این استراتژی را دارید، پیش از هر چیزی باید با انواع کمپین های تبلیغاتی آشنا شوید. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی انواع کمپین‌های تبلیغاتی پرداخته و شیوه پیاده‌سازی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

معرفی انواع کمپین های تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی به انجام اقداماتی با هدفی خاص و در یک دوره مشخص اطلاق می‌شود. پیش از راه‌اندازی کمپین باید هدف خود از این کار را کاملاً مشخص کرده و معیارهای دقیقی برای سنجش موفقیت خود تعیین کنید. در مرحله بعدی نیازمند انتخاب نوع کمپین و در نهایت تدوین یک شیوه خلاقانه برای پیاده‌سازی آن خواهید بود. در ادامه انواع کمپین‌های تبلیغاتی را به تفکیک پلتفرم و همچنین مدت زمان آن معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: کمپین تبلیغاتی چیست و نحوه تدوین آن چگونه است؟

 

انواع کمپین های تبلیغاتی بر اساس پلتفرم

کمپین‌های تبلیغاتی بر اساس پلتفرم به سه دسته آنلاین، آفلاین و چندکاناله (ترکیبی) تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به توضیح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

کمپین تبلیغاتی آنلاین

امروزه دنیای دیجیتال بر زندگی ما حکم‌فرمایی می‌کند. اغلب مردم عمده وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی و پای لپ‌تاپ و گوشی‌های خود به سر می‌کنند و بازاریابان نیز کاملاً از این موضوع مطلع هستند. همین مسئله باعث شده تا بازاریابی دیجیتال به عنوان گونه جدیدی از مارکتینگ ظهور کرده و به شدت گسترش یابد. کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین زیر مجموعه بازاریابی دیجیتال به شمار می‌روند. همان طور که مشخص است، این نوع کمپین‌ها در فضای دیجیتالی و اغلب در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی می‌شوند. هدف اغلب کمپین‌های آنلاین افزایش آگاهی از برند، جذب مخاطب و همچنین افزایش فروش محصولات به صورت آنلاین است.

اغلب کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین مخاطبان را تشویق به انجام عمل و به اشتراک‌گذاری آن می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا در مدت بسیار کوتاهی، کمپین دیجیتالی به صورت ویروسی  و گسترده در بین کاربران پخش شود. در صورتی که کمپین دیجیتالی خود را به خوبی طراحی و مدیریت کنید، می‌توانید در مدت زمان بسیار کوتاهی به هدف خود رسیده و مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کنید.

کمپین تبلیغاتی آنلاین

کمپین تبلیغاتی آفلاین (فیزیکی)

کمپین‌های فیزیکی یکی دیگر از انواع کمپین‌های تبلیغاتی به شمار می‌روند. بر خلاف گونه‌های آنلاین و دیجیتال، این دسته از کمپین‌های تبلیغاتی تنها به صورت فیزیکی و در دنیای واقعی جریان دارند. برای مثال یک فروشگاه با یک ایده خلاقانه اقدام به راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی آفلاین کرد. این فروشگاه با هر خرید، دو کارت تخفیف به مشتریان خود می‌داد. کارت اول مختص خریدار و برای قدردانی از خرید او بود. اما کارت دوم مخصوص هدیه دادن به یک دوست (بخوانید مشتری و مخاطب جدید) بوده و کسانی که قبلاً از آن فروشگاه خرید کرده بودند، نمی‌توانستند از آن کارت استفاده کنند.

همان طور که مشاهده می‌کنید، کمپین‌های آفلاین نیز اهدافی مشابه با کمپین‌های آنلاین دارند. با این تفاوت که این کمپین‌ها بیشتر مخصوص کسب و کارهایی است که مشتریان هدف‌شان تعاملات آفلاین و فیزیکی را به دنیای آنلاین و دیجیتالی ترجیح می‌دهند.

کمپین‌های چند کاناله

انواع کمپین‌های تبلیغاتی را نمی‌توان بر اساس پلتفرم کاملاً به حالت‌های آنلاین و آفلاین تقسیم‌بندی کرد. چرا که برخی از کمپین‌ها، ترکیبی از این دو حالت را در اختیار گرفته‌اند. کمپین‌های چند کاناله به گونه‌ای از مزایای هر دو کانال استفاده کرده و آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند. برای مثال برخی از شرکت‌ها اقدام به انجام یک عمل در دنیای واقعی و فیزیکی می‌کنند. پس از مخاطبان خود درخواست می‌کنند تا تصاویر این کمپین را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته و با منشن کردن نام شرکت، در قرعه‌کشی برای دریافت یک جایزه شرکت کنند.

همان طور که مشخص است، در این روش مزایای کمپین آنلاین (پخش سریع و ویروسی محتوا و استفاده از ابزار آنلاین) با مزایای کمپین آفلاین (تجربه یک حرکت فیزیکی، قابل لمس و انسانی‌تر) ادغام شده‌اند. راه‌اندازی کمپین‌های چند کاناله نسبت به سایر کمپین‌ها کمی پیچیده و زمان‌بر است. اما با این وجود مزایای گسترده و فراوان آن ارزش تلاش برای انجام این کار را دارد.

 

بیشتر بخوانید:  مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی: ۸ قدم مهم تا رسیدن به موفقیت در بازاریابی

انواع کمپین‌های تبلیغاتی بر اساس مدت زمان اجرا

کمپین تبلیغاتی کوتاه‌مدت

کمپین‌های تبلیغاتی کوتاه‌مدت بین یک تا چند روز به طول می‌انجامند. به طور معمول این دسته از انواع کمپین‌های تبلیغاتی در حین مناسبت‌های خاص مانند مناسبت‌ها (مانند عید نوروز)، رویدادهای سالیانه (مانند ماه مهر و آغاز مدارس) و سایر زمان‌های مخصوص راه‌اندازی و اجرا می‌شوند. با این وجود ممکن است کمپین‌های کوتاه‌مدت به رویداد خاصی مربوط نبوده و به ابتکار یک کسب و کار و برند به صورت آزادانه صورت‌ گیرد. کمپین‌های کوتاه مدت به دلیل وقت محدود خود، انگیزه مخاطبان را برای انجام یک عمل سریع و بدون فوت وقت افزایش می‌دهند.

 

کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی بلند ‌مدت

کمپین‌های تبلیغاتی بلند مدت ممکن است چندین ماه و حتی چندین سال به طول انجامند. برای مثال ارائه یک سرویس ارزش افزوده به صورت رایگان برای مشتریان یک کسب و کار تازه تأسیس شده، نمونه‌ای از این کمپین‌ها هستند. معمولاً هدف از راه‌اندازی کمپین‌های طولانی مدت، جذب مشتری و تغییر عادت و رفتار خرید مشتریان است. به عنوان مثال با گسترش اینترنت نسل چهارم همراه، همراه اول اقدام به ارائه اینترنت نامحدود شبانه برای مخاطبانی کرد که از سرویس‌های اینترنت این اوپراتور استفاده می‌کنند. با گذشت چند ماه، این کمپین به اتمام رسیده و مخاطبان برای بهره‌مندی از این سرویس نیازمند پرداخت هزینه‌های آن بودند.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب کمپین تبلیغاتی: از برنامه‌ریزی تا اجرا

مسیر اصلی پس از پایان کمپین آغاز می‌شود!

در این مقاله سعی داشتیم تا به معرفی انواع کمپین های تبلیغاتی بر اساس پلتفرم و مدت زمان اجرای آن‌ها بپردازیم. کمپین‌ها قدرت بسیار بالایی در ایجاد آگاهی از برند و افزایش مخاطبان دارند. با این حال باید به این نکته توجه کرد که مسیر اصلی هر کسب و کار پس از پایان کمپین آغاز می‌شود. در صورتی که پس از پایان کمپین نتوانید مخاطبان جدید و قدیمی خود را از خدمات و محصولات خود راضی نگه‌ دارید، به سرعت شاهد افت تعداد مخاطبان و در نتیجه از دست رفتن زحمات ایجاد و راه‌اندازی کمپین خود خواهید شد.

به نظر شما چه روش‌های خلاقانه‌ای برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی وجود دارد؟ چگونه می‌توان نتایج بهتری از این استراتژی کسب کرد؟ آیا تا کنون تجربه راه‌اندازی یک کمپین را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات مفید خود را با ما به اشتراک بگذارید.