مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی: ۸ قدم مهم تا رسیدن به موفقیت در بازاریابی

هر تبلیغاتی هزینه مربوط به خود را دارد. این هزینه می‌تواند یا به صورت مستقیم و مالی و یا به صورت غیرمستقیم و از طریق وقت و انرژی شخص بازاریاب صرف شود. با این وجود در نهایت یک کمپین تبلیغاتی موفق موردی است که ارزش به دست آمده از آن در طولانی مدت از بودجه صرف شده برای آن بیشتر باشد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی و ایجاد یک بازاریابی سودآور بپردازیم. اگر شما نیز در ابتدای راه بازاریابی خود قرار داشته و به دنبال ایجاد یک کمپین هستید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی: ۸ قدم مهم تا رسیدن به موفقیت

دستیابی به موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی مراحل و قدم‌های خاص خود را دارد. بدون شک هر کمپین موفقی پیش از آغاز راه خود برنامه دقیقی را برای مسیر خود در نظر گرفته و مطابق آن پیش رفته است. در ادامه به معرفی و بررسی ۸ قدم مهم در طراحی کمپین تبلیغاتی خواهیم پرداخت. با رعایت اصولی این ۸ قدم می‌توانید موفقیت کمپین خود را با احتمال بسیار بالایی تضمین کنید.

۱- انجام تحقیقات بازاری

اولین قدم از مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی انجام تحقیق و بررسی در میان کاربران است. پیش از آن که اقدام به راه‌اندازی کمپین خود کنید، لازم است تا تحقیقاتی را در مورد بازار مورد نظر خود انجام دهید. هر چند که در نگاه اول انجام چنین تحقیقاتی ممکن است کمی هزینه‌بر به نظر برسد. اما در صورتی که بودجه مالی شما محدود است، می‌توانید این بخش را در میان کاربران و مشتریان فعلی خود به انجام رسانده و دلایل رضایت آنها از کسب و کار خود را جویا شوید. در این قدم لازم است تا به بررسی نیازها و علایق کاربران پرداخته و طرح کلی کمپین خود را بر مبنای این موارد تنظیم کنید.

۲- بودجه‌بندی

احتمالاً کسب و کار شما بودجه سالانه معینی را برای انجام تبلیغات در نظر گرفته است. اما چگونه می‌توان این بودجه را در بین پروژه‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی مختلف تقسیم کرد؟ در این قدم ار مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی باید مقدار دقیق بودجه مورد نظر خود را بر اساس اولویت طرح خود مشخص سازید. پس از مشخص ساختن بودجه کلی، لازم است تا هزینه‌های خرد مانند هزینه طراحی، اجرا، تولید محتوا و غیره را نیز به صورت حدودی مشخص کرده و حد آستانه‌ای را برای هر یک از آنها در نظر بگیرید. برای انجام بودجه‌بندی استفاده از ابزار مفیدی مانند YNAB و Mint نیز می‌تواند موثر باشد. شما پس از مشخص شدن بودجه کلی و هزینه‌های نسبی، می‌توانید به سراغ مرحله بعدی بروید.

۳- تنظیم اهداف

هیچ مسیری بدون هدف به مقصد نخواهد رسید. اهداف تبلیغاتی شما باید پیش از آغاز کمپین به صورت کامل و دقیق مشخص شده باشند. تنظیم اهداف شامل قسمت‌های مختلفی است که می‌توانند به عنوان یک راهنما برای نشان دادن مسیر و فاصله کمپین از دستیابی به موفقیت خود مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال یکی از اهداف شما می‌تواند فروش یک کالا باشد. در این حالت باید به صورت دقیقی مشخص کنید که فروش چند واحد از کالا به معنای رسیدن به موفقیت در این کمپین تبلیغاتی خواهد بود. اهداف هر کمپین می‌تواند با توجه به نوع و رسالت آن متغیر باشد.

۴- انتخاب محل مناسب برای تبلیغات

چهارمین قدم از مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی تصمیم‌گیری در مورد محل مورد نظر برای آغاز کمپین است. وب‌سایت، شبکه‌های تلویزیونی، روزنامه و مجلات و یا شبکه‌های اجتماعی؟ کدام پلتفرم بهترین نتیجه را برای شما خواهد داشت؟ تصمیم‌گیری در این مورد بیش از آنچه که به نظر می‌رسد اهمیت دارد. انتخاب یک مکان مناسب چه از لحاظ اختصاص دادن هزینه و چه از لحاظ جمعیت هدفی که در آن محل حضور دارند، می‌تواند تأثیر فراوانی بر روی کمپین تبلیغاتی شما داشته باشد. با بررسی این دو مورد می‌توانید مکان (یا مکان‌های) مناسب برای اجرای کمپین تبلیغاتی خود را شناسایی کرده و خود را برای یک آغاز بزرگ آماده کنید.

خلاصه کتاب کشش: راهنمایی ضروری برای همه استارتاپ‌ها

۵- استفاده از افراد خلاق

یک کمپین تبلیغاتی موفق نیازمند یک نویسنده، طراح و مجری خلاق است. در این مورد می‌توانید از فریلنسرهای خلاقی کمک بگیرید. با بررسی رزومه و مبلغ پیشنهادی هر فریلنسر می‌توانید به یک گزینه ایده آل و مناسب برای کمپین خود دست یابید. همچنین ممکن است در محل زندگی شما افراد مستعدی در زمینه‌های مختلف وجود داشته باشند که با کمی آموزش و تمرین (و البته با هزینه پایین‌تری نسبت به افراد حرفه‌ای تر) شما را در این مسیر یاری کنند.

۶- طراحی و تولید محتوا

تولید محتوای مناسب و طراحی خلاقانه دو قدم مهم و اساسی در پیشبرد کمپین تبلیغاتی است. در واقع تولید محتوا قرار است به ویترینی از محتوای اصلی بازاریابی شما تبدیل شده و مخاطبان را به سمت خود جلب کند. فراموش نکنید که این مرحله از طراحی کمپین نیز نیازمند یک زمان‌بندی دقیق و کامل است. طراحی و تولید محتوای منظم می‌تواند جریان روانی از کاربران را به سوی کسب و کار شما راه اندازد.

کمپین تبلیغاتی خلاقانه

۷- آغاز و ترویج کمپین

در هفتمین قدم از مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی همه چیز آماده و مهیا برای یک آغاز بزرگ شده است. اکنون که بودجه، زمان‌بندی، اهداف، همکاران و محتوای خود را در دست دارید، می‌توانید تبلیغات خود را در پلتفرمی که در مرحله چهارم در مورد آن تصمیم گرفته‌اید، آغاز کنید. همچنین فراموش نکنید که ترویج کمپین قلب تپنده آن به شمار می‌رود.

۸- ارزیابی کمپین

آخرین قدم از مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی به ارزیابی آن اختصاص دارد. در این قسمت می‌توانید با توجه به اهدافی که در مرحله سوم تعیین نموده‌اید، به ارزیابی و بررسی روند پیشرفت کمپین خود بپردازید. در صورتی که روند پیشرفت کمپین شما با زمان‌بندی و انتظارات اولیه همخوانی نداشته باشد، ممکن است نیازمند بازبینی در یکی از قسمت‌های اصلی آن باشید. بخش تجزیه و تحلیل عملکرد کمپین تبلیغاتی نیازمند صرف وقت و حوصله بسیاری است و می‌تواند حاوی اطلاعات مفیدی چه برای تصحیح کمپین جاری و چه برای کسب تجربه برای راه‌اندازی کمپین‌های آینده باشد.

موفقیت را فدای هیجان و عجله خود نکنید.

بسیاری از بازاریابان هیجان بالایی برای آغاز کمپین خود دارند و همین هیجان و عجله باعث می‌شود تا برخی از کمپین‌ها بدون برنامه‌ریزی صحیح اجرا شده و در نهایت به شکست منتهی شود. اما همان طور که در این مقاله مشاهده نمودید، پیش از آغاز یک کمپین مراحل متعددی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. با رعایت این ۸ قدم از مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی، می‌توانید با برنامه‌ریزی و آسودگی خاطر بیشتری به سمت موفقیت و اهداف رویایی خود حرکت کنید.

به نظر شما پیش از آغاز یک کمپین تبلیغاتی باید به چه نکات دیگری توجه کرد؟ آیا تاکنون تجربه راه‌اندازی یک کمپین را داشته‌اید؟ چه پیشنهادی برای افراد تازه‌کار در این زمینه دارید؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران شبتا در میان بگذارید.