تحقیقات بازار

مبانی روش انجام تحقیقات بازار

آیا کسب و کار شما منجر به تولید محصولی می‌شود که نیازمند جذب مشتری است؟ به شما توصیه می‌کنیم روش‌های زیر تحقیقات بازار را بخوانید تا بتوانید خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه کنید و در نتیجه بتوانید سود بیشتری بکنید.

تحقیقات بازار می‌تواند به شما تصویری از کسب و کارتان را ارائه کند که با ارائه‌ی خدمات جدیدتر می‌توانید سود بیشتری به دست بیاورید. اما تحقیقات بازاریابی برای محصولات و خدمات موجود در حال حاضر، این کمک را به شرکت‌ها می‌کند تا آن‌ها بتوانند از شرایط خود در بازار با خبر باشند و بدانند که آیا نیازها و انتظار مشتریان خود را با محصول‌شان پاسخ گفته‌اند یا خیر.

با بررسی انواع سوال‌های خاصی که در این حیطه از ما پرسیده شده است، نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که صاحبان کسب و کارهای کوچک‌تر با استفاده از تحقیقات بازار می‌توانند یاد بگیرند که آیا آن‌ها نیاز به تغییر طراحی بسته محصول خود و یا تغییر در روش‌های تحویل محصول یا خدمات خود دارند و یا نه. حتی در بعضی از موارد به آن‌ها نشان داده می‌شود که آیا نیازی به اضافه کردن خدمات‌شان هست یا خیر.  “ویلیام بیل” از گروه  طراحی “ولث” در هوستون می‌گوید:‌ “شروع به کسب و کار با سرمایه‌گذاری و بدون داشتن تحقیقات بازار به مانند این است که شما تصمیم بگیرید از نیویورک به تگزاس سفر کنید، بدون اینکه جاده را بشناسید و یا نقشه‌ای در دست داشته باشید. شما باید بدانید که از کدام مسیر می‌خواهید به هدف برسید و چقدر فرصت دارید تا به این مسیر دست پیدا کنید. یک برنامه‌ی تحقیقات بازار خوب به شما نشان می‌دهد که کجا و چه مشتریانی  بازار کار شما را رونق می‌بخشند. هم‌چنین به شما می‌گوید چه زمانی بیشترین احتمال را برای پیروزی دارید و یا کی کالاهای خود را خریداری کنید و یا خدمات‌تان را ارائه دهید.”

هنگامی که شما برنامه‌ی تحقیقات بازار خود را پیاده می‌کنید، می‌توانید از نتایج کار در جهت ایجاد یک کسب و کار موفق، بازاریابی و یا برای اندازه‌گیری موفقیت طرح فعلی خود استفاده کنید. به همین علت است که باید بدانید چقدر مهم است که از افراد درست سوالات درست بپرسید. دقت کنید در صورتی که تحقیقات بازار خوبی انجام نداده باشید و یا ضعیف عمل کرده باشید می‌توانید یک کسب و کار در جهت اشتباه پیش ببرید. ما در این‌جا به برخی از اصول اولیه تحقیقات بازار اشاره می‌کنیم که می‌تواند در جهت شروع یک کسب و کار کمک خوبی باشد و همین طور می‌تواند از اشتباهات احتمالی هم جلوگیری کند.

انواع تحقیقات بازار

تحقیقات اولیه

تحقیقات اولیه، اطلاعاتی از تجزیه و تحلیل فروش فعلی و اثربخشی شیوه‌های اعمال فروش به‌شما می‌دهد. تحقیقات اولیه‌ی بازار همین‌طور می‌تواند برنامه‌های رقبای شما را در نظر بگیرد و به شما در مورد رقابت با آن‌ها اطلاعات مناسبی ارائه بدهد. جمع‌آوری تحقیقات اولیه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

.  مصاحبه‌ها( به صورت تلفنی یا رودررو)

. نظرسنجی( به صورت آنلاین یا با پست الکترونیکی)

.  پرسشنامه( به صورت آنلاین یا با پست الکترونیکی)

گروه‌های متمرکز جمع‌آوری نمونه‌ها از مشتریان بالقوه و یا مشتریان فعلی و محاسبه بازخورد مستقیم نظریات آن‌ها با سوالات بسیار مهم مواجه شده‌اند که می‌تواند در تحقیقات بازار شما سهم مهمی داشته باشند. سوالاتی مانند:

. در هنگام خرید این محصول و یا دریافت این خدمات چه ویژگی‌هایی را در نظر گرفتیده‌اید؟

.  چه ویژگی‌هایی از محصول یا خدمات فعلی موجود در بازار شما را راضی می‌کند و از کدام ویژگی‌ها خوشتان نمی‌آید؟

. در کدام قسمت‌ها شما توصیه پیشرفت و بهبود می‌کنید؟

.  به نظر شما قیمت مناسب برای این محصول یا خدمات چقدر است؟

تحقیقات بازار

 تحقیقات ثانویه

هدف از تحقیق ثانویه بازار، تجزیه و تحلیل داده‌هایی است که قبلاً منتشر شده‌اند. با استفاده از اطلاعات ثانویه شما می‌توانید رقبای خود را شناسایی کنید، معیارهای خود را تعیین کنید و بتوانید قسمت هدف خود را مشخص کنید. قسمت هدف شامل افرادی می‌شود که زندگی خاصی دارند و الگوهای رفتاری خاصی را دنبال می‌کنند و احتمالا در گروه سنی بیش از حد تعیین شده، قرار گرفتنده‌اند.

جمع‌آوری داده‌ها

هیچ کسب و کاری حتی کسب و کارهای کوچک هم نمی‌توانند بدون شناخت مشتریان خود، محصولات و خدمات  مورد نیاز آن‌ها و همین‌طور شرایط بازار، به طور کلی موفق عمل کنند. بازار رقابت بسیار داغ است و بدون انجام تحقیقات بازار احتمال شکست شما در مقابل رقبای‌تان بسیار زیاد است.

به صورت کلی دو روش جمع‌آوری داده وجود دارد: به صورت کیفی و به صورت کمی.

“روش‌های کمی” از تجزیه و تحلیل ریاضی استفاده می‌کنند و نیازمند اندازه‌های بزرگی از انواع نمونه‌ها هستند. نتایج این تحقیقات به شما کمک می‌کند تا معنای تفاوت‌های آماری را به راحتی درک کنید. یکی از محل‌های مناسبی که می‌توانید نتایج کمی را از آنجا استخراج کنید، وب سایت‌هایی هستند که در اختیار شما قرار می‌گیرند تا بتوانید از طریق آ‌ن‌ها به تجزیه تحلیل بپردازید. این اطلاعات می‌تواند به شما در تعیین بسیاری از مسائل و پاسخ به سوالات مهمی کمک کنند. از جمله سوالاتی مانند: افراد موفق و لیدرهای مشاغل مهم از کجا آمده‌اند؟ و یا کدام گروه از مردم بیشتر از این وب سایت‌ها استقبال می‌کنند؟ و از کدام صفحه‌ها اغلب خارج می‌شوند؟

“روش‌های کیفی” به شما کمک می‌کند تا “روشهای کمی” تحقیقات خود را توسعه داده و دقیق‌تر کنید. آن‌ها می‌توانند به صاحبان کار کمک کنند تا مشکلات خود را حل کرده و اغلب از روش‌های مانند مصاحبه برای شناخت نظرات ارزش‌ها و باورهای مشتریان خود آگاه شوند. به یاد داشته باشید در تحقیقات کیفی بازار اندازه نمونه‌ها معمولاً کوچک می‌باشد.

اغلب صاحبان مشاغل جدید با هدف زمان و پول پیش می‌روند  که ممکن است به عنوان کلید‌های میانبری باشد که بعدها بتواند برای شما ایجاد مشکل کند و شما را به عقب برگرداند. ما در اینجا به شما سه روش معرفی می‌کنیم تا بتوانید از این گونه عقب‌گردها جلوگیری کنید.

اشتباهات رایج  بازاریابی

۱. استفاده صرف از تحقیقات ثانویه که با تکیه بر کار و فعالیت و تحقیقات دیگران منتشر شده باشد هرگز تصویر کاملی از آنچه شما می‌خواهید را ارائه نمی‌دهد. البته می‌تواند برای شروع جای خوبی باشد اما به یاد داشته باشید اطلاعاتی که از تحقیقات ثانویه به دست می‌آورید، می‌تواند منسوخ و یا معیوب باشد. که با تکیه تنها بر این تحقیقات امکان دارد شما فاکتورهای دیگر مهم که مربوط به کسب و کارتان هست را از دست بدهید.

۲.  استفاده تنها و صرف از منابع وب و یا اینترنتی. همیشه اغلب صاحبان کسب و کار از موتورهای جستجوی مشترکی برای جمع آوری اطلاعات استفاده می‌کنند. می‌توان حدس زد که شما با استفاده از این روش، فقط اطلاعاتی را به دست می‌آورید که در دسترس همگان است که ممکن است دقیق هم نباشند. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای انجام جستجوهای عمیق و با تکیه بر بودجه‌ی خود، از منابع قابل اعتماد‌‌تری مانند کتابخانه‌های محلی، دانشگاه، کالج یا مرکز کسب و کارهای کوچک و بزرگ استفاده کنید.

۳. تکیه بر نتایج که صرفاً از روی تحقیق از افراد شناخته شده انجام می‌شود. صاحبان کسب‌وکارهای کوچک اغلب با اعضای فامیل و یا خانواده، دوستان و همکاران خود صحبت می‌کنند و نظرسنجی آن‌ها مبنی بر همین نظریات می‌باشد، خبر بد این است که اینگونه از افراد عموماً نمی‌تواند نمونه‌های مناسبی برای گرفتن تحقیقات بازار باشند. برای داشتن اطلاعات دقیق و مفید باید بتوانیم با مشتریان واقعی درباره نیازمندی‌های واقعی آن‌ها صحبت کنید و همین طور بتوانیم خواسته‌ها و انتظارات آن‌ها را به درستی درک کنیم.