استراتژی گیمیفیکیشن و بازی سازی

استراتژی گیمیفیکیشن در کسب و کار و چگونگی توسعه کسب و کار با بازی سازی

استراتژی گیمیفیکیشن در کسب و کار: چطور با استفاده از بازی سازی تجارت خود را توسعه دهید

 

استراتژی گیمیفیکیشن کاربردی فراتر از فقط اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها دارد. می‌توان از آن برای افزایش مشارکت کارکنان، تلاش‌های بازاریابی و موارد دیگر نیز استفاده کرد. انسان‌ها، از بچه‌های کوچک گرفته تا بزرگسالان، بازی‌ها را دوست دارند. دورنمای دریافت پاداش برای انجام یک عمل، چیزیست که همه‌ی ما به‌طور غریزی به آن علاقه داریم. در دنیای محصولات مصرفی، به‌ویژه با وجود اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها، گیمیفیکیشن یک ابزار مهم برای درگیر نگه‌داشتن کاربران و تداوم استفاده از محصول است. تکنیک‌های بازی سازی همچنین اپلیکیشن‌هایی برای تجهیزات و فرآیندهای کسب و کار دارند که می‌تواند در یک محیط حرفه‌ای برای جلب توجه بیشتر مردم و بهبود تعامل کاربران مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین بخوانید: گیمیفیکیشن چیست؟ مزایای بازی سازی در کسب و کار

استراتژی گیمیفیکیشن

 

استراتژی گیمیفیکیشن چیست؟

استراتژی گیمیفیکیشن فرآیند گرفتن چیزی است که از قبل وجود دارد – مانند یک اپلیکیشن نرم‌افزاری یا یک انجمن آنلاین – و استفاده از تکنیک‌های بازی برای ایجاد انگیزه به منظور درگیر کردن مداوم و تداوم مشارکت است. گیمیفیکیشن در محیط کار یک بازی واقعی نیست، بلکه بر مکانیزم روش عملکرد بازی تمرکز دارد. این امر به ایجاد یک روش ساده برای مشاهده‌ی کارکنان و پیشرفت مستمر آنها در شرکت کمک می‌کند. در دنیای نرم‌افزاری تجارت، پایه و اساس موفقیت درگیر شدن و مشارکت است: کاربران ما هر چند وقت یکبار و به چه اندازه از محصول ما استفاده می‌کنند. درگیر شدن و مشارکت بالا به معنی موفقیت برای ما و مشتری است. برخی از ابزارها و فرآیندهای مشابهی که برای بازی سازی محصول خود به کار می‌گیریم، می‌تواند در یک محیط کسب و کار عمومی نیز استفاده شود.

 

استفاده از استراتژی گیمیفیکیشن برای رشد کسب و کار

گیمیفیکیشن یا بازی سازی که تا همین چند سال پیش یک اصطلاح ناشناخته بود، اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط برت تریل (Brett Terrill) در وبلاگی که آن زمان «اجلاس بازی‌های جمعی» را پوشش می‌داد معرفی شد. به گفته‌ی برت تیل «گیمیفیکیشن گرفتن عناصر بازی و استفاده از آنها در یک بستر غیربازی است». حتی با گذشت یک دهه از آن تاریخ، تعریف برت در مورد گیمیفیکشن هنوز هم صدق می‌کند. در حال حاضر شرکت‌ها از گیمیفیکیشن به‌عنوان روشی مؤثر برای توسعه‌ی کسب و کار خود استفاده کرده و بدین وسیله کاربران جدیدی را برای استفاده از محصول یا خدمات خود جذب می‌کنند.

 

گیمیفیکیشن چگونه می‌تواند به افزایش درآمد تجارت الکترونیک کمک کند؟

از آنجایی که همه‌گیری کرونا شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارها را محدود به انجام فعالیت‌های آنلاین و نه حضوری کرد، کارشناسان شاهد کاهش خریدهای سنتی بودند. در کمال تعجب، صنعت تجارت الکترونیک شاهد پیشرفت فوق‌العاده‌ای بود. شرکت‌هایی مانند آمازون، گوگل و سایرین، شاهد رشد بی‌نظیری در میزان درآمد خود بوده‌اند. با رقابت روبه‌افزایشی که پدید آمد، کسب و کارها بیشتر تمرکز خود را برروی روش‌هایی برای جلب توجه مخاطبین جدیدتر آغاز کردند. یکی از این روش‌ها گیمیفیکیشن است.

گیمیفیکیشن به یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات امسال تبدیل شد. وبسایت‌هایی که از مکانیزم‌های بازی برای جلب مشارکت کاربران در خرید محصول یا خدمات خود استفاده کرده‌اند، عملکرد بهتری نسبت به آنهایی که این کار را نکرده‌اند، داشته‌اند. در حال حاضر، استراتژی گیمیفیکیشن مسئولیت ایجاد فضای تعاملی برای خریداران در یک فروشگاه آنلاین را برعهده دارد.

 

بهترین استراتژی های گیمیفیکیشن برای رشد کسب و کار

حالا که دانستید استراتژی بازی سازی چیست و چگونه می‌تواند به افزایش درآمد کسب و کار شما کمک کند، بیایید نگاهی به بهترین استراتژی‌های گیمیفیکیشن برای رشد کسب و کار خود بیندازیم.

 

تأیید جمعی

اولین استراتژی گیمیفیکیشن که می‌خواهیم معرفی کنیم، استراتژی «تأیید جمعی» است. تأیید جمعی تأثیری است که دیدگاه‌های افراد اطراف ما بر اقدامات ما می‌گذارد. هنگامی که مشتریان در حال خرید آنلاین هستند، نمی‌توانند محصولات را قبل از خرید به‌صورت فیزیکی لمس یا آزمایش کنند. به همین دلیل، در چنین مواقعی تأیید جمعی شنیداری و دیداری بسیار اهمیت پیدا می‌کند. هنگامی که خریداران در تبلیغات، نظرات و سایت‌های شما شاهد عناصری مبنی بر تأیید جمعی هستند، تأیید لازم برای خرید از فروشگاه اینترنتی شما را از آنها دریافت می‌کنند. تأیید جمعی گیمیفیکیشن معجزه می‌کند!

گیمیفیکیشن می‌تواند نقش محوری در افزایش صعودی فعالیت‌های تأیید جمعی داشته باشد. با استفاده از مدل بازی‌انگاری، می‌توانید به کاربران ثبت‌نام کرده و فعال خود برای ارسال نظر، نقد و بررسی، و پیشنهادات، به وسیله‌ی دادن امتیاز و رتبه پاداش دهید. در واقع این کار برروی بازدیدکنندگان جدید تأثیر گذاشته و باعث می‌شود که از سایت شما خرید کنند.

سه مزیت برتر استفاده از تأیید جمعی گیمیفیکیشن

  • درگیر شدن کاربر: تأیید جمعی مبتنی بر گیمیفیکیشن، در درگیر شدن کاربران نقش کلیدی دارد. این فعالیت‌های درگیر کننده، تبلیغ محصولات موجود یا ارائه خدمات به بازدیدکنندگان جدید و فروش جانبی / بیش فروشی را برای شما آسان‌تر می‌کند.
  • نظرات مثبت: هنگامی که موفق شوید از هر کاربر یا مشترکِ ثبت‌نام کرده نظر مثبتی دریافت کنید، باعث ایجاد اثر پروانه‌ای برروی سایر کاربران خواهد شد. آنها با اکثریت همراه خواهند شد و تأیید جمعی می‌تواند به نفع شما عمل کند.
  • توصیه مشتریان: هنگامی که مصرف‌کننده محصولات شما را تأیید می‌کند، پیامی برای مخاطبین هدف شما ایجاد کرده است.

 

اشتراک‌گذاری جمعی مبتنی بر گیمیفیکیشن

دیگر استراتژی گیمیفیکیشن، اشتراک‌گذاری جمعی است. «اشتراک‌گذاری جمعی» شکل جدیدی از «نقل قول شفاهی» است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کسب و کار آنلاین شما داشته باشد. وقتی یک کاربر اینترنتی پست‌های یک برند یا شرکتی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد، افراد بیشتری این پست‌ها را مشاهده کرده و از آنها تأثیر می‌گیرند.

چگونه برای اشتراک‌گذاری جمعی به مشتریان خود پاداش دهیم

  • پاداش‌های مبتنی بر امتیاز: برای به اشتراک گذاشتن پست‌های محصولات و خدمات خود در رسانه‌های اجتماعی به خاطر اینکه شما را در معرض دید دیگران قرار می‌دهند، به مشتریان خود با امتیازهای گیمیفیکیشن پاداش دهید.
  • کوپن‌های تخفیف: ایده‌ی خوبی است که برندها برای به اشتراک گذاشتن کمپین‌های تبلیغاتی خود در شبکه‌های اجتماعی کوپن‌های تخفیفی را به مشتریان آنلاین خود ارائه دهند.
  • نشان‌ها و جداول امتیازی: این یک واقعیت است که مردم طبیعتاً رقابتی هستند. جداول امتیازی کاربران را تشویق می‌کند تا به منظور رتبه‌بندی پروفایل‌شان به‌عنوان تأثیرگذار به اقدامات خود ادامه دهند.

 

تجربه کاربری (UX) مبتنی بر گیمیفیکیشن

تجربه کاربری را می‌توان به‌عنوان آنچه که یک فرد هنگام تعامل با یک محصول مجازی مانند یک اپلیکیشن، وبسایت، یا هر سیستم ترکیبی مبتنی بر انسان و کامپیوتر تجربه می‌کند، تعریف کرد.

گیمیفیکیشن و تجربه کاربری: اینها چگونه با هم کارمی‌کنند؟

طراحی UX و گیمیفیکیشن یک هدف مشترک دارند و آن هم تعاملی بودن است. این یک واقعیت است که کاربران همان تعاملی که با تلویزیون، کتاب و سینما دارند، با یک سایت یا یک اپلیکیشن ندارند. در اینجا برخی از بهترین نمونه‌های وبسایت‌ها/اپلیکیشن‌هایی که از بازی سازی برای تجربه کاربری (UX) بهتر استفاده می‌کنند، آورده شده است.

  • Uber
  • Google News Badges
  • Foodzy
  • Nike+
  • Reddit
  • Trello

استراتژی گیمیفیکیشن و بازی سازی

 

بازاریابی برند مبتنی بر گیمیفیکیشن

استفاده از گیمیفیکیشن به‌عنوان راهی برای بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی برند یا برند مارکتینگ، به‌ویژه در بازاریابی دیجیتال، رواج دارد. اگر عناصری را براساس بازی‌ها وارد کنیم (به‌عنوان مثال، پاداش دادن به شرکت‌کنندگان برای یک فعالیت یا انجام عملی خاص) یک کمپین بازاریابی محتوا می‌تواند جذاب‌تر و تعاملی‌تر باشد.

گیمیفیکیشن به تعامل بهتر بین مشتریان و برندها کمک می‌کند! تداوم تعامل کاربران یکی از اهداف برندها است. بسیاری از برندها به دنبال به اشتراک‌گذاری مطالب بیشتر برای جلب توجه کاربران و ایجاد تعامل و تبدیل بیشتر است. این را می‌توان به لطف استراتژی گیمیفیکیشن به‌دست آورد.

روش‌های آسان برای پیاده‌سازی بازاریابی برند مبتنی بر گیمیفیکیشن برای یک فروشگاه آنلاین

  • برنامه‌های وفاداری: به نظر می‌رسد که شروع یک برنامه وفاداری برای فروشگاه آنلاین خودتان به منظور ایجاد انگیزه درمشتریان وفادار برای کسب درآمد قابل توجه از آنها آسان باشد. این امر نیاز به تحقیقات جامع در مورد مخاطبین، داده‌های مشتری در مورد رفتار خرید، و تحلیل کیفی دلبستگی عاطفی دارد.
  • کارزارهای توصیه‌ای: برای فروشگاه‌های آنلاین، «کارزارهای توصیه‌ای» یکی ازروش‌های ترجیحی برای جذب مشتریان جدید است. صاحبان کسب و کارهای آنلاین و برندها می‌توانند به مشتریانی که محصولات و خدمات آنها را به دیگران توصیه می‌کنند وعده‌ی تخفیف‌های ویژه و ارسال رایگان بدهند.
  • مسابقه‌های جست‌وجو: این مسابقه یک سرگرمی در میهمانی‌ها است که در آن افراد را به جست‌وجوی چیزهای مختلف می‌فرستند. همچنین یک روش خلاقانه و سرگرم کننده برای درگیر کردن مشتریان با فروشگاه آنلاین شما است. مسابقه‌ی جست‌وجو در وبسایت برند انجام می‌شود تا خریداران بتوانند چندین صفحه و محصولات موجود در آن صفحات را مشاهده کنند.

 

انگیزش تیم فروش مبتنی بر گیمیفیکیشن

چگونه می‌توانید تمام فرآیند کاری تیم فروش خود را برای افزایش فروش و درآمد خودتان به گیمیفیکیشن بسپارید؟ یک استراتژی گیمیفیکیشن برای تیم فروش حول محور رقابت سالم و خارج کردن آنها از بی‌تحرکی می‌چرخد. شما می‌توانید یک چالش جدول امتیازات برای کسب رتبه بهتر در مقابل عملکرد فروش ایجاد کنید. بهتر است برای دستیابی به اهداف موردنظر و درآمد ایجاد شده توسط تیم فروش خود، به آنها امتیاز، رتبه و نشان‌های دیجیتالی گیمیفیکیشن پاداش دهید.

 

سخن آخر

هر صاحب کسب و کار یا شرکتی در مورد عاقبت کار خود نگران است. با استفاده از روندها و استراتژی‌های مختلف گیمیفیکیشن، آنها می‌توانند شانس بهتری برای توسعه‌ی کسب و کار خود و دستیابی به نتایج فروش بهتر ایجاد کنند. امیدواریم این نکات و آموزه‌ها بتوانند به شما در مورد نحوه‌ی سازماندهی و اجرای بهتر برنامه‌ها و پیاده‌سازی استراتژی گیمیفیکیشن در شرکت خودتان کمک کنند. وقتی رقابت وجود داشته باشد، همه چیز سرگرم کننده‌تر خواهد بود. با این حال، مهم است که مراقب باشید و در رویکرد خود سنجیده عمل کنید.

توصیه می‌کنیم مقاله دیگر ما را با عنوان استراتژی مشتری محوری: تمرکز بر بهبود تجربه کاربر نیز مطالعه کنید.