تکنیک های تبلیغات: ۷ تکنیک طلایی برای داشتن تبلیغات تأثیرگذار

تبلیغات بهترین راه برای برقراری ارتباط با مشتریان است. تبلیغات نقش مهمی در آشنایی مشتریان با برندهای موجود در بازار و انواع محصولات هر برند است. یکی از ویژگی‌های اصلی تبلیغات این است که مخاطب آن می‌تواند از کودکی ۵ ساله تا یک فرد ۸۰ ساله باشد. تبلیغات در رسانه‌های مختلف از جمله تلویزیون، رادیو، شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. علاوه بر رسانه‌ها تبلیغات می‌تواند برای سطح شهر، نمایشگاه‌ها و … طراحی و اجرا شود. در اینجا نکته اصلی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که رسانه تبلیغاتی انتخاب شده باید بتواند تبلیغ را به تعداد زیادی از مخاطبان برساند. تبلیغات یکی از بایدهای امروزی کسب‌وکارها است. اما هر تبلیغی موفق نیست و مانند هر کار دیگری، برای داشتن تبلیغات موفق باید با تکنیک های تبلیغات آشنا بود. از این رو در این مقاله به بررسی تمامی تکنیک‌هایی که می‌تواند تبلیغات را مؤثر و کارآمد کند، پرداخته‌ایم. لازم به ذکر است که در این مقاله سعی شده بهترین تکنیک های تبلیغات در اختیار خوانندگان قرار بگیرد تا پس از مطالعه این مقاله، بتوانید گام مهمی در راستای طراحی تبلیغات مؤثر بردارید.

معرفی ۷ مورد از بهترین تکنیک های تبلیغات که حتماً باید بدانید!

تبلیغات مؤثر، نیازمند رعایت اصول و نکات اساسی می‌باشد. در ادامه ۷ مورد از بهترین تکنیک های تبلیغات که به بهترین شکل اصول اساسی تبلیغات موفق را در بر می‌گیرند، برایتان آورده‌ایم:

۱. ترکیب‌بندی درست و استفاده آگاهانه از رنگ‌ها

تبلیغات مؤثر تبلیغاتی است که ترکیبی متعادل از هر نوع بصری در خود داشته باشد. در این راستا نحوه قرارگیری همه عناصر در فضای بصری مدنظر بسیار مهم است. هدف از ترکیب‌بندی، جلب کردن توجه مخاطب به بخشی خاص از تبلیغ است.

استفاده آگاهانه از رنگ‌ها از دیگر موارد اساسی است که باید در هنگام طراحی فضای بصری به آن توجه شود.

استفاده از روانشناسی رنگ‌ها از مهم‌ترین تکنیک های تبلیغات به شمار می‌آید. رنگ‌ها می‌توانند تأثیر بسزایی در بیان احساسات در تبلیغات داشته باشند. طیف‌های رنگی متفاوت منتقل کننده احساسات مختلفی هستند. حتی تناژ رنگ‌ها نیز در بیان احساسات مختلف از هم عمل می‌کنند.

تکیه بر استفاده از رنگ‌های توجه برانگیز در تبلیغات خلاقانه، برای انتقال پیام بدون کلمات، یکی از مثال‌های خوب برای تأکید بر اهمیت رنگ‌ها است. گاهی اوقات رنگ‌ها شخصیت یک برند را نشان می‌دهند. به عنوان مثال رنگ قرمز کوکاکولا، دیگر جزوی از شخصیت این برند است.

۲. تعیین نقطه کانونی

 

 

تعیین دقیق یک نقطه کانونی به همان اندازه انتخاب رنگ و تایپوگرافی مهم است. بیننده هنگام مشاهده تبلیغات، جذب یک محل مشخص در تبلیغ می‌شود. این محل همان نقطه کانونی است که تشخیص آن به طرق مختلف صورت می‌گیرد. یکی از روش‌های تشخیص نقطه کانونی استفاده از قانون یک سوم در واقع دو ابزار مفید برای کمک به ایجاد یک نقطه کانونی موفق هستند. در قانون یک سوم بوم به شش مستطیل مساوی، دو ردیف و سه ستون، جدا می‌شود. عناصر مهم باید در نقاط تلاقی مستطیل‌ها ، با حفظ تعادل بصری، قرار بگیرند.

همچنین یک روش دیگر برای داشتن نقطه کانونی، تار کردن پس‌زمینه حین متمرکز بودن بر نقطه کانونی است. همچنین می‌توانید منبع نور را در نقطه کانونی قرار داده و آن را را منحصراً روشن کنید.

۳. توجه به مسیر بصری

همانند نقطه کانونی، مسیر بصری نیز از دیگر تکنیک های تبلیغات است که در آن نگاه بیننده به سمت یک عنصر خاص هدایت می‌شود. مسیر بصری در واقع بیننده را به سفری در محتوای تبلیغ می‌برد. داشتن یک مسیر بصری از ویژگی‌های یک تبلیغ موفق است.

۴. ترکیب تایپوگرافی

یکی دیگر از تکنیک های تبلیغات که نقش مهمی در جذب مخاطب دارد، استفاده از تایپوگرافی است. تقریباً هر تبلیغ بصری دارای عناصر تایپوگرافی است. تایپوگرافی، که معمولاً با عنوان فونت شناخته می شود، ۲ هدف مشخص دارد:

  • به تصویر کشیدن پیام تبلیغ با کلمات
  • ایجاد جذابیت بصری

آنچه در تایپوگرافی اهمیت دارد، انتخاب مناسب رنگ کلمات و فونت حروف است که باید با زمینه مطابقت داشته باشد. به بیانی دیگر فونت کلمات و رنگ آنها باید مکمل سایر بخش‌های تبلیغ باشد. برخی از تکنیک‌های تایپوگرافی شامل دستکاری حروف برای شباهت به اشکال یا قرار دادن بافت در داخل حروف است. استفاده از این تکنیک‌ها تا زمانی که تبلیغ زیبایی بصری بهتری داشته باشد، مناسب است.

۵. استفاده از تکنیک تکرار

تکنیک تکرار، از دیگر تکنیک های تبلیغات است که به استراتژی بازاریابی مرتبط است. تکنیک تکرار به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال پخش تبلیغ تلویزیونی در کانال‌های مختلف در طول روز،

از تکنیک‌های تکرار در تبلیغات است. روش تکرار برای محصولات جدید یا کمپین‌های با هدف افزایش آگاهی از برند، بهترین عملکرد را دارد. البته باید به تعداد تکرارها نیز توجه کنید. تکرار زیاد می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد. تکرار می‌تواند اشکال متفاوت اما مفهوم یکسان داشته باشد. به عنوان مثال در تبلیغ زیر از رنو چهار گرافیک متفاوت با مفهومی یکسان نشان داده شده است.

 

۶. توجه به جذابیت احساسی

جذابیت احساسی یکی از مؤثرترین تکنیک های تبلیغات است. کمپین‌های موفقی که از جذابیت‌های عاطفی استفاده می‌کنند عموماً برای تأثیرگذاری عمیق بر احساسات مخاطب، از نمادگرایی و یا تکنیک‌های مختلف داستان‌پردازی استفاده می‌کنند. آنچه در جذب احساسات مخاطب اهمیت دارد، شناخت درست وی است.

در این تکنیک تبلیغاتی نیاز است تا تیم بازاریابی آرزوها، چشم‌اندازها، ترس‌ها، نیازها و … مخاطبان هدف خود را درک کند. استفاده از تکنیک‌های داستان سرایی از جمله روش‌های موفق در برانگیختن احساست مخاطب است.

داستان‌سرایی علاوه بر برانگیختن احساسات مخاطب، باید با بیان داستان خود با وی ارتباط برقرار کند.

بیشتر بخوانید: ۷ نکته مهم و اساسی که باید در طراحی پوستر تبلیغاتی رعایت کنید.

۷. استفاده از انیمیشن و موشن گرافیک‌ها

این روزها استفاده از انیمیشن و موشن گرافیک در تبلیغات‌ها با سرعت بالایی رشد کرده است. استفاده از انیمیشن توجه بیننده را به سرعت به خود جلب کرده و می‌تواند موفقیت خوبی با خود به همراه داشته باشد. البته توجه به کیفیت کار و جذابیت شخصیت‌ها برای موفقیت در این زمینه بسیار مهم است. و می تواند بسیار موفق باشد.

در این متن با ۷ تکنیک مهم برای داشتن تبلیغاتی مؤثر آشنا شدید. آیا کسب‌وکاری را می‌شناسید که به خوبی تمام تکنیک های تبلیغات اشاره شده را رعایت کند؟ به نظر شما کدام یک از تکنیک های تبلیغات معرفی شده در ایران کاربردی‌تر است؟ نظر و تجربه خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: سایت Visme