گیمیفیکیشن یا بازی سازی چیست؟ مزایای بازی سازی در کسب و کار

در چند سال گذشته، گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازی سازی به‌خودی‌خود نقش رو به افزایشی در سازمان‌ها و کسب و کارها پیدا کرده است. در جست‌وجوی راهی جدید برای مشارکت، آموزش، پاداش و حفظ کارکنان، شرکت‌ها در هنگام مواجه شدن با مسائل مربوط به منابع انسانی به بازی سازی روی می‌آورند. مفاهیم بازی‌انگاری شده در فرآیندهای واقعی مانند استخدام، یادگیری و پیشرفت گنجانده شده است. مقوله‌ی به‌سرعت در حال رشد مکانیزم‌های بازی در حال حاضر در بهبود عملکرد فروش، خدمات مشتریان و آموزش مؤثر است.

گیمیفیکیشن با استفاده از مکانیزم‌های بازی می‌تواند بر حس ذاتی رقابت و تمایل به پیشرفت کردن ما تأثیر بگذارد. در حالی که بسیاری از ما آن را در زندگی شخصی خود پذیرفته‌ایم، اما اغلب کسب و کارها هنوز در استفاده‌ی مؤثر از آن تلاش می‌کنند. اما بازی سازی چه مزایایی می‌تواند برای یک سازمان داشته باشد و چگونه شرکت‌ها می‌توانند کارکنان خود را با آن درگیر کنند؟

همچنین بخوانید: ارزیابی اقتصادی یک ایده تجاری، مواردی که باید بررسی کنید

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن چیست؟

اگرچه عنوان گیمیفیکیشن در سال ۲۰۰۲ ابداع شد، اما بعد از گذشت حدود ۲۰ سال هنوز بسیاری از مردم برای توضیح مفهوم آن در تلاش هستند. شرکت تحقیقاتی گارتنر (Gartner) این پدیده را «استفاده از مکانیزم‌های بازی و طرح تجربه برای درگیر شدن دیجیتالی و ایجاد انگیزه در افراد برای رسیدن به اهداف» تعریف کرده است.

بازی سازی می‌تواند شامل پیگیری کردن پیشرفت نیز باشد که مطمئناً تأثیر آن در زندگی خارج از محل کارمان محسوس است. «خودِ کمّی» پدیده‌ی فرهنگی پیگیریِ خود از طریق استفاده از فناوری است. این می‌تواند شمارش کالری دریافتی یا حتی اندازه‌گیری میزان خواب شما باشد. ظهور تلفن‌های هوشمند، ساعت‌های جی.پی.اس‌دار و نظارت‌کننده‌ها بر تناسب اندام در سال‌های اخیر، تعداد افرادی که خود را پیگیری می‌کنند افزایش داده است.

 

مزایای گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن چگونه می‌تواند باعث تقویت کسب و کار شود؟ هر شرکت، سازمان یا کسب و کاری تمایل دارد که کارکنانش از حداکثر توانایی‌های خود استفاده کنند. نیروی کار مولد، مشارکت‌پذیر و باانگیزه به شدت بر توانایی سازمان در رشد کردن و رسیدن به موفقیت تأثیرگذار است. هدف اصلی اکثر شرکت‌ها افزایش عملکرد کسب و کار است. درگیر کردن و ایجاد انگیزه در کارکنان به منظور بهبود و تعالی در زمینه‌ی تخصصی خودشان به روشی مؤثر و پایدار، راهی مطمئن برای رسیدن به این مقصود است.

حالا چگونه می‌توان از بازی سازی برای دستیابی به این هدف استفاده کرد؟

در ادامه، مهم‌ترین موارد از مزایای بازی سازی برای تقویت بیشتر شرکت خودتان که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کسب و کار شما داشته باشد، ذکر خواهیم کرد:

 

مزایای بازی سازی: مشارکت یا درگیر شدن

مشارکت کارکنان ارتباط مستقیمی با دستاوردهای اصلی سازمانی دارد. کارکنان با مشارکت شایسته می‌توانند میلیاردها دلار برای شرکت‌ها صرفه‌جویی کنند. مطالعات نشان داده است که کارمندان با مشارکت شایسته می‌توانند میزان رضایت مشتری شرکت خود را تا دو برابر افزایش دهند. برعکس، شرکت‌هایی که از عدم مشارکت کارکنان خود رنج می‌برند، آسیب می‌بینند.

با استفاده از پلتفرم‌های بازی سازی شده، کارکنان به راحتی می‌توانند پیشرفت کار خود را پیگیری کرده، نقاط قوت و ضعف خود را درک کرده و به سمت اقداماتی هدایت شوند که به پیشرفت و موفقیت آنها کمک کند. گیمیفیکیشن با به‌وجود آوردن اهداف، دستاوردها و معیارهای قابل مشاهده، تعهد و انگیزه را در بین کاربران ایجاد کرده و کار کسل کننده‌ی روزمره را به یک فعالیت سرگرم کننده و جذاب تبدیل می‌کند. تقدیر و تشکر و قدردانی از کارکنان از طریق مکانیزم‌های بازخورد گیمیفیکیشن مانند دادن مدال افتخار و تعریف و تمجید، انگیزه‌ی کارکنان را افزایش داده و آنها را به سمت داشتن عملکرد بهتر سوق می‌دهد.

 

مزایای گیمیفیکیشن: یادگیری و معاشرت سازمانی

گیمیفیکیشن می‌تواند شرکت شما را در به‌روز نگه داشتن کارکنان در مورد محصولات جدید متحول ساخته و آنها را طبق دستورالعمل‌های پویا آموزش دهد. علاوه‌براین، پلتفرم‌های بازی سازی می‌توانند فرآیند معاشرت سازمانی کارکنان جدید را بسیار سرعت بخشند. یادگیری با بازی سازی معمولاً با افزودن عناصر بازی در زمینه‌هایی مانند به پایان رساندن وظیفه یا مشارکت تعریف می‌شود. این کار در قالب مشارکت کارکنان در مطالب آموزشی، حل آزمون‌ها، تکمیل شبیه‌سازی و موارد دیگر انجام می‌شود.

پروژه‌های یادگیری معاشرت سازمانی معمولاً کوتاه‌تر خواهند بود، زیرا دانش آموزش داده شده برای اینکه کارکنان بتوانند تکالیف را انجام داده و کار خود را شروع کنند ضروری است. معاشرت سازمانی را می‌توان با استفاده از مکانیزمی مانند مرحله‌های مختلف بازی، تبدیل به تجربه‌ای یکپارچه و سرگرم کننده‌تر کرد. کارکنان از مرحله‌ی مبتدی شروع کرده و با درک مقررات شرکت، فرآیندها و غیره، در بازی پیشروی می‌کنند. این امر به کارکنان جدید کمک می‌کند تا با فرهنگ شرکت سازگار شده، موفقیت را تجربه کرده و عادت‌هایی را ایجاد کند که به آنها کمک می‌کند تا دیدگاه مناسبی در مورد نقش خود پیدا کنند.

در صورتی که این روش با یادگیری خُرد ترکیب شود، گیمیفیکیشن می‌تواند بازگشت سرمایه باورنکردنی را به ارمغان بیاورد. استفاده از اجزای کوچک یادگیری و وظایف کوتاه مدت، در حالی که به کارکنان برای تعامل با آنها پاداش می‌دهید، می‌تواند در سرعت بخشیدن به معاشرت سازمانی کارکنان یاری‌رسان باشد.

در چنین محیطی، و در مقایسه با تماشای فیلم‌های آموزشی یا مطالعه‌ی توضیحات، کارکنان وظایف بیشتری انجام داده و ارتباط بیشتری با سطح مهارت خود برقرار می‌کنند.

 

مزایای بازی سازی: سازگاری با تغییر

شرکت‌هایی که قصد انجام تغییرات در مدیریت دارند، اغلب به دلیل عدم مشارکت به مشکل برمی‌خورند (و یا کاملاً شکست می‌خورند). سازمان‌ها باید دائماً با جریان بی‌وقفه‌ی تکنولوژیِ در حال تحول، تغییرات سریع بازار و تمایلات متغیر مصرف کننده سازگار شوند. اگر کارکنان آنها بی‌انگیزه باشند و تمایلی به مشارکت در تغییر نداشته باشند، سازمان‌ها هیچ شانسی برای رسیدن به موفقیت نخواهند داشت. با بازی سازیِ فرآیندهای تغییر، کارکنان می‌توانند در صورت فاصله گرفتن از مسیر صحیح، بلافاصله بازخورد آن را دریافت کنند. می‌توان به آنها یادآوری کرد که چرا تغییر ضروری است و هدف از آن چیست، و این مدیران را قادر می‌سازد تا با اعضای تیم خود تعامل داشته و مطمئن شوند که همه‌ی آنها مشارکت خواهند کرد. روحیه رقابتی انسان، همراه با هیجان و تمایل به پیشرفت در مراحل جدید، کاربران را درگیر خود کرده و روند سازگاری با تغییرات را هموار می‌سازد.

 

مزایای گیمیفیکیشن: همسویی با اهداف سازمانی

گیمیفیکیشن رفتارها را هدایت کرده و سپس آنها را اندازه‌گیری می‌کند. تماس‌های بیشتر، سرنخ‌های واجد شرایط، ملاقات با مشتریان و موارد دیگر را تشویق می‌کند تا فروش افزایش پیدا کند. بازی سازی به جای تمرکز برروی نتایج، بر فعالیت‌هایی که باعث فروش می‌شوند تمرکز می‌کند. بازی سازی یک روش عالی برای ترویج رفتارهای موردنظر در جهت اهداف سازمانی است. این به‌عنوان یک جزء نرم‌افزاری مطرح می‌شود که بین کارکنان و اهداف و ارزش‌های سازمانی ارتباط برقرار می‌کند.

هنگامی که بازی سازی به درستی طراحی و اجرا شود، از محرک‌های بازخورد، پاداش و دستاوردها استفاده کرده و تعاملاتی را ایجاد می‌کند که کارکنان را ترغیب می‌کند تا هر روز بهتر و بهتر شوند. در نهایت، گیمیفیکیشن به روش‌های مختلفی می‌تواند باعث افزایش عملکرد شود. پروژه‌های موفق بازی سازی مشارکت کارکنان را بهبود بخشیده، مدت زمان تربیت کارکنان برای معاشرت سازمانی را کوتاه‌تر کرده، و تجربه‌ی یادگیری کارآمدتر و قابل فهم را تسهیل کرده است. چه با همسو کردن کارکنان خود با اهداف کلی شرکت و چه با هموارسازی سازگاری با تغییرات سازمانی، شرکت‌ها از مزایای بازی سازی سود خواهند برد.

مزایای گیمیفیکیشن یا بازی سازی

چرا گیمیفیکیشن نتیجه‌بخش است؟

گیمیفیکیشن به این دلیل نتیجه‌بخش است که افراد می‌توانند بر آنچه انجام می‌دهند نظارت و کنترل داشته باشند و همچنین نشانگرهایی از پیشرفت آنها تا به امروز را در اختیار آنها قرار می‌دهد، نقشه‌ای که آنها را برای اقدامات بعدی راهنمایی می‌کند، همراه با جوایزی که به‌وضوح مشخص می‌کند چه زمانی رفتارهای مناسب را انجام داده‌اند. عنصر رقابتی را که اکثر برنامه‌های بازی سازی از آن استفاده می‌کنند در نظر بگیرید، آن‌وقت به راحتی می‌توان فهمید که چرا از آن به‌عنوان یک ابزار تعاملی و مشارکتی مؤثر یاد می‌شود.

مسلماً متداول‌ترین شکل گیمیفیکیشن تا به امروز در زمینه یادگیری و پیشرفت بوده است. با تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۹ در دانشکده تجارت هاروارد انجام شد، قدرت بازی سازی در توانایی ما برای یادگیری در محل کار را مشخص کرد. این مطالعه نشان داد که استفاده از بازی سازی در طول فرآیند یادگیری تأثیر زیادی بر تمایل کارکنان نه‌تنها برای یادگیری بلکه برای تکمیل برنامه‌ها نیز دارد.

 

اجرای گیمیفیکیشن در عمل

یکی از شرکت‌هایی که می‌توان به یافته‌های آن استناد کرد Deloitte است که از بازی سازی در برنامه‌ی آموزشی «آکادمی مدیریت» خود استفاده کرد. مشخص شد که پس از ادغام گیمیفیکیشن در آکادمی، تعداد کارکنانی که به پلتفرم دیجیتالی مراجعه می‌کنند ۳۷ درصد افزایش یافته است.

Deloitte قصد داشت با اجرای کاملاً شخصی‌سازی شده برای هر کارمند، با اجراهای قبلی بازی سازی تمایز ایجاد کند. به‌عنوان مثال، جدول امتیازات برای هر فرد شخصی‌سازی شده و در رتبه‌بندی کلی سازمان، فقط نزدیک‌ترین افراد به آنها نشان داده می‌شود. همچنین آنها برای اطمینان از آشنایی کامل با مکانیزم سیستم مدیریت یادگیری و عناصر پشت آن بازی، امکان استفاده از تجهیزات گسترده‌ای را به کاربران می‌دهند.

هدف از این شخصی‌سازی این است که به هر یک از کارکنان کمک کند تا آموزش و پیشرفت خود را در اختیار بگیرد. دراین‌صورت آنها می‌توانند دروس ارائه شده از طریق پلتفرم را به گونه‌ای تنظیم کنند که به بهترین شکل ممکن با نیازها و الگوهای کاری آنها مطابقت داشته باشد.

 

سخن آخر

از گیمیفیکیشن می‌توان به‌عنوان یک ابزار قدرتمند در کسب و کار خود استفاده کرد. به کمک آن، می‌توان کارکنان و مشتریان را ترغیب کرد تا در ازای پاداش منظور موردنظر شما را با اشتیاق انجام دهند. با به‌کارگیری صحیح از بازی سازی در کسب و کار خود و توجه به نکاتی که در این مقاله ذکر شد، می‌توانید عملکرد فروش، خدمات مشتریان و برنامه‌های آموزشی خود را بهبود بخشید.

در همین رابطه، مقاله دیگری با عنوان استراتژی گیمیفیکیشن در کسب و کار: چطور با استفاده از بازی سازی تجارت خود را توسعه دهید داریم که توصیه می‌کنیم آن را نیز مطالعه کنید.