طراحی پوستر تبلیغاتی

۷ نکته مهم و اساسی که باید در طراحی پوستر تبلیغاتی رعایت کنید

پوسترها یکی از انتخاب‌های همیشگی بازاریابان برای تبلیغات هستند. پوسترهای تبلیغاتی در صورتی که به طرز درستی مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند منافع خوبی برای کسب‌وکار داشته باشند. به بیان دیگر تبلیغ به کمک پوسترها هم نیاز به بازاریابان خبره و هم نیاز به طراحان کاربلد دارد. از این رو یکی از مساءل مهم در بخش تبلیغات، مسائل مربوط به طراحی پوستر تبلیغاتی است. یک پوستر موفق، پوستری است که تمامی موارد ریز و درشت مربوط به اصول طراحی پوستر تبلیغاتی در آن رعایت شده باشد. پوسترهای تبلیغاتی نقش مهمی در آگاهی از برند، افزایش فروش و … دارند. لذا با توجه به اهمیت پوسترهای تبلیغاتی در فروش و بازاریابی محصول و یا خدمت در این مقاله قصد داریم تمامی نکات اصولی مربوط به طراحی پوستر تبلیغاتی را برای شما معرفی کنیم.

۷ نکته مهم که باید در طراحی پوستر تبلیغاتی رعایت کنید

طراحی پوستر تبلیغاتی کار ساده‌ای نبوده و مستلزم رعایت جزئیات و اصول بسیاری است. با دانستن اصول طراحی پوستر تبلیغاتی گام مهمی در راستای یک طراحی صحیح برداشته می‌شود. در ادامه این اصول را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

۱. پوستر باید از فاصله‌ی دور نیز خوانا باشد!

پوسترها با توجه به اندازه‌ای که دارند، از فاصله مناسبی قابل رویت هستند. اما باید توجه داشت که اطلاعات اساسی که توسط پوستر به مخاطب منتقل می‌شود، باید از فاصله‌ی قابل قبولی، خوانا باشند. وارد کردن اطلاعات اساسی با فونت‌های ریز می‌تواند از کارایی تبلیغاتی پوستر شما بکاهد و شما را به هدف بازاریابی‌تان نرساند. در کنار اینکه اطلاعات اولیه و پیام پوستر باید با اندازه‌ای بزرگ و معقول ارائه شوند، ممکن است برخی اطلاعات جزئی دیگر با فونت کوچک‌تر نوشته شوند. دقت کنید که اگر نوشتن همه‌ی اطلاعات پوستر با فونت بزرگ نیز کار درستی نمی‌باشد.

۲. در طراحی از عواملی که باعث جلب توجه می‌شوند، استفاده کنید!

 

طراحی پوستر تبلیغاتی

با توجه به شلوغی‌های عصر ما، مردم کمتر فرصت توجه به اطراف خود را دارند. ممکن است روزانه از کنار هزاران مغازه بگذریم ولی هیچ ایده‌ای راجع به محصولات و یا خدماتی که در این مغازه‌ها ارائه می‌شوند، نداشته باشیم. همین مسئله درباره‌ی پوسترهای تبلیغاتی نیز مطرح است. مردم با دیدن یک پوستر زمانی برای توجه به آن نمی‌گذارند مگر اینکه چیزی در این پوستر توجه‌شان را جلب کند. یکی از مواردی باعث جلب توجه مخاطب می‌شود، استفاده از کنتراست یا تضاد در پوستر است.

کنتراست باعث می‌شود که برخی موارد را فوراً ببینیم زیرا تفاوت زیاد بین عناصر مختلف توجه را جلب می‌کند. استفاده از از رنگ‌های تیره و روشن، مانند سیاه خالص و سفید خالص، یکی از نمونه‌های بارز کنتراست در طراحی پوستر تبلیغاتی است. بنابراین در طراحی پوستر تبلیغاتی به جای استفاده از یک پالت رنگ یکنواخت باید رنگ هایی را که کاملاً متفاوت به نظر می‌رسند ترجیح دهید. این تضاد در اندازه‌های حروف نیز وجود دارد.

۳. هنگام طراحی پوستر تبلیغاتی باید به محل قرارگیری آن توجه کنید.

یکی از مواردی که باید هنگام ایجاد طراحی پوستر تبلیغاتی مورد توجه قرار گیرد، محل قرارگیری پوستر است. دانستن محل قرارگیری پوستر فاکتورهای زیادی از جمله اندازه پوستر، به کارگیری کنتراست در آن و … را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال اگر قرار است پوستری بر روی یک دیوار زرد آویزان شود، استفاده از کنتراست رنگی می‌تواند بسیار مهم و تأثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: استند تبلیغاتی چیست؟ مهم‌ترین مزایا و معایب استفاده از آن کدام است؟

۴. پوسترهای مقیاس‌پذیری طراحی کنید.

بیشتر طرح‌های پوستر طوری طراحی می‌شوند که شما را ملزم به ایجاد پوسترهای کوچک می‌کنند. اما آنچه اهمیت دارد، طراحی پوستر به ‌گونه‌ای است که بتوان در مکان‌های مختلف از آن استفاده کرد. طراحی باید به گونه ای باشد که در نسخه کوچک خود نیز به همان اندازه نسخه بزرگ باکیفیت به نظر برسد.

نسخه‌های کوچک پوسترهای تبلیغاتی می‌توانند در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرند. طراحی پوستر باید به گون‌ای باشد که حتی در اندازه یک کارت پستال کوچک نیز بتوان جزئیات را با وضوح مشاهده کرد.

۵. از فضای پوستر به خوبی استفاده کنید.

 

فضا عنصر اصلی در طراحی‌های گرافیکی است. در پوسترها استفاده از فضا از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از فضا باعث می‌شود تا مردم از فاصله دورتری به پوستر نگاه کنند. توصیه می‌شود که هنگام طراحی پوستر تبلیغاتی از فاصله بیشتری بین عناصر استفاده کنید. فاصله اضافی تأثیر بصری بر روی مخاطب را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. این فاصله همچنین باعث می‌شود که پوستر شما به راحتی قابل خواندن باشد.

۶. از عناصر برجسته در پوستر استفاده کنید.

پوستر تبلیغاتی یا قرار است در فضای فیزیکی نصب شود و یا اینکه در سایت‌های مختلف به نمایش گذاشته شود. آنچه در اینجا مشخص است رقابت سخت پوسترهای تبلیغاتی با یکدیگر است. یکی از فاکتورهایی که می‌تواند شما را در این رقابت برنده سازند، استفاده از عناصر برجسته برای جلب توجه مخاطب است.

یک طراح گرافیک حرفه ای باید پوستر شما را با مفاهیم جدید و استفاده منحصر به فرد از رنگ‌ها و حروف چاپی ایجاد کند. داشتن یک ایده منحصر به فرد باعث می‌شود تا افراد بیشتری بتوانند محتوای پیام را بخوانند و درک کنند.

۷. مخاطب را برای انجام کاری دعوت کنید یا به عبارتی پوستری با CTA طراحی کنید.

هنگامی که مردم پوستر شما را می‌خوانند، باید به انجام یک عمل ترغیب شوند. هدف شما از طراحی پوستر تبلیغاتی این است که مخاطبان خود را به سمت خرید محصول یا خدمت، حضور در یک رویداد، شرکت در مسابقه و … هدایت کنید. بنابراین طراحی یک شعار یا جمله برای دعوت به عمل در انتها یا وسط یک پوستر ضروری است. به یاد داشته باشید که CTA بخش جدایی‌ناپذیر هر طراحی تبلیغاتی است و از آن‌جایی طراحی پوستر شما نیز با هدف تبلیغاتی است باید در آن یک  CTA وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: CTA چیست و چه مدل‌هایی دارد؟ همه چیز در مورد یک دعوت محترمانه و سودآور!

تبلیغات دنیایی وسیع است و برنده شدن در رقابت سخت این دنیای وسیع، نیازمند یادگیری و کسب دانش مستمر است. در این مقاله نکات مهمی که برای طراحی پوستر تبلیغاتی باید آن‌ها را در نظر گرفت، آورده شده‌اند. رعایت این ۷ نکته می‌تواند یک پوستر تبلیغاتی را به یک پوستر تبلیغاتی موفق تبدیل کند. اما قطعاً موارد دیگری نیز می‌توانند در این موفقیت دخیل باشند. به نظر شما دیگر عوامل تأثیرگذار بر موفقیت پوستر تبلیغاتی چیست؟

آیا پوستری را می‌توانید نام ببرید که به خاطر طراحی منحصربه‌فردش در ذهن شما ماندگار باشد؟ چه عاملی سبب شده است تا این پوستر در ذهن شما ماندگار شده است؟ نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.