CTA چیست

CTA چیست و چه مدل‌هایی دارد؟ همه چیز در مورد یک دعوت محترمانه و سودآور!

فراخوان عمل ( call-to-action یا همان CTA ) یکی از مهم‌ترین مباحث در دنیای بازاریابی دیجیتالی و آفلاین است. بدون یک فراخوان عمل مناسب، تولید محتوا در هر نوعی بی‌نتیجه و یا در بهترین شرایط کم بازده خواهد بود. به بیان دیگر، فراخوان عمل لحظه‌ای است که شما هدف اصلی از تولید محتوای خود را بیان می‌کنید. اما CTA چیست و چه انواعی دارد؟ در این مقاله قصد داریم تا به این دو سؤال مهم پاسخ دهیم.

CTA چیست؟

به بیان ساده، CTA یا فراخوان عمل یک تصویر و یا یک خط متنی است که بازدیدکنندگان، علاقه‌مندان به محصول و یا مشتریان را به سمت انجام عمل خاصی سوق می‌دهد. درواقع همان‌طور که از نام این عبارت نیز مشخص است، CTA بخش مشخصی از کاربران را دعوت به انجام یک عمل می‌کند. برای مثال ممکن است در هنگام مطالعه یک مقاله، عباراتی مانند « اینجا کلیک کنید» را مشاهده کرده باشید. این جمله به واضح‌ترین شکل ممکن کاربران را دعوت به انجام یک عمل ( کلیک بر روی لینک ارائه شده) می‌کند.

با وجود مدل‌های مختلف برای فراخوان عمل، هیچ کدام از آنها برای تمامی حالت و شرایط یک گزینه مناسب نیستند. در واقع شما باید بر اساس مرحله سفر مشتریان و محتوای خود، از یک CTA مناسب استفاده کنید. اگر می‌خواهید تا فراخوان عمل خود را مؤثرتر کنید، موضوع کمی پیچیده‌تر خواهد شد. شما باید اطلاعات دقیقی از نحوه مرور صفحه، رنگ‌های محبوب و مورد علاقه، متن‌ها و محتوای جذاب و سایر اطلاعات مرتبط دیگری از مخاطبان هدف خود داشته باشید. همچنین با گذر زمان و رشد کسب‌وکارها، شاید لازم باشد تا فراخوان عمل خود را نیز تغییر دهید. در ادامه به معرفی انواع CTA می‌پردازیم.

انواع CTA های رایج و مؤثر

بهترین نوع CTA چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ درواقع پاسخ این سؤال به شدت بستگی به کسب‌وکار و مرحله رشد شما دارد. برای یافتن مؤثرترین نوع فراخوان عمل، شاید لازم باشد تا در هر مرحله گزینه‌های متعددی را امتحان کنید. در ادامه برخی از این مدل‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

ایجاد لید و مشاهده محصول

اولین و مهم‌ترین وظیفه فراخوان‌های عمل، افزایش لید ( Lead ) و علاقه‌مندی مخاطبان به محصولات و خدمات است. با استفاده از یک CTA مناسب می‌توانید درصد قابل قبولی از بازدیدکنندگان صفحه خود را به مشتری تبدیل کنید. یکی از بهترین موقعیت‌ها برای استفاده از فراخوان عمل، پست‌های وبلاگی است. شما می‌توانید فراخوان عمل را در انتهای پست وبلاگی و یا در قسمت مناسبی از داخل ( و حتی خارج ) متن آن قرار دهید. این نوع فراخوان عمل که پس از مطالعه یک پست به کاربر ارائه می‌شوند، شانس بالایی برای موفقیت دارند.

بیشتر بخوانید: لید چیست و چگونه افزایش می‌یابد؟ پاسخ به یک سوال اساسی در بازاریابی

فرم ثبت‌نام

استفاده از فرم ثبت‌نام یک روش مناسب دیگر از میان انواع CTA است. برای این کار می‌توانید پیش از مطالعه صفحه و یا خواندن مقاله، از کاربر دعوت کنید تا فرم ثبت‌نام کوتاهی را پر کنند. چرا که کاربران وب‌سایت شما ممکن است در مراحل نزدیک به خرید قرار داشته باشند و شما نمی‌خواهید به سادگی و بدون کسب اطلاعات، این مشتریان بالقوه را از دست دهید!

دکمه « بیشتر بخوانید »

گاهی ممکن است نمایش کل محتوای مربوط به یک حوزه ممکن نباشد. برای مثال ممکن است شما مقاله‌ای در باره یک موضوع کلی و معرفی زیرشاخه‌های آن بنویسید. احتمالاً چنین مقاله‌ای بیش از اندازه طولانی خواهد شد. در این شرایط بهتر است تا در مقاله اصلی تنها به صورت مختصر به هر یک از مباحث اشاره کرده و در پست‌های جداگانه به صورت مفصل‌تر به هر بخش بپردازید. در چنین حالتی بهترین روش برای اتصال مقالات به هم، استفاده از فراخوان عمل با عنوان « بیشتر بخوانید » و یا عبارات مشابه به آن است.

استفاده از این نوع فراخوان عمل مزایایی مانند افزایش آمار بازدید از سایر مقالات، افزایش مدت زمان حضور کاربر در وب‌سایت، کاهش نرخ پرش و همچنین ایجاد لینک داخلی در مطلب برای افزایش امتیاز سئو را با خود به همراه خواهد داشت. پس شاید بتوان در پاسخ به این سوال که رایج‌ترین نوع CTA چیست ، گزینه بیشتر بخوانید را ارائه کرد!

 

فراخوان عمل چیست

کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات یا خدمات

هنگامی که یک بازدیدکننده به صفحه اصلی وب‌سایت و یا صفحه فرود آن مراجعه می‌کند، به احتمال قوی قصد آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات شما را دارد. استفاده از یک فراخوان عمل تصویری و یا متنی در همان لحظات ابتدایی ورود، یک مورد مؤثر و کارآمد است. این دسته از فراخوان‌های عمل نیازی به فانتزی و زیبایی منحصربه‌فردی ندارند. بلکه با یک تصویر و متن واضح و ساده‌ نیز می‌توانید به بهترین شکل ممکن به این هدف خود دست یابید. برای استفاده از این مدل CTA کافی است با اصول اولیه‌ای مانند استفاده از رنگ‌ها ( برای مثال گزینه‌های مناسبی که دکمه CTA را واضح‌تر نشان می‌دهند) و یا برخی از اصول تبلیغ نویسی آشنا باشید.

بیشتر بخوانید: متن تبلیغاتی برای جذب مشتری: جمله‌ای به سمت ذهن و قلب مخاطبان‌تان

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

یکی از رایج‌ترین حالت‌های CTA، استفاده از آیکون‌هایی است که کاربران را دعوت به اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی می‌کند. با این وجود آیکون‌های اشتراک‌گذاری یکی از کم ‌تعهدی‌ترین روش‌ها برای مخاطبان به شمار می‌روند. به بیان دیگر استفاده از این گزینه در اغلب موارد برای مخاطبان ضرورتی ندارد. پس برای نتیجه گرفتن از این نوع CTA، بهتر است مکان مناسبی را برای قرار دادن آن انتخاب کنید. همچنین استفاده از آیکون‌های سفارشی‌سازی شده، شانس شما را در این مورد افزایش خواهد داد.

ارائه نسخه رایگان از محصول یا سرویس

یکی از بهترین مدل‌های فراخوان عمل برای تبدیل لید به مشتری، استفاده از روش ارائه نسخه آزمایشی به صورت CTA است. شما می‌توانید از این گزینه در هر یک از بخش‌های وب‌سایت که به نظر شما تأثیر بیشتری دارد، استفاده کنید. برای مثال در هنگامی که کاربر قصد ترک وب‌سایت را دارد، زمانی که کاربر مقاله‌ای را مشاهده کرده و به انتهای آن رسیده و یا هر بخش استراتژیک دیگری، می‌تواند شانس موفقیت این فراخوان را افزایش دهد.

 

انواع CTA

یک دعوت محترمانه و سودآور!

فراخوان عمل در لحظه مناسب می‌تواند تأثیر شگفت‌آوری بر روی مسیر کسب‌وکار شما داشته باشد؛ به شرطی که از نوع مناسب آن نیز استفاده شود. در این مقاله به این موضوع پرداختیم که CTA چیست و چه انواعی دارد. اکنون با توجه به مخاطبان خود، استراتژی حرکت کسب‌وکار و همچنین مرحله هر یک از بازدیدکنندگان، می‌توانید نوع مناسب یک دعوت محترمانه و سودآور را انتخاب و در وب‌سایت خود از آن استفاده کنید!

با اقتباس از وب‌سایت hubspot