دوره آموزشی مدیریت پروژه

مدیریت پروژه چیست؟ معرفی چند دوره آموزشی مدیریت پروژه معتبر در ایران

پروژه ها غالباً پیچیده بوده و ذینفعان زیادی را درگیر می کنند. موفقیت پروژه در گرو عوامل مختلفی است. یکی از عواملی که برای موفقیت پروژه بسیار ضروری است، داشتن یک مدیر پروژه کاربلد می‌باشد. مدیریت پروژه به عنوان یکی از ضروریات مهم در سراسر جهان و نیز ایران شناخته می‌شود. به خاطر همین اهمیت در حال حاضر، سازمان‌ها و موسسات مختلفی در حال برگزاری دوره آموزشی مدیریت پروژه در ایران هستند. در این مقاله قصد داریم چند دوره آموزشی معتبر را برایتان معرفی کنیم. اما پیش از آن لازم است تا ابتدا کمی درباره مدیریت پروژه و اهمیت آن صحبت کنیم. برای آشنایی کامل با مدیریت پروژه و دلایل اهمیت آن و نیز کسب اطلاعات در مورد بهترین موسسات برای دوره آموزشی مدیریت پروژه تا اخر مقاله همراه ما باشید.

مدیریت پروژه چیست؟

 

معرفی دوره های مدیریت پروژه

 

قبل از اینکه به تعریف مدیریت پروژه بپردازیم، بهتر است ابتدا مختصری درباره خود پروژه صحبت کنیم.

پروژه یک سرمایه گذاری موقت است که برای رسیدن به نتیجه‌ای مشخص به وجود آمده است. هر پروژه دارای اهداف توافقی و منحصر به فرد، برنامه پروژه، بودجه، بازه زمانی و وظایف خاص خود خواهد بود. همچنین پروژه توانایی درگیر کردن اعضای تیم‌های مختلف درون سازمانی را برای رسیدن به یک هدف خاص، دارد. تقریباً هر پروژه در طی چرخه حیات خود ۵ مرحله زیر را پشت سر می‌گذارد

  1. کشف آنچه مشتری برای تعیین دقیق اهداف پروژه، به آن نیاز دارد.
  2. تدوین طرحی که مشخص کند، برای رسیدن به هدف چه کارهایی باید انجام شود، هر کار توسط چه کسی صورت گیرد، چقدر باید هزینه شود و زمان تحویل پروژه باید کی باشد.
  3. شروع به کار پروژه
  4. بررسی اینکه آیا کارها طبق برنامه اولیه پیش می‌روند، شناسایی مشکلات و انجام اصلاحات.
  5. تحویل پروژه و خاتمه دادن به قرارداد پس از تأیید مشتری

 

مدیریت پروژه این است که دقیقاً بدانید اهداف پروژه چیست، چگونه می‌خواهید به آنها برسید، برای رسیدن به این اهداف به چه منابعی نیاز دارید و چقدر زمان می‌برد تا شما به آن هدف موردنظر برسید. در حقیقت، هدف مدیریت پروژه اطمینان از این است که کسانی که در جلو بردن یک پروژه همکاری می‌کنند، اینها را می‌دانند و به عبارتی از هدف پروژه آگاه هستند.

مدیریت پروژه را می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از فرآیندها و اصول خاص برای شروع، برنامه ریزی، اجرا و مدیریت روش‌های اعمال ابتکارات و یا تغییرات جدید در درون سازمان تعریف کرد.

مؤلفه های اصلی مدیریت پروژه عبارتند از:

زمان: مدت زمان مورد نظر برای به پایان رساندن کار

هزینه: میزان بودجه اختصاص یافته برای انجام کار

دامنه: مشخص کردن اینکه چه نوآوری و یا تغییراتی می‌توان توسط پروژه انجام داد.

کیفیت: استاندارد نتیجه پروژه.

افزایش یا کاهش هر یک از این مؤلفه‌ها روی سایر مؤلفه‌ها نیز تأثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال: کاهش زمان اختصاص یافته برای تکمیل پروژه، ممکن است بر کیفیت و هزینه پروژه نیز تأثیر بگذارد.

 

مدیر پروژه کیست؟

مدیران پروژه اهداف پروژه را مشخص می‌کنند و با مدیریت و رهبری خود برای ایجاد هماهنگی تیم‌های لازم  در یک پروژه تلاش می‌کنند. مدیران پروژه در خط مقدم پروژه‌ها قرار دارند و از تیم‌ها، مشتری‌ها، مهلت‌های از دست رفته و هرگونه شکست دفاع می‌کنند. آنها نقش کلیدی در رسیدن به هدف را دارند و تحت شرایط پیچیده و پرفشاری کار می‌کنند.

وظایف و مسئولیت‌های مدیر پروژه

مدیر پروژه وظایف و مسئولیت‌های بسیاری دارد. چند نمونه از این وظایف‌ عبارتند از:

  • تغییر روش‌های مدیریت
  • برنامه‌ریزی و تعیین دامنه
  • تنظیم و مدیریت انتظارات
  • مدیریت وظایف
  • برآورد زمان / هزینه
  • تجزیه، تحلیل و مدیریت خطرات و مشکلات
  • نظارت و گزارش وضعیت پروژه
  • رهبری تیم
  • تسهیل ارتباطات و همکاری

 

بیشتر بخوانید: ۷ ابزار مدیریت پروژه که با آن‌ها به راحتی می‌توانید کارهای خود را مدیریت کنید.

مهارت‌های مورد نیاز برای مدیریت پروژه

 

مثلث مدیریت پروژه

 

همانطور که در مثلث توانایی‌های مدیر پروژه مشخص شده است، مجموعه مهارت‌های ایده‌آل ترکیبی از مهارت‌های فنی، رهبری و مدیریت استراتژیک و کسب‌وکار است. در حال حاضر و با توجه به تغییرات فناوری، داشتن مهارت‌های دیجیتال نیز به این مهارت‌ها اضافه شده است. در جهان امروز، مدیر پروژه‌ای موفق خواهد بود که هر ۴ مهارت مورد نیاز را داشته باشد.

قرن‌ها است که افراد مختلف مدیریت پروژه‌ها را بر عهده دارند. در زمان‌های گذشته این‌ کار با استفاده از ابزارهای سنتی مانند قلم و کاغذ انجام شده است. در حال حاضر و با توجه به پیشرفت تکنولوژی مدیران پروژه با استفاده از ابزارهای مخصوص مدیریت پروژه، با سرعت و سهولت بیشتر فرآیند مدیریت یک پروژه را پیش می‌برند. از این ‌رو و همچنین با توجه به شناخت وظایف و مهارت‌های مورد نیاز مدیر پروژه، مشخص است که برای یادگیری این مهارت‌ها باید از مرجعی مناسب استفاده کرد. به همین منظور دوره‌های آموزشی مدیریت پروژه در سراسر جهان برای پروش مدیران کارآمد برگزار می‌شود. در کشور ایران نیز موسسات مختلف به برگزاری دوره آموزشی مدیریت پروژه می‌پردازند.

معرفی چند دوره آموزشی مدیریت پروژه معتبر در ایران

در این بخش، لیستی از شناخته‌ ‌شده‌ترین دوره‌های آموزشی مدیریت پروژه در ایران را برایتان آورده‌ایم:

دوره آموزشی مدیریت پروژه دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر ( پلی‌تکنیک ) با همکاری شرکت PMPiran و همکاری مدیران پروژه و اساتید دانشگاه، دوره آموزشی “ جامع مدیریت پروژه ” را برگزار می‌کند. این دوره برای تمامی افرادی که در سمت کارشناس کنترل پروژه مشغول به فعالیت هستند یا قصد ورود به دنیای کنترل پروژه دارند مناسب است. دوره‌ آموزشی مدیریت پروژه دانشگاه امیرکبیر در ۳ بخش عمومی، پروژه‌های بزرگ و پروژه‌های کوچک برگزار می‌شود.

دوره آموزشی مدیریت پروژه سازمان مدیریت صنعتی

سازمان مدیریت صنعتی دوره آموزشی MBA / مدیریت پروژه را در سطح کارشناسی ارشد برگزار می‌کند. این دوره مناسب افرادی مختلفی چون سمت‌های مدیران میانی و فعالان حوزه پرتفولیو و پروژه در صنایع مهندسی مشاور – نفت، گاز و پتروشیمی – حمل و نقل و … می‌باشد. در پایان دوره گواهی‌نامه دوره در سطح کارشناسی ارشد MBA / مدیریت پروژه، تأیید شده سازمان ارزشیابی WES کانادا و امریکای شمالی، اعطا می‌شود.

دوره‌های آموزشی موسسه مدیریت پروژه آریانا

موسسه مدیریت پروژه آریانا با بیش از ۱۵ سال فعالیت در حوزه مدیریت پروژه، به عنوان یکی از معتبرترین موسسات آموزشی در این زمینه شناخته می‌شود. بیش از ۳۰ نفر از مدرس برجسته و مجرب در این مجموعه فعالیت می‌کنند. این مجموعه دوره‌هایی با تنوع موضوعی بسیار در زمینه مدیریت به صورت حضوری و آنلاین پروژه برگزار می‌کند.

دوره آموزشی مدیریت پروژه TenStep

آکادمی مدیریت پروژه TenStep تنها نماینده رسمی دوره‌های آموزشی شرکت TenStep در ایران می‌باشد. دوره‌های آموزشی این موسسه شامل دوره‌های کوتاه و یا بلندمدت‌ بسته به نیاز سازمان‌های مختلف هستند. آکادمی مدیریت پروژه TenStep  گواهی‌نامه‌های رسمی و معتبر مختص خود را دارد. این گواهی‌نامه‌ها توسط کمیته راهبری شرکت TenStep و سایر مدیران عامل این شرکت در سراسر دنیا ( در خارج از امریکا )  طراحی شده‌اند.

دوره آموزشی مدیریت پروژه موسسه کار و کسب

کار و کسب مجموعه‌ای با بیش از ۷ سال سابقه آموزش و مشاوره و پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریتی است. دوره جامع مدیریت پروژه و مدیریت چابک توسط این مجموعه ارائه می‌شود. این دوره آموزشی جامع، کارگاهی و با ارائه نمونه‌های عملی از پیاده‌سازی مدیریت پروژه براساس ۳ متدولوژی آبشاری، چابک و هیبریدی در شرکت‌های ایرانی می‌باشد. در پایان دوره مدرک مدرک معتبر بین‌المللی MPT اتریش با با مهر و هولوگرام به شرکت‌کنندگان تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش برای آموزش مدیریت پروژه کدام است؟ معرفی ۱۰ روش فوق‌العاده

در این مقاله ما به تعریف کامل مدیریت پروژه و معرفی ۵ موسسه معتبر در زمینه دوره آموزشی مدیریت پروژه پرداختیم. اگر شما هم تجربه‌ای از دوره‌های موسسات معرفی شده یا سایر موسسات دارید، لطفاً با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:
axelos

 

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان