معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید

معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید: پیش به سمت یک زندگی و شغل رضایت‌بخش

اغلب ما پس از دوران دبیرستان، حداقل تا ۴ سال خواسته و یا ناخواسته مسیر مشابهی را طی کرده و به تحصیلات آکادمیک در دانشگاه پرداخته‌ایم. اما پس از اتمام تحصیلات کارشناسی، یافتن یک شغل مورد علاقه و از همه مهم‌تر مرتبط با تحصیلات آکادمیک به یک چالش و دردسر عظیم تبدیل می‌شود. از طرفی با توجه به دیدگاه عموم جامعه یافتن یک شغل غیر مرتبط با تحصیلات به عنوان یک ضعف و اتلاف چندین سال از زندگی دانشجویی به شمار می‌رود. از طرف دیگر ممکن است به دلیل عدم رضایت از رشته دانشگاهی و یا علاقه‌مندی به شغلی دیگر، بین یک دوراهی بزرگ در انتخاب مسیر آینده زندگی خود قرار بگیرید. اگر این مشکلات برای شما نیز آشنا و ملموس هستند، کتاب زندگی خود را  طراحی کنید (Designing Your Life) می‌تواند بسیاری از مشکلات ذهنی شما را حل کند!

مختصری در باره کتاب زندگی خود را طراحی کنید

محتوای اصلی کتاب زندگی خود را طراحی کنید به یافتن یک شغل رضایت‌بخش و مورد علاقه تمرکز دارد. این کتاب به قلم دیوید ایوانس (David Evans) و بیل بورنت (Bill Burnett) نوشته شده است. ایوانس و بورنت سال‌های سال به دوره‌های طراحی زندگی پرداخته و با تجربه فراوان خود اقدام به خلق این شاهکار کرده‌اند. در واقع لابراتوار طراحی زندگی دانشگاه استنفورد خاستگاه و محل تولد کتاب زندگی خود را طراحی کنید است. همان طور که در جلد پشتی این کتاب نیز بدان اشاره شده، کتاب زندگی خود را طراحی کنید به نوعی راهنمایی برای موفقیت شغلی و کسب مهارت‌های تحصیلی است. مطالعه این کتاب برای کسانی که قصد ایجاد زندگی و شغل مورد علاقه خود را دارند، می‌تواند بسیار مفید و تأثیرگذار واقع شود.

 

این کتاب با لحنی صمیمانه، به دور از هرگونه کلمات سخت و با نهایت سادگی نوشته شده و به هیچ عنوان شباهتی به یک کتاب خشک و تخصصی ندارد. درواقع نویسندگان این کتاب در میان محتوای آموزنده خود، مثال‌ها و داستآنهایی از دنیای واقعی را نیز گنجانده‌اند تا علاوه بر افزایش جذابیت و شیوه داستان‌سرایی، در عین آموزش مطالب بسیار مفید و کاربردی مخاطبان به هیچ وجه احساس خستگی نکنند.

آیا داشتن یک زندگی و شغل رضایت‌بخش نیاز به ایجاد تغییرات بزرگی دارد؟

در صفحات ابتدایی کتاب زندگی خود را طراحی کنید با سوالات چالش برانگیزی مواجه می‌شویم. چرا جامعه همواره سعی دارد به ما بقبولاند که سال‌های تحصیلی بهترین سال‌های زندگی ما هستند؟ آیا پس از اتمام تحصیلات آکادمیک زندگی ما با یک روند نزولی و بدون داشتن لحظاتی خوش سپری خواهد شد؟ چرا هر کسی لزوماً باید شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود بیابد؟ حتی اگر قبول کنیم که همسویی رشته تحصیلی و شغل آینده اتفاقی خوب است، لزوماً باید منتظر چنین اتفاقی باشیم؟ آیا نمی‌توان بدون این پیش زمینه‌ها زندگی شاد و شغلی رضایت‌بخش داشت؟

بیشتر بخوانید: از شغل خود ناراضی هستید؟ ۷ علامتی که نشان می‌دهند باید آن را رها کنید

ایوانس و بورنت با مطرح کردن این سوالات در ابتدای کتاب، قصد ایجاد یک پیش‌زمینه ذهنی در مخاطبان را دارند. حتی در صورتی که در ذهن خود پاسخی برای این سوالات نداشته باشید، بدون شک با مطالعه کتاب زندگی خود را طراحی کنید قادر خواهید بود تا با دیدگاهی روشن و شفاف از آینده، پاسخی دقیق و مطمئن برای هر یک از این سوالات داشته باشید.

نویسندگان کتاب زندگی خود را طراحی کنید معتقدند که هر شخص فارغ از سن و سال خود می‌تواند با تفکرات و ایده‌های خود، به ایجاد یک زندگی شاد بپردازد. بخش زیر قسمتی از کتاب بوده که به تشریح این مورد می‌پردازد:

« اهمیتی ندارد چه کسی بوده‌اید و کجا هستید، برای زندگی خود چه کاری کرده‌اید، چقدر جوان یا مسن هستید – شما می‌توانید از همان تفکری استفاده کنید که شگفت‌انگیزترین تکنولوژی‌ها، محصولات و فضاها را به وجود آورد تا حرفه شغلی و زندگی خود را طراحی کنید – زندگی که موفقیت ‌آمیز و لذت‌بخش باشد و دائماً در آن خلاقیت و بهره‌وری موجود است.» – بخشی از کتاب زندگی خود را طراحی کنید

خلاصه کتاب زندگی خود را طراحی کنید

باور‌های غلط و شیوه‌ای برای تغییر نگرش

یکی از مثبت‌ترین نکات این کتاب، معرفی دقیق و واضح باورهای غلط و در ادامه ارائه روش‌هایی برای تغییر نگرش و اصلاح هر یک از این باورها است. اغلب ما در طول زندگی چه به دلایل مسائل و جو حاکم بر اجتماع و چه به دلایل آموزشی و تربیتی، باورهای غلطی را در ذهن خود کاشته و پرورش داده‌ایم. این باورهای غلط باعث شده‌اند تا زندگی را برای خود سخت‌تر کرده و حتی از اتخاذ تصمیمات درست محروم شویم. نکته عجیب در مورد باورهای غلط در این است که خود ما از داشتن چنین باورهایی و یا غلط بودن آنها آگاه نیستیم و همین موضوع باعث می‌شود که از اصلاح و یا حذف آنها عاجز شویم. زندگی خود را طراحی کنید به صورت مستقیم و بدون هیچ حاشیه‌ای، باورهای غلط ما را هدف گرفته و سعی در روشن‌تر ساختن آنها دارد.

برای مثال ممکن است بیشتر ما بر این عقیده باشیم که مدرک تحصیلی تعیین کننده شغل است، برای خوشحال بودن حتماً باید موفق بود، اکنون و در سن و سال کنونی برای آغاز یک حرفه و یا زندگی شاد خیلی دیر است و یا حتی باور به این موضوع داشته باشیم که شغل و حرفه حتماً کاری سخت و عذاب آور است و هر چیزی که بابت آن پولی دریافت کنیم، برایمان بدون لذت خواهد بود. این موارد تنها چند نمونه از باورهای اشتباهی است که در این کتاب به آنها پرداخته و راهکاری برای حذف و یا تغییرشان ارائه شده است.

۱۱ فصل، ۱۱ قدم برای دستیابی به یک زندگی شاد

کتاب زندگی خود را طراحی کنید در ۱۱فصل مجزا تدوین شده است. هر یک از این فصول به جنبه منحصربه‌فردی پرداخته و به نوعی یک قدم برای رسیدن به یک شغل مطلوب و در نهایت زندگی شادتر به شمار می‌رود. اصول و ترتیب نگارش فصل‌های این کتاب به بهترین شکل ممکن تنظیم شده و تنها با نگاه کردن به فهرست آن متوجه خواهید شد که این کتاب چه مسیری را برای پیشرفت شما در نظر گرفته است.

زندگی خود را طراحی کنید به ما می‌آموزد که داشتن یک زندگی خوب یک آرزوی دست نیافتنی نیست و هر کسی با هر سن و سال و تحصیلاتی می‌تواند به یک شغل آرمانی و زندگی شاد دست یابد. تنها کافی است تا باورها و نگرش‌های غلط خود را شناخته و برای اصلاح آنها تلاش کنیم. بدون شک کوچک‌ترین تغییرات می‌توانند نتایج شگفت‌انگیزی داشته باشند. اگر شما نیز به ایجاد یک تغییر در زندگی خود علاقه‌مندید، به شدت مطالعه این کتاب را به شما توصیه می‌کنیم.

کتاب زندگی خود را طراحی کنید توسط انتشارات فردانش ترجمه شده است، در صورتی که تجربه مطالعه این کتاب کاربردی را دارید، لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.