نارضایتی از شغل

از شغل خود ناراضی هستید؟ ۷ علامتی که نشان می‌دهند باید آن را رها کنید

براساس تحقیقات انجام شده میانگین ماندن یک فرد در یک شغل در سال ۲۰۱۶ حدود ۴ سال و ۲ ماه بود. برخلاف چند دهه‌ی پیش که مردم کل زندگی خود را صرف یک کار و یک سازمان می‌کردند، اکنون در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که افراد به دنبال شغلی هستند که نسبت به آن راغب باشند. این اتفاق بسیار خوبی است، چرا که شما بعد از ورود عمیق به یک شغل متوجه رضایت یا نارضایتی از شغل تان می‌شوید و اگر در آن شغل خوشحال نباشید، بهتر است که آن را تغییر دهید.

کارشناسان توصیه می‌کنند تنها ۳۵٪ از زمان بیداری خود را باید صرف کار کنید تا بتوانید تعادل را در زندگی و کار خود برقرار کنید. این ۳۵٪ از زمان بیداری تایم کوتاهی نیست و بنابراین رضایت از شغل مسئله‌ی بسیار مهمی است.

بسیاری از افراد نسبت به شغل خود ناراضی هستند، اما یا از آن آگاه نیستند و یا لزومی برای تغییر شغل خود نمی‌بینند. در ادامه ۹ نشانه‌ی نارضایتی از شغل آورده شده است. اگر این علایم را دارید، بهتر است سریعا برای تغییر شغل خود اقدام کنید.

۱) بیش از ۵ سال است که در این شغل هستید و هنوز به جایی که انتظار دارید نرسیده‌اید

کارشناسان معتقدند تغییر شغل باعث تسریع مهارت‌های یادگیری می‌شود. در واقع، زمانی‌که شما وارد یک شغل جدید می‌شوید، با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوید و مجبور هستید که مهارت‌های جدیدتری را یاد بگیرید. آن‌ها معتقدند سه سال حضور در یک شغل باعث مسطح شدن منحنی یادگیری می‌شود. بنابراین اگر حدود پنج سال است که مشغول کاری هستید و دیگر از آن لذت نمی‌برید، بهتر است به فکر تغییر شغل خود باشید.

اما اگر بیش از پنج سال است که مشغول به کار هستید و هنوز هم خوشحالید، نیازی نیست که به تغییر شغل خود فکر کنید. در عوض، از خود بپرسید که آیا هنوز هم می‌توانم مهارت‌های خود را در این شغل افزایش دهم؟ آیا شغل من باعث می‌شود که به نهایت خواسته‌های خود برسم؟ راضی بودن از شغل با لذت بردن از آن فرق دارد. آیا من به اندازه‌ی کافی از شغلم لذت می‌برم.

۲) شغل شما بر روی خلق و خوی‌تان تاثیر منفی می‌گذارد

مطالعات اخیر نشان می‌دهد حدود سه چهارم از تاثیرات آخر هفته شما از کیفیت کار در طول هفته نشات می‌گیرد. با توجه به تحقیقات انجام شده، میزان خوشحالی شما در کار، به طور مستقیم با این‌که آیا رئیس شما به عنوان یک شریک به شما نگاه می‌کند، آیا در یک محیط سرشار از اعتماد کار می‌کنید یا نه، وابستگی کامل دارد.

ممکن است خود شما متوجه تغییراتی که در خلق وخوی‌تان رخ می‌دهد نشوید، بنابراین خانواده و دوستان شما می‌توانند در این مورد نظر بدهند. اگر سریع‌تر می‌توانند این موضوع را تشخیص دهند. البته این موضوع را به یاد داشته باشید که هر کسی در برخی از روزها و حتی هفته‌ها بی‌حوصله است و این ممکن است به شغل شما ربط نداشته باشد، اما اگر اکثر روزها در چنین حالتی هستید، به نظر می‌رسد شغل شما و یا روابط شغلی‌تان دچار مشکلاتی است.

۳) شما چیز جدیدی یاد نمی‌گیرید

اگر از اطرافیان خود چیزهای جدیدی یاد نمی‌گیرید و یا مشکلات جدیدی را حل نمی‌کنید، به نظر می‌رسد وقت آن است که شغل جدیدی پیدا کنید. چون در آینده‌ای نزدیک منجر به نارضایتی از شغل تان خواهد شد.

در بازار کار سریع و رقابتی امروز، بسیار مهم است که مهارت‌های خود را به طور مداوم گسترش دهید. اگر چندین سال است که به صورت مداوم در حال حل مشکلات مشابهی هستید، احتمالا هیچ رشد حرفه‌ایی ندارید.

ناراحتی خود را با مدیرتان در میان بگذارید، در صورتی که راه‌هایی برای حل مشکل و به عهده گرفتن مسئولیت‌های بیشتر وجود دارد؟ آیا می‌توانید چالش‌های جدیدی برای شغلی که در اختیار دارید، تعریف کنید؟ و … . اگر پاسخ شما به این موارد منفی است، بهتر است به فکر تغییر شغل خود باشید.

۴) نارضایتی از شغل به خاطر درآمد کم

در سال ۲۰۱۴، حقوق کارکنان به صورت سالانه تنها ۳ درصد افزایش می‌یافت، اما زمانی که شغل جدید پیدا می‌کردند، افزایش درآمد آن‌ها به حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد می‌رسید.

باید قبول کنیم که درآمد مهم‌ترین اولویت هر کسی است. شما باید به میزان رشد درآمد خود به صورت سالانه توجه کنید. اگرچه ممکن است در عرض یک سال ۲۰درصد افزایش درآمد را نداشته باشید، اما باید در عرض دو یا سه سال به این رشد دست پیدا کنید. در غیراین‌صورت باید با رئیس خود در این مورد صحبت کنید.

صحبت در مورد افزایش درآمد کمی پیچیده است، بنابراین باید استدلال‌های قدرتمندی برای این افزایش حقوق آماده کنید.

۵) شما نمی‌توانید با فرهنگ غالب بر آن تیم یا شرکت کنار بیایید

همه‌ی سازمان‌ها فرهنگ خاصی دارند که این فرهنگ اغلب توسط اولین افرادی که عضو شرکت شده‌اند، ایجاد می‌شود. این فرهنگ بیشتر براساس چشم‌انداز و ماموریت شرکت تعیین می‌شود. در استخدام افراد جدید این مسئله بیش از هر چیز دیگری باید مورد توجه قرار گیرد. اما در برخی موارد به این موضوع توجه نمی‌شود و این مسئله نه تنها باعث ضربه دیدن شرکت بلکه منجر به سرخوردگی فرد جدید نیز می‌شود.

خصوصیات، ویژگی‌های شخصی و باورهای خود را با فرهنگ غالب بر سازمان مقایسه کنید. اگر احساس می‌کنید تطابقی با آن ندارید، قبل از ضررهای جبران‌ناپذیر آن را رها کنید.

۶) شرکتی که در آن کار می‌کنید، از تغییر بیزار است

آیا در شرکت شما برای هر استراتژی بازاریابی جدیدی که پیشنهاد می‌شود، برنامه‌ای چیده می‌شود؟ آیا شرکت به دنبال توسعه و پیشرفت در صنعت خود است؟ این‌ها سوالات مهمی است که باید به دنبال پاسخ مثبت برای آن‌ها باشید.

شرکتی که به دنبال تغییر و پیشروی در صنعت نیست، به رشد حرفه‌ای و اعتبار کاری شما لطمه می‌زند.

۷) شغل شما بر سلامت جسمی شما تاثیر منفی می‌گذارد

اگر شغل شما به اندازه‌ای استرس‌زا، سخت و پیچیده است که به سلامت جسمی شما ضربه می‌زند، قطعا وقت آن است که در تصمیم خود بازبینی کنید. هیچ شغل و درآمدی ارزش صدمه زدن به سلامتی شما را ندارد. نارضایتی از شغل اغلب به دلیل مشکلاتی مثل کار کردن در یک محیط ناسالم، استرس‌زا بودن شغل، زیاد بودن تایم کاری و … به وجود می‌آید. وجود این مشکلات به شما می‌گویند که باید به فکر تغییر شغل خود باشید.