محاسبه ارزش استارتاپ

محاسبه ارزش استارتاپ، چگونه ارزش استارت آپ خود را محاسبه کنیم

ما در این نوشته مرحله به شما سه گام مهم را که برای تعیین ارزش افزوده‌ی کسب‌وکارتان بسیار مهم و ضروری است را معرفی خواهیم کرد. اغلب کارشناسان حوزه‌ی کارآفرینی بر این باور هستند که محاسبه‌ی ارزش مالی و ارزیابی کسب و کار بیشتر از اینکه یک علم باشد نوعی هنر است. اگر شما هم مثل ما بر این امر باور دارید باید بگوییم در این صورت محاسبه ارزش استارتاپ در حیطه هنرمندان خاص قرار می‌گیرد. با این وجود کارآفرینان برای کسب درآمد و به دست آوردن پول نیازمند محاسبه ارزش استارتاپ خود هستند، از طرفی سرمایه‌گذاران هم نیاز به محاسبه ارزش سرمایه گذاری خود برای تولید نقدینگی بیشتر دارند. همان‌طور که می‌دانید مغز افراد هنرمند با نیم‌کره راست خود بیشتر فعالیت می‌کنند، بدیهی است که یک کارآفرین و یک سرمایه‌گذار موفق به خاطر داشتن ذهن هنرمند خود معروف نشده است و اغلب با نیم‌کره چپ ذهن خود به فعالیت‌های کاری می‌پردازد، ما در این بخش و با اطلاعاتی که به شما می‌دهیم سعی می‌کنیم راهنمایی‌های هنرمندانه‌ای را برای این افراد متفکر که با نیم‌کره چپ مغزشان فکر می‌کنند، ارائه دهیم.

محاسبه ارزش استارتاپگام‌های موثر در محاسبه ارزش استارتاپ

۱. شما همان چیزی هستید که بازار به شما می‌گوید.

اگر سرمایه‌گذار شما به شما می‌گوید که استارتاپ شما به ‌ارزش ۱ میلیون دلار است، حرف او درست است و ارزش استارتاپ شما همان یک میلیون دلار خواهد بود. شاید شما فکر کنید ارزش استارتاپ شما خیلی بیشتر است و یا اینکه دارایی‌های شناور شرکت شما بیشتر از یک میلیون دلار می‌ارزد، شاید مطالبات و درآمد کوتاه مدت شرکت شما بیشتر از این مبلغ باشد، شاید هم سهام عادی شما مبلغی بیش از این حرف‌ها است. اما به‌یاد داشته باشید، اگر شما قادر به کسب درآمد برای استارتاپ خود با ارزشی بالغ بر یک میلیون دلار نباشید، شما مجبور خواهید بود تا ارزش بازار و آنچه را که بازار به شما اعمال می‌کند را بپذیرید. با این حال این یک قانون کلی نیست و می‌تواند همیشه درست نباشد. اگر شما پول‌تان را به جای سرمایه‌گذاران حرفه ای از ارث و میراث، اطرافیان و یا دوستان‌تان به دست آورده‌اید، ممکن است که شرکت شما یا بیش از میزان ارزش محاسبه شده و یا کمتر از آن تخمین زده شده است( که در موارد مشابه به این، به احتمال زیاد ارزش به‌دست آمده از طرف شرکت بیشتر از حد معمول خواهد بود). برای مثال اگر شما بتوانید پدر و یا عمه متمول و ثروتمند خود را متقاعد کنید که برای خرید سهام برای شرکت شما و یا سرمایه‌گذاری در آن هر کدام به ازای هر سهام۲۰ دلار مشارکت کنند، این بدان معنا است که سرمایه‌گذاران آینده‌ی شرکت شما در صورت رشد و پیشرفت شرکت‌تان بیشتر از مبلغ ۲۰ دلار برای هر سهم خود پرداخت خواهند کرد.

۲.  اما به‌یاد داشته باشید، شما هم می‌توانید ارزش خود را به بازار اعمال کنید.

با توجه به نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم امکان این وجود دارد که شما چگونگی ارزش‌گذاری شرکت‌تان را به بازار اعمال کنید. بعد از انجام همه این کارها اگر باز هم سرمایه‌گذار شما، ارزش استارتاپ‌تان را یک میلیون دلار تخمین زد احتمال دارد این به خاطر حرف‌هایی باشد که خودتان به‌آن‌ها زده‌اید. براساس تعریف، استارتاپ‌ها سابقه عملکرد مالی ندارند تا بتوان بر مبنای آن آنها را ارزش‌گذاری کرد. بنابراین این بسته به‌کارآفرین دارد که چگونه یک فرایند ارزش‌گذاری را برای شرکت تعریف کند تا بر اساس آن مقایسه‌ها و پیش‌بینی‌های مالی انجام گردد.

مقایسه‌ها: برای محاسبه ارزش استارتاپ خود لازم است به تعداد شرکت‌های مشابه با صنعت و خدمات خودتان در بازار و در منطقه جغرافیایی اطراف‌تان آگاهی لازم را پیدا کنید. برای سهولت کار می‌توانید از سایت های مانند BizBuySell و BizQuest برای تعیین میزان فروش و کسب‌و‌کار آن‌ها در صنعت استفاده کنید. با این روش شما خواهید توانست شرکت‌های ابرقدرت و آن‌هایی که بالاترین و بهترین کیفیت خدمات را با بیشترین درصد سود ارائه می‌کنند را بشناسید. اگر استارتاپ شما از آن جمله فناوری‌های بالا و یا پیشرفته است، وکلا و مشاوران مالی و حسابداران حرفه‌ای بهترین کسانی هستند که می‌توانند توصیه‌های مفیدی را برای بالا بردن ارزش و نرخ بازار شما در میان سایر رقبا و در مقایسه با عملکرد آن‌ها برای شرکت شما تعیین کنند. بنا به تجربیات ما، وکلا معتقدند که همیشه استارتاپ‌ها را بیشتر از ارزش واقعی آن‌ها ارزش گذاری کنند و برعکس آن‌ها، حسابداران ترجیح می‌دهند ارزش استارتاپ را پایین‌تر از ارزش واقعی آن تخمین بزنند؛ بر اساس این تجربه شاید شما ترجیح دهید قبل از شروع و یا تصمیم‌گیری با هر دو گروه وکلا و حسابداران صحبت و نظر سنجی کنید.

پیش‌بینی‌های مالی: اگرچه در هنگام شروع به راه‌اندازی هرکاری پیش‌بینی مالی بسیار دشوار است و همین‌طور محاسبه ارزش استارتاپ می‌تواند یکی از دغدغه‌های اصلی آن شرکت باشد، اما هر کارآفرین و یا سرمایه گذار موفقی مجبور است برای تعیین ارزش خود در بازار و همین‌طور دفاع از سرمایه‌گذاری و در نهایت داشتن سود مناسب، اقدام به‌محاسبه ارزش استارتاپ خود بکند. برای مثال، اگر شما قصد دارید یک فروشگاه مواد غذایی حیوانات را راه‌اندازی کنید، طبیعتاً محاسبه ارزش استارتاپ شما راحت‌تر از شروع به‌کاری مانند راه اندازی یک شرکت بزرگ بیوتکنولوژی خواهد بود. درضمن طبیعی است که بدانید میزان سرمایه‌گذاری آن هم کمتر خواهد بود.

۳. شما نمی‌توانید هرگز از ارزش واقعی چیزی باخبر شوید مگر تا هنگامی که آن چیز شروع به سوددهی کند.

اگر کسب و کار شما سوددهی خوبی ندارد احتمالاً ارزش بالایی نخواهد داشت و این بدان معناست که شما نخواهید توانست سود مورد نیاز خود را از این کسب و کار به دست بیاورید. اغلب کسب‌وکارهای کنونی نمی‌توانند فروش کنند، چرا که آن‌ها مشتریان مورد نیاز خود را برای محصولات‌شان پیدا نمی‌کنند. تقریباً تمامی تجارت‌ها و کسب‌وکارهای ناموفق و کم‌سود یا با سود منفی به همین علت نداشتن مشتری، ناموفق عمل می‌کنند. موضوعات مهمی مانند همه مشکلاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم باعث می‌شود شما از اهمیت بالای محاسبه ارزش استارتاپ خود با خبر نشوید. از آن‌جایی که کسب و کارهای تازه به زمان کافی نیاز دارند تا به سودآوری برسند، ترفند محاسبه ارزش استارتاپ چیزی مانند سرمایه‌گذاری برای سوددهی‌های آینده خواهد بود. در ابتدا محاسبه کنید که چند سال لازم است تا کسب‌و‌کار تازه شما به سوددهی بیفتد؛ کارهای بزرگ مسیر طولانی برای سودآوری و بهره برداری دارند، در حالی‌که کسب و کار معمولی و کوچک می‌تواند از مسیر کوتاه‌تر و سودآوری سریع‌تری برخوردار باشد. در مرحله بعد،  شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مشابه خود رو چک کنید و تخمین بزنید تقریباً آن‌ها چقدر زمان صرف کرده‌اند تا به مرحله سودآوری خود برسند. ممکن است سوددهی یک شرکت بتواند بالغ بالغ بر ۵ میلیون دلار باشد اما این پنج میلیون دلار به این راحتی‌ها به دست نمی‌آید، چیزهای بسیار زیادی در امر سوددهی یک شرکت دخیل هستند که مطمئناً از مهم‌ترین آن‌ها محاسبه ارزش استارتاپ آن شرکت است. اما عواملی مانند تخمین احتمال موفقیت، کار تیمی، زمان، سرمایه اصلی و کیفیت تیم مدیریت هم می‌تواند از عوامل بسیار تاثیرگذار در روند سوددهی یک شرکت باشد.

شاید درآمد و سود بالای یک شرکت در ابتدا شما را هیجان‌زده کند و شما در گیرودار این هیجان و شلوغی فراموش کنید که یک روز باید بتوانید سرمایه اصلی سرمایه‌گذاران خود و یا سرمایه اصلی خود را به دست آورید. همیشه بلندپروازی و غرور باعث می‌شود که افراد از مسیر ارزیابی درست و محاسبه ارزش استارتاپ‌های خود غافل شوند؛ این می‌تواند یک خطر جدی برای شرکت‌های بزرگ باشد که در حال سودآوری بسیار زیاد هستند. سعی کنید همیشه ابزاری داشته باشید تا توسط آن بتوانید آینده مالی و سودآوری شرکت خود را تخمین بزنید. به یاد داشته باشید واقع‌بینی و عدم اطلاع و آگاهی کافی و داشتن مفروضات نادرست می‌تواند زندگی را بر شما دشوار کند؛ مخصوصاً اگر سرمایه‌داران شما دارای حق و حقوق قانونی بالایی در هیئت مدیره شرکت‌تان باشند. کارآفرینان همانند هنرمندان نیاز به استفاده از خلاقیت در محاسبه ارزش استارتاپ‌ها و کارهایی شبیه به این دارند. اگر می‌خواهید به عنوان یک کارآفرین خلاق، نمونه و بسیار موفق خودتان را معرفی کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم در هنگام محاسبه ارزش استارتاپ از قسمت راست مغز خود و در هنگام انجام بقیه کارهای کارآفرینی از قسمت چپ مغز خود استفاده کنید؛ بدین ترتیب شما یک کارآفرین هنرمند موفق یا یک هنرمند کارآفرین موفق خواهید بود.

منبع: entrepreneur