شروع یک کسب و کار کوچک

ده گام اصلی برای شروع یک کسب و کار کوچک

طبق آمار ارائه شده توسط اداره‌ی کسب و کارهای کوچک در آمریکا، بیش از بیست و هشت میلیون کسب‌و‌کار کوچک وجود دارد. زمانی‌ که دلایل قانع کننده‌ای بسیاری برای راه اندازی یک کسب‌وکار کوچک باشد، هیچ تعجبی ندارد که این همه کسب‌وکار کوچک در سراسر جهان شروع به کار کرده‌اند. دلایل خوبی مثل: داشتن یک ایده‌ی شغلی منحصر بفرد، طراحی شغلی که انعطاف پذیری و هماهنگی زیادی با خودتان دارد و همراه با هم پیشرفت می‌کنید، این نوع کسب و کار شما را به سمت استقلال مالی و سرمایه گذاری شخصی هدایت می‌کند. تمام موارد بیان شده شما را متقاعد می‌کند که اقدام به راه‌اندازی و شروع یک کسب و کار کوچک کنید.

اما هر کسب و کار کوچکی هم با موفقیت همراه نیست. در واقع، تنها دو سوم این مشاغل و کارکنان‌شان می‌توانند فقط دو سال دوام بیاورند و نصف این گروه هم تا پنج سال دوام می‌آورند. شما برای شروع یک کسب و کار کوچک نیاز به زحمت فراوان، عرق ریختن و کار شبانه روزی دارید تا بتوانید تبدیل به یک صاحب کار شوید. این سختی‌ها عموماً در اول مسیر خودنمایی می‌کنند، پس از برداشتن گام‌های درست برای شروع یک کسب و کار کوچک و مناسب مطمئن شوید. این گام‌ها زیربنای شغل شما خواهند بود. ما در این پست ده گام ضروری برای شروع یک کسب و کار کوچک و موفق را ارائه می‌دهیم. گام‌ها را به ترتیب و در زمان مناسب بردارید تا صاحب یک شغل خوب و مناسب شوید.

۱- گام یک: تحقیق کنید

به احتمال زیاد از قبل فکر و ایده‌ی انجام کاری در ذهن‌تان بوده، اما دیگر الان وقتش است که این رویاها را با واقعیت هماهنگ کنید. آیا ایده‌ی شما توانایی موفقیت دارد؟ قبل از هر اقدامی باید با اعتبارسنجی ایده‌ی خود میزان اجرایی بودن آن‌را تشخیص دهید. برای شروع یک کسب و کار کوچک و موفق، باید یک مشکل حل شود؛ یا باید یک نیازمندی پاسخگو داده شود و یا چیزی را که بازار می‌خواهد ارائه کند. از طرق مختلفی می‌توانید این نیازها را تشخیص دهید، از طریق تحقیق، گروه‌های متمرکز، و یا حتی با آزمون و خطا. باید جواب سوالات زیر را بیابید: آیا بازار نیازی به محصول پیش بینی شده‌ی شما دارد؟ چه کسانی محصول شما را می‌خواهند؟ آیا شرکت‌های دیگری در حال ارائه‌ی محصول و یا خدمات مشابه است یا خیر؟ رقابت چگونه خواهد بود؟ و سوال‌های بیشتر که همگی نیازمند پاسخ دقیق هستند.

۲- گام دو: برنامه ریزی کنید

برای جامه‌ی عمل پوشاندن به رویای شروع یک کسب و کار کوچک ، نیاز به یک برنامه‌ی مناسب دارید. یک برنامه‌ی کاری ، چیزی است که شما را از مرحله‌ی راه اندازی تا مرحله‌ی رشد و درآمدزایی راهنمایی می‌کند، این برنامه باید برای تمام کسب و کارهای کوچک اجرایی شود. خبر خوب این که انواع مختلفی از برنامه‌ی شغلی در این زمینه وجود دارد. اگر قصد گرفتن وام از موسسات مالی را دارید، داشتن یک برنامه‌ی کاری سنتی بهترین انتخاب ممکن است. اما اگر احتیاجی به حمایت مالی از جایی ندارید، یک برنامه‌ی مالی ساده‌ی تک صفحه‌ای هم می‌تواند کافی باشد. یادتان باشد همیشه داشتن یک برنامه‌ی شغلی ساده که حتی روی یک تکه کاغذ پاره نوشته شده خیلی بهتر از نداشتن هیچ برنامه‌ای است.

۳- گام سه: برنامه‌ریزی مالی داشته باشید.

برای شروع یک کسب و کار کوچک نیاز به پول زیاد نیست، اما همیشه مقداری پول برای برخی سرمایه گذاری‌های اولیه و همین طور برای پوشش هزینه‌ای در حال اجرا، قبل از درآمد زایی لازم است. همیشه برای دخل و خرج خود برنامه‌ریزی ساده‌ای انجام دهید. به نیازمندی‌هایی هم‌چون مجوزها، تجهیزات، حقوق، بیمه، نام تجاری، تحقیقات بازار، مراسم افتتاح، اجاره‌ی ملک و … توجه داشته باشید. حداقل برای دوازده ماه آینده فکری به حال خدمات آب و برق و گاز، هزینه‌های سفر، حقوق کارمندان، دستمزد خود و … بکنید. با استفاده از یک سرمایه‌ی کم و برنامه‌ریزی صحیح مالی می‌شود زمینه‌ی لازم برای پیشرفت در کسب و کار را فراهم کرد.

شروع یک کسب و کار کوچک۴- گام چهار: برای کسب و کار خود ساختار تعیین کنید.

کسب و کار کوچک شما همین‌طور می‌تواند یک شرکت خصوصی هم باشد و یا یک کار مشارکتی و یا یک شرکت زیر مجموعه. به یاد داشته باشید نهادها و شرکت‌هایی که برای همکاری انتخاب می‌کنید روی نام تجاری، مسئولیت و تامین مالی شما تاثیر خواهد گذاشت. در هنگام شروع یک کسب و کار کوچک، شما می‌توانید یک ساختار اولیه برای کارتان انتخاب کنید و بعد با تغییرات‌های احتمالی این ساختار را هم گسترش دهید. به یاد داشته باشید می‌توانید بسته به نوع و شرایط کسب و کار خود از یک وکیل برای تعیین ساختار شغلی‌تان کمک بگیرید.

۵- گام پنج: یک نام تجاری انتخاب کنید و به ثبت برسانید.

اسم شرکت شما در تمام مراحل کاری با شما خواهد بود و نقش مهمی را برای آینده‌ی کاری‌تان بازی می‌کند، پس در انتخاب نام مناسب دقت کنید. موقع انتخاب اسم مطمئن شوید که به تمام جنبه‌های مربوطه و قدرت بالقوه‌ی اسم منتخب فکر کرده‌اید. باید تحقیق کنید تا اسم و یا لوگوی مشابهی قبلاً به ثبت نرسیده باشد. برای ثبت نام شرکت خود به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می‌توانید این اطلاعات را از سازمان ثبت اسامی تجاری دریافت کنید. مراحل کاغذ بازی ثبت را با دقت و حوصله تمام کنید. برای خود نام یدک هم کنار بگذارید، شاید روزی بدرد خورد.

۶- گام شش: مجوزها و اجازه نامه‌های مورد نیاز را تهیه کنید.

کاغذ بازی و صرف زمان از روندهای روتین شروع یک کسب و کار کوچک می‌باشد. بسته به نوع شغل و شرایط کسب و کارتان ممکن است نیاز به مجوز و یا مجوزهایی داشته باشید، این مجوزها حتی شاید بر اساس مکان کسب و کار شما هم تغییر کنند. باید در مراحل شروع و اقدام به کار این مجوزها را کسب کنید.

۷- گام هفت: سیستم حسابداری خود را انتخاب کنید

کسب و کار کوچک شما زمانی به‌ طور موثر عمل خواهد کرد که توسط یک سیستم حسابداری دقیق پیش برود. در واقع یکی از مهمترین قسمت‌های شروع یک کسب و کار کوچک، داشتن یک سیستم حسابداری مناسب است. این سیستم برای ایجاد و مدیریت بودجه‌ی شما لازم است، قیمت‌ها و نرخ‌های خود را مشخص کنید، تجارت‌تان با دیگران را صحیح پیش ببرید و مالیات خود را بپردازید. برای اطمینان خاطر از درستی کارکرد سیستم حسابداری خود یا بصورت تمام وقت و یا بصورت پاره وقت می‌توانید از یک حسابدار حرفه‌ای کمک بگیرید. اما اگر می‌خواهید خودتان انجامش دهید مطمئن شوید که از طرز کار سیستم سر در می‌آورید.

گام۸- هشت: محل کسب و کار خود را تنظیم کنید.

برای شروع یک کسب و کار کوچک، تنظیم محل مناسب بسیار مهم است. این‌ که آیا می‌خواهید در یک دفتر خانگی فعالیت داشته باشید، یا در یک فضای اداری مشترک و یا محلی خصوصی، شاید هم یک خرده فروشی. شما باید در مورد مکان، تجهیزات و تنظیمات اولیه فکر کنید و اطمینان حاصل کنید که محل منتخب شما با نوع و شرایط کاری که می‌خواهید انجام دهید هم‌خوانی دارد. به این هم فکر کنید که آیا خرید یک فضا به صرفه‌تر خواهد بود یا اجاره‌ی آن؟

۹- گام نه: تیم همکاری خود را آماده کنید.

اگر به دنبال استخدام کارمند هستید الان وقتش است.  مطمئن شوید که زمان کافی برای تعیین وظایف مختلف و انتخاب کارمند صرف کرده‌اید. اداره‌ی تجارت‌های خرد، راهنمای بسیار خوبی برای استخدام اولیه‌ی کارمند است، آن‌ها بهترین پیشنهاد‌ها را به صاحبان کسب و کار کوچک می‌دهند. یا شاید هم بهتر باشد از یک وکیل خوب برای ثبت قرارداد استخدام کمک بگیرید.

در نهایت، باید بدانید برای داشتن یک کسب و کار کوچک موفق نیازمند داشتن کارمندان مناسب هستید. تیم شما قدرت شماست. حتی می‌توانید از نزدیکان و اعضای خانواده‌ی خود تیم بسازید فقط کافی است فرد مناسب برای کار مناسب انتخاب شود.

۱۰- گام ده: کسب و کار کوچک خود را ارتقا ببخشید.

هنگامی که کسب و کار شما در حال اجرا و انجام است، باید به جلب مشتریان بیشتر فکر کنید. می‌توانید با ارائه‌ی شرایط فروش منحصر بفرد، یک طرح بازاریابی و اصول اولیه‌ی صحیح شروع بکار کنید. بعد از این مرحله باید به کشف روش‌های نوین بازاریابی و معرفی خدمات و محصولات خود بپردازید و به این ترتیب از ترویج و پیشرفت کاری خود لذت ببرید.

به یاد داشته باشید که موفقیت یک شبه سراغ آدم‌ها نمی‌آید. تنها با برنامه‌های دقیق و تداوم کاری و زحمت و تلاش و کمی شانس می‌توان موفق شد.

منبع: thebalancesmb