نرخ تبدیل چیست

نرخ تبدیل چیست و چطور آن را بهبود دهیم؟

بهینه سازی نرخ تبدیل، بخشی اساسی از استراتژی بازاریابی دیجیتال هر کسب‌‌وکاری محسوب می‌شود. چرا که از طریق آن می‌توان کاربران بیشتری را به مشتری تبدیل کرد. با اینکه روش‌های بسیاری وجود دارد تا شما به‌وسیله‌ی آن‌ها مردم را به وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی خود هدایت کنید، آنچه وقتی کاربران با محتوای شما تعامل برقرار می‌کنند رخ می‌دهد تفاوت‌های بسیاری را در میزان جذب مشتریان راغب و درآمد کسب‌وکار شما رقم می‌زند. تکنیک‌های بهینه سازی نرخ تبدیل به شما کمک می‌کنند تا تبدیلات بیشتری بگیرید و کسب‌وکار خود را رشد دهید. در این راهنما به شما یاد می‌دهیم که بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست و بهینه سازی آن برای کسب‌و کار شما چه اهمیتی دارد.

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

بهینه سازی نرخ تبدیل، فرایند قاعده‌مند افزایش درصد کاربران بازدیدکننده‌ای است که در وبسایت، شبکه‌های اجتماعی یا سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال شما، اقدام خاصی را انجام می‌دهند. بررسی نرخ تبدیل به شما نشان می‌دهد که کاربران چگونه با محتوای شما تعامل برقرار کرده‌اند، به چه صفحاتی از وبسایت شما سر زده‌اند و در نهایت چه اقداماتی را انجام داده‌اند که برای کسب‌وکار شما، مشتری راغب و درآمد آورده است.

در بازاریابی به چه چیزی تبدیل گفته می‌شود؟

تبدیل زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران در سایت یا شبکه‌های اجتماعی شما، اقدامی را انجام دهند که شما برای آن از پیش برنامه‌ریزی کرده‌اید. این اقدامات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • خرید یک محصول
  • ثبت نام برای یک آزمون رایگان
  • افزودن یک محصول به سبد خرید
  • پر کردن یک فرم
  • دانلود یک دارایی محتوایی مانند یک کتاب الکترونیک
  • ثبت نام برای دریافت خدمات
  • عضویت در خبرنامه

در نهایت، یک تبدیل می‌تواند هر عملی باشد که شما می‌خواهید یک کاربر انجام دهد تا منجر به کنترل اطلاعات آن‌ها توسط شما، فروش یا در غیر این صورت جمع آوری اطلاعات در مورد نحوه‌ی تعامل آن‌ها با کمپین‌های تبلیغاتی شما شود.

بهینه سازی نرخ تبدیل

بهینه سازی نرخ تبدیل چه مزایایی را به همراه دارد؟

زمانی که برای بهینه سازی نرخ تبدیل صحبت از بهینه‌سازی موتور جستجو
(SEO) به میان بیاید، این اقدامات می‌توانند مزایای منحصر به فردی را برای کسب‌وکار شما به‌همراه داشته باشند. در ادامه‌ی این مطلب، به معرفی بیشتر مزایای بهینه سازی نرخ تبدیل برای کسب‌وکارها می‌پردازیم.

۱.    افزایش تعامل کاربر با کسب‌وکار

بهینه سازی نرخ تبدیل راستای بهبود وبسایت و کمپین‌های بازاریابی دیجیتال شما برای دریافت تعامل و در نهایت نرخ تبدیل بالاتر عمل می‌کند. افزایش معیارهای تعامل مخاطب می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد چگونگی عملکرد کمپین‌های بازاریابی و عوامل تشویق‌کننده‌ی کاربران به تعامل با محتوای شما ارائه دهد.

۲.    بهبود نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

بهینه سازی نرخ تبدیل، باعث می‌شود نرخ تبدیل بالاتری را تجربه کنید که این به معنی دستیابی به نرخ بازگشت سرمایه بالاتر نیز است. شما می‌توانید با بهینه سازی نرخ تبدیل، مشتریان بیشتری را بدون داشتن ترافیک بالاتر و بودجه‌ی بازاریابی بیشتر جذب کنید.

۳.    دستیابی به بینش‌های کاربری ارزشمند

فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل، نیازمند فهم بهتر کاربران شما است که موجب بهبود تلاش‌های بازاریابی شما می‌شود. در نتیجه شما آمادگی بیشتری برای دست‌یابی به گروه‌های مناسب مخاطبان و پیام‌رسانی مناسب در زمان مناسب خواهید داشت.

۴.    افزایش اعتماد مشتری

بسیاری از اقداماتی که از کاربران می‌خواهید، آن‌ها را وادار به ارائه‌ی اطلاعات تماس مانند نشانی ایمیل، نام و شماره تلفن می‌کنند. در نتیجه، کاربران حتما باید قبل از آن که اطلاعاتشان را به شما ارائه دهند، به سایت شما اطمینان داشته باشند. بهینه سازی نرخ تبدیل به شما کمک می‌کند تا اعتماد مشتری را جلب کنید و تاثیر مثبتی بر مشتریان بالقوه بگذارید.

چگونه نرخ تبدیل را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه‌‌ی نرخ تبدیل، تعداد تبدیل‌ها را بر تعداد کل کاربران یا بازدیدکنندگان سایت تقسیم و سپس آن را در عدد صد ضرب می‌کنیم تا یک درصد مشخص به دست آوریم.

برای مثال اگر وبسایت شما ۲۰ مخاطب و ۱۰۰۰ بازدیدکننده در یک ماه داشته است، نرخ تبدیل شما ۲ درصد خواهد بود. (۱۰۰*(۱۰۰۰/۲۰))

محاسبه‌ی نرخ تبدیل به شما کمک می‌کند تا چگونگی عملکرد سایت خود یا کمپینی را که در حال برگزاری آن هستید محک بزنید. در نتیجه، نرخ تبدیل حاصل از هر تغییری که شما ایجاد و نتایج مثبتی را از آن دریافت کنید، می‌تواند با نرخ تبدیل اولیه‌ی شما مقایسه شود.

محاسبه نرخ تبدیل

نرخ تبدیل خوب باید چند درصد باشد؟

حتی یک نرخ تبدیل هم وجود ندارد که در فرمی جهانی و ثابت به آن «خوب» گفته شود. حتی آنچه به عنوان نرخ تبدیل «میانگین» اعلام می‌شود نیز در صنایع، کسب‌وکارها و کمپین های گوناگون، متفاوت است. با این حال، یک میانگین حدودی (وابسته به این که از چه کسی می‌پرسید) بین ۱ تا ۴ درصد محاسبه می‌شود.

با این حال، بهترین راه برای محاسبه‌ی اینکه چه چه نرخ تبدیلی برای کسب‌وکار شما خوب است و چه میانگینی را می‌توان برای آن در نظر گرفت، محاسبه‌ی نرخ تبدیل‌های گذشته و حال شما و سپس مقایسه‌ی آن‌ها با نتایج آینده‌ی کسب‌وکارتان است.

به جای حساس بودن بر سر اینکه یک نرخ تبدیل خوب باید چند درصد باشد، بهتر است به دنبال این باشید که چه چیزی موجب هدایت مخاطبان هدف شما و برآوردن ارزشی که به دنبال آن هستند می‌شود.

فرآیند بهینه سازی نرخ تبدیل چگونه است؟

بهینه سازی نرخ تبدیل به فرایندی گفته می‌شود که در آن به‌وسیله‌ی بهینه سازی وبسایت، صفحه فرود (Landing Page) یا کمپین بازاریابی شما، احتمال انجام یک عمل مطلوب توسط یک کاربر بیشتر شود. این فرایند بهینه سازی، اطلاعات خود را از رفتار کاربر در گذشته، بینش‌های مشتری محور و بهترین راهکارهای بهینه سازی نرخ تبدیل می‌گیرد. به بیان ساده، فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل به شرح زیر است:

۱.    تحقیقات مشتری

بررسی مخاطبان و تحلیل رفتار گذشته‌ی مشتری برای فهم این که کاربران به چه چیزهای علاقه دارند، مشکلاتشان چیست و چگونه با برند شما ارتباط برقرار می‌کنند.

۲.    بهینه سازی

به‌کارگیری اطلاعات جمع‌آوری شده در حین تحقیقات مشتری برای این که سایت و کمپین‌های خود را برای تبدیل بهینه کنید. این مرحله ممکن است شامل نوشتن متن‌های تبلیغاتی بهتر در صفحات سایت، افزودن شعارهای وسوسه‌کننده، طراحی دوباره سایت برای تجربه‌ی کاربری (UX) بهتر یا در غیر این صورت حذف موانع بر سر راه فروش باشد.

۳.    تست A/B

بیشتر تغییرات برای بهینه سازی نرخ تبدیل، این طور نیستند که با یکبار انجام دادن آن‌ها دیگر کاری به کارشان نداشته باشید. شما باید سعی کنید عملکرد و نتایج تغییرات اعمالی خودتان را با مولفه‌های متفاوت محاسبه کنید تا ببینید که کدام یک از آن‌ها اثربخشی بالاتری دارند.

برای مثال، شما ممکن است یک دعوت به اقدام را در مقایسه با دیگری آزمایش کنید تا ببینید کدام یک از آن‌ها بهتر عمل می‌کند و نرخ تبدیل بالاتری را رقم می‌زند.

۴.    اندازه‌گیری و تحلیل

از برنامه‌های تحلیلی مثل گوگل آنالیتیکس (Google analytics) استفاده کنید تا موفقیت کمپین‌های بازاریابی خود را بسنجید. اهدافی برای پیگیری تبدیل‌ها بسازید و سپس نرخ تبدیل خود را محاسبه کنید.

۵.    اعمال تغییرات مداوم

تحلیل‌های خود را برای پیگیری موفقیت یا شکست کمپین‌ها و صفحات فرود، کنترل کنید. سپس در صورت نیاز، تغییرات مورد نظر خود برای بهبود نرخ تبدیل را روی آن‌ها اعمال کنید.

ویژگی های نرخ تبدیل مناسب

ویژگی‌های یک فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل موفق چیست؟

بهینه سازی نرخ تبدیل یک فرایند فراگیرنده است که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و مولفه‌ها، از طراحی صفحه اصلی گرفته تا قالب فرم «ارتباط با ما» در سایتتان، را در برمی‌گیرد. یک کمپین بهینه سازی نرخ تبدیل موفق، نیازمند تحلیل دقیق مخاطب هدف شما، تست‌های متعدد برای محاسبه‌ی عملکرد و بهینه سازی‌های مداوم برای تضمین کردن نتایج حداکثری است.

در حین این فرایند، مشخص کردن تعدادی عنصر اصلی توسط شما ضروری است تا بتوانید به وسیله‌ی آن‌ها، سایت و کمپین خود را برای دستیابی به نرخ تبدیل‌های بالاتر بهینه کنید. در ادامه به معرفی چند مورد از این عناصر می‌پردازیم.

۱.    طراحی

اینکه وبسایت و صفحه اصلی شما چگونه به نظر می‌آید، نقش مهمی را در بهینه سازی نرخ تبدیل ایفا می‌کند. یک طراحی زیبای رضایت بخش و راحت برای گشت‌وگذار در سایت، کارایی صفحات را افزایش داده و تبدیل را برای کاربران آسان می‌کند.

برای طراحی صفحه‌ی اصلی خود، با یک طراح سایت همکاری کنید که با بهینه سازی نرخ تبدیل و نحوه‌ی حرکت کاربران در سایت آشنایی کامل داشته باشد.

همچنین وبسایت شما باید برای نمایش روی تلفن‌های همراه نیز بهینه شده باشد که این فرایند شامل مواردی مانند در نظر گرفتن فونت‌های خوانا و منوهای مناسب می‌شود. نسخه‌ی موبایلی سایت شما باید به شکلی طراحی شود که برای کاربر، پیدا کردن آنچه می‌خواهد را آسان کند.

۲.    سرعت سایت

سرعت بالای بارگذاری سایت، نکته‌ای بنیادین در بهینه سازی برای موتورهای جستجو و بهینه سازی نرخ تبدیل است. هر چه بارگذاری سایت بیشتر طول بکشد، امکان اینکه کاربران پشیمان شده و به سراغ سایت دیگری بروند نیز بیشتر خواهد بود. در حالت آرمانی، وبسایت شما باید زیر سه ثانیه روی کامپیوتر و تلفن‌های همراه بارگذاری شود.

در نهایت امیدواریم که با استفاده از نکات معرفی شده در این مطلب، نرخ تبدیل کسب‌وکار خود را بهبود دهید. شما چه روش‌هایی برای بهبود نرخ تبدیل می‌شناسید؟ نظرات و تجربیات خود را در انتهای همین صفحه با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.