تبلیغات پوشاک

شعار تبلیغاتی پوشاک: برند خود را به حافظه مخاطبانتان بپوشانید!

احتمالا برای خیلی از مخاطبین این مطلب سوال باشد که آیا نگارش شعار تبلیغاتی پوشاک با نگارش شعار تبلیغاتی برای محصولات دیگر  تفاوت خاصی دارد؟ واقعیت آن است که شعارهای تبلیغاتی هویت یک برند را می‌سازند. مهم نیست شما که الان این مطلب را می خوانید اندازه کسب و کارتان چقدر است و در کجای دنیا یا ایران خودمان قرار گرفته‌اید. به هر حال بسیاری از برندهای پوشاک که امروزه همه ما می‌شناسیم (چه برندهای تولیدی و چه برندهای فروشگاهی)، در کنار مجموعه اقداماتی که برای مدیریت کسب‌وکارشان انجام داده‌اند سرمایه‌گذاری عظیمی بر روی شعارهای تبلیغاتی خود انجام داده‌اند.

بدون شک هر فرد در هنگام خرید یک محصول، با مشاهده نام برند به صورت ناخودآگاه تصویری از آن برند را در ذهن خود بیاد می‌آورد که شعار تبلیغاتی آن برند بخشی از آن است. قصد نداریم موضوع را خیلی بزرگنمایی کنیم اما خیلی از چیز‌ها در موفقیت آن برند یا فروشگاه پوشاک بستگی به مناسب بودن این شعار خواهد داشت.

اگر برند شما بتواند با استفاده از یک جمله به یاد ماندنی و زیبا تصویری ماندگار و مناسب از خود را در ذهن مخاطبان بالقوه‌اش جای دهد، تا سالیان سال جایگاه خود را در ذهن و قلب مشتریان حفظ خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم تا برخی نکات مهم در هنگام ایجاد یک شعار تبلیغاتی پوشاک را برای شما تشریح کنیم.

 

نکات مهم در هنگام نوشتن شعار تبلیغاتی پوشاک

البته ناگفته پیداست که با توجه به ویژگی‌های هر صنعت باید نکات خاص آن صنعت را در زمان طراحی شعار تبلیغاتی مد منظر قرار داد که این مسئله در مورد صنعت پوشاک نیز صادق است. یکی از نکات مهم در زمان طراحی شعار تبلیغاتی نوشتن متن‌هایی است که برای مخاطب جذاب باشد. بنابراین مطالعه مطلب زیر که از سوی خوانندگان شبتا هم مورد استقبال قرار گرفته را به شما توصیه می‌کنیم:

مطالعه مطلب مکمل: متن تبلیغاتی برای جذب مشتری

در ادامه به بررسی برخی نکات اختصاصی برای ایجاد یک شعار تبلیغاتی پوشاک به یادماندنی خواهیم پرداخت. با استفاده از این نکات به سادگی می‌توانید جمله معرف برند خود را به زیباترین شکل ممکن طرح کنید.

نکته اول: مثل همیشه، شروع با شناسایی مخاطبان هدف!

پیش از هر چیز باید بدانید که شناخت مخاطبی که به عنوان یک کسب و کار هدف گرفته اید از نان شب هم برایتان واجب تر است. کاسب‌های قدیمی بازار که در حجره‌ها کار می‌کردند هم برای شناخت مشتریان خودشان سبک و سیاقی داشتند و می‌دانستند که اجناسشان با سلیقه چه افرادی هم‌خوانی دارد.

در ادبیات حرفه‌ای بازاریابی برای شناخت مخاطب اصطلاحی وجود دارد که تحت عنوان پرسونای مخاطب یا پرسونای مشتری شناخته می‌شود. اگر این اصطلاح را می‌شناسید که هیچ، اما اگر هنوز این اصطلاح را نمی‌شناسید حتما توصیه می‌کنیم که این مقاله آموزشی زیر از گروه شبتا را بخوانید:

مطالعه مطلب مکمل: پرسونا (Persona) چیست و برای طراحی پرسونا چه باید کرد؟

چه در زمان بازاریابی آفلاین و چه در زمان بازاریابی دیجیتال (مثلا بازاریابی بر روی پیج‌های پرطرفدار اینستاگرام و تلگرام)، شناسایی مخاطبان هدف یا همان پرسونای هدف، اولین قدم برای ایجاد یک شعار تبلیغاتی در صنعت پوشاک است. مخاطبان هدف شما چه سن و جنسیتی دارند؟ سلیقه آنها چگونه است؟ این مخاطبان به چه چیزهای دیگری علاقه دارند؟ این‌ها سوالاتی است که می‌تواند شما را در شناسایی مخاطبان هدف‌تان یاری کند.

ضمنا به عنوان یک نکته و ترفند مهم، حتما یادتان باشد که تنها به شناسایی اطلاعات پایه و دم دستی از مخاطبان هدفتان قناعت نکنید. اطلاعات کلی به شما شناخت عمیقی از آنجه باید برای مخاطب خودتان تدارک ببینید در اختبازتان نخواهد گذاشت.

یکی از  اصول کلیدی در خلق شعار تبلیغاتی، توجه به مهم‌ترین مسایل ذهنی و همچنین سایر علایق مخاطبان هدف است. به عنوان نمونه اگر مخاطبان هدف شما دختران ۲۰ الی ۳۰ ساله هستند، باید سعی کنید تا تا دریابید مهم‌ترین موضوعات محبوب این گروه و همچنین پراولویت‌ترین مشکلاتی که برای آن‌ها رنج و سختی ایجاد می‌کند چیست و در صورت لزوم شعار تبلیغاتی خود را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به زمینه‌های علاقمندی و کارهش درد آنها گره بزنید!

شعار تبلیغاتی پوشاک

برای مثال:

  • آیا این طیف از مخاطبان برای تندرستی و تناسب اندام به ورزش خاصی علاقه دارند؟
  • آیا ارتباط معناداری بین مخاطبان هدف شما و علاقه به یک هنر خاص وجود دارد؟
  • آیا همیشه از اینکه پوشاکی که می‌خرند با لباس‌های کمی ست می‌شود عذاب می‌کشند؟
  • آیا لباس‌هایی که دوست دارند معمولا در محدوده توان خریدشان نیست؟

شعار تبلیغاتی پوشاک در کسب‌وکار شما می‌تواند با پاسخ به هر یک از سوالات بالا (و بسیاری سوالات دیگر که فهرست آن‌ها با شناخت مخاطب هدف تکمیل می‌شود) گره بخورد. مطمئن باشید با رعایت همین نکته ساده کیفیت کار شما در طراحی شعار تبلیغاتی به اندازه زیادی افزایش خواهد یافت.

 

نکته دوم: پوشاکی برای تمامی فصول

یکی از تفاوت‌های بزرگ صنعت پوشاک با اغلب صنایع دیگر، مربوط به ماهیت فصلی تقاضا یا همان نوسان الگوی مصرف دسته‌های مختلف محصولات آن نسبت به فصول مختلف سال است. ساده‌تر بگوییم، در حوزه‌ صنایع دیگر (برای مثال در حوزه مواد غذایی) می‌شود یک شعار جامع و واحد تولید کرد و برای مدت نسبتا مدیدی روی همان متمرکز ماند. چرا که الگوی مصرف اغلب مواد غذایی (به استثنای میوه و تره‌بار) ارتباط چندانی با فصول مختلف سال نداشته و برای مخاطبان هدف این صنعت نسبتا ثابت است. اما این موضوع در مورد پوشاک روند دیگری دارد.

بنابراین دومین نکته‌ای که در هنگام خلق شعار تبلیغاتی پوشاک باید به آن دقت داشت، نوع محصولات تولیدی و نحوه الگوی رفتاری مصرف‌کنندگان آن است. اگر به هر دلیلی محصولات برند شما تنها در یک فصل خاص قابل استفاده‌اند، طبیعتا می‌توان شعار برند را با تصاویر ذهنی مردم و المان‌های شناخته شده در آن فصل پیوند زد.

البته این روزها بسیاری از تولیدکنندگان طیف متنوعی از محصولات را هدف گرفته‌ و برای فصول‌های مختلف محصولات آن فصل‌ها را عرضه می‌کنند.

شعار-تبلیغاتی-پوشاک-۲

لازم است به خاطر داشته باشید اگر محصولات برند شما همه فصول را پوشش می‌دهند، از آنجا که کالکشن‌های مختلف عرضه شده از سوی یک برند دارای ویژگی‌های متنوعی بوده و برای گروه‌های مختلف پرسونا تهیه می‌شوند محور اصلی شعار برند به هیچ وجه نباید حس یکنواخت و بی تحرکی را در ذهن مخاطب منعکس کند.

در مقابل اگر برند شما متمرکز بر محصولات ویژه یک شرایط آب‌و‌هوای خاص است (مانند برندهایی که در تولید کاپشن و البسه زمستانی تخصص دارند) یا اساسا شرایط فصلی دز موزد محصولات آن مصداق ندارد (مانند فروشندگان لباس عروس یا لباس‌های مجلسی)، دست بازتری در انتخاب شعار خود خواهید داشت.

در هر حال برای برندهایی که شرایط فصلی تقاضا مصداق داشته باشد، انتخاب یک شعار مناسب در هر فصل از سال باعث خواهد شد تا شعار شما در برابر رقبایتان بیشتر در ذهن مخاطبان ماندگار شود.

مطالعه در همین حال و هوا: راه و چاه نوشتن شعار تبلیغاتی مواد غذایی

 

نکته سوم: بهره‌گیری از تضاد مفاهیم 

یکی از ترفندهای رایج در تولید محتوای با کیفیت تبلیغاتی که در خلق شعار تبلیغاتی پوشاک نیز مصداق دارد، استفاده از تضاد است. احتمالا شما هم در برخی بنرهای تبلیغاتی دیده‌اید که برخی لباس‌های بسیار لطیف و ظریف در کنار المان‌های خشن، تیز و بران تصویر می‌شود. این ترفند در تهیه شعار تبلیغاتی نیز به کار می‌آید.

بکارگیری تکنیک تضاد در طراحی شعار یا محتوای تبلیغاتی اگر با هوشمندی و خلاقیت بکار برده شود، چنان بازخوردهای حیرت‌‌انگیزی ایجاد می‌کند که آثار آن سال‌ها بر جا خواهد ماند. به مثال زیر به عنوان یک نمونه از کاربرد تضاد در طراحی شعار تبلیغاتی پوشاک نگاهی بیندازید.

شعار تبلیغاتی پوشاک پاتاگونیا

شعار تبلیغاتی پوشاک پاتاگونیا یک عبارت عجیب است: محصول ما را نخرید!

 

باورتان می‌شود در روزگار کنونی، یک کمپانی تولید پوشاک میلیون‌ها دلار خرج کند تا شعار تبلیغاتی اش یعنی  ” لطفا محصول ما را نخرید! “  را به گوش هزاران مخاطب برساند؟!

شعار تبلیغاتی عجیب پاتاگونیا: کاپشن ما را نخرید!

یوان چوینارد موسس شرکت پاتاگونیا شرکت خود را که به تولید پوشاک مخصوص فضای باز مشغول است با چشم انداز حفظ محیط زیست تاسیس نموده و به طور سالانه مقداری از سود شرکت نیز به پروژه‌ها و موسسات مرتبط با همین موضوع تخصیص می‌یابد.

این شرکت در سال ۲۰۱۱ همزمان با رویداد جمعه سیاه (Black Friday) بر خلاف اغلب تولیدکنندگان و فروشندگان کالاهای مصرفی که با ارایه تخفیفات متنوع سعی در تحریک خرید بیشتر مشتریان دارند، کمپین عجیبی را با شعار “این کاپشن را نخرید!” آغاز کرد.

اگرچه در تشریح جزییات این شعار، مشتریان به استفاده مجدد یا حتی تعمیر و بازیافت محصولات قبلی پاتاگونیا با هدف حفظ محیط زیست و ترک فرهنگ مصرف گرایی دعوت شده‌اند اما در لفافه همین موضوع مدیرعامل این شرکت در مصاحبه‌ای اعلام کرد مصرف کنندگان هوشمندی که مخاطب این تبلیغ هستند کاپشن‌های ما را (که معمولا قیمت زیادی دارند) به دلیل کیفیت بیشتر و دوام زیاد به رقبای ارزان قیمت اما بی‌دوام دیگر ترجیح خواهند داد.

در حقیقت می‌توان چنین برداشت نمود که هدف تجاری شرکت از طرح این شعار تبلیغاتی توجیح منطقی ذهن مخاطبان از قیمت بیشتر محصولات این شرکت در برابر رقبای خود بوده است.

نمونه بالا تنها یکی از کاربردهای تضاد در شعارهای تبلیغاتی در صنعت پوشاک است اما قطعا با کمی چاشنی خلاقیت، کاربردهای بسیار متنوع‌تری از این تکنیک را می‌توان ابداع کرد.

مطالعه در همین حال و هوا: ۷ نکته مهم و اساسی که باید در طراحی پوستر تبلیغاتی رعایت کنید

نکته چهارم: استفاده از یک شعار ریتمیک

حتماً تاکنون به این نکته دقت کرده‌اید که هر اثر و متن آهنگین بهتر می‌تواند در خاطر بماند. این مسئله از لحاظ روان‌شناختی نیز کاملاً اثبات شده است. بسیاری از برندهای مطرح داخلی و خارجی شعارهای تبلیغاتی خود را به همراه یک ملودی و آهنگ خاص ارائه می‌کنند.  در صورتی که بتوانید به شعار تبلیغاتی پوشاک برند خود آهنگ و ملودی منحصربه‌فردی اضافه کنید، احتمال موفقیت آن بسیار افزایش خواهد یافت.

 

نکته پنجم: استفاده از تکنیک تیزینگ (Teasing)

کلمه تیزینگ از “ Tease ” به معنای ” دست انداختن و اذیت کردن ” می‌آید. اما اصطلاح تیزینگ (Teasing) در حوزه تبلیغات و بازاریابی در مورد نوعی از تکنیک تبلیغاتی بکار می‌رود که در آن برای افزایش جلب توجه و درگیری ذهنی مخاطب از تحریک حس کنجکاوی او بهره‌برداری می شود. برای این منظور به جای آنکه کل پیام یا شعار تبلیغاتی در همان گام آغازین به مخاطب عرضه شود، در مرحله ابتدایی اطلاعات بصورت کامل به او ارایه نمی‌شود؛ به عنوان مثال ضمن طرح چند سوال یا نکته تامل بر‌انگیز، نام برند یا محصول در آگهی مطرح نمی‌شود تا مخاطب را کنجکاو نماید. این گونه کمپین ها معمولا در چند فاز زمانی یا مکانی طراحی و نشر می شوند. به آگهی های مرحله اول که بیشترین جلب توجه و ایجاد سوال، درگیری یا علاقه را در مخاطب ایجاد می‌کند “تیزر” گفته می شود.

در ابتدای پیدایش، این سبک از تبلیغات بیشتر در مورد فیلم‌ها یا تولیدات سینمایی و تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه کاربرد تکنیک تیزینگ با توجه کارایی بالا در تحریک و جلب توجه مخاطبان، در همه عرصه‌ها و انواع کانال‌های تبلیغاتی نظیر بیلبورد‌های محیطی و یا رسانه‌های اجتماعی گسترش چشمگیری یافته است.

و یا در نمونه‌ای دیگر، در کمپین تبلیغات محیطی برند رنو این کمپین با درج شعار   « تغییر را از نو بخواهید »   بر روی بیلبوردها و تابلوهای محیطی آغاز شد که به کاملا مبهم و درگیر کننده ذهن مخاطبان است.

Teasing-Renault
بیلبوردهای تیزینگ کمپین رنو با یک جمله ساده شروع می‌شد

 

اما در مرحله بعد، با افزودن حرف « ر » به جمله بالا کلمه « نو » به « رنو » تبدیل شد.

Teasing-Renault
در مرحله دوم از کمپین، طرح اولیه روی بیلبورد با یک تصویر و شعار کامل جایگزین می‌شود.

نمونه دیگر از کمپین تیزینگ، نمونه تبلیغات محیطی از گروه اسنپ و برای اسنپ فود است که تصاویر آن در زیر آمده است.

کمپین تیزینگ اسنپ فود
مرحله اول تبلیغات محیطی در کمپین تیزینگ اسنپ فود با هدف جلب توجه و تحریک کنجکاوی مخاطب با یک شعار گنگ و بدون هیچگونه اشاره‌ای به برند

درست همانند مثال قبلی پس از گذشت مدت زمانی از مرحله اول کمپین، مرحله دوم با ارایه اطلاعات کامل تکمیل می‌شود.

کمپین تیزینگ اسنپ فود
مرحله دوم کمپین تیزینگ اسنپ فود با ارایه اطلاعات تکمیل شده بر روی بیلبورد

استفاده از اصل غافلگیری جزو ارکان اصلی موفقیت یک شعار تبلیغاتی است. برای ایجاد یک شعار تبلیغاتی پوشاک می‌توانید به بهترین نحو ممکن از این اصل استفاده کنید. غافلگیری می‌تواند در نوع نوشتن جمله، استفاده از کلمات خاص و یا هر شیوه دیگری خود را نمایش دهد. همچنین برای جلب توجه بیشتر مخاطبان می‌توانید پیش از رونمایی از برند خود، شعار تبلیغاتی را به گوش آنها برسانید. پس از گذشت چند روز که شعار شما به خوبی به عنوان شعار عجیب و رازآلود شما بر سر زبان‌ها افتاد، می‌توانید از برند خود به همراه آن شعار رونمایی کنید. همچنین ارائه شعار ناقص پیش از رونمایی و کامل کردن آن به همراه برند نیز یکی دیگر از روش‌های استفاده از اصل غافلگیری است.

شعار تبلیغاتی پوشاک را به خاطره مخاطبان بپوشانید!

در این مقاله به بررسی برخی از مهم‌ترین نکات برای نوشتن شعار تبلیغاتی پوشاک پرداختیم. با انتخاب یک شعار مناسب می‌توانید محصولات خود را تا سالیان سال در ذهن مخاطبان‌تان بپوشانید. آیا تاکنون شعار تبلیغاتی به یادماندنی و جذابی در میان برندهای پوشاک دیده‌اید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.