معرفی بهترین کتاب‌های مدیریت استراتژیک که حتماً باید بخوانید.

این روزها پیشرفت تکنولوژی، پویایی بازار و رقابت تنگاتنگ تقریباً هر کسب‌وکاری را مجاب به داشتن استراتژی برای رسیدن به موفقیت کرده است. به بیان دیگر؛ اگر به دنبال کسب مزیت رقابتی برای تسلط بر بازار و یا حفظ جایگاه خود هستید، است، قطعاً باید به مدیریت استراتژیک بها دهید. خوشبختانه در این زمینه کتاب‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند اطلاعات و تکنیک‌های موثری را در زمینه‌ی مدیریت استراتژیک در اختیارتان قرار دهند. کتاب‌های مدیریت استراتژیک نه تنها مراجع خوبی برای کسب‌وکارها هستند، بلکه بیشتر این کتاب‌ها می‌توانند برای افرادی که به دنبال اجرای استراتژی جهت رسیدن به اهداف‌شان هستند نیز مفید باشند. به همین منظور ما در این مقاله لیستی از بهترین کتاب‌های مدیریت استراتژیک جهان را در ادامه برایتان آورده‌ایم. این کتاب‌ها به زبان‌های مختلفی در سراسر دنیا ترجمه شده‌اند و در ایران نیز ترجمه‌ی فارسی‌شان موجود است.

بهترین کتاب‌های مدیریت استراتژیک

۱) استراتژی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در عرصه‌ی بین‌المللی در حوزه مدیریت استراتژیک شناخته می‌شود. این کتاب نتیجه دو دهه تحقیق و مطالعه بر روی بیش از ۱۵۰ حرکت استراتژیک دنیا، در بیش از ۳۰ صنعت متفاوت و طی ۱۰۰ سال گذشته‌ است. نویسندگان این کتاب ( دبلیو چان کیم و رنه مابورنیا ) معتقدند که جهان کسب و کار را می‌توان به دو فضای متمایز تقسیم کرد: اقیانوس های آبی و اقیانوس‌های قرمز.

اقیانوس قرمز شامل همه‌ی صنعت‌هایی است که امروز وجود دارند و بازارهایی که به خوبی شناخته شده‌اند. در طرف دیگر اقیانوس های آبی، همه‌ی صنایعی هستند که وجود ندارند و فضای بازارهای آنها نیز ناشناخته است.

به عقیده آنان موفقیت پایدار ناشی از نبرد با رقبا نیست ، بلکه از ایجاد “اقیانوس‌های آبی” است.

 

بهترین کتاب های مدیریت استراتژیک : استراتژی اقیانوس آبی۲) از خوب به عالی

در این کتاب شما یاد خواهید گرفت که چگونه شرکت‌های خوب، شرکت‌های متوسط و حتی شرکت‌های بد هم می‌توانند موفقیت‌های پایدار بزرگ دسترسی پیدا کند. این کتاب درباره‌ی رهبران بزرگ با واقعیت‌های صریح زندگی صحبت می‌کند. آن‌ها افرادی هستند که هرگز نسبت به‌ آنچه که بوده‌اند، هستند و خواهند بود ظاهر سازی نمی‌کنند. این کتاب همچنین یکی از ده کتاب لیست “بهترین کتاب‌های کسب‌وکاری که زندگی میلیون‌ها نفر را دگرگون کرد “، است.

 

بهترین کتاب های مدیریت استراتژیک : از خوب به عالی

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب مدیریت کسب و کار: کتاب‌هایی که برای مدیریت کسب و کارتان باید بخوانید.

۳) استراتژی خوب، استراتژی بد

ریچارد روملت در این کتاب چارچوبی را برای اجرای یک استراتژی خوب ارائه داده و ذکر می کند که اکثر شرکت‌ها استراتژی لازم را ندارند. با مطالعه‌ی این کتاب خواهید دانست که وظیفه اصلی یک رهبر، استراتژی سازی است. روملت در این کتاب توضیح می‌دهد که چه چیزی به توسعه استراتژی می انجامد، چه چیزی باعث می شود یک استراتژی خوب شود و چه چیزی باعث می شود یک استراتژی بد از آب دربیاید.

 

بهترین کتاب های مدیریت استراتژیک : استراتژی خوب استراتژی بد

۴) بازی برد

اگر بخواهیم در یک جمله توضیحی از کتاب بازی برد به قلم ای.جی.لافلی و راجر مارتین برایتان بگوییم، آن جمله چنین خواهد بود: “همه‌ی استراتژی‌ها ریسک‌پذیرند اما نداشتن استراتژی خطرناک‌ترین ریسک است”.

بازی برد، استراتژی را به صورت یک “انتخاب” تعریف می‌کند؛ انتخابی که در جهت پیروزی است.

بهترین کتاب های مدیریت استراتژیک : بازی برد

۵) نقشه استراتژی؛ تبدیل دارایی های نامشهود به پیامدهای مشهود

این کتاب مفهوم جدیدی با عنوان ” نقشه استراتژی” را معرفی کرده است که در مورد یک سند صحبت می کند. این سند شامل اهداف اصلی استراتژیک است که توسط سازمان دنبال می شود. نگاه جدیدی که دیوید نورتون و رابرت کاپلان در این کتاب ارائه داده‌اند مورد استقبال بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه قرار گرفته و کتاب را در میان بهترین کتاب های مدیریت استراتژیک قرار داده است.

 

بهترین کتاب های مدیریت استراتژیک : نقشه استراتژی

بیشتر بخوانید:  معرفی بهترین کتاب های بازاریابی: بهترین گزینه‌ها برای خودآموزی مبانی مارکتینگ

۶) استراتژی رسیدن به استراتژی

اگر غرق در سوالات پیچیده ای شده‌اید و دنبال روشی صحیح برای اجرای استراتژی خود هستید، این کتاب به شما بی نهایت کمک خواهد کرد. با مطالعه‌ی این کتاب شما می‌توانید یک طرح برای اجرای استراتژی خود به دست آوردید.

 

بهترین کتاب های مدیریت استراتژیک : استراتژی رسیدن به استراتژی

۷) جنگل استراتژی

طراحی و اجرای اجرای استراتژی از جمله کارهای پیچیده‌ای است که یک برای موفقیت یک کسب‌وکار ملزم به انجام آن هستید. افراد صاحب نظر ممکن است نسبت به طراحی یک استراتژی مناسب، نظرات متفاوتی داشته باشند. آنچه که اهمیت دارد این است که با در نظر گرفتن تمامی نظرات گوناگون و گاهی متضاد، بهترین استراتژی برای رشد کسب‌وکار اتخاذ گردیده و اجرا شود. کتاب “جنگل استراتژی” شما را برای رویارویی با دنیای پیچیده‌ی مدیریت استراتژیک آماده خواهد کرد. با خواندن این کتاب شما خواهید توانست تفاوت نظرها را بهتر درک کرده و استراتژی جامعی را با استفاده از آنها برای کسب‌وکار مدنظرتان انتخاب کنید. با وجود اینکه بیش از دو دهه از انتشار این کتاب می‌گذرد، هنوز هم در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد و از این رو با قطعیت در لیست بهترین کتاب‌های مدیریت استراتژیک قرار می‌گیرد. هیچ کتاب دیگری به اندازه‌ی این کتاب، کل تاریخ و سیر تحول مدیریت استراتژیک را با چنین روش بسیار سرگرم کننده‌ای بیان نمی‌کند.

 

بهترین کتاب های مدیریت استراتژیک : جنگل استراتژی

 

در پایان بهتر است اشاره کنیم که با توجه به اینکه این ۷ کتاب، از بهترین کتاب های مدیریت استراتژیک در سطح دنیا هستند؛ اگر به دنبال راه‌حلی برای اجرای استراتژی‌هایتان و یا حتی طراحی استراتژی هستید، حتماً این کتاب‌ها را به عنوان یک راهنمای درجه یک در زمره‌ی راهنماهایتان قرار دهید. البته که کتاب‌های کاربردی دیگری نیز در این زمینه وجود دارند. اگر شما علاوه بر این کتاب‌ها، کتب دیگری را نیز مفید و کاربردی می‌دانید برایمان معرفی کنید.

 

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان

همچنین در صورت مطالعه‌ی هر یک از این ۷ کتاب در صورت امکان نظر خود را برای استفاده‌ی سایرین برایمان بنویسید.