کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی چیست؟ تعاریف و خصوصیات کارآفرینی چیست؟

به اندازه‌ی کافی تعاریف جالب و سرگرم کننده درباره ی اینکه “کارآفرینی چیست؟” وجود دارد. بعضی از کارشناسان نظریات و تعاریف گسترده‌ای از کارآفرینی دارند. برای مثال از نظر برخی از آنان کارآفرین می‌تواند به کسی اطلاق شود که برای خود و در خانه‌اش کار می‌‌کند. برخی دیگر از کارشناسان دیدگاه ریزبین‌تری نسبت به این تعریف دارند، آنها معتقدند که یک کارآفرین تنها به کسی اطلاق نمی‌شود که بصورت مستقل کار کند، بلکه شغل او باید همراه با نوآوری، خلاقیت و رهبری باشد.

چیزی که همه‌ی این کارشناسان درباره‌اش نظر موافقی دارند این است که یک کارآفرین ایده‌ای را می‌گیرد، حول و حوش آن ایده یک کسب و کار راه می‌اندازد، کسب و کارش را مدیریت می‌کند و برای موفق شدن خطر ریسک را قبول می‌کند.

انواع کارآفرینان

یکی از دلایل عدم اجماع بر روی یک تعریف مشخص از کارآفرینی، آن است که این مقوله شامل انواع مختلف و زیادی از مشاغل خود اشتغال می‌باشد. برخی از انواع رایج کارآفرینی اینگونه‌اند:

کسب و کار کوچک

این شامل مغازه‌های مادرها و پدرها و یا صاحبان کسب و کار محلی می‌شود. کسب و کار کوچک می‌تواند شامل مشارکت، مالکیت فردی و ال ال سی‌ها شود. بطور کلی و براساس تایید اداره امور کسب و کار کوچک، هر کسب وکاری که پایین ۵۰۰ کارمند دارد شامل عنوان کسب و کار کوچک می‌شود( البته باید این نکته را مد نظر داشته باشید که تعریف فوق مربوط به ایالت متحده آمریکا است و هر کشوری تعریف مربوط به خود را دارد. برای مثال در ایران براساس مرکز آمار ایران کسب‌وکارها به ۴ گروه تقسیم بندی می‌شوند. این طبقه‌بندی مشابه طبقه‌بندی اتحادیه اروپا است و در ایران این تقسیم‌بندی بدین صورت است که کسب‌وکارهایی که کمتر از ۱۰ نفر نیروی کار داشته باشند به عنوان بنگاه کوچک و متوسط تقسیم‌بندی می‌شود و سایر کسب‌وکارها به عنوان کسب‌وکار بزرگ شناخته می‌شوند.

کسب و کار خانگی

این نوع از کسب و کار هم می‌تواند یکی از زیر شاخه‌های کسب و کار کوچک به حساب بیاید، اما عامل اصلی و فاکتور مهم این نوع از کسب و کار این است که از خانه شروع می‌شود در واقع برخلاف دفتر کار و یا محل‌های دیگراست. اما فقط به این دلیل که یک کسب و کار از خانه شروع شده نمی‌تواند دلیلی بر عدم توانایی این نوع از کسب و کار برای  رقابت با کسب و کارهای بزرگتر باشد. در واقع بسیاری از شرکت‌های بزرگ کار خود را از خانه شروع کرده‌اند، شرکت‌های بزرگی مثل اپل و دیزنی.

کسب و کار اینترنتی یا آنلاین

کسب و کار وابسته و مبتنی به اینترنت می‌تواند هم کوچک باشد و هم این که خانگی و یا در شرکت‌های بزرگ انجام شود. تفاوت اساسی در اینجا این است که این نوع از کسب و کار در درجه‌ی اول توسط اینترنت و بصورت آنلاین انجام می‌شود. این شامل شرکت‌هایی مثل آمازون و یا سایر شرکت‌های تجارت الکترونیک، وبلاگ نویسان، صاحبان eBay و Etsy و تمام کسب و کارهایی دیگری می‌شود که کار خود را از طریق آنلاین پیش می‌برند.

مخترعان

برای یک مخترع که می‌خواهد کارآفرین هم باشد لازم است که تفکر خود را چیزی فراتر از دادن یک ایده و ساخت و ساز و عرضه‌ی آن به بازار، وسعت دهد. یک مثال خوب و بارز از مخترعانی که تبدیل به کارآفرین شدند می‌توان به اعضای شرکت Sark Tank اشاره کرد.

کارآفرینی ادامه دار یا سریالی

اغلب کارآفرینان بیشترین لذت را از شروع و راه اندازی و ساخت یک کسب وکار می‌برند، اما به مدیریت مداوم آن فکر نمی‌کنند، و همین علت بعد از مدتی آن کسب و کار را می‌فروشند تا بتوانند بر روی یک ایده‌ی جدید کار کنند. آن‌ها هنوز هم با این اوضاع کارآفرین محسوب می‌شوند زیرا آن‌ها چه در زمانی که صاحب شغل‌شان بودند و چه در زمان شروع آن ریسک لازم را پذیرفته بودند. بارها و بارها اتفاق افتاده که یک کارآفرین سریالی توانسته چند شغل را همزمان و باهم پیش ببرد، و از این طریق هم چندین منبع درآمد داشته است.

کارآفرینی چیست؟خصوصیات یک کارآفرین موفق چیست؟

برخی از کارشناسان معتقدند که کارآفرینی نوعی استعداد درونی و ذاتی می‌باشد،یک ویژگی که از زمان تولد با ما است، در حالی که بقیه معتقدند که هرکسی می‌تواند یک کارآفرین باشد. اما از نظر ما چه کارآفرینی یک امر ذاتی باشد و یا چه یک امر اکتسابی، کارآفرینی ویژگی‌ها و صفات مورد نیازی دارد که برای موفق بودن باید آن‌ها را بدست آورد، این ویژگی‌ها شامل موارد زیر هستند:

شور و اشتیاق در کارآفرینی چیست؟

با تک تک کارآفرینانی که می‌شناسید صحبت کنید، درباره‌ی کارشان و چگونگی موفق آنها سوال بپرسید، مطمئن هستیم که تقریباً همه‌ی آنها وقتی درباره‌ی کارشان صحبت می‌کنند، به کلمه‌ی اشتیاق اشاره خواهند کرد. پیروی از شور و اشتیاق و رفتن به دنبال آنچه که دوستش داریم یکی از بهترین روش‌های پیش‌بینی برای موفقیت است.

تفکر مستقل در کارآفرینی چیست؟

عموماً یک کارآفرین بیرون گود فکر می‌کند و ایده‌های خود را با دیگران قسمت نمی‌کند.

خوش بینی در کارآفرینی چیست؟

اگر دید مثبتی نسبت به کارهایی که انجام می‌دهید ندارید باید بگویم کسب موفقیت در آن زمینه بسیار سخت خواهد بود. کارآفرینان رویا پرداز هستند و اعتقاد دارند ایده‌های آنها عملی است، حتی اگر از دید خیلی ها این امر غیر ممکن باشد.

منابع و روش‌های حل مشکل در کارآفرینی چیست؟

فقدان دارایی، دانش و منابع از جمله مشکلات شایع است، اما یک کارآفرین قادر به دستیابی به چیزهای مورد نیازش است و همین‌طور وی می‌داند که چگونه از این منابع در جهت رسیدن به هدف‌های تجاری خود استفاده کند. آنها هرگز از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات نمی‌هراسند و سعی در پیدا کردن یک راه حل خواهند داشت. آن‌ها به خوبی می‌دانند که بدست آوردن موفقیت‌های بزرگ مستلزم تحمل سختی و تلاش زیاد است.

استقامت و توانایی برای غلبه بر مشکلات در کارآفرینی چیست؟

کارآفرینان هرگز در ضربه اول کم نمی‌آورند، آنها حتی برای ضربه‌ی دوم و حتی ضربه‌ی صدم هم آماده‌اند و استقامت به خرج می‌دهند. برای آن‌ها شکست یک گزینه نیست، پس آن‌قدر به تلاش و فعالیت خود ادامه می‌دهند تا به هدف برسند، حتی اگر زمان طوری باشد  که همه چیز در حال خراب شدن و افول است.

چشم انداز در کارآفرینی چیست؟

در برخی از تعاریف دقیق‌تر و جامع‌تراز  کارآفرینی، چشم‌انداز بعنوان یک عنصر ضروری آمده است. این تعریف به شما کمک می‌کند تا از زمان شروع تا پایان به هدف خود اشراف داشته باشید. علاوه بر این، چشم‌انداز سوخت ماشینی است که شما را به سمت هدف‌تان می‌برد.

تمرکز در کارآفرینی چیست؟

در دنیایی با پیشرفت سریع، که پر از تغییرات آنی و بزرگ است که هماهنگی و رسیدن به آنها به‌ نظر سخت و گاهی غیر ممکن می‌آید، احتمال پریشانی ذهنی و عدم تمرکز روی موضوع اصلی و یا مورد توجه خودمان می‌تواند ما را از اهداف‌مان دور کند.  این موضوع اغلب درباره‌ی استارتاپ‌های شغلی که عموماً با سندرم شئ براق( یعنی: محصولات و خدماتی که قول نتیجه‌گیری سریع را داده اند) اتفاق می‌افتد، که بسیار مهم و قابل تامل است. یک کارآفرین موفق روی چیزهایی تمرکز می‌کند که نتیجه بخش و با اهمیت باشد.

فعالیت محوری در کارآفرینی چیست؟

کارآفرینان انتظار دریافت نتیجه از هیچ را ندارند، آنها منتظر نمی‌مانند تا اتفاقی بیفتد. آنها عمل کننده هستند. آنها بر چالش‌ها غلبه می‌کنند و مانع از تعویق می‌شنوند. کارآفرینان از تنبلی و اتلاف وقت می‌پرهیزند.

چگونه می‌توانیم یک کارآفرین شویم:

یکی از مهمترین چیزهایی که درباره‌ی کارآفرینی باید بدانیم این است که کارآفرین شدن، امری است که برای همه‌ی آدم‌ها امکان پذیر است. استیو جابز، بیل گیتس و مارک زاکربرگ همگی موقع کلید زدن کارهای بزرگ‌شان مثل شرکت اپل، مایکروسافت و فیس بوک دانشجو بودند و الان مشهور و شناخته شده هستند. اما دنیا پر است از کارآفرینانی که شما حتی اسم‌شان را هم نشنیده اید که توانسته اند کسب و کار مفید و پر رونقی را براه بیندازند.  یک کارآفرین شدن چیز سختی نیست، اما نیاز به کار زیاد و طی مراحل مختلفی دارد: ، که شامل این‌ها می شود:

  •  توسعه‌ی خصوصیات ذکر شده در بالا
  • یک ایده‌ی عالی
  • برنامه‌ریزی
  • اجرای دائمی و بی وقفه‌ی برنامه

حال باید این سوال را تکرار کنیم: کارآفرینی چیست؟ و آیا می‌توان یک کارآفرین موفق شد؟