۷ عادت‌های خوب که به شما کمک می‌کند تا زندگی موفق و پربهره‌تری داشته باشید

صرف نظر از اینکه در زندگی در چه مسیری هستید، عادت‌های خوب  شما موفقیت‌هایتان را دیکته می‌کنند.

همان‌قدر که عادت‌ها شما را در دست‌یابی به اهداف‌تان کمک می‌کنند به همان اندازه هم می‌توانند سبب خارج شدن از مسیر اهداف شما بشوند.

همان‌اندازه که حفظ عادت‌های خوب مهم است، به همان اندازه خلاص یافتن از عادت‌های بد نیز مهم است.

در این مقاله ۷ عادت‌های خوب را بررسی می‌کنیم که کمک می‌کند تا یک زندگی موفق و پرباری را به ارمغان آورید.

۱) یک آدم سحرخیز باشید

صبح‌ها تنها زمان در طول روز هست که شما واقعن باید خودتان باشید. نقل قول است (گفته می‌شود) که بهتر است تلاش کنید تا حد ممکن زود از خواب بیدار شوید. روز کاری به طور معمول در ساعت ۹ صبح شروع می‌شود. اکثر مردم شروع به چک کردن ایمیل و پرداختن  به سایر امور می‌کنند.

پس چقدر زود باید از خواب بیدار شوید؟

برخی از موفق‌ترین کارآفرینان می‌توانند هر روز ۵ صبح از رختخواب دل بکنند. این به آن‌ها این فرصت را می‌دهد که تفکر عمیقی داشته باشند، در غیر اینصورت توسط دیگران دچار حواس‌پرتی می‌شوند.

۲) یک صبح روتین ایجاد کنید

همزمان با اینکه در ساعت‌های آغازین صبح بیدار می‌شوید، باید برای پیشرفت و داشتن یک صبح روتین تلاش کنید. برای داشتن یک زندگی پربار لازم است که ثابت قدم باشید. اگر بطور متداوم روز خود را با یک کار درست شروع کنید، هر روز یک پیشرفت چشم‌گیر خواهید داشت.

۳) وظایف خود را طبقه‌بندی کنید

چه شما از یک لیست کارهای قابل انجام داشته باشید و چه از یک اپلیکیشین تقویم استفاده کنید، همیشه بهتر است که کارهای‌تان را دسته بندی کنید.

آیا شما از نرم افزار مدیریت کارها یا نرم افزار تقویم استفاده می‌کنید؟ شما باید همیشه وظایف خود را طبقه‌بندی کنید. می‌توانید از ۲ اصطلاح فوری و مهم اما نافوری استفاده کنید. برنامه خود را که چه کارهایی باید در ابتدا انجام شوند را مشخص کنید. روزتان را طوری برنامه ریزی کنید که کارهای مهم را در ابتدای روز انجام دهید.

اگر متوجه شده‌اید که بعضی کارهای مشخص را در لیست خود در اولویت پایین قرار می دهید احتمالا در نهایت در یک دور باطل بیافتید.

هدف شما در طول روز این است که از کارهایی که وقت تان را هدر می دهند اجتناب کنید.

مشخص کردن این وظایف در ابتدا دشوار است که وظایف را در دسته‌های فوری و مهم اما نافوری دسته‌بندی کنید.

۴) افکار خود را بنویسید

هرکسی یک زمان کوتاهی از روزش را رویاپردازی می کند. دقیقا همین زمان هست که بهترین ایده ها شکل می گیرد.

با این حال، اغلب مردم، افکارشان را نمی‌نویسند. همیشه باید یک دفترچه یادداشت در کنار خود برای نوشتن افکارتان داشته باشید.

می‌توانید در دفتر یادداشت‌تان هر روز سه ایده کسب‌وکار را بنویسید. این نوشتن سبب می‌شود تا خلاق بمانید. با فرض اینکه همه این ایده‌ها عالی نیستند ولی این روش مناسبی برای خلاق بودن است.

۵) به خاطر داشته باشید که کمک بخواهید

اگر شما هم مانند اکثر مردم هستید پس بی میل به دریافت کمک از دیگران هستید. باور اشتباه در میان مردم این است که درخواست کمک از دیگران نشانه ضعف و عدم آگاهی است. در واقع کاملن برعکس است. دریافت کمک از دیگران به این مفهوم است که قادر به حل مشکلات هستید. علاوه بر این سبب می‌شود تا با سایر افراد در پروژه ها و افکار مشابه تعامل داشته باشید. به یاد داشته باشید، از کمک خواستن آسیب نمی‌بینید.

۶) هر روز چیز جدیدی را یاد بگیرید

در دنیا دانش قدرت محسوب می‌شود. شما باید تلاش کنید تا هر روز چیز جدیدی را یاد بگیرید. خواندن یک مقاله یا گوش دادن یک سخنرانی تد سبب می‌شود تا درک ارزشمندتری از جهان داشته باشید.

اگر تصور می‌کنید که زمان مناسبی در طول روز برای مطالعه ندارید، این بهانه‌ای بیش نیست. هر کسی ۵ دقیقه وقت دارد تا یک مقاله بخواند.

۷) از اصل پارتو پیروی کنید

اصل پارتو قانون ۲۰/۸۰ هم نامیده می‌شود. این اصل نشان می‌دهد که ۸۰ درصد نتایج شما حاصل ۲۰ درصد از تلاش‌های شما است. این وظیفه شما است که ۲۰ درصد فعالیت‌هایی که تاثیر ۸۰ درصدی بر نتایج شما دارد را مشخص کنید.

تمام تلاشتان را بکنید تا در این چالش های مشخص کارآزموده شوید و به بهترین درجه ارتقا دهید.

ملاحظات نهایی

گسترش و حفظ کردن عادت‌های خوب کار آسانی نیست. این مهارت نیاز به زمان، نظم و انظباط و صبر بسیار زیادی دارد. اگر می‌خواهید این تغییرات در یک شب اتفاق بیفتد این غیر ممکن است. با “یک بار” شروع کنید و وقتی که این رفتار معمول شود می‌توانید به سراغ عادت‌های بعدی بروید. اگر هفت عادت ذکر شده در بالا را بپذیرید، در زندگی خود موفق‌تر و کارآمدتر خواهید بود.