چه شغلی مناسب من است

کارمندی؟ فریلنسری یا کارآفرینی؟

” چه شغلی مناسب من است ” سوالی که امروز قصد داریم آن را تحلیل کنیم. شاید اکثر مردم بر اساس علاقه‌ای که در زمینه‌ای دارند شغل مناسب خود را انتخاب می‌کنند، اما اغلب دیده‌ایم که برخی در حوزه‌ای بهتر از همیشه هستند و به قولی شکوفا می‌شوند. در فضای وب پر است از آزمون‌هایی که با چند تست و شخصیت شناسی شما شغلی را پیشنهاد می‌دهند اما گاهی با ارزیابی نقاط مثبت و منفی خود می‌توان به شغل مناسب نزدیکتر شد. تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که حرفه‌ی درستی را انتخاب کرده‌اید؟ آیا کاری که هر روز آن را انجام می‌دهید شما را خوشحال می‌کند؟ آیا می‌دانید چه شغلی مناسب شماست؟ فکر می‌کنید دلیل بودن شما در این کره‌ی خاکی چیست؟ در دنیا شغل‌های بسیار متفاوتی وجود دارد که حضور نیروی کار در تمامی این حوزه‌ها ضروری است، یعنی همه نباید ضرورتا دکتر، مهندس، برنامه نویس یا گرافیست باشیم!

پاسخ سوال “چه شغلی مناسب من است ؟ “در یک جمله شغلی است که شما از انجام آن خوشحال باشید.

چه شغلی مناسب من است ؟

فکر می‌کنید برای کدام یک از این ۳ شغل مناسب باشید؟ کارمندی، فریلنسری یا کارآفرینی؟ بی شک این ۳ حرفه توانایی‌ها و شخصیت متفاوتی را خواستار هستند. بیایید این مفاهیم شغلی را کمی کالبد شکافی کنیم و ببینیم به چه معنا هستند و نیازمند چه توانایی‌هایی هستند.

کارمندی یعنی چه؟

کارمند کسی است که به صورت پاره وقت یا تمام وقت و یا قراردادی موظف به انجام فعالیت فکری در سیستم اداری شرکت یا سازمانی می‌باشد و در ازای فعالیت خود حقوق ثابتی را دریافت می کند. به عنوان یک کارمند فکر می‌کنید باید چه خصوصیاتی داشته باشید؟

چه شغلی مناسب من است

 

روحیه کاری فنا ناپذیر

قرار نیست ابر قهرمان باشید، نه! اما در این حرفه این ویژگی از مواردی است که بیشتر کارفرمایان به دنبالش هستند. به عنوان یک کارمند شما باید روحیه کار در شرایط سخت و همیشه در حال تغییر را داشته باشید و آماده‌ی شرایط مختلفی باشید، و فراموش نکنید به عنوان یک کارمند باید همیشه در شرایط دشوار واکنش مناسبی نشان دهید.

قابل اعتماد بودن

شما باید قابل اعتماد باشید، یعنی زمانی که وظیفه‌ای بر دوش شماست باید آن را در زمان تعیین شده انجام دهید، و به قولی خیال کارفرما از سپردن وظیفه‌ای به شما باید راحت باشد نه اینکه هر وقت دلتان خواست مشغول کار شوید، در شغل کارمندی خبری از این موضوع نیست! شما باید همچنین در انجام پروژه‌ها همیشه به deadline توجه کنید.

روحیه تیمی

موفقیت یک تیم در گروی فعالیت مفید و صحیح تک تک اعضای تیم است، در بیشتر فراخوان‌های موجود برای استخدام به شدت به این موضوع اشاره می‌شود که فرد مورد نظر دارای روحیه تیمی بالا باشد و به قولی تیم گرا باشد. کار تیمی یعنی هماهنگی در موضوعات و همگام بودن با اعضا.

همچنین به عنوان یک کارمند شما باید مهارت‌هایی مانند درک اجتماعی، مدیریت زمان و سخن وری را داشته باشید و همچنین باید شنونده بسیار خوبی باشید. اگر فکر می‌کنید این ویژگی‌ها را دارید پس شاید برای این موقعیت مناسب باشید، به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک کارمند همچنین باید با موقعیت‌های مختلف سازگار باشید و در برقراری ارتباط موثر با افراد همیشه پیشقدم باشید و در شرایط مختلف بهترین خود را ارائه دهید. در آخر باید اضافه کنم در این شغل شما دستورات و وظایف خود را از جایگاه بالاتر و متفاوتی دریافت می‌کنید که موظف هستید آن‌ها را انجام دهید.

 

اما زمینه فریلنسری کمی متفاوت با کارمندی است. در دنیای امروزی این واژه و کاربردش به اندازه کافی گسترده شده است اما بگذارید کمی در مورد آن بیشتر بدانیم. چه شغلی مناسب من است ؟ آیا شما می‌توانید یک فریلنسر باشید؟

 فریلنسری یعنی چه؟ به چه کسی فریلنسر می‌گویند؟

در یک کلمه فریلنسر به افراد آزاد کار گفته می‌شود فریلنسرها افرادی خود اشتغال هستند و افرادی که به سازمان و یا کسب و کاری به صورت بلند مدت تعهدی ندارند و در زمینه‌های مختلفی به صورت آماتور و حرفه‌ای مشغول به کار هستند. در این حرفه شما برای خودتان کار می‌کنید و زیر ذره بین کارفرما قرار ندارید، روی هر پروژه‌ای که بخواهید می‌توانید کار کنید و حتی در هر زمان و هر مکانی که دوست داشته باشید می‌توانید کار خود را انجام دهید که این یعنی محدود به زمان و مکان جغرافیایی نیستید. همچنین حقوق شما ثابت و محدود نیست و می‌توانید با انجام پروژه‌های بیشتر و تخصصی تر پول بیشتری بدست آورید فقط کافی است کمی پشت کار داشته باشید.

بیشتر افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند به دلیل همین ویژگی‌های ذکر شده در این حوزه فعالیت می‌کنند. به یاد داشته باشید که در فریلنسری کارفرما بالا سر شما نیست و شما از کسی دستور نمی‌گیرید. برای ورود به دنیای فریلنسری کافی است مهارت‌های خود را تشخیص دهید و کارهایی که انجام آن‌ها شما را خوشحال خواهند کرد را بشناسید و خیلی راحت می‌توانید از تک تک آن‌ها پول بدست آورید.

می‌توانید از نقاط قوت خود یک لیست تهیه کنید، توانایی‌هایی که فکر می‌کنید می‌توانید از طریق آن‌ها کسب درآمد کنید. در فریلنسری مدیریت زمان بسیار مهم است زیرا شما همکاری نخواهید داشت پس باید بیشتر مسئولیت‌ها را به تنهایی انجام دهید و گلیم خودتان را از آب بیرون بکشید. اگر به دنبال آزادی عمل هستید و خودتان می‌خواهید رئیس خودتان باشید فریلنسری گزینه مناسبی است.

چه شغلی مناسب من است

چه شغلی مناسب من است ؟

و اما کارآفرینی؟

این واژه قدمت طولانی دارد و افراد بسیاری تعاریف گوناگونی را برای آن ارائه داده‌اند. از برخی از این تعاریف می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کسی که کسب و کاری را سامان می‌دهد و ریسک این کار را می‌پذیرد. به این امید که از این ریسک کردن، سودی به دست آورد.
  • کارآفرینی تعقیب فرصت‌هاست، فرصت‌هایی که فراتر از منابعی هستند که امروز در دسترس داریم.
  • افرادی که یک فرصت شغلی جدید در صنعت ایجاد می کنند کار آفرین هستند.

چه شغلی مناسب من است

شما به عنوان یک کارآفرین باید مملو از ایده باشید، ایده‌هایی نو و پیاده نشده. ایده‌هایی که به ذهن افراد دیگر خطور نکرده باشد و همچنین باید ریسک پذیر باشید و جنبه شکست را داشته باشید. ممکن است شما طرحی را ارائه دهید یا معرفی کنید که بازخورد مناسبی از آن دریافت نکنید و موفقیت آمیز نباشد پس باید روحیه پذیرش شکست و شروع دوباره در شما وجود داشته باشد. به عنوان یک کارآفرین یکی از ویژگی‌های شما باید علاقه به ایجاد اشتغال باشد که این یعنی شما علاوه بر منافع خود به جامعه و آسودگی زندگی افراد هم اهمیت می‌دهید. کارآفرینان فقط به حال فکر نمی‌کنند و به شدت آینده‌ نگر هستند. کارآفرینان با حمایت سرمایه گذاران شغل ایجاد می‌کنند و محصول و خدماتی نوین را به جامعه عرضه می‌کنند.

همچنین شما به عنوان یک کارآفرین قادر خواهید بود رویاهای خود را عملی کنید، رویاهایی که از نظر دیگران ممکن است قابل درک نباشند اما شما به آن‌ها ایمان دارید و ممکن است بارها و بارها به خاطر ایده‌های‌تان مورد نقد قرار بگیرید. سرسخت بودن و تعهد داشتن در این مسیر و احساس رضایت شغلی و همچنین مستقل بودن از دیگر ویژگی‌هایی است که یک کارآفرین باید داشته باشد.

 

تمامی این‌ها به کنار، فکر می‌کنید چطور می‌توان شغلی مناسب با روحیه خودمان را انتخاب کنیم؟ باید برای پاسخ به این سوال پرسش‌های دیگری هم مطرح کرد. اینکه اگر از آخرین کار خود بیرون آمده‌اید علتش چه چیزی بوده؟ محیط کاری، وظایف محول شده یا..؟ چه تبلیغاتی برای استخدام و جذب نیرو بیشتر روی شما تاثیر می‌گذارند؟ از چه چیزی بیشتر لذت می‌برید؟ آیا جز افرادی هستید که برای سرگرمی به یادگیری مشغول می‌شوند یا تحصیلات آکادمیک را ترجیح می‌دهید؟ شاید بهتر باشد برای تشخیص پاسخ اینکه “چه شغلی مناسب من است” موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

توانایی‌های خود را آنالیز کنید(خود را بسنجید)

به مهارت‌های خود دقت کنید، حتی مهارت‌هایی که تا به حال برای کسب درآمد از آن‌ها استفاده نکرده‌اید، برای این کار لیستی از توانایی‌های خود تهیه کنید و خودتان به آن‌ها امتیاز دهید، همچنین می‌توانید از اطرافیان و دوستان خود در این باره نظر بگیرید، چون آن‌ها بیرون گود هستند و شاید گاهی بهتر استعدادهای شما را تشخیص دهند. مطمئن باشید با شناختن درست مهارت خود در کاری و تقویت و نیرو بخشیدن به آن نتیجه دلخواهی بدست خواهید آورد.

تکلیف انتظارات خود را مشخص کنید(معیارهای شغلی را لیست کنید)

شما از شغل خود چه انتظاراتی دارید؟ معیارهای خود را لیست کنید، این لیست می‌تواند شامل موارد مختلفی همچون ویژگی‌های محیط کاری، حقوق و مزایا، فرهنگ سازمانی، اهداف کلی و دستاوردهای سازمان و همچنین ویژگی‌های همکاران باشد. در نهایت می‌توانید در جست‌و‌جوی خود برای شغل مورد نظرتان گزینه‌ای را که حداکثر این موارد را شامل باشد انتخاب کنید.

به جزئیات بیشتر توجه کنید

دقیقا به دنبال عناوین شغلی مشخص نباشید و هنگامی که به دنبال شغل هستید دنبال جزئیات باشید. برای مثل دنبال شغلی باشید که دارای مهارت‌های نزدیک به شما باشد و دانش و سبک کاری نزدیک به ایده‌آل شما را داشته باشد. با این ریز بینی به پیشنهاد دهندگان اجازه می‌دهید پیشنهادهای خلاقانه‌ای را به شما ارائه دهند به جای اینکه عناوین شغلی ثابتی را ذکر کنند.

به درستی پیغام خود را منتقل کنید

زمانی که به انتخاب شغل خود نزدیک می‌شوید و باید در محیط مصاحبه قرار بگیرید و یا حتی در جمعی از دوستان خود قصد دارید در این مورد صحبت کنید خونسرد باشید و سعی کنید خلاصه‌ای از توانایی‌های خود را ارائه دهید، اظهار نظرات خود را در زمانی کوتاه ارائه دهید و نظرات خود را صادقانه در مورد شغل ایده‌آل خود بیان کنید، حتما این مورد را ذکر کنید که چگونه می‌توانید نقش مفید و مثبتی داشته باشید و در چه زمینه‌ای می‌توانید کمک کنید و همچنین تجربه‌های کاری خود را دست کم نگیرید.

نتیجه‌گیری: چه شغلی مناسب من است ؟

اکثر مردم در شغلی بهتر از دیگران هستند و گویی برای کاری ساخته شده‌اند و این یعنی همه نباید حتما کارآفرین باشیم، شاید شما در شغل کارمندی بهتر باشید شاید هم به عنوان یک فریلنسر موفق‌تر باشید. زمانی که شغلی را انتخاب می‌کنید موارد ذکر شده را حتما در نظر بگیرید زیرا شغل شما بخشی از شخصیت شماست و در طی سالیان ممکن است جزئی از شما شود و شما را کامل کند. به یاد داشته باشید باید از کاری که می‌کنید لذت ببرید و همچنین امنیت شغلی داشته باشید. این بهترین راه پاسخ به سوال “چه شغلی مناسب من است ” می‌باشد.