آیا من یک کارآفرین هستم؟

آیا من می‌توانم یک کارآفرین باشم؟

اغلب ما با شنیدن داستان زندگی کارآفرین‌ های موفق که این روزها بسیار در تلگرام و اینستاگرام دست به دست می‌شوند به وجد میاییم و گاه حس منفی حسرت و حسادت همه وجودمان را فرا می‌گیرد، نگاهی به زندگی روزمره خود میاندازیم و خود را با آنان مقایسه می کنیم. ولی همواره از یاد می‌بریم که هرکسی رسالت مشخصی در زندگی خود دارد و باید مسیر ویژه خود را در زندگی طی کند. طبق آمار جهانی فقط ۶ تا ۹ درصد افراد در جهان ویژگی‌های شخصیتی یک کارآفرین را دارا هستند.

ممکن است ارزش‌های فعلی جامعه شما را ترغیب به راه‌اندازی کسب و کار کند ولی این چیزی نباشد که شما از درون با آن راضی شوید. پس بهتر است قبل از اینکه آغاز به کارآفرینی کنید، سوال زیر را از خود بپرسید:‌

آیا من می‌توانم یک کارآفرین باشم؟

پاسخ به این سوال را باید در درون خود جستجو کنیم. برای اینکه پی ببریم آیا بهر کارآفرینی ساخته‌ شده‌ایم یا نه باید قبل از هر چیز به درون خود رجوع کنیم. ما در اینجا برخی شیوه‌های متداول برای آشنایی با شخصیت درونی را عنوان می‌کنیم.

تیپ شخصیتی خود را بشناسیم!

آزمون تیپ شخصیتی MBTI (مایرز-بریگز) یکی از آزمون‌هایی است که می‌تواند در شناخت شما نسبت به خودتان بسیار کمک کند. هدف این آزمون شخصیتی اندازه گیری تمایلات فرد و استفاده از آن در زندگی روزمره شخصی و حرفه ای است. این آزمون بر اساس تئوری کارل گوستاو یونگ طراحی شده است. یونگ معتقد است اگر بتوان نگرش اشخاص را تشخیص داد، می توان رفتار آنها را پیش بینی کرد. مقاله ها و مطالب بسیاری در زمینه آزمون MBTI بر روی وب قابل دسترس است و پیشنهاد می‌شود حتما در یکی از سایت‌های آزمون خودشناسی (مانند سایت خودشناس) این آزمون را انجام دهید.

جالب است بدانید نتیجه بررسی ۲۶۴۷۷ رهبر موفق در سطح جهان تیپ‌های شخصیتی آنان را به شکل زیر رده بندی می‌کند :

  1. ISTJ      ۱۸.۲%
  2. ESTJ     ۱۶.۰%
  3. ENTJ    ۱۳.۱%
  4. INTJ     ۱۰.۵%

نقطه مشترک اغلب رهبران و کارآفرینان جهان در داشتن شخصیتی تفکری (T) و قضاوتی (J) است. شما نیز همین امروز آزمون تیم شخصیت خود را بدهید تا ببینید در میان کدام یک از ۱۶ تیپ شخصیتی قرار می‌گیرد.

نیازهای اصلی خود را بدانیم!

بر اساس تئوری انتخاب، رفتارهای هر انسان انتخاب‌های او برای ارضای نیازهایش است. این رفتارهای هدفمند بیش‌تر از انگیزه‌های درونی ریشه می‌گیرند تا عوامل و محرکهای بیرونی. این دیدگاه در بردارنده این مضمون است که رفتار ما در هر زمان بهترین تلاش ما برای کنترل دنیای پیرامونمان و نیز خودمان به عنوان بخشی از این دنیا است، بنابراین ما باید همواره به گونه‌ای رفتار و انتخاب کنیم که به بهترین نحو نیازهایمان را برآورده کنیم. (ویکی‌پدیا)

پنج نیاز اصلی انسان بر اساس تئوری انتخاب عبارتند از‌:

  • نیاز به بقا؛
  • نیاز به عشق و احساس تعلق؛
  • نیاز به قدرت (موفقیت، ارزشمندی شخصی، شهرت)؛
  • نیاز به آزادی و خودمختاری؛
  • نیاز به تفریح

کدام یک از این نیازها در شما بیشتر احساس می‌شود؟ برای مثال اگر طبق این آزمون نیاز به بقا در شما بیشتر باشد انتخاب مسیر پرخطر در زندگی مانند کارآفرینی که فراز و نشیب‌های بسیاری دارد همواره شما را دچار عذاب خواهد کرد. تست نیازهای اصلی را در وب‌سایت‌های بسیار از جمله میلوژی می‌توانید انجام دهید.

نمونه ای از نمودار ۵ نیاز اصلی
نمونه ای از نمودار ۵ نیاز اصلی

به میزان خلاقیت خود پی ببریم!

تفکر خلاق یکی از مهارت‌های مهمیه که همه کارآفرین های بزرگ دنیا دارند. اینکه بتوان در اسرع وقت راه مناسب برای مشکلات و مسائل مختلف یافت یکی از ویژگی‌های مهم کارآفرین‌ها است. این ویژگی‌ خود را تا می‌توانید دقیق بررسی کنید. آزمون‌های خلاقیت، میزان خلاقیت شما را نظر سیالی (FLUENCY)، انعطاف پذیزی (FLEXIBILITY)، بسط / توسعه (ELABORATION) و ابتکار/اصالت (Originality) مورد بررسی قرار می‌دهند.

عادات یک کارآفرین را در خود رشد دهیم

فارغ از همه تست‌های خودشناسی و شخصیتی، کارآفرین‌ها عادات و ویژگی‌های مشترکی دارند. آن‌ها همواره در حال یادگیری هستند، مدیریت زمان و پول را بلدند، توانایی مالتی تسکینگ دارند و به راحتی تسلیم نمی‌شوند!

در این باره بیشتر بخوانید : ۱۰ عادت ساده که در میان همه کارآفرینان موفق جهان مشترک است

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان