آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان

آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان: آغاز درآمدزایی با حداقل هزینه ممکن

تغییرات گسترده سبک زندگی در طول سال اخیر باعث شده تا دنیای پیرامون ما با شتاب بیشتری به سمت کسب‌وکارها و بازاریابی دیجیتالی حرکت کند. سودآوری این حوزه در قبال سرمایه اولیه مورد نیاز برای آن، باعث شده تا حتی توجه بازاریابان سنتی نیز به سمت این حوزه جلب شود. برخلاف روش‌های بازاریابی قدیمی که استفاده از آنها بسیار هزینه‌بر بود، بازاریابی دیجیتال از ابزار ارزان ‌قیمت و البته کاربردی‌تر کمک می‌گیرد. اما همانند هر حوزه دیگری، یادگیری اصول و فنون این سبک بازاریابی می‌تواند هزینه‌هایی در پی داشته باشد؛ چرا که اغلب دوره‌های برگزار شده برای آن هزینه‌های بالایی داشته و برای افرادی که قصد دارند با حداقل هزینه وارد این بازار کار شوند، چندان اقتصادی نباشد. اما نگران نباشید؛ چرا که علی‌رغم وجود دوره‌های گران‌قیمت، آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان یک موضوع محال نیست!

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی کاربردی‌ترین روش‌های آموزش بازاریابی دیجیتال رایگان بپردازیم. برای آشنایی با این روش‌ها، مطالعه ادامه این مقاله را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: انواع بازاریابی دیجیتال: همیشه در کنار مخاطبان هدفتان باشید

آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان: آغاز یک کسب‌وکار سودآور با حداقل هزینه ممکن

پیش از هر چیزی، لازم است اشاره کنیم که در طول تاریخ هیچ آموزشی به معنای واقعی کلمه رایگان نبوده و نخواهد بود! به عنوان مثال برای بهره‌مندی از آموزش‌های رایگان بازاریابی دیجیتالی، ممکن است نیاز به اینترنت و یک دستگاه ( مانند گوشی همراه، لپ‌تاپ، رایانه و غیره ) برای مشاهده محتوای آن داشته باشید. علاوه بر این موارد، شاید مهم‌ترین هزینه‌ای که شما برای هر آموزش رایگانی پرداخت می‌کنید، زمانی است که برای مشاهده آن‌ها صرف خواهید کرد. پس هر دوره و آموزشی که هزینه ورودی برای شما نداشته باشد، لزوماً رایگان نیست و باید در انتخاب آن‌ها بسیار دقت کنید.

به همین منظور، در ادامه قصد داریم تا به معرفی برخی از منابع مناسب برای آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان پرداخته و شما را با بهترین منابع موجود در این حوزه آشنا کنیم. این منابع عبارتند از:

دوره‌های رایگان مدت‌دار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معتبر دنیا

همه‌گیری بیماری کرونا هرچند که ضررهای اقتصادی و تلفات جانی فوق‌العاده زیادی را به مردم سراسر جهان تحمیل کرد، اما در نوع خود باعث اتفاقات مثبت بسیاری نیز شد! این همه‌گیری باعث شد تا برخی از معتبرترین مراکز علمی و آکادمیک جهان (برای مثال دانشگاه‌های کمبریج، آکسفورد و یا پلتفرم‌های آموزشی مانند Coursera) به عنوان یک مسئولیت اجتماعی، برخی از دوره‌های آموزشی خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهند. در واقع شما می‌توانید با شرکت در این دوره‌های آموزشی علاوه بر بهره‌مندی از محتوای جدید و قابل اعتماد در حوزه دیجیتال مارکتنیگ، یک مدرک معتبر نیز دریافت خواهید کرد.

 

منابع آموزشی بازاریابی دیجیتالی

برخی از دوره‌های رایگان شده در این مراکز علمی مدت زمان خاصی دارند. به این معنا که شما باید در این مدت تعیین شده اقدام به ثبت نام نمایید تا همواره به این محتوا دسترسی داشته باشید. با این حال برخی دیگر از آموزش‌های این مراکز برای همیشه رایگان بوده و در هر زمان می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. با این وجود لازم به ذکر است که تقریباً تمام دوره‌های این مراکز به زبان انگلیسی بوده و شما نیاز به تسلط کافی به این زبان را خواهید داشت. هرچند که برخی امکانات نظیر ارائه زیرنویس انگلیسی و یا به سایر زبان‌های رایج دنیا این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرده است.

استفاده از پلتفرم‌های رایگان آماده مانند یوتیوب

همان طور که اشاره کردیم، مراکز آکادمیک و معتبر با تمام مزایای خود، دوره‌های آموزشی را برای مدت زمان محدودی رایگان می‌کنند. در نتیجه اگر زمان ثبت‌نام آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان این دوره‌ها به پایان رسیده باشد، دیگر برای شما قابل استفاده نخواهند بود. با این حال در پلتفرم‌هایی نظیر یوتیوب برای همیشه به روی شما باز است! این پلتفرم برخلاف ماهیت سرگرم‌کننده خود به قدری محتوای آموزشی در خود جای داده که برخی از کاربران، آن را یک دانشگاه کامل می‌دانند. یوتیوب پر از محتوای آموزشی رایگان در خصوص حوزه‌های مختلف است. از جدیدترین مباحث در مورد محتوای متنی، اصول سئو و ویدیو مارکتینگ گرفته تا هر مبحث دیگری، همگی در یوتیوب وجود دارند.

البته همان‌طور که اشاره شد، زمانی که صرف مشاهده این آموزش‌ها سپری می‌کنید بسیار ارزشمند بوده و بهتر است دوره‌های مناسب را از گزینه‌های کم‌کیفیت تشخیص دهید. یکی از روش‌ها برای تشخیص این موارد، توجه به تعداد بازدید و همچنین لایک‌های ویدیو است. این موارد می‌توانند بدون مشاهده محتوا، نظرات دیگران را در سریع‌ترین زمان ممکن به شما انتقال دهند. همچنین مطالعه نظرات نیز می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب یا عدم انتخاب آن دوره باشد. اما باید در نظر داشته باشید که زبان اغلب آموزش‌های مفید و معتبر یوتیوب نیز انگلیسی بوده و البته تماشای آن می‌تواند حجم قابل توجهی از اینترنت شما را مصرف کند.

 

آموزش بازاریابی دیجیتالی رایگان

وبلاگ‌های معتبر فارسی و انگلیسی

اگر قصد هزینه کردن برای خرید حجم بالا را نداشته و یا محتوای آموزشی متنی را به ویدیویی ترجیح می‌دهید، وبلاگ‌های آموزشی فارسی و انگلیسی بسیاری می‌توانند آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان را برای شما فراهم کنند. خوشبختانه این وبلاگ‌ها نیازی به مصرف حجم زیاد اینترنت نداشته و در مورد محتوای فارسی، نیازی به تسلط به سایر زبان‌ها را نخواهید داشت. برای استفاده از محتوای این وبلاگ‌ها، تنها کافی است تا یک مسیر برای آموزش بازاریابی دیجیتال برای خود ترسیم کرده و به ترتیب همین مسیر به دنبال یافتن محتوا باشید. (در روش‌های قبلی اغلب از همان ابتدای کار، این مسیر توسط مربی دوره برای شما ترسیم می‌شود.)

بیشتر بخوانید: آموزش دیجیتال مارکتینگ: ۵ حوزه اساسی که باید آنها را شناخت

تنها نکته‌ای که باید برای آموزش این موارد در نظر داشته باشید، معتبر بودن آنها است. برای مثال دوره‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ هوت‌سوییت و نیل پاتل در میان سایر وبلاگ‌های انگلیسی بسیار مطرح و شناخته شده هستند. خوشبختانه محتوای فارسی نیز دارای منابعی غنی برای یادگیری چنین حوزه‌ای است.

آموزشی رایگان و سودآور

آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان می‌تواند در نهایت به آغاز یک کسب‌وکار سودآور منتهی شود. فقط کافی است تا یک منبع معتبر استفاده کرده و به صورت عملی، محتوای ارائه شده در آن را کار کنید. در این مقاله به معرفی روش‌هایی کم‌هزینه برای آموزش دیجیتال مارکتینگ پرداختیم. به نظر شما کدام یک از این روش‌ها می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد؟ آیا منابع معتبری را می‌شناسید که بتوان با مراجعه آنها مباحث مربوط به دیجیتال مارکتینگ را یاد گرفت؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود در این مورد را با ما و سایر کاربران شبتا به اشتراک بگذارید.