کارآفرینی با سرمایه کم

۷ توصیه مهم برای کارآفرینی با سرمایه کم

در دوره‌ای که داستان‌های موفقیت کارآفرینان بزرگ به گونه‌ای الهام بخش نقل محافل است و بسیاری از افراد انگیزه‌ دارند تا به تنهایی مسیر موفقیت را طی کنند، کارآفرینی یکی از گزینه‌های ایده‌آل به نظر می‌رسد. کار خیلی پیچیده‌ای نیست که تشخیص بدهید هر روزه علاقه افراد به کارآفرینی افزایش می‌یاید. واقعیت آن است که برای چنین افرادی که انگیزه بالایی دارند، بالا زدن آستین و آغاز اقدام مهم‌ترین کار خواهد بود. اگر شما هم جزء کسانی هستید که انگیزه بالایی برای کارآفرینی دارند، مطالعه این مطلب با عنوان ۷ نکته کارآفرینی با سرمایه کم می‌تواند مفید واقع شود.

برای عملی کردن هر یک از ایده‌های مطرح شده در این نوشته، نیازی نیست تا حساب بانکی خودتان را خالی کنید. همان گونه که بیان شد می‌توانید ایده‌های زیر را با هزینه بسیار کم عملی کنید.

مهم‌ترین نکته‌های کارآفرینی با سرمایه کم

۱- خودتان دست به کار بشوید.

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای اینکه بتوانید هزینه‌های خود را کاهش دهید، این است که خودتان هم دست به کار شوید. به عبارتی خودتان آستین‌ها را بالا زده و یک گوشه از کار را انجام دهید. با توجه به اینکه احتمال اینکه کسب و کارتان مبتنی بر خدمات باشد، شما می‌توانید کسب و کار خودتان مشغول به کار شوید و از مهم‌ترین مزایای آن کاهش نیاز به استفاده و تامین نیروی انسانی است. چنانچه کسب و کاری وجود دارد که شما در آن خوب هستید و پتانسیل ایجاد درآمد دارد، می‌توانید با هزینه‌ای نسبتاً کم یا بدون هزینه، کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید.

یکی از موفق‌ترین نمونه‌‌های کارآفرینی با سرمایه کم کسب و کارهای هنری است که با مواد اولیه ساده و نسبتاً ارزان قیمت، محصولات با کیفیت و زیبا و صد البته مشتری پسندی را تولید می‌کنند.

شروع کسب و کار
بهترین کسب‌وکار در ایران: ایده‌های راه‌اندازی کسب و کار با سرمایه کم

۲- از آن چیزی که در حال حاضر دارید شروع کنید.

آیا شما دانش و مهارتی دارید که ممکن است شخص دیگری در قبال آن به شما هزینه پرداخت کند؟ آیا شما می‌توانید نقاشی و طراحی کنید، کد بزنید و یا به یک زبان خارجی صحبت کنید؟ اگر شما دانش و مهارتی دارید که افراد دیگر ندارند، یا نیاز به صرف وقت و هزینه برای یادگیری این دانش و مهارت دارند، این برای شما یک مزیت رقابتی بزرگ است. برای ارائه این خدمات بدون هیچ هزینه‌ای از مهارت‌های خودتان استفاده کنید. شما می‌توانید در زمینه‌هایی که در آن استعداد و علاقه دارید، مهارت‌هایی را به شکل خود آموز یاد بگیرید و از آنها برای کسب درآمد استفاده کنید. البته این نیازمند این است که شما در این دانش یا مهارت یک متخصص و یا یک حرفه‌ای باشید.

راه اندازی کسب و کار براساس توانایی‌های فردی به عنوان یکی از جذاب‌ترین انواع ایده کارآفرینی با سرمایه کم به حساب می‌آید.

۳- دنبال منابع رایگان آنلاین باشید.

واقعیت نهفته زیبای این روزهای اینترنت این است که شما می‌توانید به سرعت به اطلاعات دسترسی پیدا کنید و به صورت رایگان همه منابع آنلاین را با تنها یک کلیک داشته باشید! به وسیله سیستم‌های آنلاین سازنده وب‌سایت مانند وردپرس یا wix یک وب‌سایت با هزینه کم و یا اصلاً بدون هزینه طراحی کنید. سپس به پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک و لینکدین و تلگرام به عنوان خبررسان بروید. مهم‌ترین مزیت شبکه‌های اجتماعی در این است که شما می‌توانید کسب و کارتان را با صرف هزینه مناسب ارتقاد دهید و در معرض مشتریان خود قرار دهید. کسب و کارتان را کوچک شروع کنید و سپس آن را ارتقادء دهید.

۴- یک کمک مالی کوچک بگیرید.

یک کارآفرین تازه‌کار می‌تواند برای دریافت وام بانکی سرمایه اولیه خود، به یک بانک مراجعه کند تا بتواند این کمک هزینه را دریافت کند. اما مطمئناً، بانک‌ها در پرداخت وام‌های خود سخت‌گیری‌های خاص خود را دارند و روند دریافت وام ممکن است خسته‌کننده‌تر از موارد دیگر باشد.

البته همان گونه که می‌دانید دریافت وام در ایران بروکراسی بسیار زیادی دارند و درصد بالای وام اعطایی سبب می‌شود تا افراد زیادی توانایی بازپرداخت اقساط وام‌ها را نداشته باشند.

در صورتی که نیاز به دریافت کمک مالی دارید، می‌توانید نیاز مالی خود را از اطرافیان خود یا شتاب‌دهنده‌ها پیگیری کنید. در حال حاضر انواع شتاب‌دهنده‌های مختلفی در سطح ایران فعالیت می‌کنند که به ایده‌های استارتاپی خدمات مالی و مشاوره‌ای ارائه می‌دهند. شرط لازم برای استفاده از این کمک‌های مالی، داشتن ایده خوب، روحیه کار تیمی و مهارت‌های مورد نیاز است. البته این نکته را هم باید مد نظر داشته باشید که هدف ما راه اندازی ایده کارآفرینی با سرمایه کم است.

ایده‌های کسب‌وکار با سرمایه کم که می‌توانید با حداقل هزینه یا بدون پول شروع کنید

۵- از شتابدهنده‌ها و مراکز رشد کمک مالی دریافت کنید.

در این دوره، پلتفرم‌هایی وجود دارد که به کارآفرینان جوان و تازه‌کار از همان ابتدای شروع کار، کمک می‌کند و در کمال تعجب، انجام این کار دشوار نیست. بسترهایی مانند نیک استارتر برای کارآفرینان جوان هستند که بتوانند از طریق آن ابداعات جدید خود را اعلام کرده و از هر مشتری که جذب این ایده‌های کسب و کار می‌شود، جذب سرمایه کنند.

۶- شغلی را انتخاب کنید که به شما این امکان را بدهد تا بتوانید تخصص خودتان را عملی کنید.

به نظر شما چگونه شغلی شما را به عنوان یک کارآفرین برای رشد و توسعه به چالش می‌کشد؟ اگر می‌خواهید در انتخاب بازار هدف و ایجاد تیم‌تان انعطاف پذیری داشته باشید، باید تصور کنید که شما به عنوان یک مشاور مالی هستید. مشاوران مالی با افراد کار می‌کنند و به افراد کمک می‌کنند تا جهت تامین مالی برای آینده آماده شوند و کارهایی را انجام دهند که سبب تغییر زندگی مشتری‌ها و خانواده‌ی آنها شود.

شاید در وهله اول این تصور و اینگونه تفکر سخت باشد ولی شما می‌توانید به گروه‌ها یا تیم‌های حرفه‌ای ملحق شوید تا در ابتدا آموزش‌های رایگان مورد نیاز را دریافت کنید و می‌توانید متخصصان حوزه خود را شناسایی کنید و از راهنمایی و توصیه‌های آنها برای پیشرفت مسیر شغلی خود را بدانید.

معرفی ایده‌های کسب و کار خانگی که نیاز به سرمایه ندارند

۷- به شراکت فکر کنید ( آخرین نکته و با اهمیت‌ترین نکته)

در این کار لازم است شما روی قابلیت‎های دیگران که ممکن است خودتان آنها را نداشته باشید، تاکید کنید. این ممکن است هزینه‌های برون‌سپاری یا استخدام برای انجام این کار بخصوص را برای شما کاهش دهد. اما ممکن است بپرسید، من کجا می‌توانم شرکای خود را پیدا کنم؟ برای یافتن یک شریک خوب می‌توانید در رویدادها شرکت کنید و با افراد بیشتری ملاقات کنید و برای خودتان اعتماد و اعتبار ایجاد کنید. اگر شما قبلاً یک موفقیت تجاری داشتید، راجع به آن با دیگران صحبت کنید. اگر شما این تجربه را نداشته‌اید، راجع به دستاوردهای حرفه‌ای خود بحث کنید تا آنها شما را به عنوان شخصی که می‌توانند به آن اعتماد کنند و با آن همکاری کنند، بپذیرند. سپس، به آنها پیشنهادهایی بدهید که آنها به سادگی نمی‌توانند آن را رد کنند.

با استفاده از این ارتباط مشتاقانه و مداوم، می‌توانید از این هم‌افزایی شراکت سود ببرید تا در سفر کارآفرینی خود به موفقیت مطلوب‌تان برسید.

به نظر شما چه ایده‌های کارآفرینی با سرمایه کم در ایران می‌توان راه‌اندازی کرد؟ چه پارامترهایی را باید هنگام یک کسب و کار با سرمایه کم باید مد نظر داشته باشیم؟