بازاریابی در تلگرام

از محتوا تا مخاطب: چند نکته کوچک برای افزایش بازده تبلیغات در تلگرام

تلگرام را می‌توان یکی از قدرتمندترین پیام‌رسان‌های دهه اخیر دانست. هرچند که بخش بزرگی از مخاطبان و کاربران این پیام‌رسان مفید و کاربردی اغلب به کشورهای خاصی مانند ایران و روسیه محدود می‌شوند. اما با این حال اگر برای یک کسب‌و‌کار ایرانی و مخاطبان فارسی‌ زبان قصد تبلیغات در تلگرام را دارید، این موشک آبی رنگ دوست‌داشتنی می‌تواند شما را به اوج موفقیت برساند. اما این به شرطی است که با زیر و بم و نکات اصولی این کار آشنا باشید. در این مطلب قصد داریم تا به شرح برخی از مهم‌ترین نکات تبلیغات در تلگرام بپردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نکات مهم برای افزایش بازده تبلیغات در تلگرام

با وجود محدودیت‌هایی که برای دسترسی به پیام‌رسان روسی تلگرام در ایران وجود دارد، این نرم‌افزار همچنان حرف اول را در ایجاد ارتباط بین کاربران فارسی زبان می‌زند. وجود امکانات بسیار مختلف و جذابی همچون بات‌ها، ارسال پیام در انواع فرمت‌های متنی، صوتی و تصویری، تصاویر متحرک (GIF) و استیکرهای جذاب و بسیاری دیگر از ویژگی‌های کاربردی و جذاب دیگر باعث شده تا این پیام‌رسان به سادگی از زندگی مردم ایران قابل حذف نباشد.

با توجه به تعداد کاربران بسیار و مدت زمان فعالیت بالای آنها در این نرم‌افزار، تلگرام به یک محیط مناسب برای تبلیغات کسب‌و‌کارهای مختلف تبدیل شده است. امکان ایجاد کانال برای اطلاع‌رسانی و گروه برای همفکری کاربران مختلف، دست صاحبان کسب‌و‌کارها را در ایجاد یک بستر دلخواه و کارآمد باز گذاشته است. اما همانند هر بستر دیگری، تبلیغات در تلگرام نیز راه و روش مخصوص به خود را دارد. به بیان دیگر تنها تبلیغاتی می‌توانند در این محیط غنی به کامیابی برسند که از نکات لازم برای دستیابی به این موفقیت آگاه بوده و به آنها عمل کنند. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین نکات لازم برای یک تبلیغات موثر در تلگرام می‌پردازیم.

راهنمای کامل انواع کانال‌های تبلیغات دیجیتال

افزایش بازده تبلیغات در تلگرام

به کاربران یک محتوای آموزنده و یا کاربردی هدیه کنید.

یکی از روش‌های تبلیغات در تلگرام استفاده از پایگاه کاربران کانال‌ها و گروه‌های دیگر است. در این روش با پرداخت مقدار تعیین شده‌ای هزینه می‌توانید، تبلیغات محصولات، خدمات و یا حتی کانال خود را در گروه‌های دیگر قرار داده و به اطلاع کاربران آنها برسانید. امروزه شاهد رواج یافتن موج عجیب و ناامیدکننده‌ای از تبلیغات با محتوای مبالغه‌آمیز و ناصحیح در گروه‌های مختلف هستیم. شاید انگیزه اصلی صاحبان کسب‌و‌کارها و یا صفحاتی که به انجام چنین تبلیغاتی می‌پردازند، ایجاد حس کنجکاوی در مخاطبان برای مشاهده از محصولات و یا کانال آنها باشد. اما چنین روشی قطعاً بدون نتیجه خواهد بود. چرا که امروزه مخاطبان نسبت به چنین روش‌هایی بسیار آگاه‌تر شده و به هیچ وجه علاقه‌ای به بازدید از آنها نشان نمی‌دهند.

اما اگر از شیوه تبلیغات در تلگرام به درستی صورت گیرد، بسیار نتیجه‌بخش خواهد بود. برای مثال می‌توانید یکی از پست‌های آموزنده و یا کاربردی( مانند ارائه یک تخفیف واقعی و مناسب برای اعضاء) خود را در کانال‌های مختلف منتشر کرده و برای بازدید از سایر مطالب کانال و یا محصولات، مخاطبان را به سمت خود بکشانید. انتشار محتوای دارای ارزش باعث ایجاد حس اعتماد کاربران به شما شده و در صورت ایجاد کشش برای بازدید از سایر مطالب و محصولات شما، به یک مخاطب همیشگی و پر و پا قرص تبدیل خواهند شد.

در انتخاب مخاطبان دقت کنید.

اگر قصد تبلیغات در کانال تلگرام خود یا دیگران را دارید، لازم است تا نگاه دقیق‌تری به عمده مخاطبان آن محیط داشته باشید. به عنوان مثال چنانچه وسیله مورد تبلیغ شما یکی از لوازم خانگی است، تبلیغات در کانالی که مربوط به مسائل خانه‌داری بوده و یا عمده کاربران آن را بانوان خانه‌دار و علاقه‌مند به چنین وسیله‌ای تشکیل می‌دهند، بسیار موثر خواهد بود. همچنین بازه سنی کاربران نیز برای ارسال تبلیغات در تلگرام بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال دغدغه گروه‌های سنی  ۱۸ تا ۲۵ سال و ۳۰ تا ۴۰ ساله بسیار با یکدیگر متفاوت بوده و هر یک از آنها نیازهای متفاوتی دارند. با شناسایی نیاز کاربران و انتشار تبلیغات خود در بستری که بخش عمده‌ای از کاربران آن، مخاطبان هدف شما را تشکیل می‌دهند بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود.

اهمیت شناخت بازار هدف و مشتری هدف و نحوه تدوین آن‌ها

آموزش تبلیغات در تلگرام

نکته مهم: توجه به مخاطبان نه‌ تنها در هنگام ارسال تبلیغات، بلکه در زمان پذیرش تبلیغات از جانب افراد و کسب‌و‌کارهای دیگر نیز بسیار مهم است. چنانچه تبلیغات منتشر شده در گروه و یا کانال شما هیچ ارتباطی با مخاطبان‌تان نداشته و حتی با اصول و آرمان‌های آنها متفاوت باشد، باعث ترک کاربران و مخاطبان شما خواهد شد. درنتیجه گاهی لازم است تا با چشم‌پوشی از ارزش مادی به دست آمده از تبلیغات، به ارزش‌ها و وقت کاربران خود اهمیت قائل شده و مانع از نابود شدن این سرمایه ارزشمند و بالقوه شوید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر کاربران تلگرام را افراد ۲۳ تا ۳۵ ساله تشکیل می‌دهند. بنابراین هرچه تبلیغات شما با سلایق و دغدغه‌های این گروه سنی هم‌خوانی داشته باشد، احتمال موفقیت بیشتری خواهید داشت.

از ابزار مناسب استفاده کنید.

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره کردیم، تلگرام تنها یک پیام‌رسان ساده نبوده و ابزار مختلفی را به کاربران و توسعه‌دهندگان ارائه می‌کند. یکی از بهترین ابزار این پیام‌رسان، بات‌ها هستند. بات‌ها می‌توانند با چند خط کد نویسی دستورات را اجرا کرده و شما را از شر انجام کارهای تکراری برهانند. همچنین این بات‌های نیمه هوشمند می‌توانند در بخش‌های مختلفی از جمله پشتیبانی و انجام تبلیغات نیز مورد استفاده قرار گیرند. با کسب مهارت‌های فنی و استفاده مناسب از ابزار رایگان ارائه شده توسط تلگرام می‌توانید در کنار حذف روند تکراری و خسته‌کننده، تبلیغات پر بازدهی را نیز داشته باشید.

علاوه بر بات‌ها، در حال حاضر برخی سرویس‌های دیگر نیز به صورت مستقیم وظیفه تبلیغات در تلگرام را به عهده گرفته و به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت دارند. برای مثال سرویس تلگا (Telega) یکی از سرویس‌دهندگانی است که در حوزه تبلیغات در تلگرام فعالیت دارد. اگر قصد دارید تا بر روی اثربخشی محتوای تبلیغاتی خود سرمایه‌گذاری کنید، چنین سرویس‌هایی می‌توانند به صورت حرفه‌ای در اختیار اهداف شما باشند.

این فرصت رایگان را به سادگی از دست ندهید.

تلگرام یک پیام‌رسان کاملاً رایگان و آزاد است. اما رایگان بودن آن نباید شما را از فرصت‌های بسیاری که از طریق این پیام‌‌رسان به دست می‌آید غافل کند. در حالت کلی تبلیغات در تلگرام می‌تواند بسیار سودآور و پربازده باشد. برای دستیابی به این هدف تنها کافی است تا برخی از نکات را فرا گرفته و به آن عمل کنید. در این مقاله سعی داشتیم تا تعدادی از نکات مهم تبلیغات در تلگرام را برای شما شرح دهیم. اما هر زمان که در این مورد به سوال و یا مشکلی برخوردید، می‌توانید از این سوال طلایی استفاده کنید: اگر من به جای یک مخاطب معمولی باشم، این تبلیغات ارائه شده چه تأثیری بر روی من خواهد گذاشت؟

به غیر از موارد ذکر شده، به نظر شما چه مسائل دیگری در موفقیت تبلیغات در تلگرام موثر هستند؟ نظرات و تجارب ارزشمند خود را با ما و دیگر کاربران شبتا در میان بگذارید.