انواع تبلیغات

رایج‌ترین روش‌های تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک

تبلیغات تلاشی است برای تاثیرگذاری بر رفتار خرید مشتریان با یک پیام فروش رضایت بخش درباره محصولات و یا خدمات. در کسب و کار، هدف از تبلیغات جلب مشتریان جدید با تعیین بازار هدف و رسیدن به آن‌ها با یک کمپین تبلیغاتی موثر است.

بازار هدف

تعیین بازار هدف گام اساسی و اول در هر کمپین تبلیغاتی است – شما باید قبل از این که به مخاطب‌تان دست یابید، بدانید که این مخاطبان چه کسانی هستند. برای مثال، اگر مخاطبان هدف شما شهروندان میانسال باشند، انتخاب محیط‌های تبلیغاتی هم‌چون محیط فیس بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر انتخاب ضعیفی و اشتباهی خواهد بود. در مقابل، نسل جوان تمایل کمتری به مطالعه روزنامه یا صفحات آگهی دارد مجلات و نشریات دارند.

تعیین بازار هدف

تعیین بازار هدف شامل ایجاد مشخصات جمعیت شناسی از مشتریان مد نظر با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر سن، جنسیت، وضعیت تاهل، سبک زندگی، عادات خرید و غیره است.

هم‌چنین بررسی سطح رقابتی محصول یا خدمات شما با مخاطبان هدف‌تان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا شما نیاز به تعیین قیمت رقابتی برای محصول و یا خدمات‌تان خواهید داشت.

رایج‌ترین بخش‌بندی بازار هدف

۱) بخشبندی جغرافیایی (Geographic) که مبتنی بر محل و مکان است، همانند استان، ایالت، شهر یا خیابان.

۲) بخشبندی دموگرافیک (Demographic) که بر ویژگی‌هایی هم‌چون جنسیت، نژاد و سن تمرکز دارد.

۳) بخشبندی روانشناختی جمعیتی (Psychographics) که خصایص مرتبط با شخصیت، ارزش‌ها، نگرش‌ها، علایق یا شیوه زندگی (مانند علاقه به دوندگی روزانه یا دارای مکتب فکری یا سیاسی خاص) را مد نظر قرار می‌دهد.

رایج‌ترین روش‌های تبلیغاتی 

چندین نوع تبلیغات وجود دارد که عموماً توسط کسب و کارهای کوچک استفاده می‌شود. در ادامه رایج‌ترین روشهای تبلیغاتی که توسط کسب و کارهای کوچک استفاده می‌شود را بیان می‌کنیم.

تبلیغات آنلاین: بازاریابی آنلاین شامل فرصت‌های تبلیغاتی بسیاری مانند موارد زیر است:

  • تبلیغات وب‌سایت محلی: بسیاری از شهرداری‌ها و اتاق‌های بازرگانی وب‌سایت‌هایی در اختیار دارند که لیستی از کسب و کار‌های محلی را معرفی می‌کنند.
  • وب‌سایت‌های تخصصی کسب و کارها: ایجاد و نگه‌داری یک وب‌سایت حرفه‌ای که شامل توضیحات مناسبی از پیشنهادات تجاری بوده و برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد.
  • ایمیل: کسب و کارهای کوچک نیازمند لیستی از ایمیل‌هایی از مشتریان خود است. باید به این نکته توجه کنید که از تبلیغات اسپم استفاده نکنید. نامه‌های ایمیلی برای حفظ ارتباط با مشتریان کنونی و انتقال اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات، ابزار بسیار مفیدی است.
  • فیس بوک: کسب و کارها می‌توانند با ایجاد یک صفحه تجاری در فیس بوک و معرفی محصولات یا خدمات خود و معرفی پروموشن‌های فروش خود در این صفحه به صورت منظم، ارتباط مستقیم با کاربران و مشتریان خود ایجاد کنند. این روش یک راه تبلیغاتی رایج برای کسب و کارهایی مانند رستوران‌ها است که از صفحات هواداری فیس بوک برای ترویج آیتم‌های جدید منوی رستوران و دریافت بازخورد از مشتریان‌شان استفاده می‌کنند.
  • توییتر: با فرض اینکه کسب و کاری دارای فالوورهای توییتری باشد، توییت‌ها می‌توانند برای ارسال پیام‌های ترویجی کوتاه مورد استفاده قرار گیرند.

تبلیغات روزنامه‌ای: با وجود کاهش تمایل به مطالعه روزنامه‌ها (درآمد روزانه تبلیغات روزنامه‌ای در آمریکا در طول سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۵، پنجاه درصد کاهش داشته است)، تبلیغات روزنامه‌ای هنوز هم یکی از راه‌های موثر برای دستیابی به مشتریان به شمار می‌رود. بسیاری از روزنامه‌های کثیرالانتشار صفحات اختصاصی برای انواع کسب‌وکارها و شهرهای مختلف وجود دارد که می‌توانید برای تبلیغات کسب و کارهای محلی خود استفاده کنید. برای نمونه روزنامه اطلاعات صفحه‌های مخصوص به شهرهای مختلف را در روزهای مختلف هفته تهیه کرده و در شهر مذکور منتشر می‌کند.

معرفی کتاب کمپین تبلیغاتی: از برنامه‌ریزی تا اجرا

پست مستقیم: این روش می‌تواند بسیار مفید باشد. البته در صورتی که مرسولات با پست ارسال شود، این روش می‌تواند پر هزینه باشد اما حتی بدون بروشور لیست پستی، کاتالوگ‌ها و غیره نیز می‌تواند به طور مستقیم به مناطق مسکونی و یا کسب و کارها در منطقه جغرافیایی مورد نظر ارسال شود. متاسفانه، آمار نشان می‌دهد که نزدیک به نیمی از تبلیغات پستی مستقیم توسط دریافت کنندگان خوانده نشده و به عنوان نامه‌های ناخواسته دور انداخته می‌شوند.

رادیو و تلویزیون – رادیو و تلویزیون‌های محلی می‌تواند گزینه تقریباً مناسبی برای کسب و کارهای کوچک باشد. هر چند با توجه به هزینه بالای تبلیغات تلویزیونی و حتی رادیویی در ایران، این گزینه چندان مناسب نیست و پیشنهاد می‌شود تا کسب و کارهای نوپا از شبکه‌های اجتماعی محلی مانند کانال‌ها یا گروه‌های تلگرامی برای معرفی محصولات یا خدمات خود استفاده کنند.

تماس سرد – تماس سرد یا Cold Calling با استفاده از تلفن یا به صورت شخصی می‌تواند به طور شگفت‌آوری تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، در طی یک تماس تلفنی، یک شرکت خدماتی می‌تواند فرصت بازدید از مناطق مسکونی/ کسب و کارهای همسایه را کسب کرده و خدمات خود را بیان کند (یا کاتالوگ یا بروشورهایی تحویل دهد). به تازگی در ایران تماس‌هایی از طریق اپراتور و به صورت یک پیام ضبط شده به صورت رندوم به کاربران ارسال می‌شود. هر چند این نوع روش تبلیغاتی بیشتر به عنوان اسپم مارکتینگ شناخته می‌شود ولی احتمال تبدیل به مشتری نیز وجود دارد که برخی از کسب و کارها از این روش استفاده می‌کنند.

معرفی انواع کمپین تبلیغاتی برای استفاده کسب‌ و کارها

تبلیغات خودرویی – تبدیل یک خودرو به یک “بیلبورد متحرک” یک راه بسیار خوب برای در معرض دید بودن است. تبلیغات خودرویی جلب توجه کننده بوده و در محیط‌های اصلی می‌توانند توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند.

رشد تبلیغات در سال‌های اخیر

با بیش از ۲۲۹ میلیارد دلار که به صورت جهانی در سال ۲۰۱۷ در تبلیغات آنلاین سرمایه گذاری شده است، این نوع تبلیغات به طور پیوسته در حال رشد است. طبق آمار statica، تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۳۳۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

افزایش تمایل کسب و کارها به تبلیغات آنلاین

با بیش از دو میلیارد کاربر شبکه‌های اجتماعی، تنها هزینه تبلیغات شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۳۵ میلیارد دلار در مقایسه با مبلغ ناچیز سال ۲۰۱۰ رسیده است. شبکه اجتماعی به ویژه محبوب تبلیغ کنندگان است زیرا در آن دسترسی آسان به اطلاعات شخصیتی کاربران (مانند سن، علایق، عادات و …) وجود دارد و شرکت‌ها می‌توانند تبلیغات‌های سفارشی‌شان را به دست مخاطبانشان برسانند.