مدیریت کانال تلگرام

مدیریت کانال تلگرام: ترفندهایی برای یک مدیریت موفق مجازی!

تلگرام یک پیام‌رسان بسیار محبوب و کاربردی است که مخاطبان زیادی را در کشورهای مختلف و به خصوص کشور ایران به خود جذب کرده است. این پیام‌رسان با امکانات و قابلیت‌های خاص خود، جایگاه مهمی را در میان بخش آنلاین کسب‌وکارها دارد. به عبارت دیگر اگر بتوانید از بخش کانال این رسانه به درستی استفاده کنید، قادر خواهید بود تا بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای یک فروشگاه اینترنتی و یا وب‌سایت اطلاع‌رسانی کوچک بر روی تلگرام ایجاد کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن با مخاطبان‌تان در ارتباط باشید! اما این مسئله نیازمند داشتن اطلاعات کافی در مورد مدیریت کانال تلگرام است.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این موضوع پرداخته و فوت و فن مدیریت صحیح و بهینه کانال تلگرام را به شما شرح دهیم. اگر قصد دارید تا از این پیام‌رسان حداکثر استفاده را ببرید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: از محتوا تا مخاطب: چند نکته کوچک برای افزایش بازده تبلیغات در تلگرام

مدیریت کانال تلگرام: ترفندهایی برای یک مدیریت موفق مجازی!

مدیریت یک کانال در تلگرام همانند مدیریت یک بخش فیزیکی از یک سازمان، نیازمند مهارت و دانش‌های خاص خود است. دقیقاً مشابه با یک کسب‌وکار، اگر شما مدیریت مناسبی برای کانال خود نداشته باشید، به زودی مخاطبان شما شروع به مهاجرت به سمت رقبای شما ( و البته کانال‌هایی با مدیریت بهتر! ) حرکت خواهند کرد. برای جلوگیری از این موضوع کافی است تا ترفندهای لازم را بشناسید. در ادامه برخی از این ترفندها را به شما معرفی می‌کنیم.

استفاده از تصاویر به همراه متن مناسب

محتوای کانال تلگرام حرف اول را در کیفیت آن می‌زند. حتی اگر قصد داشته باشید تا بهترین محتوای موجود را نیز به مخاطبان‌تان عرضه کنید، نباید از ظاهر زیبا و جذاب آن نیز غافل شوید؛ چرا که در غیر این صورت اصلاً مخاطبان‌تان زحمت خواندن محتوای در اصل باکیفیت و کاربردی را به خودشان نخواهند داد! برای این که ظاهر محتوای شما جذاب‌تر باشد، استفاده از تصاویر مناسب را فراموش نکنید. علاوه بر این، متن محتوای شما نیز باید در عین کوتاهی، جامع و گیرا باشد. استفاده از پاراگراف‌های طولانی در تلگرام باعث خواهد شد تا مخاطبان علاقه‌ای به مطالعه آن از خود نشان ندهند. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید متن و پاراگراف‌های خود را کوتاه‌تر کرده و در ابتدا و یا میان آنها از اموجی ( یا همان شکلک) مناسب استفاده کنید.

 

ترفندهای مدیریت کانال تلگرام

دسته‌بندی با استفاده از هشتگ

همانند شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، در تلگرام نیز با استفاده از نماد # قادر به ایجاد هشتگ خواهید بود. اما این هشتگ‌ها تنها بر روی کانال شما کاربرد داشته و باعث نخواهند شد تا محتوای ارسالی توسط کاربران غیر عضو در این کانال نیز دیده شود. با این حال، هشتگ‌ها یکی از مهم و کاربردی‌ترین ابزار در مدیریت کانال تلگرام به شمار می‌روند. اگر محتوای شما در چند دسته و طبقه مختلف ارائه می‌شوند، استفاده از هشتگ باعث خواهد شد تا کاربران تنها با یک کلیک و ضربه بتوانند به تمام محتوای آن طبقه دسترسی داشته باشند. برای مثال اگر قصد ایجاد یک فروشگاه لباس در کانال تلگرام را دارید، می‌توانید با استفاده از هشتگ‌هایی نظیر پسرانه، دخترانه، مجلسی و یا هر کلمه‌ای که به عنوان یک دسته‌بندی در نظر گرفته شود، نوع محتوای خود را مشخص و طبقه‌بندی کنید.

ایجاد لینک به وب‌سایت یا سایر شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی یکپارچه یکی از روش‌های بسیار کاربردی در دنیای امروز است. در این روش، شما به صورت همزمان از طریق چند کانال اقدام به بازاریابی و ارائه محتوای مورد نظر خود می‌کنید. اگر قصد استفاده از این شیوه را داشته و یکی از روش‌های مورد نظر شما کانال تلگرام است، مطمئن باشید که لینک سایر شبکه‌های اجتماعی ( نظیر اینستاگرام )، پیام‌رسان‌ها و یا وب‌سایت خود را در قسمت بیوگرافی کانال و یا پست‌های مرتبط قرار می‌دهید. از این طریق، کاربران شما قادر خواهند بود تا محتوای سایر کانال‌های شما را مشاهده و دنبال کنند و همین مسئله یک امتیاز مثبت برای سئو وب‌سایت شما به ارمغان می‌آورد.

زمان‌بندی مناسب

یکی دیگر از نکات کلیدی در مدیریت کانال تلگرام شامل ارسال محتوا در زمان صحیح است. اگر محتوای شما در زمان مناسبی منتشر نشود، به احتمال زیاد استقبال چندانی از آن نخواهد شد و در بین محتوای سایر کانال‌ها ناپدید خواهد گشت. برای مثال اگر شما در نیمه شب اقدام به ارسال یک محتوا کنید، ممکن است پیش از رسیدن صبح، محتوای کانال شما در زیر سایر محتواهای خود کانال یا سایرین قرار گرفته و تعداد بازدید از آن کاهش یابد. البته در نظر داشته باشید که برخی از محتواهای خاص ( مانند محتوای خبری ) باید در همان لحظه وقوع و در اسرع وقت ثبت شوند. اگر کانال شما چنین موضوعی دارد، می‌توانید اخبار مهم را از طریق گزینه سنجاق ( پین کردن ) در هر ساعتی در معرض دید کاربرانتان قرار دهید.

عدم استفاده از اعضای قلابی

اعضای قلابی یا به اصطلاح فیک ( Fake ) هرچند که ممکن است در نگاه اول تعداد حاضرین در کانال شما را بسیار بالا نشان دهند؛ اما به شدت به اعتبار شما ضربه خواهند زد. یکی از شیوه‌های نادرست مدیریت کانال تلگرام نیز به افزودن همین اعضای قلابی مربوط می‌شود. در صورتی که اعضای کانال شما متوجه مغایرت نسبت اعضا با بازدیدکنندگان پست‌های آن شوند، ممکن است به اعتبار محتوای شما نیز شک کنند.

 

مدیر کانال تلگرام

استفاده از امکانات مختلف تلگرام

پیام‌رسان تلگرام به لطف ویژگی‌های بی‌پایان خود، امکانات مختلفی را برای مدیریت کانال تلگرام و گروه‌های خود ارائه می‌کند. امکاناتی نظیر ایجاد بخش نظرات، بی‌صدا کردن پیام در هنگام شب، سنجاق کردن پیام و بسیاری از امکانات کاربردی دیگر، همگی در یک در اختیار شما قرار دارند تا به بهترین شکل از آنها استفاده کنید. هر یک از این قابلیت‌ها به نوبه خود می‌توانند یک ابزار فوق‌العاده مناسب و کاربردی بوده و به شما بسیار کمک کنند.

بیشتر بخوانید: طراحی کمپین تبلیغاتی در تلگرام: پیش‌نیازهای استفاده از یک ابزار رایگان و کاربردی

مدیریت مجازی را دست کم نگیرید!

مدیریت کانال تلگرام دست کمی از مدیریت یک بخش سازمانی ندارد! پس با توجه به نکات ارائه شده در این مقاله، مسیر دست‌یابی به اهداف خود از ایجاد یک کانال در این پیام‌رسان را دنبال کنید. همچنین با توزیع محتوا در سایر کانال‌ها و گروه‌های مرتبط، شانس شما برای یافتن مخاطبان جدید بسیار افزایش خواهد یافت؛ به ویژه اگر محتوای شما از جانب اعضای کانال ارزش به اشتراک‌گذاری را داشته باشند!

آیا تاکنون تجربه مدیریت یک گروه یا کانال در تلگرام را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.