اصول برندسازی در شبکه های اجتماعی

اصول برندسازی در شبکه های اجتماعی

اگر می‌خواهید کسب و کار شما در دنیای شلوغ شبکه‌های اجتماعی دیده شود، باید با اصول برندسازی در شبکه های اجتماعی آشنا باشید. امروزه شبکه‌های اجتماعی نفوذ بسیار زیادی در زندگی روزمره مردم دارند و کمتر کسی پیدا می‌شود که از آنها استفاده نکند. به‌همین دلیل، آنها تبدیل به یکی از قدرتمندترین ابزارها برای بازاریابی برندها شده‌اند.

زمانی که برندسازی شبکه های اجتماعی شما به‌درستی انجام شود، می‌تواند به شما کمک کند تا به بهترین شکل ممکن به بازار هدف خود متصل شوید. انجام این کار یک بخش ضروری در روند بازاریابی شما محسوب می‌شود که باید برروی بهترین پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین و… اجرا شود.

برندسازی در شبکه های اجتماعی درمورد استفاده‌ی مداوم از روش‌های مناسب برای تعامل با مخاطبان هدف شما در شبکه های اجتماعی است. منظور و هدف، افزایش آگاهی نسبت به برند شما است. شما با استفاده از قدرت برندسازی شبکه های اجتماعی می‌توانید یک شبکه‌ی قوی از طرفداران خودتان ایجاد کنید. طرفدارانی که نه‌تنها به برند شما وفادار هستند، بلکه مشتاق خرید از شما نیز هستند.

برای اینکه بتوانید برندسازی شخصی یا برندسازی کسب و کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید، در ادامه شما را با اصول برندسازی در شبکه های اجتماعی آشنا خواهیم کرد.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی دیگر ما با عنوان استراتژی مشتری محوری: تمرکز بر بهبود تجربه کاربر را نیز مطالعه کنید.

 

اصول برندسازی در شبکه های اجتماعی

استراتژی برندسازی در شبکه های اجتماعی

تنها حضور در شبکه های اجتماعی کافی نیست. شما باید نحوه عملکرد آن را درک کرده و اهداف خود را نیز تعیین کنید. بدون شناخت اهداف خودتان و اینکه مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و چه چیزی می‌خواهند، دستیابی به نتایج در شبکه های اجتماعی دشوار خواهد بود. بنابراین، استراتژی برندسازی در شبکه های اجتماعی را به شیوه‌ای مناسب تدوین کنید. دراین‌صورت می‌توانید به‌طور خودکار ترافیک را هدایت کرده و سرنخ‌ها را تبدیل کنید.

آنچه باید بدانید این است که این چیزی نیست که یک‌شبه اتفاق بیفتد و لازم است که در این راه صبر زیادی داشته باشید. شما باید وقت و منابع خود را صرف این کار کرده و به انجام آن متعهد باشید. درواقع این یکی از سخت‌ترین کارهاست زیرا باید دیدگاه وسیع‌تر را در نظر داشته باشید، اما مزایای آن بسیار زیاد است. در ابتدا سعی کنید یک برند در تمام پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی که فکر می‌کنید شرکت شما می‌تواند از آنها استفاده کند، ایجاد کنید.

سپس از خودتان بپرسید که رقبای ما دقیقاً چه کار متفاوتی انجام می‌دهند؟

اگر خردمندانه فکرکنید و هوشمندانه تحقیق کنید، متوجه خواهید شد که تمام کمپین‌های موفق برندسازی در شبکه های اجتماعی یک ویژگی مشترک دارند. همه‌ی آنها زمان و پول خود را برروی استراتژی‌های خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. آنها در تمام پلتفرم‌های خودشان نسبت به پست‌هایی که برای فالوورهای خود ارسال می‌کنند، ثابت‌قدم، منظم و فعال هستند. آموختن از رقبای خودمان، بهترین راه برای اطمینان از این است که واقعاً می‌توانیم از آنها جلوتر باشیم.

اگر تصمیم دارید برندسازی شبکه های اجتماعی خود را اجرا کنید، در اینجا چند استراتژی برتر را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید آنها را اجرا کنید:

برندسازی در شبکه های اجتماعی: هویت برند

اولین قدم در یک استراتژی عالی، ایجاد یک هویت برند منحصربه‌فرد است. شما باید برند خود را تعریف کنید. یعنی مشخص کنید که در حال حاضر چه چیزی ارائه می‌دهد، چگونه از دیگران متمایز می‌شود و چه چیزهای دیگری می‌توانید ارائه کنید؟ هرچه پاسخ‌های شما واضح‌تر و قابل فهم‌تر باشد، به‌وجود آوردن محتوای مناسب برای شما آسان‌تر خواهد بود، زیرا شبکه‌های اجتماعی بسیار شلوغ هستند. به‌همین دلیل، اینکه سازمان شما یک هویت برند شفاف و قانع‌کننده را ایجاد کند، امری حیاتی است. یعنی تدوین یک هویت برند که گویای شفافیت و منحصربه‌فرد بودن باشد.

برندسازی در شبکه های اجتماعی: محتوا

در برندسازی در شبکه های اجتماعی، وقتی بر ایجاد محتوای مفید و جذاب تمرکز کنید، به‌طور خودکار شهرت برند قوی‌تری نیز ایجاد خواهید کرد. اغلب گفته می‌شود که نوع محتوایی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید برند شما را شکل می‌دهد. بنابراین، باید بدانید که کدام محتوا بهترین اثرگذاری را داشته و باعث دیده شدن برند یا کسب و کار شما می‌شود. این امر می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد، زیرا همان محتوا می‌تواند کمپین بازاریابی شبکه های اجتماعی شما را نابود کند. بنابراین، مناسب بودن محتوای اشتراک‌گذاری شده در شبکه های اجتماعی نباید نادیده گرفته شود. نکته: از استفاده از محتوای تصویری نترسید، زیرا مقالات دارای تصویر ۹۴ درصد بیشتر مشاهده می‌شوند.

برندسازی در شبکه های اجتماعی: تجزیه و تحلیل

بدون تجزیه و تحلیل نمی‌توانید اطلاعات لازم برای بهبود برند خودتان را به‌دست آورید. بنابراین، تجزیه و تحلیل را نیز در برنامه‌ی خود قرار دهید. شما می‌توانید وضعیت رقابتی خود را بررسی کرده و ببینید که در موتورهای جست‌وجو در چه رتبه‌ای قرار دارید. با تجزیه و تحلیل می‌توانید بدانید چه کسانی شما را دنبال می‌کنند، با چه چیزهایی درگیر هستند و هر چند وقت یکبار نسبت به محتوای شما واکنش نشان داده یا درباره‌ی آن اظهارنظر می‌کنند. این به شما کمک می‌کند تا استراتژی محتوای خود را بهبود بخشیده و تصور بهتری از مخاطبین موردنظر خود داشته باشید.

نکات کلیدی برندسازی در شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی دیگر فقط یک حضور اجتماعی نیستند، بلکه در طول سال‌های اخیر تکامل یافته و می‌تواند به کسب و کارها برای توسعه‌ی برند خودشان و دستیابی به مشتریان بیشتر کمک کند. درحال حاضر می‌توان در شبکه های اجتماعی یک برند قوی برای افزایش ترافیک، افزایش مشتریان و در نهایت افزایش فروش ایجاد کرد.

به‌همین منظور، شما باید یک برنامه‌ی کامل برندسازی در شبکه های اجتماعی داشته باشید تا با کمترین میزان ریسک بهترین نتایج را به‌دست آورید. چه از فیسبوک استفاده کنید چه از اینستاگرام، شما باید قدم‌های خود را درست بردارید تا برند شما نسبت به رقبا برتری داشته باشد.

در ادامه، برخی از نکات کلیدی و کارآمد در برندسازی را مرور خواهیم کرد که می‌تواند در نشان دادن برند خودتان به همان شیوه‌ای که تمایل دارید، کمک کند. استفاده از این نکات ساده است و اگر در یک دوره زمانی به‌طور مداوم رعایت شود می‌تواند نتایج بزرگی به‌همراه داشته باشد.

۱. از مناسب‌ترین شبکه اجتماعی استفاده کنید

نوع شبکه اجتماعی که انتخاب می‌کنید به معنای واقعی کلمه می‌تواند در موفقیت و شکست شما در شبکه های اجتماعی تأثیرگذار باشد. پیشرفت شبکه اجتماعی شما باید با فعالیتی که انجام می‌دهید هماهنگ باشد. فعالیت در یک شبکه اجتماعی اشتباه، انرژی شما را تخلیه کرده و نتایج ضعیفی به‌دست خواهید آورد.

شبکه های اجتماعی زیادی وجود دارد که می‌توانید برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبین خود از آنها استفاده کنید. شما باید هر یک از پلتفرم‌ها را آزمایش کنید تا بدانید کدامیک با اهداف برند شما مطابقت دارد. با تلاش برای برندسازی در شبکه های اجتماعی به چه چیزی می‌خواهید برسید؟ و می‌خواهید فعالیت شبکه های اجتماعی شما چگونه بر میزان سودآوری شما تأثیر بگذارد؟

به‌عنوان مثال، اگر یک کسب و کار B2B هستید، ممکن است بخواهید از قدرت لینکداین برای ایجاد برند خود استفاده کنید. چرا؟ چون لینکدین صاحبان مشاغل زیادی دارد که به‌طور فعال از آن استفاده می‌کنند. اما اگر کسب و کار شما بیشتر به سمت B2C یا C2C تمایل دارد، ممکن است لازم باشد در فیسبوک یا پنترست فعالیت داشته باشید.

۲. با محتوای خود همسو باشید

ایجاد برند در شبکه های اجتماعی پیچیده نیست. در حقیقت، وقتی اهمیت تولید محتوای مناسب – و مداوم – را درک کنید، بسیار ساده‌تر نیز خواهد شد. هنگامی که به‌طور مرتب از تصاویر و متنی که با هدف شما مطابقت دارد استفاده کنید، برند شما بیشتر با مخاطبین درگیر خواهد شد. مردم در رسانه‌های اجتماعی به شناسایی الگوها یا قالب‌ها عادت دارند، بنابراین وقتی در تلاش‌های خود ثابت‌قدم باشید همیشه نتیجه خواهد داد. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، نتایج بهتری را شاهد خواهید بود. به همین دلیل، داشتن یک استراتژی محتوایی مؤثر در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. ضمن اینکه وقتی محتوای شما در بازه زمانی ثابت منتشر شود، به‌راحتی باعث اعتماد و ایجاد رابطه خواهد شد.

استراتژی برندسازی در شبکه های اجتماعی

۳. تا جایی که می‌توانید مکرراً پست ارسال کنید

در حالی که همسو بودن با محتوا در برندسازی در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد، ارسال محتوای مناسب به‌صورت منظم نیز حائز اهمیت است. به‌عنوان یک کسب و کار، هنگامی که فعالیت خود را شروع می‌کنید، باید سعی کنید بهترین تأثیر را برروی فالوورهای خودتان بگذارید. زیرا این اولین قدم در ایجاد یک رابطه‌ی قوی و بلندمدت با مخاطبین هدف است. در میان هرج‌ومرج شبکه های اجتماعی به‌راحتی می‌توان حضور خود را از دست داد. اما با ارسال محتوای منظم و آموزنده، می‌توانید در دیدرس مخاطبین خود بمانید. کاربردی‌ترین روش برای چنین موقعیتی، ایجاد یک تقویم محتوایی سازمان یافته است. به این ترتیب، شما روال ارسال پست به شبکه های اجتماعی خود را از دست نداده و می‌توانید آنها را در اولویت اول قرار دهید.

۴. بیو پروفایل خود را بهینه کنید

آیا سئوی شبکه های اجتماعی را پیاده‌سازی می‌کنید؟ به‌عنوان یک کسب و کار، شما نباید مانند یک کاربر معمولی به پروفایل شبکه های اجتماعی خود نگاه کنید. پروفایل‌های شما بسیار مهم‌تر است زیرا به شما کمک می‌کنند تا پیام کسب و کار خود را به مخاطبین منتقل کنید. آنها به شما این فرصت را می‌دهند تا کاربرانی که علاقه‌مند به آموختن بیشتر هستند را جذب کنید. اگر می‌خواهید تلاش‌های کسب و کار شما برای برندسازی در شبکه های اجتماعی به ثمر برسد، بخش بیوگرافی پروفایل خود را نادیده نگیرید. ممکن است کسب و کار شما بهترین خدمات یا محصولات را ارائه بدهد، اما اگر پروفایل شما منعکس کننده‌ی ارزش‌های شما نباشد، ضربه بزرگی خواهید خورد. بنابراین به جای افزودن نقل‌قول‌های انگیزشی تصادفی در بیوگرافی، از آن برای توصیف هدف کسب و کار خودتان در چند کلمه استفاده کنید.

سخن آخر

مهم نیست که چه کسب و کاری دارید، ولی باید بدانید که مصرف‌کنندگان بیشتر به هویت برند شما علاقه‌مند هستند. به‌طور مثال، وقتی شخصی به‌جای «بست بای» از «آمازون» خرید می‌کند، چیزی که در واقع خریداری می‌کند برند آمازون است. برندسازی در شبکه های اجتماعی یکی از اصلی‌ترین روش‌های به‌دست آوردن مصرف کنندگان بیشتر برای کسب و کار خودتان است. با حضور در شبکه های اجتماعی و ثبت‌نام در انواع مختلف آنها، می‌توانید امتیازات مختلفی به‌دست آورید. ایجاد فرصت‌های جدید در بازار، افزایش آگاهی و افزودن ارزش به برند خودتان از مهم‌ترین آنها است.

برعکس، مدیریت شبکه های اجتماعی کار آسانی نیست. به تلاش و ازخودگذشتگی زیادی نیاز دارد، زیرا تمام پلتفرم‌های اجتماعی یکسان نیستند. قوانین متفاوتی دارند و ممکن است قوانین برخی از آنها برای برند شما مناسب‌تر از بقیه باشد. شناسایی شبکه های اجتماعی مناسب می‌تواند برای موفقیت کسب و کار شما در درازمدت اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

از سری مقاله‌های آموزش CRM مقاله‌ای با عنوان انواع CRM: مدل های مدیریت ارتباط با مشتری را بشناسید داریم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز مطالعه کنید.