مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی: ۷ راهنمایی اساسی برای مدیران منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر شرکت و کسب و کاری است. اگر شما وظیفه مدیریت یک کسب و کار کوچک را داشته باشید، به احتمال زیاد مدیریت کارمندان و منابع انسانی آن نیز به عهده خودتان خواهد بود. اما در شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ برای این کار بخش و واحد مجزایی در نظر گرفته شده و وظیفه چنین مدیریت بر دوش کارمندان همان بخش است. همانند دیگر بخش‌های کسب و کار، مدیریت منابع انسانی نیز چالش‌‌ها و مسائل مربوط به خود را دارد. با این حال اغلب این مشکلات می‌توانند با رعایت نکات خاصی به سادگی حل شوند. در این مطلب قصد داریم تا به ارائه نکته‌هایی برای مدیریت بهتر منابع انسانی بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اصول پنجگانه مدیریت: نگاهی دقیق‌تر به وظایف اساسی یک مدیر

 

۷ نکته برای بهبود مدیریت منابع انسانی در کسب و کار

در صورت ایجاد یک مدیریت صحیح و بهینه در بخش منابع انسانی می‌توان بازده هر کسب و کاری را به شدت افزایش داد. برای دستیابی به این هدف، می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:

۱- بر روی تصویر جامع تمرکز کنید.

یکی از بزرگ‌‌ترین اشتباهات در بخش مدیریت منابع انسانی، عدم توجه به تصویر بزرگ‌تر و عمومی‌تر کسب و کار در هنگام استخدام کارمندان جدید است. برای مثال تصور کنید که در یک تیم فوتبال هر بازیکنی از لحاظ انفرادی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و در پست خود یکی از بهترین‌‌ها است. اما مشکل عدم توانایی برقراری ارتباط بین این بازیکنان است. آیا یک کار تیمی می‌تواند صرفاً با تکیه بر مهارت‌های شخصی و بدون ایجاد ارتباط و هماهنگی با سایرین به نتیجه برسد؟ مسلماً خیر.

یکی از نکات مهم در هنگام استخدام کارمندان جدید، توجه به روحیه کار تیمی و توانایی آنها در برقراری ارتباط با سایرین است. به عبارت دیگر در هنگام به کارگیری افراد جدید باید علاوه بر مهارت‌های فردی، بر میزان تأثیرگذاری آنها در رسیدن به هدف اصلی و بزرگ‌تر برای کسب و کار نیز دقت کرد.

 

وظیفه مدیر منابع انسانی

۲- شور و اشتیاق خود را بروز دهید.

مدیران منابع انسانی نمایانگر قوانین و نیازهای هر سازمانی هستند. همین مسئله باعث می‌شود تا اغلب این مدیران به حالتی خشک، سرد و دور از دسترس ظاهر شوند. غافل از این که رفتار و منش آنها می‌تواند به صورت مستقیم بر روی انگیزه و روحیه کارمندان تأثیرگذار باشد. به عنوان یک مدیر منابع انسانی همواره این نکته را به خود یادآوری کنید که شما الهام بخش کارمندان یک مجموعه هستید و حفظ روحیه و اشتیاق در چهره شما می‌تواند کل یک کسب و کار و سازمان را سرحال و سرزنده نگه دارد.

۳- از کارمندان بخش خود حمایت کنید.

اغلب کارکنان بخش منابع انسانی از دریافت یک تماس از جانب بخش مدیریت وحشت دارند. چرا که مدیران منابع انسانی اغلب چیزی به جز اخطار و تذکر برای کارمندان خود به ارمغان نمی‌آورند. شما به عنوان یک مدیر وظیفه دارید تا مانع از ایجاد چنین نگرشی شده و در صورت وجود، آن را تغییر دهید. لازم به ذکر است که اغلب کارمندان برقراری ارتباط‌های مستقیم و رو در رو را ترجیح می‌دهند. پس هر از گاهی از دفتر کار خود خارج شده و با کارمندان در ارتباط باشید. استقبال از ایده‌های کارکنان نیز یکی دیگر از روش‌های ایجاد جوی مثبت در بخش مدیریت منابع انسانی است.

۴- به تک تک کارمندان اهمیت دهید.

شخصی‌سازی روابط یکی از کلیدهای موفقیت در بهینه‌سازی مدیریت منابع انسانی است. بر همین اساس در هنگام برقراری ارتباط با کارمندان بهتر است سن، شخصیت و اهداف هر یک از آن‌ها را مد نظر قرار دهید. به عنوان یک مدیر منابع انسانی باید به فعالیت‌های تمامی کارکنان مجموعه توجه کرده و آنها را مهم بشمارید. انگیزه دهی به کارمندان تنها با سخنرانی‌های انگیزشی امکان‌پذیر نیست. بلکه باید این امر به صورت عملی و با استفاده از شخصی‌سازی روابط نیز انجام شود.

بیشتر بخوانید: روش‌های موثر ایجاد انگیزش کارکنان

 

۵-در تصمیم‌گیری‌های خود دقت کنید.

در برخی شرایط مدیران منابع انسانی باید در مورد شرایط مبهمی قضاوت کنند. تصمیم‌گیری در شرایط عدم قطعیت یکی از نقاط بحرانی در مدیریت منابع انسانی است. در صورت بروز چنین شرایطی، باید از بین تصمیم‌گیری شخصی و یا کمک گرفتن از کارکنان دیگر، یک مورد را انتخاب نمایید. همچنین به کارگیری مهارت‌های مذاکره، میانجی‌گری و مدیریت منازعه در این شرایط می‌تواند بسیار حیاتی و نتیجه‌بخش باشد. بدیهی است که کسب رضایت طرفین در یک منازعه به سادگی حاصل نمی‌شود. با این وجود تصمیم‌گیری‌های صحیح و به موقع و همچنین استفاده از مهارت‌های ذکر شده می‌تواند یک منازعه را ختم به خیر کند. قضاوت بین طرفین یکی از وظایف مدیر منابع انسانی است و این کار همیشه ساده نخواهد بود.

۶- با سایر بخش‌ها در ارتباط باشید.

بخش مدیریت منابع انسانی به نوعی گذرگاه ورود کارکنان جدید به تمامی بخش‌های دیگر است. درنتیجه برای استخدام افراد جدید و همچنین پشتیبانی از کارمندان فعلی، باید با دیگر بخش‌های سازمان و کسب و کار نیز در ارتباط بوده و از مسائل و نیازهای آن‌ها با خبر شوید. همکاری با مدیران دیگر بخش‌ها می‌تواند باعث دستیابی به ایده‌ها و رویکردهای مناسبی در خصوص منابع انسانی شود.

 

مدیر منابع انسانی

۷- انعطاف‌پذیر باشید.

نتایج به دست آمده از یک مطالعه در شرکت‌های چند ملیتی هنگ کنگ نشان می‌دهد که انعطاف‌پذیری مدیر منابع انسانی می‌تواند تأثیر مثبتی در فرهنگ‌سازی سازمانی داشته باشد. همچنین مطالعات صورت گرفته دیگری نشان می‌دهد که کارمندان سازمان‌هایی که فرهنگ سازگاری در آنها وجود دارد، از تعهد سازمانی بالاتری برخوردار هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که انعطاف‌پذیری شما به عنوان یک مدیر منابع انسانی می‌تواند تأثیر بسزایی در تعهدات کلی کارمندان به سازمان و کسب و کار داشته باشد. برای این کار می‌توانید فرهنگ‌های مختلف موجود در سازمان را بررسی و تحلیل کرده و ایده‌های جدیدی از آن‌ها بگیرید. فراموش نکنید که حرفه شما مربوط به یادگیری و تأثیرگذاری بر روی دیگران است.

نبض هر سازمانی در دستان منابع انسانی است.

هیچ سازمان و کسب و کاری نمی‌تواند بدون منابع انسانی به کار خود ادامه دهد. در نتیجه برای مدیریت هرچه بهتر این منابع ارزشمند، باید از هر جهت آماده بود. در این مطلب سعی داشتیم تا به معرفی و بررسی ۷ نکته مهم و تأثیرگذار در خصوص مدیریت منابع انسانی بپردازیم. بدیهی است که چنین پست و سمت مهمی نیازمند یادگیری و تجربه بسیاری است. به نظر شما یک مدیر موفق منابع انسانی باید به چه نکات دیگری توجه کند؟ چه خطراتی در مسیر این بخش قرار دارد؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.