ایجاد تصویر برند

چگونه برای کسب و کار خود یک تصویر برند قوی بسازیم؟

در محیط کسب و کار بی‌رحمانه امروزه و چرخه اطلاعات و اخبار شبانه‌روزی، تصویر برند به معنای واقعی کلمه همه چیز یک کسب‌وکار است. فارغ از صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، برای موفقیت در میان رقبا و جلب توجه مشتریان، داشتن یک تصویر برند مستحکم ضرورتی انکارناپذیر خواهد بود.

آماده‌سازی پایه و اساس یک تصویر برند قوی

بهترین راه برای ساخت و پرورش یک تصویر برند روش‌های چند زمینه‌ای است که اطلاعات خود، اطلاعات کسب شده و اطلاعات خریداری شده را در یک ساختار اکوسیستم دیجیتال و هماهنگ از المان‌های روابط عمومی (PR)، شبکه‌های اجتماعی و جستجویی و سایر المان‌ها با هم ترکیب می‌کند.

چندین پیش نیاز وجود دارد که شما برای توسعه تصویر برند خود باید به آن‌ها بپردازید:

  • شناسایی مخاطبان اصلی‌تان: گام اول شناسایی مخاطبان هدف‌تان است. مخاطبان هدف شما شامل ترکیبی از گروه‌های داخلی و خارجی از جمله مشتریان، شرکاء، تحلیل‌گران صنعتی و کارکنان خواهد بود. هنگام تعیین مخاطبان دقیق بودن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شما باید درباره گروه‌هایی که هدف خود قرار می‌دهید به وضوح عمل کنید تا به استراتژی بازاریابی موثری دست یابید که به صورت مستقیم به نیاز‌ها و مسائل مهم آن‌ها می‌پردازد.
  • تعیین اهداف اصلی کسب و کار: شما باید قبل از اینکه به جایی برسید، بدانید که به چه سمتی حرکت می‌کنید. ساخت یک تصویر برند بدون علم به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کار موثری نبوده و تنها اتلاف زمان و منابع با ارزش به حساب می‌آید.
  • تعیین نام تجاری برند شما: زمانی که شما مخاطبان اصلی خود و اهداف مهم کسب و کارتان را تعیین کردید، می‌توانید شروع به ساخت نام تجاری خود کنید. نام تجاری شما باید برای مشتریان جذاب بوده و مهم‌ترین تمایزات شما و مزایای محصول‌تان را بیان کند. به دلیل اینکه نام تجاری شما تصویر شما را تعریف می‌نماید، ساده بودن و مرتبط بودن این نام از اهمیت زیادی برخوردار دارد.
  • پیام‌های خود را توسعه دهید: پس از اینکه نام و تصویر تجاری خود را تعیین کردید، پیام‌های خود را مستند کرده و این پیام‌ها را با مخاطبان خود هماهنگ کنید. پیام‌های اصلی شما مهم‌ترین مسیرهایی هستند که شما می‌خواهید مخاطبان‌تان پس از آشنایی با نام تجاری شما در آن قدم بگذارند. این پیام‌ها باید ترکیبی از جنبه‌های منحصربه فرد کسب و کار شما و ارزش‌های اضافه شده به مشتریان‌تان، به همراه تصویری از شخصیت برند شما باشند.

چند نمونه استراتژی بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک

گام‌های بعدی برای مستحکم‌تر شدن تصویر برند شما

پس از اینکه اساس و پایه ساخت تصویر برند خود را مهیا ساختید، قادر خواهید بود تا فعالیت‌های ارتقایی‌تان را برای فروش و ساخت دسته‌ای از مشتریان وفادار انجام دهید. ۴ جزئی که برای ارتقا برند شما در یک مقیاس گسترده الزامی است عبارتند از:

  • روابط عمومی: روابط عمومی پیام‌های اساسی شما و اخبار شرکت را در وبلاگ‌های آنلاین، انتشارات تجاری و بولتن‌های اخباری منتشر می‌کند. با قرار دادن شرکت‌تان به عنوان یک رهبر فکری و منبع متخصص در روند‌ها و اخبار فوری، روابط عمومی می‌تواند تصویر برند شما را بهبود بخشیده و آگاهی مشتریان را افزایش دهد.
  • محتوا: محتوا به عنوان سوخت برای حرکت فعالیت‌های مرکب از روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ هستند. برای بالا بردن پروفیل برندتان شما نیاز خواهید داشت تا جریان ثابتی از اوراق سفید، مقالات مشارکتی، پست‌های وبلاگی و سایر محتوای غنی ارزشمند برای مخاطبان هدفتان را منتشر سازید.
  • شبکه‌های اجتماعی: شبکه اجتماعی یک ابزار ارزشمند برای انتشار اطلاعات مرتبط با صنعت شما و ارتباط با مشتریان و افراد تاثیرگذار در حوزه کاری شما است. وجود یک شبکه اجتماعی مقاوم می‌تواند به طور چشم‌گیری ترافیک وب‌سایت شما را افزایش داده و تصویر برند شما را با هر دوی اخبار و مشتریان حاضرتان بهبود ببخشد.

چگونه یک استراتژی شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم تا کارآیی داشته باشد.

  • بهینه سازی موتورهای جستجو: بهینه‌سازی موتور جستجو (CEO) تکنیکی است که رتبه‌بندی شرکت شما را در موتورهای جستجوی مشهور مانند گوگل ارتقا می‌دهد. برای تاثیرگذاری بر مخاطبان اصلی خود، شما نیاز دارید تا برای کلیدواژه‌ها و عبارت‌های کلیدی خاصی رتبه عالی در موتورهای جستجو کسب کنید که این کار موجب افزایش ترافیک وب‌سایت شرکت و سایر دارایی‌های دیجیتال شما می‌شود.

نقش شبکه های اجتماعی در بهبود وفاداری و ارتباط با مشتری

برای نمونه Walker Sands یک آژانس روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ پیشرو با نتایج اثربخشی اثبات شده از ترکیب المان‌های روابط عمومی، محتوا، شبکه‌های اجتماعی و جستجو برای مشتریان B2B و فناوری است. روش منحصربه فرد اکوسیستم دیجیتال این شرکت سبب بهبود تصویر برند طراحی مشتریان می‌شود، که در نهایت سبب پیشرفت و بهبود نرخ رشد کسب‌وکارها می‌شود.

نمونه تصویر برندبه نظر شما کدام برند در ایران توانسته است یک تصویر برند مناسبی برای خود ایجاد کند و در ذهن مشتریان ماندگار شود.