بازاریابی مستقیم چیست

بازایابی مستقیم چیست؟ انواع تکنیک‌های بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)، شکلی از تبلیغات است که کسب و کارها و سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا بوسیله انواع گوناگونی از رسانه‌ها (همانند تماس‌های تلفنی، پیامک‌ها، ایمیل‌ها، آگهی‌های چاپی کوچک، بروشورها و تبلیغات هدفمند آنلاین) به طور مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. از آنجایی که بازاریابی مستقیم، شکلی تهاجمی از بازاریابی است، می‌تواند باعث رشد پایگاه مشتریان (Customer Base) شود اما نیازمند طرح‌ریزی و پیاده‌سازی دقیق و محتاطانه است. برای شروع بخش طرح‌ریزی، نخست باید اصول اولیه بازاریابی مستقیم را یاد بگیرید.

۱) هدف (Goal)

هدف جامع و کامل یک کمپین بازاریابی مستقیم این است که مشتریان را به انجام اعمالی ترغیب کرده و قانع کنید که ملموس و قابل سنجش هستند؛ اعمالی هم‌چون خرید، عضویت یا درخواست اطلاعات بیشتر.

فاکتور کلیدی در موفقیت یک کمپین بازاریابی مستقیم چیزی است که متخصصان آن را با نام فراخوان عمل یا Call To Action می‌شناسند. این بدین معنی است که کمپین‌های بازاریابی مستقیم باید پیامی مشوق یا اغواکننده ارائه دهند تا پاسخی از مشتریان دریافت شود؛ یعنی وادار به عملی شوند. یک کمپین موفق بازاریابی مستقیم معمولاً چنین است که به مشتریان یک منفعت و مزیتی را ارائه می‌دهد، که می‌تواند تخفیفی برای خرید بعدی‌شان باشد، بن خرید تاریخ‌داری باشد، یا دعوت‌نامه‌ای باشد به یک رویداد یا تخفیفی در عضویت.

در عین حالی که بازاریابی مستقیم شامل سازمانی است که درصدد مکان‌یابی، برقراری تماس، ارائه پیشنهاد و فراهم‌سازی اطلاعات انگیزه‌دهنده به مشتریان است، باید دارای بازگشت سرمایه نیز باشد. پس اگر پخش تبلیغات چاپی کوچک برای تبلیغ پیتزا فروشی تازه تاسیس شده شما منجر به افزایش ملموس مشتریان نشده است، پس ارزش تخصیص زمان کارمندان‌تان برای آن را ندارد.

یکی از مزایای بازاریابی مستقیم این است که گزینه‌ها و انتخاب‌های فراوانی دارد و اگر یک رویکرد نتیجه‌ای نداشت، می‌توان به آسانی به روش دیگری روی آورد. به عنوان مثال به جای آگهی کوچک چاپی می‌توانید تبلیغات آنلاینی داشته باشید که برای مشتریان جدید، نوشیندنی رایگان ارائه می‌دهد.

انواع بازاریابی: معرفی ۱۰ مدل رایج بازاریابی کسب‌وکارها

۲) انواع تاکتیک‌های بازاریابی مستقیم

دنیای بازاریابی همواره در حال رشد و تکامل است، اما انواع رایج بازاریابی مستقیم این گونه هستند:

  • بازایابی تلفنی یا از راه دور (Telemarketing)
  • تماس تلفنی اتوماسیونی (Robocalling)
  • ارسال پیامک
  • ایمیل
  • تبلیغات هدفمند آنلاین (Targeted Online Ads)
  • آگهی اطلاعاتی تلویزیونی (Television Infomercial)
  • تبلیغات با بن خرید
  • آگهی چاپی مستقیم
  • آگهی‌های چاپی کوچک
  • استندها
  • بازاریابی خانه به خانه

مفهوم بازاریابی، تعریف بازاریابی از دیدگاه‌های مختلف

۳) ایجاد کمپین‌های کارآمد

شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند در تلاش‌های بازاریابی مستقیم خود خلاقانه عمل کنند تا وجه تمایزی برای آن‌ها شود. به عنوان مثال، برای اینکه آگهی چاپی مستقیم آن‌ها میان حجم انبوهی از آگهی‌ها که در جعبه نامه منازل ریخته می‌شود، می‌توانند طرح یا شکل چاپ نامعمولی داشته باشند و حتی از اشیای سه‌بعدی یا چاپ طرح سه‌بعدی استفاده نمایند!

کمپین تبلیغاتی چیست؟

در واقع کمپین تبلیغاتی به مجموعه عملیات برنامه‌ریزی شده برای تبلیغ کردن یک موسسه یا کالاهای آن را می‌گویند. این مجموعه فعالیت‌های تبلیغاتی می‌تواند از رسانه‌های مختلفی پخش شود. بر خلاف باور برخی از افراد نیازی نیست که کمپین چند وجهی باشد و می‌تواند فقط در یک بستر اجرایی و منتشر شود. برای مثال برخی از کسب‌وکارها بستر آنلاین و برخی دیگر نیز بستر آفلاین را مد نظر گرفته‌‎اند. برای انتخاب بستر مناسب پارامترهای مختلفی مانند بودجه تبلیغاتی، اهداف بازاریابی، مدت زمان اجرای کمپین و مشتریان هدف را باید مد نظر داشته‌باشیم.

۷ گام تدوین کمپین تبلیغاتی موفق

۱- شناسایی مشتریان و بازار هدف

۲- تعیین اهداف بازار هدف

۳- مشحص کردن آمیخته بازاریابی

۴- تعیین پیام تبلیغاتی

۵- گسترش بودجه تبلیغاتی

۶- تعیین پیام تبلیغاتی

۷- شناسایی عوامل تاثیرگذار در کمپین تبلیغاتی

عموماً کمپین‌های بازاریابی مستقیم باید مردمی را هدف بگیرد که یا قبلاً به محصول یا خدمات شرکت شما علاقه خود را نشان داده‌اند، یا احتمال ابراز علاقه از سمت آن‌ها وجود دارد؛ این با کمپین‌های بازاریابی انبوه (Mass Marketing) که هدفش ایجاد و افزایش آگاهی عمومی از کسب و کار شما است، متفاوت است. به عنوان مثال، یک مغازه بستنی‌فروشی می‌تواند در اوایل تابستان در منازل اطراف محل کسب و کار خود بن تخفیف یا تبلیغاتی چاپی به شکل مخروط بستنی پخش نماید. کمپین‌های هدف‌مند و شخصی‌سازی شده بیشتر معمولاً ‌نتایج بهتری دارند.

اینکه کدام نوع بازاریابی مستقیم برای کسب و کار شما بهتر خواهد بود به نوع کسب و کار شما، بودجه شما و مشتریانی که هدف قرار داده‌اید بستگی دارد. با این حال این را به خاطر داشته باشید که بازاریابی مستقیم تهاجمی یا گمراه‌کننده می‌تواند ذهنیت بدی نسبت به کسب و کار شما در تفکر مردم ایجاد کند. به قوانین حریم خصوصی و قوانین حوزه تبلیغات احترام بگذارید و مراقب این قوانین باشید. برگزاری یک کمپین اشتباه می‌تواند به اعتبار شما و درآمد شما آسیب وارد نماید زیرا نه تنها ذهنیت بدی ایجاد خواهد کرد بلکه می‌تواند جریمه قانونی نیز برای شرکت‌هایی که ناقض قوانین هستند به همراه داشته باشد.