توسعه استراتژی بازاریابی

توسعه‌ی استراتژی بازاریابی و نحوه‌ی گسترش آن

توسعه استراتژی بازاریابی و نحوه‌ی گسترش آن کار بسیار ساده و آسانی است. در واقع توسعه استراتژی بازاریابی به‌ شما کمک می‌کند که بدانید چگونه می‌خواهید محصولات، خدمات یا کسب و کار خود را به‌ مشتریان‌تان ارائه دهید. به‌ زبان دیگر، توسعه استراتژی بازاریابی اهداف شما را مشخص کرده و چگونگی اجرای آنها را به‌ شما آموزش می‌دهد؛ اما باید بدانید تعریف این مقوله شامل موارد بسیار وسیعی است و استراتژی بازاریابی می‌تواند هر چیزی را از یک چشم انداز ده ساله برای بازاریابی کسب و کار شما تا نحوه‌ی انتقال فروش در یک محصول در سه هفته‌ی آینده در بر بگیرد. بنابراین ما سعی می‌کنیم شما را به‌ سوی اسکلت بندی توسعه‌ی استراتژی بازاریابی سوق دهیم.

استراتژی بازاریابی چیست ؟

باید بدانید استراتژی بازاریابی شما بر می‌گردد به‌ جایی که می‌خواهید کسب و کارتان را به‌ آنجا برسانید. در واقع این می‌تواند بخشی از اهداف کلی کسب و کار شما را هم تشکیل دهد.

دو نوع اصلی از انواع استراتژی بازاریابی عبارتند از:

۱. استراتژی بازاریابی بیزینس به بیزینس یا همان B۲B

۲.  استراتژی بازاریابی بیزینس به مصرف کننده B۲c

شایع‌ترین نوع از انواع با استراتژی بازاریابی، استراتژی بازاریابی بیزینس به مصرف کننده یا همان B۲C می‌باشد.

مواردی که در زیر به‌ آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌تواند شامل اهداف کلی کسب و کار شما و همین‌طور استراتژی‌های بازاریابی‌تان باشد که از آن‌ها برای رسیدن به‌‌ اهداف‌تان استفاده می‌کنید:

  • وارد کردن مشتریان جدید
  • حفظ مشتریان قدیمی
  • معرفی یک محصول یا خدمات جدید
  • افزایش سهم بازار
  • بهبود برند و یا نام تجاری شما
  • بهبود وفاداری مشتری
  • راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی
  • بهبود روابط عمومی
  • تبلیغات شفاهی
  • حفظ مشتریان سودآور موجود
  • بالا بردن احساس ارزشمندی در مشتریان
  • ارائه‌ی پیشنهادات منحصر به‌ فرد به‌ مشتری‌های موجود
  • اطمینان از به‌ روز رسانی و جدید بودن شرایط کسب و کار شما
  • و غیره
بیشتر بخوانید: ۸ استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک

هر چیزی که بتواند توسعه استراتژی بازاریابی شما را تقویت کند را باید بنویسید. هر چیزی را ساده کنید تا بتوانید شرایط خود را به‌ راحتی درک کنید. به‌ شما توصیه می‌کنیم به‌ صورت واقع بینانه به‌ شرایط موجود و مسیر منتخب خود نگاه کنید.

بعد از اینکه تمام طرح‌های خود را برای توسعه استراتژی بازاریابی‌تان نوشتید، باید بدانید که بخشی از طرح اصلی شما برای طولانی مدت طراحی شده است که می‌تواند با چشم‌اندازی در آینده شما را تا موقعیت‌هایی به‌ مراتب بالاتر و موفقیت‌های بیشتر نزدیک کند. برای توسعه‌ی شرایط خود و هم‌چنین برای بهبود استراتژی بازاریابی خود همیشه برای تغییرات آماده باشید، شاید در طول برنامه ریزی شما عواملی وجود داشته باشند که نیاز به‌ تغییر دارند؛ با انعطاف پذیری برنامه‌هایتان، شما می‌توانید در صورت بروز هرگونه مشکل کوچک و بزرگ به‌ راحتی از عهده‌ی آن‌ها بر بیاید. در واقع کلید موفقیت بسیاری از شرکت‌های بزرگ داشتن همین انعطاف پذیری در مقابل تغییرات کوچک و بزرگ می‌باشد.

آموزش گام به گام توسعه استراتژی بازاریابی

تجزیه و تحلیل در حوزه بازار: اولین گام توسعه استراتژی بازاریابی شامل اندازه‌ی بازار شما، سرعت رشد آن، مشتریان شما و هزینه‌های موجود و همین‌طور عادت‌ها و شیوه‌های زندگی می‌شوند.

تجزیه و تحلیل رقبا: نظارت بر رقابت مستقیم، غیرمستقیم و نحوه‌ی مقایسه‌ی آن‌ها با هر جنبه‌ای از فروش بازاریابی( شامل مشتریان، نام تجاری، قیمت، سهولت دسترسی، کانال‌های فروش و غیره) می‌باشد.

تجزیه و تحلیل شرکت: این مرحله از توسعه استراتژی بازاریابی شامل اهداف کلی کسب و کار شما یا همان شرکت‌تان، چگونگی دستیابی به‌ این اهداف، همین‌طور نقاط قوت و ضعف شما و کیفیت محصول ارائه شده توسط شما، شامل تجزیه و تحلیل شرکت‌تان می‌شود.

تجزیه و تحلیل مشتریان: بعد از تمامی این تحقیق‌ها به‌ شما توصیه می‌شود مشتریان هدف خود را شناسایی کنید و با استفاده از اطلاعاتی که از تحقیقات بالا به‌ دست آوردید در صورت نیاز تحقیقات بیشتری را نسبت به مشتریان خود کسب کنید. 

شما باید بتوانید مشتریان خود را تقسیم بندی کنید، هدف خود را مشخص کرده و با توجه به‌ آنچه که از کسب و کار شما انتظار می‌رود تفاوت‌های خود را با شرکت‌های دیگر مشخص کنید. این گونه تحقیقات و زمان‌بندی می‌تواند در موارد بسیاری علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، زمان، باعث بالا رفتن کیفیت و برخی از خدمات بهتر به‌ مشتریان می‌‌شود.

تجزیه و تحلیل موقعیت شرکت: علاوه بر تمام موارد بالا موقعیت کسب و کار شما باعث می‌شود که مشتریان بتوانند تفاوت‌ها و کیفیت بالاتر شما را نسبت به‌ سایر رقبا درک کنند. شما باید بتوانید در مواردی با دیگران تفاوت داشته باشید. مواردی مانند بیشترین درصد جذب مشتریان، محبوب‌ترین در بین مردم و یا چیزهایی شبیه به‌ آن.

تجزیه و تحلیل روش‌های ارائه خدمات: همیشه به‌ یاد داشته باشید بعد از مرحله‌ی تولید محصول، مهم‌ترین قسمتی که باید روی آن کار کرد چگونگی ارائه‌ی خدمات و چگونگی فروش آن‌ها در بازار رقابت با دیگر شرکت‌ها می‌باشد. به‌ عنوان یک کارآفرین یا یک شرکتی که می‌خواهد با توسعه استراتژی بازاریابی خود گام‌های بزرگ‌تری در بازار فروش بردارد به‌ شما توصیه می‌کنیم تفاوت‌های فاحشی با رقبای خود ایجاد کنید که بتواند در ذهن مشتری شما ماندگار شود. برای مثال اگر شما یک پیتزا فروشی کوچک هم دارید سعی کنید تفاوت شما در این باشد که غذا را به‌ صورت بسیار گرم و در کمترین زمان ممکن به‌ دست مشتریان می‌رساند. این‌ها از جمله تفاوت‌های کوچکی است که علاوه بر کیفیت بالا می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در ذهن مشتریان شما بگذارد.

تجزیه و تحلیل روش‌های ارتباطی: یکی از موارد مهم دیگری که باید به‌ آن اشاره کنیم تا بتوانید توسط آن به‌ توسعه‌ استراتژی بازاریابی خود بپردازید مسئله ارتباطات می‌باشد. ارتباطات شامل چگونگی اطلاع رسانی شما از مزایای محصولات خود یا خدمات‌تان و همین‌طور چگونگی ایجاد ارتباط با مشتریان‌تان می‌باشد.

تجزیه و تحلیل آمیخته بازار: شامل تمامی ابزارهای بازاریابی است که می‌خواهید برای ارتباط خود با مشتریان از آن‌ها استفاده کنید. این‌ها می‌تواند شامل مواردی مانند: تبلیغات، تبلیغاتی کلامی، کانال‌های توزیع، قیمت‌گذاری و ارتقاء سطح محصول، مغازه‌ها یا فروشگاه‌های مستقیم، وب سایت و غیره باشند.

به‌ یاد داشته باشید ۴p معروف بازار یابی می‌توانند در امر توسعه‌ی استراتژی بازاریابی شما بسیار تاثیرگذار باشد. ۴p معروفی که قبل‌ها هم درباره‌ی آن توضیحات کامل داده بودیم، عبارتند از: محصول، محل توزیع، قیمت‌گذاری و 

بیشتر بخوانید: ۷P آمیخته بازاریابی

طرح بازاریابی

بعد از توسعه استراتژی بازاریابی‌تان، اکنون می‌توانید یک طرح بازاریابی کامل برای خود بنویسید تا برنامه‌های موجودتان تکمیل شود. این طرح به‌ جزئیاتی برای اجرای استراتژی‌هایی مانند بودجه، زمان‌بندی دقیق، شاخه‌ها و زیرشاخه‌های موجود برای شرکت، محل‌های فروش، تدارک، کانال‌های توزیع مختلف و همین‌طور هزینه‌های مربوط به‌ آن می‌پردازد.

یک مدیریت دقیق می‌تواند شما را در جهت توسعه‌ی هرچه بیشتر کمک کند. در واقع طرح بازاریابی برای شما می‌تواند یک سند و نسخه بهتری از استراتژی بازاریابی شما باشد. همان‌طور که شما هزینه‌ها، شرایط بازار، شرایط اقتصادی و سایر عوامل را تحت تجزیه و تحلیل قرار می‌دهید در عین حال باید برنامه‌ریزی‌های خود را هم برای بهبود آن‌ها در دست داشته باشید. برای اینکه هم طرح بازاریابی شما و هم استراتژی بازاریابی‌تان به‌ صورت موفقی جواب دهد، به‌ شما توصیه می‌کنیم همیشه از نتایج فعالیت‌های بازاریابی خود تحقیقات دقیقی انجام دهید و به‌ صورت دقیق بر آن‌ها نظارت داشته باشید و آمادگی این را هم داشته باشید که در صورت بروز هر گونه مشکلی بتوانید بخشی یا کل برنامه خود را تغییر دهید.