استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک

۸ استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک

امروز ما قصد داریم به ‌شما چندین روش مناسب از استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک را آموزش دهیم. احتمال دارد برخی از این راهبردهای رشد برای کسب‌وکار شما منحصر به فرد باشد. برخی از این این استراتژی‌ها را می‌توانید در کسب‌وکار خود مورد آزمایش قرار دهید و نتایج آن را بررسی کنید و شاهد رشد پتانسیل کسب‌وکار خود در آینده باشید.

قبل از هر چیز ما سعی خواهیم کرد با شما بسیار روراست باشیم. باید این حقیقت محض را به ‌شما گوشزد کنیم و آن هم این است که هیچ استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک یا بزرگ وجود ندارد که با یک روش جادویی بتواند شما را از کسب و کار فعلی خود به یک کسب و کار بسیار بالاتر پرتاب کند، مگر اینکه شما بتوانید این جادو را با استفاده از آگاهی، تجربه و تمرین و صد البته استفاده از استراتژی‌های مناسب به ‌دست بیاورید.

هدف استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک

هدف از استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک این است که شما بتوانید مشتزیان مناسب را برای خود ایجاد کنید. این یک مفهوم بسیار ساده است اما می‌تواند روش‌های بسیار متفاوتی برای انجام داشته باشد و همین‌طور می‌تواند سوال‌های بسیار زیادی را در ذهن شما ایجاد کند، سوالاتی مانند اینکه: مشتریان شما متعلق به چه گروه و مخاطبانی است؟ جمعیت مشتری‌های اولیه شما به چه میزان است؟ یا این‌که آن‌ها کی و کجا آنلاین می‌شوند؟ و سوالی مانند اینکه چگونه محصولات شما را در سبد خرید خود انتخاب می‌کنند؟ چه کسانی در تصمیم‌گیری‌ها نقش عمده‌ای دارند و سبب می‌شوند تا دیگران را ترغیب به خرید از محصولات شما کنند ؟

پاسخ به‌ سوالات بالا است که تعیین می‌کند کدام استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در کسب و کار شما قابل اجرا و استفاده هستند و مانع از اتلاف وقت شما خواهند شد.

باید بدانید که فیس‌بوک یا انواع جستجوگرها سحر و جادو نمی‌کنند. در شرایطی پیشرفت کاری شما رخ خواهد داد که شما بتوانید شناخت کامل از مشتریان خود داشته باشید. چون هیچ سر نخ قابل توجهی از مشتریان شما در اختیار شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های جستجو نیست. اما خوشبختانه خبر خوب این است که شما خود را بهتر از سایرین می‌شناسید و همین‌طور می‌دانید که با چه کسب و کاری رو در رو هستید، پس این شما هستید که می‌توانید پایه‌ی مشتری‌های خود را مشخص کنید.

پس از مطالعه‌ی موارد بالا و مطالب آتی، شما یک آگاهی گسترده از کانال‌های بازاریابی قابل قبول و قابل اعتماد را خواهید داشت که در هر کدام از آن‌ها می‌توانید سبب ارتقای کسب‌وکار خود شوید.

۱. تبلیغات فیس بوکی

یکی از رایج‌ترین انواع استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک تبلیغات فیس‌بوکی می‌باشد. در حال حاضر نزدیک به‌ ۲ میلیون از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در سراسر فیس‌بوک مشغول به ‌تبلیغات کسب و کارهای خود هستند. این یکی از ارزان‌ترین و موثرترین راه‌های ممکن برای فروش و ایجاد گروه مشتریان می‌باشد. تبلیغات فیس بوک با پیشرفت فوق العاده‌ی خود به ‌شما اجازه می‌دهد که مخاطبین خاص خود را براساس مکان، منافع، سن، جنسیت، رفتارهای آنلاین و بسیاری از ویژگی‌های دیگر مورد هدف قرار دهید. ایجاد تبلیغات در فیس بوک بسیار آسان است. کافی است تا شما اطلاعات اولیه خود را به عنوان موارد تبلیغاتی را وارد صفحات فیس‌بوکی خود بکنید. فیس بوک به ‌گونه ای طراحی شده است که شما می‌توانید مجموعه‌ی تبلیغاتی خود را اجرا و آزمایش کنید و هم‌چنین به ‌شما این امکان را می‌دهد که اگر توانستید در یک فرمول برنده شوید، سودآوری خود را بدون نیاز به‌ افراد متخصص پیش ببرید. به ‌طوری که برآورد شده است بسیاری از کاربرانی که تازه وارد فضای تبلیغاتی فیس‌بوک می‌شوند در روزهای اولیه می‌توانند نتایج بسیار خوبی را به ‌دست بیاورد. به ‌شما توصیه می‌کنیم اگر یک کسب‌وکار را با جزئیات بصری قوی  پیش می‌برید از خدماتی مانند اینستاگرام هم که یکی از زیرمجموعه‌های فیس‌بوک است بی‌بهره نباشید. از مزایای استفاده از فیس‌بوک می‌‌توان به‌این اشاره کرد که تبلیغات در فیس بوک بسیار ساده است و گام به‌گام پیش می‌رود و اجرای برنامه‌ها و آگهی‌های نصب شده  در فیس‌بوک توسط همه‌ی افراد قابل ملاحظه هستند.

۲.  استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک به وسیله Google My Business

در رتبه بندی انواع استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک یکی از قوی‌ترین برنامه‌هایی که می‌تواند برای کسب و کار شما موثر واقع شود همین برنامه Google My Business می‌باشد. در حقیقت اگر شما در حال پیش‌برد یک کسب و کار محلی هستید به‌ جرات می‌توانیم بگوییم که این یک استراتژی بسیار قدرتمند برای شما خواهد بود که می‌تواند سودآوری زیادی را برای‌ شما به ارمغان داشته باشد.

۳. استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک به وسیله  Google Adwords

در هر ثانیه بیش از ۴۰۰۰۰ فرد جستجو در گوگل در حال فعالیت هستند.‌ هیچ روش تبلیغاتی دیگری به ‌این اندازه نمی‌تواند برای کسب‌وکار شما مفید و جذاب‌ باشد. Google Adwords نوعی پدرخوانده‌ی کانال‌های بازاریابی آنلاین است. اگر شما بدانید چگونه می‌خواهید تبلیغات خود را انجام دهید این برنامه می‌تواند کمک‌های شایانی به‌ شما انجام دهد. برخلاف بسیاری از کانال‌هایی که امروزه در شبکه‌های اجتماعی معروف شده‌اند، این کانال می‌تواند درصد قابل توجهی از افراد را در مجموع مخاطبین خود قرار دهد و می‌تواند با کمک بعضی از استراتژی‌های دیگر برای به‌ حداکثر رساندن افرادی که از این شبکه دیدن می‌کنند میزان توجهات روی تبلیغات شما را بالا ببرد.

 ۴.   بازاریابی محتوا  یا Content Marketing

۱۸ درصد از بازاریابان می‌گویند که بازاریابی محتوا در سال ۲۰۱۶ بیشترین تاثیر تجاری خود را بر آن‌ها داشته است و یکی از تاثیرگذارترین انواع استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک می‌باشد. بازاریابی محتوا نوعی فرآیند ایجاد و توزیع محتوای با ارزش مرتبط و سازگار با کار شما است و برای جذب و حفظ یک گروه خاص از مخاطبان با مشخصات مشخص و هدایت آن‌ها به‌ سمت خرید محصولات شما طراحی شده است. برخلاف تبلیغاتی که با پرداخت پول انجام می‌شود، بازاریابی محتوا بیشتر در مورد نتایج بلند مدت شما تمرکز می‌کند. همیشه باز پرداخت اولیه مهم است، اما به ‌یاد داشته باشید که رشد بلند مدت و پایدار می‌تواند منجر به ‌درخشش بیش از حد کسب و کار کوچک شروع شود. با این وجود، بازاریابی محتوایی کار آسانی نیست و نیاز به ‌عناصر مختلفی مانند محتوای کافی، موضوعات مرتبط، ایجاد و ارتقای محتواهایی مانند محتوای فیلم‌ها و پادکست‌های آنلاین دیگری از رسانه‌های اجتماعی دارد. اگر شما از روش بازاریابی محتوایی برای کسب و کار خود استفاده می‌کنید، مطمئن باشید که بودجه و زمان لازم را در اختیار دارید.

۵. رسانه‌های اجتماعی ارگانیک یا Organic Social Media

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای داشتن یک کسب و کار مناسب امری غیر قابل انکار می‌باشد. ۶۷ درصد  از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهد برای حمایت از مشتری‌های خود از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند و ۳۳ درصد آنها هم ترجیح می‌دهند با استفاده از رسانه‌های اجتماعی به ‌جای تلفن همراه کار کنند. اگر نمی‌توانید افراد را از طریق تلفن‌های همراه‌شان به‌ کسب و کار خود جذب کنید بهتر است از شبکه‌‌های اجتماعی پرکاربرد استفاده کنید. در واقع مسئله‌ی واقعی این نیست که شما  دارای حساب‌های رسانه‌ای بسیار فعال باشید، بلکه مسئله‌ی اصلی این است که شما چقدر زمان و چقدر منابع مناسب برای رشد جمعیت مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی سرمایه گذاری می‌کنید. به ‌عنوان مثال کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام بیشتر طرفداران مد و فشن و زندگانی مدرن و رنگارنگ هستند، شما می‌توانید با ایجاد یک  صفحه‌ی فعال کسب و کار کوچک مانند خرده فروشی لباس یا کفش را به‌ صورت مستقل هدایت کنید. اما برای کسب و کارها از نوع دیگر، شاید سرمایه گذاری اینستاگرامی معنای خاصی نداشته باشد. کلید شناسایی و موفقیت شما این است که متوجه شوید که مشتریان شما در آنجا در کجا حضور دارند و چگونه به آن‌ها نزدیک خواهید شد. اگر نوعی از کسب و کار را دارید که هر دوی این مسائل را می‌توان با شبکه‌های اجتماعی پاسخ داد، پس باید بگوییم که این نوع از استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک از موثرترین روش‌هایی است که شما باید آن را در کسب و کار خود لحاظ کنید.

استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک

۶. سایت معاملات کوپنی یا Coupon Deal Sites

اگر نوع کسب و کار شما به ‌گونه ای است که محصولات یا خدماتی را به ‌فروش می‌رسانید، استفاده از این نوع استراتژی بازاریابی برای شما مناسب خواهد بود. در این نوع استراتژی، مخاطبان در گروه‌های عظیم و دسته‌بندی‌های بزرگ از طریق محل‌های زندگی، کسب و کارهای محل، منطقه‌ای یا حتی ملی جمع آوری می‌شوند. مزایای این نوع از استراتژی بازاریابی، آگاهی از برند شما، توجه به‌ مشتریان جدید و تبلیغات محلی می‌باشد. علاوه بر تمامی این موارد می‌توان هزینه‌ی کم این نوع از استراتژی‌های بازاریابی را هم به ‌عنوان یکی از ویژگی‌های مهم آن می‌توان در نظر گرفت. هدف اولیه در این نوع از استراتژی‌ها، درآمد پول نیست، بلکه هدف اولیه، ایجاد تخفیفات قابل توجه و در نتیجه ایجاد محبوبیت برند یا خدمات شما در بین مردم است. هدف اصلی این است که مردم این امکان را داشته باشند که در خانه‌های خود اجناس یا خدمات شما را مورد آزمایش قرار دهند و در صورتی که خوب بود مشتری دائمی شما شوند. شاید شما بتوانید بدین طریق درصد زیادی از مشتری‌ها و مصرف کنندگان را به‌ خود جلب کنید، اما باید به ‌شما هشدار دهیم که در صورت رعایت نکردن یک محاسبه درست در حساب و کتاب‌های خود می‌توانید مقدار زیادی پول از دست بدهید در حالی که در صورت داشتن حساب و کتاب دقیق می‌توان جمعیت زیادی از مشتریان را جذب خدمات خود کنید.

۷. بازاریابی ایمیلی یا  Email Marketing

یکی دیگر از رایج‌ترین انواع استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک بازاریابی ایمیلی است. بازاریابی ایمیلی بر پایه و اساس بازاریابی دیجیتال بنا نهاده شده است. همیشه افرادی که از سایت‌های شما دیدن می‌کنند به ‌صورت مستقیم برای بار اول از شما خرید نمی‌کنند. عموماً گرفتن اطلاعات مشتریان و تماس برای بازاریابی‌های بعدی در این نوع از بازاریابی‌ها بسیار مهم است. در این نوع از بازاریابی شما از مشتریان خود می‌خواهید تا یک مسیر ارتباطی مانند ایمیل را با شما امتحان کنند که این امر هم از طریق گرفتن ایمیل آن‌ها میسر می‌باشد یا حتی از طریق دادن ایمیل خود شما به‌ آن‌ها. شما می‌توانید این پیشنهاد را با ارائه‌ی گزینه‌هایی شامل دانلود رایگان، یک مکالمه یا سرویس رایگان یا عضویت در سایت‌های دیگر به ‌آن‌ها پیشنهاد دهید. هنگامی که مشتریان شما در لیست شما اشتراک می‌گیرند شما می‌توانید با ارائه‌ی محتوای ارزشمند از طریق ایمیل، قدرت و اعتبار خود را به‌ آن‌ها نشان دهید. از مزایای دیگر بازاریابی ایمیلی عبارتند از: کم هزینه بودن، دسترسی جهانی، آسان و خودکار بودن، بخش پذیری، ارتباط سریع و آسان برای راه اندازی و اجرای آن برای ردیابی و بهینه‌سازی و دستیابی به‌ بسیاری از کانال‌های بازاریابی دیگر.

 ۸.   وبینارها یا Webinars

Webinars اساساً یک سمینار است که به‌ صورت آنلاین برگزار می‌شود. این نوع استراتژی حتی می‌تواند در قالب ارائه یا بصورت مباحثه هم اجرا شود. این نوع از استراتژی بازاریابی می‌تواند جمعیت زیادی از مشتریان را به ‌کسب و کار شما اضافه کند، هم‌چنین می‌تواند برای ایجاد ارتباط با مشترکین فعلی شما و بالا بردن علاقه‌مندی آن‌ها استفاده شود. این نوع استراتژی می‌تواند از فیلم‌های کوتاه و ساده هم جذاب‌تر باشد. شما برای اجرای این نوع از برنامه‌ها احتیاج به ‌اپلیکیشن خاصی دارید که بتوانید روی سیستم خود سوار کنید. در این نوع استراتژی، سخنرانی‌هایی از طریق شما به ‌مشترکین ارائه می‌شود که امکان ارتباط مستقیم با آن‌ها برای شما را ایجاد می‌کند و شما می‌توانید از این طریق به ‌سوالات احتمالی و پیشنهادات آن‌ها گوش دهید. شما می‌توانید از این استراتژی برای آموزش  هم استفاده کنید. قبل از اقدام به ‌انجام این برنامه، به‌ شما پیشنهاد می‌کنیم به‌ صورت آزمایشی برای چند روز آن را انجام دهید و در صورتی که توانستید نتیجه‌ی لازم را بگیرید، اقدام به ‌استفاده کلی از آن کنید.