۶ استراتژی بازاریابی محتوایی که هر کسب و کار کوچک باید آن را بدانند

آیا رویاهای بزرگی در سر دارید اما بودجه‌ی کمی در جیب‌تان است؟ شما تنها کسی نیستید که با این مشکل روبرو هستید. اکثر شرکت‌های کوچک در همان وضعیت به ‌سر می‌برند، اما لازم نیست که بابت این مسئله ناامید شوید، این فقط به ‌این معنا است که شما باید کمی هوشمند باشید و به ‌اندازه‌ی کافی به ‌رقبای بزرگتر خود فکر کنید.

در این‌گونه موارد بسیاری از  استراتژی‌های بزرگ به‌ سادگی برای شما مفید و کارآمد نخواهد بود. چرا که شما یک بودجه به ‌اندازه‌ی شرکت پپسی و یا بودجه‌ای به ‌اندازه‌ی شرکت آمازون ندارید، در واقع نیازی هم به ‌این بودجه‌ی بزرگ نیست.

خبر خوب درباره استراتژی بازاریابی محتوایی این است که یکی از موثرترین نوع بازاریابی برای بودجه‌های کوچک می‌باشد. در واقع اغلب تیم‌های بازاریابی محتوایی متشکل از یک یا دو نفر می‌باشند، بطور کلی ۶۸ درصد این تیم‌ها از سه نفر یا کمتر تشکیل شده‌اند. درست است که ما به‌ شما گفتیم که نیازی به ‌بودجه‌ی بسیار زیاد ندارید اما در عمل به‌ شما باید بگوییم که در این موارد شما نیاز به ‌برخی از مهارت‌های رسانه‌ای و مهارت‌های لازم برای ایجاد محتوای جذاب هستید. باید دقت کنید که محتوای شما باید یک محتوای بسیار قوی باشد.

برای مثال یک کمدین معروف تقریبا ۵۰ میلیون مشترک در شبکه‌ی اجتماعی یوتیوب دارد. وی با توجه به‌ مسائل روز، توانست در دسامبر سال ۲۰۱۵ بیشتر از ۱۵ میلیون دلار کسب کند. اما او هیچ جایزه‌ای برای کیفیت تولید بالا به ‌خود اختصاص نداد در واقع لازمه هم نبود که این کار را انجام دهد. ما در این قسمت سعی خواهیم کرد، شش ایده‌ی خوب برای استراتژی بازاریابی محتوایی به ‌شما ارائه کنیم که می‌تواند توسط تیم‌های کوچک و با بودجه‌ای اندک پیش برود. این استراتژی‌ها می‌توانند با حداقل قیمت بودجه از صفر تا حداکثر ۱۰۰ هزار دلار برای راه اندازی برنامه‌های شما سودمند باشند.

۶ ایده جذاب استراتژی بازاریابی محتوایی

۱. از اینفلوئنسرها استفاده کنید.

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم چیزی که شما واقعاً برای بازاریابی محتوای خود نیاز دارید یک فرد آشنا به‌ مهارت رسانه‌ای خواهد بود. عموماً این گونه مهارت‌های بازاریابی را می‌توان از سایت‌های معروف بنیان گذاران موسسات بازاریابی مشهور و با سابقه تهیه کرد. اینفلوئنسر مارکتینگ در مسیری متفاوت از آنچه که شرکت‌های بزرگ پیش می‌روند حرکت می‌کند. در واقع شرکت‌های بزرگ سعی می‌کنند با استخدام یک تیم بزرگ از بازاریابان محتوایی برنامه‌های دراز مدت و کوتاه مدت خود را توسعه دهند. اما برنامه‌ای مانند اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند یک اثر مشابه را با عملکردی تقریباً همسو با شرکت‌های بزرگ، اما در ابعاد کوچک برای شرکت‌های کوچک و یا تازه‌کار طراحی کند. به ‌یاد داشته باشید این نوع برنامه‌ها تاثیر مستقیمی از تعریف مخاطبان دارند. ساختن یک گروه مخاطب، کلمه‌ی کلیدی بازاریابی محتوایی برای شرکت کوچک شما است چرا که شرکت شما از قبل دارای گروه وسیعی از مخاطبان نیست.

اینفلوئنسرها در ایجاد محتوایی که برای مخاطبان تازگی دارد، متخصص هستند. آن‌ها می‌دانند که چگونه محتوای با ارزشی را با بودجه‌ی محدود ایجاد کنند، چیزی که اکثر شرکت‌های بزرگ حتی نمی‌توانند به ‌آن فکر کنند. برای مثال یک بازاریاب محتوایی مشتاق، می‌تواند با یک استراتژی تاثیرگذار و با مهارت خود برای ایجاد محتوای بزرگ و پیشرفته اقدامات زیادی را جهت جذب مشتریان جدید انجام دهد. قبل از اینکه شما به ‌رویاهای خود فرو بروید و انتظار داشته باشید که یک شبه ۱۰ میلیون تومان را به ‌جیب بزنید بهتر است به ‌این فکر کنید که می‌توانید با استفاده از استراتژی بازاریابی محتوایی و یک برنامه و تیم با‌نفوذ، عوامل موثر را برای قدم های اولیه کسب و کار خود ایجاد کنید. شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌تواند جای مناسبی برای جذب انواع مخاطبان جدید باشد. سعی کنید یک اینفلوئنسر برای خود پیدا کنید تا بتواند ایده‌های شما را با زبان خاص و مهارت بالای خود به‌ شنوندگان، مخاطبان و مشتریان شما منتقل کند. در واقع شما به ‌یک اینفلوئنسر نیاز دارید که بتواند دیدگاه جهانی شما را درک کند و با آن همسو شده و بتواند برای این دیدگاه جهانی و بزرگ شما مخاطبان خاصی پیدا کند. در صورت پیدا کردن متخصصین این چنینی بهتر از همکاری با او را هرگز قطع نکنید.

۲. داستان شرکت خود را داشته باشید

ما از شما انتظار نداریم یک فیلم انیمیشن کوتاه متحرک بسازید و یا بتوانید مثل داستان سرایان حرفه‌ای کتاب قصه بنویسید، انتظار ما از شما این است که بتوانید داستان شرکت خود را داشته باشید. داستانی مانند این که بنیان‌گذار این شرکت، ایده‌ی کسب و کار و راه اندازی آن را از کجا به ‌دست آورد و موانعی که بر سر راه این کسب و کار بود کدام‌ها بودند یا اولین سال‌های کسب و کار او چگونه گذشت/ برخی از اشتباهات یا شانس‌هایی را که در طول این سفر کسب و کار برای او پیش آمد را بازگو کنید. اگر می‌خواهید بدانید که سود این گونه از داستان سرایی‌ها یا داشتن داستان شرکت خود شما چیست باید به‌شما بگوییم این یکی از بهترین راه‌های ایجاد ارتباط با گروه مخاطبان و همکاران آینده‌ی و همین‌طور هم این داستان شرکت خود شما خواهد بود. به ‌یاد داشته باشید اگر در صورتی که با داستان شرکت خود رو راست نباشید یا بخواهید چیزهای غیر واقعی داخل آن اضافه کنید خیلی زود لذت یک داستان واقعی را از خود، همکاران و گروه مخاطبان و مشتریان خود خواهید گرفت و دیگر این داستان برای کسی جذابیتی نخواهد داشت. اگر شما قادر به ‌نوشتن یک داستان خوب با ادبیات خودتان نیستید، به‌ شما پیشنهاد می‌کنیم از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید تا بتوانند با داشتن یک فیلم کوتاه ویدیویی یا یک داستان مکتوب، تاریخچه‌ی شرکت خود را یا تمام تغییرات و رویاهای شما را در آینده، نسبت به‌ شرکت خودتان به‌ قلم بیاورند. این یکی از استراتژی‌های بازاریابی محتوایی بسیار تاثیرگذار است که می‌تواند قسمت سرگرم کننده حضور شرکت شما در بازار باشد.

۳.  قبل از هر چیزی به ‌مخاطبان و مشتریان خود فکر کنید

عموماً اغلب استراتژی‌های بازاریابی محتوایی بر روی پمپاژ محتوا و ردیابی بازدهی بازاریابی در طول مدت ۳ ماه یا کمتر متمرکز شده‌اند؛ که با این روش عموماً اهداف نهایی بازاریابی محتوایی خود را که ایجاد مخاطب جدید است از دست می‌دهند. در واقع باید بدانید که به ‌منظور بازاریابی محتوایی ایجاد مخاطب و هم‌چنین پیش بردن کسب و کار شما همسو با استراتژی بازاریابی محتوایی خواهد بود. پس به ‌همین خاطر باید تفکر اولیه‌ی شما در استراتژی‌تان، ایجاد و جذب مخاطبان جدید باشد به‌ گونه‌ای که بتوانید آن‌ها را درگیر خود کرده و به‌ روشی تحت تاثیر خود قرار دهید که بتوانند برای نیازمندی‌های خود به‌ سراغ شما بیایند.

با پیاده کردن این استراتژی بازاریابی محتوایی به‌ شما توصیه می‌کنیم جزء افراد با حوصله و صبور باشید. برای مثال تلاش‌های بازاریابی محتوای “بتی کراکر”، در زمان اولیه‌ی شروع به ‌کار بیشتر از ۱۸ ماه طول کشید تا بتواند به ‌نتیجه برسد. شرکت‌های موفق که سال‌ها پیش از شرکت‌های کوچک شروع به‌ کار کرده‌اند ده‌ها سال روی مخاطبان خود سرمایه گذاری کردند و با صبوری آن‌ها را جذب خدمات خود می‌کنند. حتی گاهی اوقات ممکن است آن‌ها در هنگام جذب یک مشتری سود زیادی به ‌جیب نزنند اما این جزء اهداف بلندمدت آن‌ها است که می‌تواند در بلندمدت آن‌ها را تبدیل به ‌یک شرکت موفق کند؛ اما باید بدانید همیشه صبور بودن و سرمایه‌گذاری درست، جواب می‌دهد چرا که برای سال‌های سال است که بسیاری از مادرانی که نیازمند خدمات ویژه‌ای برای کودکان خود هستند به ‌عنوان اولین انتخاب برای کودکان خود، به‌” بتی کراکر” فکر می‌کنند و خواهان دریافت محصولات او هستند.

استراتژی بازاریابی محتوایی

۴. اولویت اولیه‌ی شما باید حفظ مشتریان‌تان باشد.

یکی از رایج‌ترین انواع استراتژی بازاریابی محتوایی حفظ مشتریان کسب‌وکار می‌باشد. این چیزی نیست که ما به ‌عنوان یک ایده‌ی فردی به‌ شما القا کنیم. در واقع این موضوعی است که صاحبان کسب و کارهای کوچک بسیاری به ‌ما گفته بودند و جزء اولویت آن‌ها بود. تقریباً چهل و سه درصد از صاحبان کسب و کارهای کوچک طی یک نظرسنجی اعلام کردند که از جمله عوامل موفقیت آن‌ها بهبود تجربیات قبلی و حفظ مشتری‌های موجود آن‌ها است.

اعمال این استراتژی بازاریابی محتوایی بسیار ساده است. در واقع شما باید ایجاد محتوا برای مشتریان در حال حاضر خود را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهید. این اغلب به‌معنای ایجاد ارتباط بیشتر و نزدیکتر با مشتریان شما می‌باشد. در واقع تشخیص نیازمندی‌های مشتریان کاری است که بازاریابان محتوایی بهتر از صاحبان کسب و کار کوچک آن‌ را انجام می‌دهند.

 ۵. جایی بروید که مخاطبان و مشتریان شما آنجا هستند

این یک استراتژی بازاریابی محتوایی است که از چندین استراتژی ادغام شده به ‌دست می‌آید. این در واقع برمی‌گردد به ‌شناخت درست شما از مخاطبان و مشتریان‌تان. به ‌شما توصیه می‌کنیم عادت‌های مخاطبان خود را و هم‌چنین ویژگی‌های آن‌ها را به ‌خوبی بشناسید. با شناخت دقیق مخاطبان خود در واقع شما می‌دانید که چه خدمات و چه نیازمندی‌هایی مشتریان شما را با خود درگیر کرده است. شما می‌توانید در طی نظرسنجی‌هایی از آن‌ها بخواهید که به ‌شما بگویند که کدام نشریات، وبلاگ‌ها یا شبکه‌های اجتماعی را دنبال می‌کنند. تمامی این عادت‌های اجتماعی می‌تواند به ‌شما کمک کند تا تشخیص دهید که مخاطبان و مشتریان شما جزوء چه گروه از افراد و با کدام علاقمندی‌ها و نیازمندی‌ها هستند.

استراتژی بازاریابی محتوایی

 ۶. یک کتاب بنویسید

به ‌نظر ما یکی از بهترین انواع استراتژی بازاریابی محتوایی و مهم‌ترین مواردی است که آن را در قسمت آخر لیست خود قرار داده‌ایم نوشتن یک کتاب مرجع می‌باشد. این‌طور به ‌نظر می‌رسد که یکی از موفق‌ترین استراتژی بازاریابی محتوایی داشتن یک جلد کتاب مرجع می‌باشد تا هر زمانی  که به ‌آن نیاز دارید، بتوانید به ‌آن مراجعه کنید. داشتن کتاب مرجع اینگونه،  برای سال‌های متوالی است که هنوز هم در لیست اول انتخاب استراتژی‌های بازاریابی محتوایی شرکت‌های موفق قرار دارد. البته باید بدانید که تمام کسب و کارهای موفق موجود در جهان تنها از یک کتاب سود نمی‌برند؛ اما به ‌نظر می‌رسد اغلب آن‌ها چندین کتاب یا حداقل یک کتاب در کتابخانه‌ی خصوصی شرکت خود دارند که می‌تواند به‌ عنوان منبع استراتژی بازاریابی محتوای آن‌ها خط مشی نشان دهد. شاید شما لبخند بزنید و بگویید که من هرگز نمی‌توانم یک کتاب بنویسم. نکته‌ی اصل این است که باید به‌ شما بگوییم این است که اصلاً لازم نیست که شما اقدام به ‌نوشتن یک کتاب کنید در حقیقت کتاب‌ها، گوینده‌ها و افراد موفق بسیار زیادی وجود دارند که کار زیادی انجام نمی‌دهند، بلکه آن‌ها کتاب‌های کسب و کار دیگران را که در این امر موفق بوده‌اند جمع‌آوری کرده و از آن می‌توانند یک کتاب جدید برای خود تهیه کنند. پس لازم نیست حتماً‌ً خودتان دست به ‌قلم شوید و یک کتاب بنویسید، خلاصه‌ی چندین کتاب یا حتی یک کتاب که از شرکت‌های موفق بزرگ دنیا درس گرفته است می‌تواند برای شما کتاب منبع خوبی باشد. به‌ یاد داشته باشید که یک کتاب یک ابزار استراتژی بازاریابی محتوای چند منظوره است. قبل از هر چیز می‌تواند قدرت تفکر شما را افزایش دهد و بعد شما را با یک گروه عظیمی از مخاطبان و مشتریان بزرگ رودررو می‌کند. دست آخر می‌تواند شما را به ‌سوی دریافت و ایجاد مشتریان جدید راهنمایی کند.

نتیجه گیری

گاهی اوقات شروع یک کسب و کار کوچک و سوق دادن آن به ‌سمت پیشرفت و موفقیت‌های بزرگ بسیار آسان‌تر و عاقلانه‌تر از شروع یک کار با یک شرکت بسیار بزرگ می‌باشد. با شروع یک کسب و کار کوچک شما می‌توانید انعطاف‌پذیری و خلاقیت بیشتری را برای کسب نتایج بهتر بازاریابی از رقبای بزرگ خود یاد بگیرید. در واقع این استراتژی بازاریابی محتوایی به‌ معنای بازگشت شما به‌ ریشه‌های استارتاپی اولیه خود شما می‌باشد. قضیه مسلم این است که برای شروع یک کسب و کار موفق با بودجه کم هم می‌توان فکرهای بزرگی در سر داشت فقط کافی است شما با ایده‌های استارتاپی و استراتژی‌های بازاریابی محتوایی صحیح وارد بازار کار شوید. در ضمن باید بدانید که داشتن صداقت عمل و دادن درجه‌ی اهمیت بسیار بالا به ‌مخاطبان و گروه مشتریان شما می‌تواند کلید موفقیت‌تان باشد. در صورت داشتن صداقت کاری و داشتن اطلاعات کافی و آگاهی درست از شرایط بازار و نیازمندی‌های مشتریان واقعی، شما خیلی زود خواهید توانست از کسب و کار کوچک خود لذت معنوی بسیار و هم سودهای مالی قابل توجهی بهره‌مند شوید. در ضمن به‌ یاد داشته باشید برنامه‌های کم سود امروز اما با صبوری و با برنامه‌ریزی درازمدت می‌تواند در آینده شما را تبدیل به ‌یک قطب اقتصادی بسیار موفق کند. بهره‌گیری از تجربیات کسب و کارهای موفق بزرگ، خواندن، اطلاع‌رسانی و همین طور به‌ روز بودن اطلاعات شما و عشق به ‌کارتان می‌تواند کلیدی باشد تا بتواند راه‌های بزرگی را برای پیشرفت شرکت کوچک شما در آینده به ‌شما نشان دهد.