اینفلوئنسر مارکتینگ

اشتباهاتی که اینفلوئنسر مارکتینگ شما را با شکست مواجه می‌کند

یکی از اساسی‌ترین مشکلات استارت‌آپ‌ها در بخش بازاریابی است. بسیاری از آن‌ها ایده‌های فوق‌العاده نابی دارند، اما نمی‌توانند شیوه‌های مناسب بازاریابی را به کار گیرند. اغلب به این خاطر است که اکثر تیم‌های استارت‌آپی افرادی فنی هستند و اغلب روی کیفیت سرویس تمرکز می‌کنند تا بازاریابی.

اما بازاریابی مهم‌ترین بخش از کسب وکار شما است که باید برای نتایج سریع، کوتاه مدت و بلندمدت آن برنامه‌ریزی کنید.

اگر مطلب قبلی شبتا در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذاران را خوانده باشید، مطمئنا می‌دانید که بازاریابی تاثیرگذاران یکی از روش‌های جدید و سریع بازاریابی برای جلب اعتماد مشتریان و افزایش فروش است. براساس تحقیقاتی هم که توسط Adweek انجام شده، حدود ۹۴درصد از بازاریابان اذعان کرده‌اند که اینفلوئنسر مارکتینگ از تاثیرگذارترین استراتژی‌های بازاریابی برای آن‌ها بوده است.

علاوه بر این، تحقیقات دیگری نیز صورت گرفته که نشان می‌دهند ۷۴درصد از خریدها توسط بازاریابی دهان به دهان صورت می‌گیرد که اینفلوئنسر مارکتینگ اصلی‌ترین روش آن است. از طرف دیگر، کاربران یوتیوب تاثیرگذاران را ۱۷ برابر جذاب‌تر از سلبریتی‌ها و افراد مشهور می‌دانند.

همه‌ی این‌ها نشان می‌دهند که این روزها بازاریابی تاثیرگذاران به یکی از اثربخش‌ترین استراتژی‌های بازاریابی تبدیل شده است.

متاسفانه بسیاری از بازاریابان به دلیل بازگشت سرمایه‌ی بسیار زیاد اینفلوئنسر مارکتینگ، در اجرای آن مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱) ضعف در شناخت صحیح مخاطبان هدف

اگر شما مشتریان خود را به خوبی نشناسید، هرگز قادر به طراحی یک استراتژی بازاریابی بلندمدت و موثر نخواهید بود. اگر جزو بازاریابانی هستید که هنوز درک درستی از مشتریان خود و خواسته‌های آن‌ها ندارند، بهتر است کلیه‌ی برنامه‌های خود را به تعویق بیندازید تا به درک درستی از آن‌چه مشتری می‌خواهد، برسید.

برای شناخت مشتری و ساخت شخصیت‌های مجازی آن‌ها(برخی از برندها چندین نوع مخاطب دارند) شما می‌توانید از عادت‌های خرید، اطلاعات دقیق خرید، اطلاعات جمعیتی و اطلاعات روانشناختی استفاده کنید. معمولا این اطلاعات را می‌توان از طریق مصاحبه با مشتریان نیز جمع‌آوری کرد.

هنگامی‌که شما درک صحیحی از مخاطبان خود داشته باشید، به راحتی می‌توانید اینفلوئنسر یا تاثیرگذار مناسب برای آن‌ها را انتخاب کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید خلاصه‌ای در مورد مخاطبان خود آماده کنید و در اختیار اینفلوئنسرها قرار دهید تا بهتر به اهداف بازاریابی شما کمک کنند.

۲) استفاده از بازاریابی تاثیرگذاران در کانال‌های اشتباه

بازاریابی تاثیرگذاران در تمامی کانال‌های بازاریابی به یک اندازه موثر نیست. این موضوع بسته به مخاطبان شما و شخصیت آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، کسب وکاری که افراد نوجوان را هدف قرار می‌دهد، بهتر است از تاثیرگذاران اینستاگرام کمک بگیرد. اما کسب وکاری که به دنبال هدف قرار دادن جوانان و میانسالان است، مسلما از توییتر و لینکدین نتیجه‌ی بهتری کسب خواهد کرد.

براساس گزارشات Adweek بهترین کانال‌های بازاریابی برای اینفلوئنسر مارکتینگ کانال‌های ذیل هستند.

۳) انتظار دستیابی به نتایج یک شبه

در حالی‌که بازاریابی تاثیرگذاران می‌تواند در برخی شرایط نتایج فوق‌العاده سریع و اثرگذاری تولید کند، اما همیشه این‌طور نیست. به خصوص برای شرکت‌هایی که در فضای اینترنتی فعالیت ندارند و شناخته شده نیستند، بازاریابی تاثیرگذاران زمان بیشتری می‌گیرد.

به یاد داشته باشید که بازاریابی تاثیرگذاران معمولا به افزایش آگاهی از برند کمک می‌کند. هنگامی که کاربران شما از کسب وکارتان آگاه شدند، بلافاصله به خرید اقدام نمی‌کنند. شما باید آن‌ها را از مرحله‌ی آگاهی به مرحله‌ی تصمیم‌گیری و خرید برسانید.

۴) نادیده گرفتن تجزیه و تحلیل و اندازه‌گیری عملکرد

تنها راه برای دانستن این‌که آیا یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موثر بوده یا نه، استفاده از یک پلت‌فرم تجزیه تحلیل و سنجش نتایج است. نیاز به اندازه‌گیری عملکرد خصوصا در اینستاگرام بسیار موثر و کارآ است. ابزارهای مختلفی برای این‌کار وجود دارد که شما بسته به علاقه و نیاز خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

یکی از بهترین ابزارها برای اینستاگرام Owlmetrics است. این ابزار به شما در آگاهی از این‌که فعالیت‌های تاثیرگذار تا چه میزان موثر بوده است، کمک می‌کند. به عنوان مثال، شما می‌توانید از لینک‌های ردیابی موجود در این اپلیکیشن استفاده کنید و تاثیر این کمپین در بازدید از سایت‌تان و میزان خریدها را مشاهده نمایید.

۵) انتظارات ناسازگار از تاثیرگذاران

برای این‌که یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ به اندازه‌ی کافی موثر واقع شود، باید انتظارات از تاثیرگذاران کاملا واضح و شفاف باشد. شما باید اطلاعات کافی را در اختیار آن‌ها قرار دهید و انتظارات مشخصی را نیز در نظر بگیرید.

۶) ناامید شدن با دستیابی به نتایج نامطلوب

هیچ بازاریاب عاقلی، بازاریابی ایمیلی را فقط به خاطر این‌که یک یا دو ایمیل نتیجه‌بخش نبوده، رها نمی‌کند. مشابه همین موضوع، هیچ بازاریابی نباید بازاریابی تاثیرگذاران را به خاطر چند کمپین ناموفق رها کند.

به جای ناامیدی باید از داده‌های این کمپین‌های ناموفق برای بهبود نتایج بعدی استفاده کرد. یادگیری از شکست‌ها، کلید موفقیت بازاریابی است. هر موقع که شکست خوردید، دلیل اصلی آن را درک کنید، دوباره و دوباره تلاش کنید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

۷) فراخوان به عمل‌های غیرجذاب

با یک کمپین بازاریابی تاثیرگذاران از مخاطبان خود چه انتظاری دارید؟ در واقع بعد از مشاهده این کمپین آن‌ها چه کاری باید انجام دهند؟ این یک سوال کلیدی است که قبل از شروع اینفلوئنسر مارکتینگ باید در مورد آن فکر کنید.

به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش ترافیک وب‌سایت‌تان است و کاربران را از اینستاگرام به وب‌سایت خود می‌فرستید، با قرار دادن لینک و ریسپانسیو کردن صفحه وب‌سایت(چون اکثر کاربران از گوشی برای اینستاگرام استفاده می‌کنند)، اقدام بعدی را برای کاربران آسان کنید.

براساس گزارشات گوگل، حدود ۴۰ درصد از خریداران با مشاهده یک وب‌سایت بهینه‌سازی نشده به رقیب آن وب‌سایت مراجعه می‌کنند. هم‌چنین همان گزارش نشان می‌دهد که ۵۷ درصد از تاثیرگذاران، شرکتی را که وب‌سایتش ریسپانسیو نیست، پیشنهاد نمی‌کنند.

۸) چشم‌پوشی کردن از اهمیت تجزیه تحلیل رقابتی

تجزیه تحلیل رقبا در هر استراتژی بازاریابی نقش اساسی ایفا می‌کند، اینفلوئنسر مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. اهمیت شناخت رقبا در بازاریابی تاثیرگذاران از این جهت است که اگر رقیب با یک اینفلوئنسری در تماس بوده و از کمک وی استفاده کرده، دیگر شما از آن استفاده نکنید و فرد دیگری را انتخاب کنید.

۹) انتخاب یک شرکت بی‌تجربه برای مدیریت اینفلوئنسر مارکتینگ شما

از آن‌جایی اینفلوئنسر مارکتینگ فوق‌العاده گسترده شده است، اکنون کسب وکارهایی به وجود آمده‌اند که به ارائه‌ی خدمات اینفلوئنسر مارکتینگ می‌پردازند. بسیاری از کسب وکارها دوست دارند خدمات خود را برون‌سپاری کنند تا در هزینه و زمان صرفه‌جویی داشته باشند. اما این کار به سادگی امکان‌پذیر نیست و می‌بایست یک شرکت مناسب را برای این کار انتخاب کنید.

برای این کار می‌توانید کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ قبلی آن‌ها و نتایجی که به دست آورده‌اند را مورد بررسی قرار دهید.