تبلیغات سامسونگ

بررسی کمپین”کیو ببینیم” سامسونگ

گروه سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خوشه‌ای در کره‌جنوبی و جهان می‌باشد. این شرکت چند ملیتی توانسته‌ است ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی کره را تولید کند. گروه سامسونگ شامل مجموعه‌ای از ۸۰ شرکت است که بزرگترین مجموعه تجاری کره‌ی جنوبی محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی تبلیغات سامسونگ و شیوه‌ی اجرای آن‌ها خواهیم پرداخت.

سامسونگ الکترونیک به عنوان بزرگ‌ترین شرکت این گروه در ایران جایگاه خوبی در نزد مصرف‌کنندگان دارد. سامسونگ به همراه ال‌جی به عنوان رقیبی از کشور کره توانسته‌ است سهم قابل توجهی از بازار ایران به خصوص در زمینه تلویزیون‌ را کسب کند.

در چند سال اخیر سامسونگ در ایران کمپین‌های تبلیغاتی مختلفی را برگزار کرده است، که برخی از این کمپین‌ها توانست با استقبال خوبی از سمت مشتریان مواجهه شود. محتوای اصلی کمپین‌های برگزار شده در سال‌های اخیر توسط سامسونگ بازاریابی اجتماعی است.

کمپین یادگاری تو به زمین، سلام مدرسه و بهترین باشیم از نمونه‌های موفق و کاربر پسند تبلیغات سامسونگ می‌باشد که به خوبی توانست به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند.

مدتی است که سامسونگ کمپین #کیوببینیم را شروع کرده است که نتوانسته است همانند کمپین‌های قبلی به موفقیت دست پیدا کند، قصد داریم دراین نوشته این کمپین و اشتباهات تبلیغات سامسونگ در اجرای آن را بررسی کنیم.

تبلیغات سامسونگ

 

نحوه اجرای کمپین تبلیغات سامسونگ

تلویزیون‌های جدید QLED سامسونگ با تکنولوژی نوین که در ایران تولید و آماده ورود به بازار شده است. در این تلویزیون برنامه‌ها و بازی‌های اختصاصی برای کاربران ایرانی و فارسی زبان لحاظ شده است. در مراسم رونمایی از این محصول که توسط خبرنگاران مختلف پوشش داده شد، کمپین”کیوببینیم در ۳۱ شهریور سال ۹۶ آغاز به کار کرد.

 

 

این کمپین توسط اینفلوئنسرهایی محبوب در اینستاگرام منتشر گردید. محتوای کمپین نیز بدین صورت است که افراد شرکت کننده هر کدام از آدم‌های خاصی که در زندگی‌شان نقش به‌سزایی دارند یعنی آدم‌هایی که اگر نباشن زندگی‌شان همان طراوت همیشگی ندارد را مشخص می‌کنند. سپس در این کمپین عکس کسی که زندگی‌شان را رنگی می‌کنه و در خلق لحظه‌های قشنگ نقش به‌سزایی دارد را به ربات تلگرام سامسونگ می‌فرستند تا عکس فرد مورد نظر براساس طرح پیش‌بینی شده تهیه شود. بعد از تهیه عکس می‌توانید در اینستاگرام با #کیوببینیم به اشتراک گذاشته شود.

علت اینکه این فرد خاص، چرا و چطور زندگی‌ شما را رنگی می‌کند به عنوان کپشن در اینستاگرام بیان می‌شود.

کمپین تبلیغاتی سامسونگ

بررسی  کمپین “کیوببینیم” و اشتباهاتی که در این کمپین رخ داد

یکی از پارامترهای کمپین موفق، انتخاب زمان مناسب برای اجرای کمپین است. همان گونه که بیان شد این کمپین در روز ۳۱ شهریور سال ۹۶ یعنی درست یک روز قبل از شروع فصل مدرسه ها در ایران آغاز شد.

طبق عادت سال‌های اخیر اکثر برندهای معتبر در ایران، همزمان با شروع فصل مدارس، کمپین‌های مختلفی مانند بازگشت به مدرسه را راه‌اندازی کرده‌اند. همزمانی کمپین کیوببینیم با فصل مدارس توسط سامسونگ را می‌توان یکی از نمونه‌های اشتباه در زمان برگزاری کمپین قلمداد کرد. یکی از دلایل اینکه تعداد کمی در این کمپین تبلیغات سامسونگ شرکت‌ کرده‌اند را می‌توان در برگزاری نامناسب زمان آن بررسی کرد.

نکته قابل توجه برگزاری کمپین سلام مدرسه، توسط خود سامسونگ در زمان مشابه است. یعنی در مهرماه سال ۹۶ دو کمپین همزمان با هم شروع به کار کرده است!

یکی دیگر از مشکلات این کمپین، علاوه بر عدم زمان‌بندی مناسب برای شروع است، نا مشخص بودن زمان پایان کمپین است. در محتوای منتشر شده این کمپین هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد جوایز، زمان اتمام و سایر اطلاعات مفیدی که برای کاربران جذاب باشد به چشم دیده نمی‌شود. بنابراین با توجه به اینکه بیش از سه ماه از این کمپین گذشته است، هر ازگاهی شاهد انتشار محتوای متناسب با این کمپین در اینستاگرام هستیم ولی از هیجان و تاثیرگذاری این کمپین به خاطر طولانی بودن و در دسترس نبودن اطلاعت مرتبط این کمپین به شدت کاسته شده است.

کمپین تبلیغاتی سامسونگ

تقلید از رقیب در نام‌گذاری از محصول

علت استفاده از این هشتگ را می‌توان در نام محصول جدید سامسونگ QLED بررسی کرد. نام گذاری این محصول به تقلید از رقیب دیرینه یعنی شرکت ال‌جی و محصول OLED را می‌توان قلمداد کرد.

استفاده از هشتگ مناسب برای کمپین‌ها

در بررسی‌های صورت گرفته‌شده در مورد هشتگ‌های به کار رفته در  اینستاگرام، می‌توان سردرگمی شرکت‌کنندگان را مشاهده کرد. به طوری که هشتگ‌های مختلفی مانند#کیوببینم، #کیوببینیم و … استفاده شده است.

استفاده از یک هشتگ واحد و مناسب با فرهنگ جامعه که بتوان شرکت‌کنندگان بتوانند از آن استفاده کنند یکی از موارد مهمی است که هنگام راه‌اندازی کمپین باید به آن توجه کرد.

اهمیت پوشش و انتشار محتوای کمپین‌های برگزار شده

یکی دیگر از نقدهایی که می‌توان به برگزاری این کمپین وارد کرد، رسانه انتخابی و عدم  انسجام آن است. همانطور که در بالا بیان شد این کمپین با حمایت اینفلوئنسرها در اینستاگرام راه‌اندازی شده است ولی متاسفانه با توجه به زمان‌بندی نامناسب و نا مشخص بودن نحوه شرکت و جوایز و حتی اهداف برگزاری این کمپین سبب شده است که استقبال چندانی از این کمپین نشود.

کانال‌های ارتباطی شرکت سامسونگ نیز هیچ‌گونه پوششی در مورد این کمپین نداشته‌اند. در وب‌سایت نسخه فارسی شرکت سامسونگ هیچ‌گونه اطلاعی در مورد این کمپین بیان نشده است و فقط در صفحه اینستاگرام متعلق به مجموعه سامسونگ چندین عکس که مربوط به چندین ماه قبل است مشاهده می‌شود. البته باید در نظر داشته باشیم که زمان مراجعه به صفحه اینستاگرام سامسونگ با جشنواره هوای مطبوع و سایر جشنواره‌هایی که در حال برگزاری هستند مواجه می‌شویم که باعث می‌شود تا اثربخشی کمپین کیوببینیم کاسته شود.