ترفندهای بازاریابی اینستاگرام

ترفندهای بازاریابی اینستاگرام برای کسب‌وکارهای کوچک

اگرچه فیس‌بوک و توییتر بیش‌ترین کاربرد رسانه‌های اجتماعی توسط کسب‌وکارها را دارند ولی اینستاگرام نیز دارای موقعیت مناسبی با ارائه فرصت‌های بازاریابی دارد. شما می‌توانید با استفاده از اینستاگرام به یک جامعه آنلاین در حدود ۷۰۰ میلیون کاربر بپیوندید و با استفاده از برخی از ویژگی‌های آن تبلیغات خود را در معرض دید مشتریان خود قرارد دهید. شما می‌توانید با استفاده از ترفندهای بازاریابی اینستاگرام می‌توانید بازده صفحه اینستاگرام خود را افزایش دهید و تعامل بیش‌تری با کاربران خود برقرار کنید و در نتیجه آن فروش خود را افزایش دهید.

با توجه به اینکه پلتفرم اینستاگرام بر مبنای شیوه زندگی محور است. خلاقیت و به روز رسانی مداوم یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی کسب‌وکارهایی است که از اینستاگرام استفاده می‌کنند است. استفاده و بهره‌برداری حداکثر برای کسب‌وکارهایی در زمینه مواد غذایی، بهداشت، زیبایی، خرده‌فروشی، صنایع دستی چندان مشکل نیست ولی برای کسب‌وکارهایی که به صورت تجاری با سایر کسب‌وکارها در تعامل هستند قدری مشکل است ولی می‌توان با استفاده از ترفندهای بازاریابی اینستاگرام پتانسیل پیج اینستاگرام کسب‌وکارتان را بدون توجه به صنعت آن به حداکثر رساند. در ادامه این نوشته برخی از این ترفندهای بازاریابی اینستاگرام بیان می‌شود.

۱- تمرکز بر شیوه زندگی کسب‌وکار: راه کار ویژه‌ای از ترفندهای بازاریابی اینستاگرام

بیشتر کاربران اینستاگرام بر روی پست‌های هنری و سبک زندگی متمرکز هستند و تمایل نشان می‌دهند. اگر می‌خواهید کاربران زیادی را برای کسب‌وکار خود جذب کنید باید داستان‌های کسب‌وکار خود را برای کاربران بیان کنید. داستان‌هایی مانند لحظات پشت صحنه (مانند تنظیمات پشت صحنه دفتر، نظرات کاربران، روابط کاری و سایر مسائلی که می‌تواند برای کاربران جذاب باشد). در نظر داشته باشید که عکس‌ها نباید زیاد ویرایش شوند و عکس‌های خلاقانه‌ای باشند. در صفحه اینستاگرام مربوط به کسب‌وکار خود باید فراتر از محصول و خدمات خود بروید و داستان برند خود را بیان کنید.

۲- از هشتگ‌ها به صورت هوشمندانه استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین ترفندهای بازاریابی در اینستاگرام استفاده از هشتگ‌های مخصوص برای کسب‌وکارتان است. چون کاربران اینستاگرام می‌توانند با استفاده از هشتگ به راحتی در این پلتفرم جستجو کنند و مواردی که به دنبال آن هستند را پیدا کنند. شما می‌توانید با استفاده از هشتگ مخصوص و مدبرانه می‌توانید شرایطی را مهیا کنید که دنبال‌کنندگان بیشتری با کسب‌وکار شما آشنا شوند.

۳- یک جامعه را ایجاد و پا برجا کنید.

بیشتر کسب‌وکارها از اینستاگرام برای ارتباط با مشتریان در سطح شخصی (ارتباط شخصی) استفاده می‌کنند. این نوع ارتباط می‌تواند با استفاده از با نشر نظرات و بازخوردهای کاربران در صفحه اینستاگرام یا عکس‌هایی که کاربران از محصول شما به نمایش می‌گذارند برقرار کرد. استفاده از این روش فرصت مناسبی است که کسب‌وکار شما می‌تواند از کاربران‌تان تشکر کند. این نوع از ترفندهای بازاریابی اینستاگرام است که سبب دلگرمی و احساس خوب بیش‌تر کاربران به برند شما می‌شود و این احساس را به کاربران القا می‌کند که صدا و فریاد آن‌ها شنیده می‌شود. فقط باید مد نظر داشته باشید که هنگام انتشار محتوای کاربران خود، نام کاربری آن‌ها را نیز اضافه کنید.

ماهیت و هدف این کار این‌ نیست که یک انجمن و جامعه آنلاین ایجاد کنیم بلکه هدف این است که شما نکات و نظرات کاربران خود درباره برندتان را بررسی کنید و به اشتراک بگذارید و به سایر کاربران بگویید که کسب‌وکار شما به نظرات تمام کاربران اهمیت می‌دهد و صدای آن‌ها شنیده می‌شود.

۴- پروفایل اینستاگرام خود را تکمیل کنید.

مطمئن شوید که پروفایل شما حاوی اطلاعات مهمی درباره کسب‌وکار شما است. اینستاگرام اجازه نمی‌دهد که شما توضیحات طولانی درباره  کسب‌وکار خود بنویسید ولی باید بیش‌ترین استفاده را از معرفی کوتاه خود ببرید. شما می‌توانید یک توضیح کوتاه و دقیق از کسب‌وکارتان، محل‌تان، شماره تماس و لینک وب‌سایت خود را بخش پروفایل اینستاگرام مطرح کنید.

۵- پیشنهادات منحصربه فرد یا محدودی را برای کاربران خود ارائه دهید.

برگزاری کمپین و مسابقات یکی از جذاب‌ترین ترفندهای بازاریابی اینستاگرام است که سبب افزایش تعامل کاربران با کسب‌وکار و استقبال زیاد توسط کاربران می‌شود. اگر شما قصد دارید تا محصول یا خدمت جدیدی را معرفی کنید و تمایل دارید تا کاربران بیش‌تری را با محصول و خدمت خود آشنا کنید و بازار گسترد‌ه‌ای را جذب کنید. می‌تواند یک پیشنهاد منحصربه فرد به کاربران و مشتریان هدف ارائه دهید و یا می‌توان یک تبلیغ نمایشی محدود را از طریق اینستاگرام ایجاد کنید.

۶- سعی کنید سطح بالایی از مشارکت را با مشتریان خود حفظ کنید.

برخلاف سایر ترفندهای بازاریابی اینستاگرام که در این نوشته بیان شده است، این مورد یکی  از مهم‌ترین دغدغه‌ کاربران است. شما باید سعی کنید به صورت منظم و آنلاین درخواست‌ها، سوالات و دغدغه‌های مشتریان را از طریق دایرکت و سایر روش‌های رایج جواب دهید و با مشتریان و مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. مزیت ارتباط با مشتریان و جواب دادن به پرسش‌ها و حذف دغدغه مشتریان این است که یک حس خوب در مشتریان ایجاد می‌کند و سبب ارتقای جایگاه برند کسب‌وکار شما نزد کاربران می‌شود و نشان می‌دهد که شما فقط درصدد فروش و کسب درآمد نیستید و هدف‌های بهتر و والاتری مانند رسیدگی به مشکلات و دغدغه کاربران را نیز دارید.

۷- میزان پیشرفت خود را بررسی کنید.

در طول برگزاری کمپین باید موارد و داستان‌هایی را که محبوبیت بیش‌تری بین کاربران داشته است را بررسی و آنالیز کنید. برای نمونه کدام عکس و عنوان پست شما با استقبال خوبی از سمت کاربران مواجه شده است. آیا پست‌های منتشر شده با ذائقه مشتریان یکسان بوده است؟ پیشنهادات مطرح شده توسط کسب‌وکارها در چه بازه‌ای از زمان با استقبال کاربران مواجه شده است؟ چه شباهت‌هایی بین پست‌های محبوب وجود دارد. مشتریان چه مسائلی را ترجیح می‌دهند.

کسب درآمد از طریق اینستاگرام در ابتدا شاید قدری مشکل باشد. اگر شما درصدد کسب موفقیت از طریق اینستاگرام و افزایش فروش خود هستید باید ترفندهای ارائه شده را به کار ببرید و این راه‌کارها را ادامه دهید. در ابتدا شاید نیاز باشد که به صورت آهسته شروع کنید و به ویژه اگر قصد دارید که فالورهای زیاد را به دست آورید نیاز است تا برنامه‌ریزی دقیق و عملی داشته باشید. یکی دیگر از ترفندهای بازاریابی اینستاگرام که پیشنهاد می‌شود استفاده از هشتگ‌های مناسب و جذب اسپانسرهای محلی برای صفحه اینستاگرام شما است.