کتاب بازاریابی محتوا

برای بازاریابی بهتر و جذب مشتری بیشتر، کدام کتاب بازاریابی محتوا را بخوانیم؟

امروزه اهمیت بازاریابی محتوا تقریباً بر هیچکس پوشیده نیست. بازاریابی محتوا امروزه جایگاه بسیار قابل توجه‌ای را در زمینه جذب مشتری در سراسر دنیا به دست آورده است. متخصصین بسیاری به این موضوع پرداخته و نویسندگان مختلفی در سراسر جهان کتاب‌های فراوانی در این ‌باره نوشته‌اند. اما تعدادی از این کتاب‌ها شهرتی جهانی داشته و مورد تأیید افراد بسیاری قرار گرفته‌اند. در این مقاله قصد داریم چندین کتاب بازاریابی محتوا را حتماً باید خوانده شوند، برایتان معرفی کنیم. لازم به ذکر است که تمامی این کتاب‌ها به زبان فارسی ترجمه شده‌اند.

 

۱) کتاب بازاریابی محتوایی از جو پولیتزی

 

کتاب بازاریابی محتوایی جو پولیتزی

 

برای بیشتر افراد کتاب بازاریابی محتوا یعنی کتاب بازاریابی محتوایی جو پولیتزی. این کتاب یکی از معتبرترین کتاب‌ها در زمینه بازاریابی محتوا در سراسر جهان و نیز ایران است. بازاریابی محتوایی به عنوان پرفروش‌ترین کتاب آمازون و یکی از ۵ کتاب پرخواننده‌ی مجله فورچن ( Fortune ) شناخته می‌شود.  “بازاریابی محتوایی” شما را قدم به قدم در مسیر تولید داستان‎هایی قرار می‌دهد که به اطلاع‌رسانی و سرگرمی می‌پردازند و مشتریان را وادار به انجام یک عمل در راستای هدف خود، می‌کنند. این کتاب درباره‌ی این موضوع صحبت می‌کند که چگونه قلب و ذهن مشتریان به صورتی واقعی به خود جلب کنیم. برخی از موضوعاتی که در این کتاب مطرح شده‌اند، عبارتند از: معرفی مفهوم و تاریخچه بازاریابی محتوا، معرفی قیف بازاریابی محتوا، پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا، تقویم محتوا، انواع محتوا، شاخص‌های اندازه گیری اثربخشی بازاریابی محتوا. همچنین ۶ نکته کلیدی که می‌توان از این کتاب به دست آورد، در زیر آورده شده‌اند:

  • تمرکز بر روی چیزی که متفاوت است: محتوا باید روی مشتریان متمرکز باشد نه محصولات!
  • بازاریابی محتوایی خوب مانند ناشر بودن است: باید محتوای خود را ایجاد کرده و ناشر محتوای خود باشید.
  • رقابت با ناشران سنتی: برندها می توانند محتوایی با کیفیت برابر یا بیشتر از محتوای ناشران سنتی ایجاد کنند.
  • مشتریان به ۱۰ ارتباط نیاز دارند: پولیتزی می گوید افراد قبل از تصمیم‌گیری در مورد خرید، با ۱۰ محتوا در تعامل هستند. با توجه به این موضوع، رقابت در زمینه محتوا به طرز چشمگیری رشد کرده است.
  • بازاریابی محتوا یک فرایند است: بازاریابی محتوا یک کمپین نیست، بلکه یک روند مداوم برای جذب، حفظ و تبدیل مشتری است.
  • اندازه‌گیری بازاریابی محتوا: پولیتزی برای اندازه‌گیری اثربخشی بازاریابی محتوا یک چارچوب ساده و مستقیم و رو به جلو دارد. وی توصیه می‌کند که برای اندازه‌گیری اثربخشی، از ۴ عمل استفاده شود: مصرف، سهام، لید و فروش

 

۲) کتاب بازاریابی محتوا از ربکا لیب

 

کتاب بازاریابی محتوا ریکا لیب

 

کتاب بازاریابی محتوا با هدف کمک به افراد برای تولید محتوای آنلاین توسط ربکا لیب، متخصص مشهور در زمینه محتوای دیجیتال، نوشته شده است.

در کتاب بازاریابی محتوا ،کلیه راهنمایی‌های لازم ارائه شده است. این کتاب در مورد برنامه‌ریزی برای تولید محتوا در اینترنت به شما اطلاعات کامل و دقیقی را ارائه می‌دهد. همچنین به کمک این کتاب یاد می‌گیرید که چگونه اثربخشی محتوای خود را اندازه بگیرید. در این کتاب، شما یاد می گیرید که چگونه از استراتژی محتوای دیجیتالی خود برای شکل دادن به بازاریابی، برندسازی، روابط عمومی، سئو، روابط مشتری و رسانه، محتوای وبلاگ، ابتکار در رسانه‌های اجتماعی و البته وب‌سایت خود استفاده کنید. همچنین این کتاب به شما یاد می‌دهد که چگونه و کجا باید تلاش‌هایتان را متمرکز کنید. لیب در این مقدمه‌ی کتاب با بیان اینکه؛ بازاریابی محتوا چیزی است که باید داشته باشیم و ضروری است که کسب‌وکارها به طور دائم خلق محتوا کنند، هدف کتاب را کمک به هرکسی که نیاز دارد برای بازاریابی کسب‌وکار، مانند یک ناشر فکر کند تا بتواند از مزایای بازاریابی محتوا بهره‌مند شود، بیان کرده است.

بخشی از کتاب:

(( اگر بجای خرید توجه دیگران، محتوایی تولید کنیم که چنان آگا‌هی‌بخش، ارزشمند و قانع‌کننده باشد که بر زندگی مشتریان آینده ما اثر مثبتی گذاشته و کسب‌وکار ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد؟ چطور است، اگر به ‌جای رسانه‌های سنتی، خود ما مرجع تخصصی مشتریانمان بشویم؟ این چه فایده‌ای برای کسب و کار ما خواهد داشت؟ چه آنلاین، چه رودررو و چه چاپی، چطور خودتان را در صنعتی که فعالیت می‌کنید به عنوان یک مرجع واقعی و تخصصی مطرح می‌کنید؟ پاسخ این است : بواسطه محتوایی عالی و مستمر)).

بیشتر بخوانید: اصول بازاریابی محتوایی که نیاز است تا هر کسب‌وکاری آن‌ها را دنبال کنند.

۳) کتاب بازاریابی محتوایی در رسانه‌های اجتماعی

 

کتاب بازاریابی محتوا: بازاریابی محتوایی در رسانه های اجتماعی

این کتاب که اثری از جیم بری است، به صورت تخصصی به بررسی بازاریابی محتوایی در رسانه‌های اجتماعی پرداخته است. این کتاب به یک مرور کلی در مورد چگونگی عملکرد محتوای دیجیتال ، رسانه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی موتور جستجو در جهت افزایش ترافیک وب‌سایت و فروش می‌پردازد. کتاب بازاریابی محتوایی در رسانه‌های اجتماعی به ۳ بخش تقسیم شده است:

۱- برانگیختن مخاطب برای سخن گفتن

۲- برانگیختن مخاطب برای ترویج محتوای مورد نظر شما

۳- برانگیختن مخاطب برای واکنش نشان دادن به فعالیت‌های شما

بخشی از کتاب:

(( به همان اندازه که مرتبط بودن محتوا و به‌ موقع بودن مطالب، از الزام‌های مفید بودن آن است؛ برای مفید بودن محتوا، باید مفید نیز واقع شوید. به عبارت دیگر اگر محتوای شما به مخاطبان در تحقیق، تصمیم گیری یا رفع مشکل‌شان کمک نکند، در بهترین حالت بایگانی شده و در بدترین حالت دور انداخته می‌شود)).

بیشتر بخوانید: ۶ استراتژی بازاریابی محتوایی که هر کسب و کار کوچک باید آن را بدانند. 

 

۴) کتاب ماشین محتوا

 

کتاب بازاریابی محتوا: ماشین محتوا

 

این کتاب که نوشته‌ی دن نوریس می‌باشد به صورت مفصل به موضوع بازاریابی محتوا می‌پردازد. در این کتاب، به طور کامل بازاریابی محتوا برای مخاطب تعریف می‌شود. این کتاب برای شروع نوشتن بسیار توصیه می‌شود. به کمک این کتاب یاد می‌گیرید که چگونه محتوایی متمایز خلق کنید. ماشین محتوا پر از نکات کاربردی است که برای یادگیری تولید محتوا در راستای بازاریابی موفق محتوایی می‌توان از آن‌ها الهام گرفت.

 

۵) کتاب نسل چهارم بازاریابی

 

بازاریابی نسل چهارم

 

فیلیپ کاتلر، هرماوان کارتاجایا، ایوان ستیاوان هر سه نویسندگان شناخته شده‌ی بازاریابی هستند. هدف آنان در این کتاب بررسی مسائل مختلفی است که در بازاریابی تغییر یافته از حالت سنتی به دیجیتال مورد توجه قرار می‌گیرد. تولید محتوا و بازاریابی محتوا، یکی از مسائلی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. شاید در این کتاب بازاریابی محتوا تنها موضوع مورد صحبت نباشد، اما اطلاعات قابل توجه‌ای در این زمینه در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. فرض اصلی این کتاب این است که بازاریابی باید با ماهیت درحال تغییر مسیرهای مشتری در اقتصاد دیجیتال سازگاری پیدا کند. خواندن این کتاب نیز با توجه به محتوای مفید آن توصیه می‌شود.

البته که وقتی سخن از بازاریابی محتوا است، تنها این ۴ کتاب بازاریابی محتوا در جهان به ذهن نمی‌آیند. کتاب‌های ارزشمند دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که می‌توانند مفید واقع شوند. در این مقاله سعی ما بر معرفی مهم‌ترین کتاب‌های بازاریابی محتوا که به زبان فارسی نیز ترجمه شده‌اند، بود.

شما کدام یک از این کتاب‌ها را خوانده‌اید؟ نظر خود را برای ما بنویسید و اگر کتاب دیگری در این زمینه می‌شناسید، معرفی کنید.

 

 

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان